Club 3D GeForce 8800 GTS Review

Stefan_D 30 maart 2007, 3.963 views

Club 3D GeForce 8800 GTS

Pluspunten

• Zeer snel
  • Stil
  • Relatief koel
  • Drivers

Minpunten

• Stroomverbruik erg hoog

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Ik heb deze kaart gekocht na het overlijden van mijn 7900 GT, die de bekende artifacts ging vertonen door defect geheugen. Origineel was ik van plan mijn videokaart simpelweg te vervangen door een 7950 GT, maar toen kwam de 8xxx series van Nvidia uit en bedacht ik mezelf dat ik het net zo goed in een keer goed zou kunnen doen, dus toen belandde ik snel bij de 8800 series uit.

GTX/GTS

Voor mij was er geen twijfel over mogelijk welke kaart ik wilde, de 8800 GTS. De GTX zou:

A: Niet in mijn kast passen.
B: Ik had er de power supply niet voor.
C: Geld kwesties.

Dus heb ik gekozen voor het kleinere, lichtere en iets minder presterende kleine broertje van de GTX, de 8800 GTS.

Featureset

De belangrijkste features voor mij van deze kaart zijn:

DirectX 10 ondersteuning.
Universal Shaders.
640 MB GDDR3.

Voor de volledige features van de kaart kan je natuurlijk kijken op de site van de makelaar; http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/item/231

Prestaties

Ik vrees dat ik nog geen uitgebreide benchmarks heb gedraaid met deze kaart, maar ik heb er wel vele spellen mee gespeeld.

Hij draait onder andere zonder problemen:

Battlefield 2 - 1600x1200 - 4x AA - Maximale AAF - Highest.
Supreme Commander - 1680x1050 - 2x AA - Geen AAF - Highest.
Need for Speed: Most Wanted - 1280x1024 - 4x AA - Maximale AAF - Highest.

Benchmarks volgen nog, die moet ik voorlopig schuldig blijven.

Overclockbaarheid

Ik vrees dat ik deze kaart niet heb overklokt en dit ook niet zal doen, dus hier heb ik geen mening over.

Beeldkwaliteit

Ik ben geen veeleisende gebruiker op het gebied van beeldkwaliteit, maar de kwaliteit is zoals te verwachten is erg goed. In vergelijking met mijn oude 7900 GT ziet het beeld er net iets beter uit, maar het verschil is niet schokkend.

Modbaarheid

Er zit standaard een tamelijk fikse koeler op gemonteerd, maar ik neem aan dat ik deze zonder problemen kan vervangen door een andere. (alleen doe ik dit niet meer sinds mijn 7900 GT)

Drivers

Ik heb met deze videokaart en de meegeleverde drivers nooit BSOD's of iets dergelijks gehad, maar ik heb de originele drivers nooit veel langer dan een week gebruikt alvorens ik ze geupdate heb naar de meest recente drivers -> 97.92.

Warmte- en geluidsproductie

Ik had verwacht dat de geluidsproductie en de warmteproductie van deze kaart vele malen hoger zouden liggen, gezien het fors toegenomen vermogen wat deze kaart uit het stopcontact slurpt, maar dit valt heel erg mee. De kaart is idle bijna niet hoorbaar en ook tijdens zwaar 3d geweld is de koeler onhoorbaar. (mijn Arctic Freezer Pro 64 stijgt erboven uit, en dat zegt wel iets)

Prijs en Conclusie

De prijs krijgt in mijn geval een voldoende, omdat toen ik de kaart kocht het veruit de beste bang-for-buck was in de categorie, maar sindsdien heeft Nvidia de 8800 GTS opnieuw uitgebracht met 320 MB geheugen en nagenoeg dezelfde prestaties voor veer minder geld, vandaar slechts een voldoende.

Ik heb geen spijt van de aanschaf van deze kaart, zeker niet, maar als ik nu een kaart zou kopen zou dat de 8800 GTS met 320 MB geheugen zijn, vanwege het minieme verschil in prestaties en de forse afname in prijs.

Heb jij ook een Club 3D GeForce 8800 GTS?

Onzin. De 640MB versie is wel degelijk sneller in toekomstige games en op hogere resoluties. Als je het mij vraagt wordt 320MB echt wat te weinig voor 2007/2008 om alles op high te blijven draaien. Je hebt dus een prima keuze gemaakt.
Tja, het blijft een afweging natuurlijk. Maar de benchmarks die ik heb gezien (toegegeven, een tijd geleden) toonden aan dat de 320 MB versie pas echt langzamer (meer dan 10%) word bij resoluties boven de 1920x1200 en zo hoog komen de resoluties bij mij toch niet :7
Maar daar is geen rekening mee gehouden dat nieuwere games op dezelfde resolutie steeds meer geheugen snoepen ;)
uhmm wel eens de Doom 3 engine in ultrahigh gezet wenst toch echt 512 + mb video geheugen.
Waarom niet? :+

Om serieus te blijven: Nvidia had bij de introductie van de 8800 series gezegd dat alle 8800's hetzelfde zouden zijn en factory overclocks niet meer op de steun konden rekenen van Nvidia. Ik had origineel de Leadtek besteld, maar er zit 0,0 verschil tussen de Leadtek, Asus, MSI of Club3d, als het op de videokaart aankomt tenminste. De software die er dan wel of niet bijzit boeit mij niet.
Vind het een goeie survey,, en ik wacht met smacht op benchmarks van JOUW kaart ;) Zit nu nog met een 6600gt'je van club3d dus ben zeer benieuwd }> verder snap k het commentaar over het geheugen niet helemaal, er word gezegd dat de 320 een beetje t e weinig is voor hoge resoluties, maar jij geeft in je survey aan dat je bf2 op 1600x1200 speelt en dan alles op high. Dus dit zou dan een beetje onterecht zijn alhoewel benchmarks van andere 8800gts kaarten wel een verschil aanduiden..Ik weet dat je het oog wat op toekomstige games moet houden uiteraard :z

edit: sorry k dacht gelezen te hebben dat je een 320mb kaart gebruikte, sorry hiervoor!
Ach, ik heb Battlefield 2 ook al op 1600x1200 gedraaid met alles op Max op m'n 6800 standaard, en daarna m'n 7900 GT... 't spel is gewoon oud.. heeft niet een 8800 GTS nodig.
Ze halen misschien dezelfde 3DMark-scores, maar de 640MB versie van de 8800GTS presteerd toch veruit boven de 320MB versie. Dit merk je vooral bij games, check maar een paar gamebenchmarks, en dan wel de tests in hoge resuloties en met de meeste eye-candy :]
Bekijk anders ook even de review van de MSI versie van deze kaart.http://tweakers.net/productsurvey/survey/4310

Op sommige gebieden is er wat meer info bij mij te vinden.
Ik weet niet of je de reacties nog leest maar, wat is je 3Dmark06 score ? :)
EN ben je blij met het merk, merk je veel verschil met andere merken, want ik wil deze namelijk ook kopen van Club 3D omdat het goedkoper is, wat voor software zit er allemaal bij ? alvast bednkt :)
Hi,

voor breedbeeld games onder de 1366x768 ''meeredeel HD'', moet je zeker wel de 320mb versie halen want dan heb je aan die 640mb versie echt totaal niets aan. maar zo als hier gezegd wordt zullen toekomstige games zullen boven de 1600x1200 echt wel veel meer als die 320mb, ik zelf speel mijn games op mijn HDTV op 1280x720p via Hdmi kabel met alles op high en daar is de 320mb meer als genoeg voor ;)

dus je hebt er zeker goed aangedaan om de 640mb versie te gebruiken. in de toekomst zal dat zeker te merken zijn op de resoluties dat je speelt :)
Goede review, ik heb hem al besteld bij Zercom, en ga hem morgen halen. Wie weet volgt er een review ;)