Acer AL2623W Zilver Review

BiG-GuY 2 april 2007, laatste update op 26 november 2010, 8.224 views

Acer AL2623W Zilver

Pluspunten

• [*] Groot
  • [*] Goed contrast (zwart is bijna echt zwart)
  • [*] Kleuren/zwart/wit egaal
  • [*] Goede kijkhoek
  • [*] HDCP op de DVI poort (toekomst voorbereid)
  • [*] Acer Grid Vista Software is erg handig

Minpunten

• [*] Sissend geluid uit scherm
  • [*] Geen 1:1 pixel mapping
  • [*] Maar 1 DVI poort (en 1 VGA poort)

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)

Hiervoor had ik de Acer AL2051Ws. Ook een zeer goede monitor. Maar deze is toch wat extra en dan niet alleen de grootte ;). Contrast/helderheid/verzadiging/kijkhoek is bij dit nieuwe scherm een stuk beter,

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)

Ik heb mijn scherm gekocht bij OBCS.nl
Zondagnacht besteld (omdat ik maandagochtend geen tijd had). Met iDeal vooruit betaald. Maandag om 10.00 mail dat die in verwerking is, om 14.00 pakketje verzonden. Dinsdagochtend om 10.00 'pakketje' binnen.
Zeer snelle service dus.
Ik had ervoor gekozen om geen pixel garantie te nemen, want vertrouwde er wel op dat bij schermen van dit formaat en deze prijs, niet zo snel pixeldefecten zullen hebben. Mijn vertrouwen is uitgekomen.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)

Mijn vorige scherm was dus een TFT, MVA/TN +Crystalbrite laag (is nog altijd niet duidelijk wat erin zat, maar was iig stuk beter dan gewoon TN)
En dit scherm heeft duidelijk stuk betere kleuren, vooral veel gebalanseerder. Standaard is er te veel blauw ingesteld. Ik heb het handmatig aangepast met een simpel 'calibratie filmpje' voor de kleuren. En dat werkt best goed. Het ziet er erg natuurgetrouw uit.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)

Geen ghosting opgemerkt tijdens films of games. Maar ben geen Die-hard gamer die per sé 100+fps wilt.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)

Standaard is het scherm veeeelste helder. Heb het nu ingesteld als volgt:
Contrast: 50
Helderheid: 20 (eigenlijk de controle van de backlight)
DCR (Dynamic Contrast): OFF

Dynamic Contrast is een leuke functie voor als je blind wilt worden ;), want het zorgt ervoor dat bij witte beelde de backlight op zn max staat (en dat is niet fijn) en bij zwarte beelden laag staat. Nou is het echter bij zwarte beelden nog altijd hoger dan 20 :? waardoor het dus niet echt handig is. Tenzij je altijd in een superverlichte kamer zit...
Op deze settings is het zwart best wel zwart. Alleen wanneer je in een donkere kamer zit merk je dat het niet zwart is.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)

Ik merk geen backlight leakage, en wit is overal even wit. Kleuren en alle andere dingen zijn mooi egaal over het scherm verdeeld.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)

Kijkhoek is zeer goed. Als je van links naar rechts kijkt, zie je zo-goed-als geen verschil in contrast/kleuren, alleen als je van bovenaf van het scherm ernaar kijkt zie je dat het iets minder wordt. Maar nog steeds zeer goed is.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )

Voet is stevig, frame voor de rest ook. Knopjes zijn mooi weggewerkt, had het alleen handiger gevonden als ze niet de powerknop in het midden hadden gedaan, want nu druk ik er soms per ongeluk op wanneer ik settings wil wijzigen en op de tast op de knopjes af ga.
Scherm is alleen op/neer te kantelen. Mocht je dat niet voldoende vinden kan je hem altijd ophangen (scherm weegt ±13,5 KG) of een speciale voet erbij kopen... Deze voet zit direct gemonteerd op dezelfde plek als je een beugel zou monteren, dus geen problemen als je hem zonder voet wilt ophangen. Dat ben ik ook van plan, wanneer ik weer wat geld binnen heb :).

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)

Ik vind het een zeer geslaagd uiterlijk. De titanium kleur vind ik erg mooi, maar toch had ik liever zwart gezien. Dat bevalt me meer. Verder is het een recht-toe-recht-aan design, de voet vind ik alleen niet zo mooi.. maar die moet wel groot zijn voor zo'n formaat scherm.

Menu's werken redelijk kwa snelheid.
Veel settings zijn er in aan te passen.
Er zijn 4 voorgedefinieerde profielen voor helderheid/contrast, en 1 voor user. (ik gebruik alleen text en user, rest is te vel)
Er is geen 1:1 pixel mapping

Het 'aan' ledje is verwerkt in de powerknop, en die is dus zoiezo best verstopt en ook heel erg dof, dus die zal je niet snel irriteren.

Ik heb echter één nadeel aan dit scherm, dat is dat er een sissend geluid komt uit de monitor. Toen ik hem net had was dat nog heel erg hard, en het schijnt dat het vaker gebeurd met nieuwe schermen, gelukkig wordt het met de dag minder, maar het is nooit weggegaan.

Heb jij ook een Acer AL2623W Zilver?

Ik heb dit scherm gisteren ook voor ¤249,- aangeschaft bij Media-markt Almere,
daar hadden ze nog ruim twee pallads vol staan.
Ik moet zeggen dat ik geen problemen met het sissende geluid ondervind.
mijn stroomaansluiting is geaard. Ik heb wel nog problemen om met mijn XBox360
in de hoogste resolutie te spelen, waarschijnlijk kwestie van de juiste kabel aanschaffen
(van microsoft voor een belachelijk bedrag).met de PC en mijn media hd box geen problemen. Verder vind ik dat ze de speakers net zo goed hadden kunnen weglaten, dat is echt een armzalig geluid, nou neem ik aan dat de meeste mensen wel een audio systeem hebben.
Het is dat ik deze review gelezen heb, anders had ik nooit gemerkt dat het scherm een heel zacht geluid maakt..... m'n PC overstemd het, deze is niet super stil.

Heb hem gisteren voor 249 :9 gekocht mij MM Qrugius, echt een koopje. Ik denk dat mijn videokaart een probleem heeft, ik kreeg het scherm niet op 1920x1200 al zij de kaart van wel volgens het scherm, alleen zag het er niet uit. :'( Mistte ook beeld aan de rechterzijde, zo was de informatie die bij normaal aan de rechteronderzijde staat uit het beeld, ook kon je geen vensters sluiten, ook dat was niet in beeld. Heb het scherm dan nu maar even met VGA op m'n Ati Radeon 700SE aangesloten, nu wel goed beeld in de juister resolutie... iemand een Tip??? hoe ik hem wel zonder probleem op de DVI van mijn kaart kan aansluiten? ik schijn wel de juiste drivers te hebben. Ook dank aan de schrijver voor het review, anders had ik de led nooit gevonden, ik dacht eerst al even dat er wat stuk was, de led valt dus helemaal niet op. :)
ook net MM Qruquis 1 gehaald, heeft ook slechte DVI 1920x1200 beeld uitvulling :( (1/4 rechter zijde te ver over scherm), ook aan VGA kabel aangesloten, werkt prima (zie ook geen kwaliteits verschil met DVI), wel even schrikken

geen piep, hoera (eerste wat ik checkte, zou direct terug zijn gaan, en zoals afgesproken met een verkoper :) ). Als ik mijn oor op het bovenste ventilatie rooster leg, dan hoor ik iets dat bij anderen het gesis zou kunnen zijn, hier dus geen last.

lekker mat scherm en kanjer groot , top voor mn Flight Simulator FSX, praaaaachtig

echter, voor film kijken is het een stuk minder, dan is mn 20' glimmend scherm stukken beter (en een beetje klein) / kleur / contrast / backlight bleed

oftewel, is voor Office applications (zo wordt dit model ook verkocht), lekke mat scherm, met reuzen oppervlak, en top voor FSX. Heb mn Battlefield 2 nog niet geprobeerd, maar zal met 5ms geen probleem kunnen zijn

p.s. het beeld hersteld tot de goede scherm uitvulling als ik de DVI kabel even los trek en weer terug stop, maar da's even te veel werk, dus blijft maar met VGA kabel erin

[Reactie gewijzigd door mtjoeng op 18 januari 2009 12:18]

Probeer is als je in je menu zit.. Van je monitor even te schakelen van analoog naar digitaal daarmee lost hij het bij mij wel op..
Waarom is één DVI poort een nadeel? Zou je er meerde computers op willen aansluiten?
Wat voor spellen heb je trouwens geprobeerd om je ghosting te testen? Ben zelf ook geen die hard gamer, maar misschien speel ik wel snellere spellen.
Computer + PS3
Xbox360 + PS3
PS3 + HD-DVD speler

Legio mogelijkheden ;)
|:( Ja, ok, maar er zijn geen zinnige toepassingen (wie wil er nou een console :P PC FTW), zoals dat je allebei de kabels nodig zou hebben voor de hoge resolutie (of iets in die richting). Ben ik ook weer blij :D
Nou.. zelf wou ik misschien ooit een HDTV decoder for cable kopen (met HDMI+HDCP dus, convertertje erop en dan moet die werken op dit scherm)
Maar naderhand toch niet, want kijk niet zoveel tv ;)

En consoles als PS3 en X360 zie ik niet snel verschijnen hiero :P...

Overigens heb ik ook een laptop met DVI. en DVI ziet er toch net wat beter uit dan VGA, helemaal op zo'n resolutie...

En ik heb nog niet echt intensief gegamed. Maar toen ik even UT2004 speelde, merkte ik geen ghosting op.

Heb genoeg schermen gezien waar ik misselijk werd van de ms, maar dat was dan een scherm met 25ms uit de prehistorie ofzo ;)...
En hoe staat het met het gesis?
Gesis is flink minder geworden, maar nog altijd aanwezig...

Ik ga morgen bellen naar Acer, om te vragen hoe dat in zn werk gaat als ze hem op zouden halen...

Mocht ik hem een tijdje kwijt zijn, dan wacht ik er wel mee...

Maar aan de andere kant.. wanneer je iets kijkt/luisterd dan merk je het niet... Alleen wanneer het 's avond laat is, je geen videotjes kijkt, en geen muziek op hebt. En zoals nu op Tweakers iets post ;), dan merk je dat er ruis uit mn scherm komt... (ik heb een zeer stille pc, dus die hoor ik niet zo snel)

[edit]
Ik heb gebeld met de Helpdesk, volgens hen hebben sommige modellen wel een ruis in de voeding, daar valt niets aan te doen... Overigens is de ruis minder aanwezig wanneer je hem geaard aangesloten hebt. Mijn stopcontact in mn kamer is niet geaard :(.
Ik heb gemaild naar OBCS.nl, wachtend op hun reactie of ze bekend zijn met dit fenomeen.. Anders moet ik er maar mee leren leven. Je merkt het dus alleen wanneer het echt stil is...

Overigens als ik hem zou laten maken/omruilen door Acer, ben ik hem minimaal 2-3 weken kwijt, en krijg ik GEEN vervangend model... dat is bij Samsung wel anders.. die gaven tenminste een vervangende monitor..

Maarja, hopelijk gaat die nooit kapot :P...
Heb dat geluid ook, maar dan bij een 24'' Acer. Ben eraan gewend, na een maand of twee. :) Moest het net nog even naluisteren of hij het nog doet :P
Kan je vertellen hoe de bekabeling loopt (weggewerkt?)
Ik heb ook al contact gehad met die firma en hij komt er zeker :P
Als je goed kijkt naar het 4e plaatje in mn survey zie je een gleuf in de standaard, daardoorheen kan je de kabels leggen, zodat ze netjes achter het midden van de voet blijven. En je er dus niks van ziet.

Ik heb hem sinds kort opgehangen aan een beugel en kwam er toen pas achter... eerst bungelden de kabels recht naar beneden..

De stekkers gaan er onderin in, zoals met meeste monitoren.
waar heb je die mooie achtergrond weg???

verder in goeie survey :)
Neem eens een kijkje op http://interfacelift.com/ :P

Daar hebben ze erg veel en vaak ook tot en met erg hoge resoluties (2560x1600)
Ik heb dit scherm zojuist gekocht bij de MediaMarkt voor ¤249,-
Ik hoor bijna geen sissend geluid, alleen als je aan de achterkant je oor dichtbij te luisteren legt.
Ook gisteren gehaald bij de mediamarkt, ben tot op heden zeer tevreden.
Ik hoor ook bijna geen geluid uit de monitor komen, mijn pc overstemt de monitor met gemak. :o

[Reactie gewijzigd door bmwman op 8 januari 2009 00:00]

bij welke mediamarkten is dit scherm voor 249 te koop?
Opperdeflop! Uitverkocht in Eindhoven. Een paar handelaartjes hebben ze ingeslagen en op Marktplaats gezet voor 320 euro.
Kijk even op de mediamarkt website en selecteer je gewenste vestiging. Dan kun je de folder inzien en zou hier in moeten staan (pagina 2)