Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

Stefan_D 2 april 2007, laatste update op 2 april 2007, 6.451 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Geen ghosting
  • Design
  • Widescreen

Minpunten

• Ontbreken USB (vind ik niet erg)
  • Specificaties afgedrukt op monitor (vind ik niet erg)
  • Standaardinstellingen te fel

Ik heb erg lang zitten staren op m'n Hyundai DeluxScan P990 (en daarvoor een Hansol 720P) maar na verloop van tijd ging ik me toch ergeren aan het feit dat het beeld onscherp was en ook vond ik m'n monitor niet groot genoeg meer voor de toepassingen die ik deed (gamen, films kijken en huis-tuin-en-keuken gebruik).

Na het bekijken van een goede vriend zijn Samsung 940BF en het een week gebruiken hiervan kwam ik tot de conclusie dat 19" leuk was, maar voor mijn doen toch -net- iets te klein, dus kwam ik in de 20"+ richting terecht. Na het bladeren op GoT en het zien van het Samsung 226BW topic heb ik (impulsief) besloten er een te bestellen. Ik mocht deze na een week eindelijk in ontvangst nemen.

Als je de monitor voor het eerst aanzet zal je vrijwel meteen blind worden door het feit dat een TFT veel feller licht produceert dan een CRT, aan te raden is ook de instellingen meteen flink stuk omlaag te schroeven. Ik weet niet exact meer wat de originele instellingen zijn, maar ik heb nu instellingen zo staan:

Helderheid: 30
Contrast: 70
Blauw: 40
Rood: 40
Groen: 40
Gamma: Modus 3

Dit geeft voor mij een prettig beeld, maar dit is geheel persoonlijk.

4:3 / Breedbeeld

Sommige mensen huiveren bij het zien van het feit dat de 226BW een breedbeeld TFT is. Ook ik was een beetje huiverig, aangezien ik gewend was aan 4:3 (of 5:4, in het geval van de 940BF) monitoren en ik niet wist of ik breedbeeld wel op prijs zou stellen, maar na ongeveer een minuut wist ik het wel zeker: breedbeeld is het zeker waard. Zoals ik hierboven al schreef gebruik ik de monitor voor het spelen van games, het bekijken van (hd) films en series en het gewoonlijke surfwerk. Ik kan je zeggen dat het een verademing is om het gehele beeldoppervlakte van je scherm gevuld te hebben met een film.

Featureset

Ik zal even schaamteloos de gegevens van de samsung website erbij pakken...

Formaat: 22" Widescreen
Pixel Pitch: 0.282 x 0.282 (mm)
Helderheid: 300 cd/m
Contrastratio: 1000:1 (3000:1 met Dynamic Contrast aan)
Kijkhoek: 160/160
Responstijd: 2 ms (Grey-to-grey)
Resolutie: 1680x1050
Kleuren: 16.7 Miljoen

De rest is hier te lezen: http://www.samsung.com/Pr...A.asp?page=Specifications

Voor de rest biedt de monitor 1 DVI-D aansluiting (met HDMI), 1 D-Sub aansluiting en een power aansluiting. De bediening van de monitor gebeurd aan de onderkant door middel van (niet geweldig handig geplaatste) knopjes. Op de voorkant zit enkel een mooie zilver (met blauwe LED) powerknop.

Het scherm heeft geen USB Hub of iets dergelijks, maar dat is voor mij geen gemis.

Kleurweergave

Ik ben wat betreft kleuren niet een veeleisende gebruiker, maar ten opzichte van mijn oude CRTs zien de kleuren er een stuk beter uit. Als voorbeeld neem ik bijvoorbeeld Lost, wat ik graag zie. Op mijn CRT zag de jungle in Lost er nogal flets groen uit, hier springen de kleuren er echt uit en zien er mooi, helder en scherp uit.

Contrast en Helderheid

Zoals ik in de inleiding al gezegd had, het contrast en de helderheid van de monitor zijn, op standaard instellingen, erg hoog. Het beeldscherm heeft een theoretische contrastratio van maximaal 3000:1, welke je kan bereiken door 'Dynamic Contrast' aan te zetten met een van de knopjes op het beeldscherm. Echter word ik compleet gestoord als ik de Brightness en Contrast hoog heb staan, dus ik kan je aanraden deze beide te verlagen tot instellingen die voor jezelf prettig zijn om aan te kijken.

Ik heb bij de monitor geen last van backlight bleeding of andere nadelige verschijnselen en ik acht zwart ook echt zwart.

Ghosting

Dit is een gebied waar ik wel erg veeleisend in ben, ghosting mag absoluut niet voorkomen op mijn monitor, aangezien ik er erg veel mee game en spelletjes mee kijk, maar ik kan hier erg kort over zijn; Ghosting komt NIET voor op deze monitor.

Ik heb verschillende spellen gespeeld, waaronder Need For Speed: Most Wanted, Counter-Strike: Source, Supreme Commander en Betafield 2 (Battlefield 2) en in geen enkele van de genoemde spellen was enige vorm van ghosting te ontdekken.

Ook tijdens het kijken van films en series was er geen zichtbare ghosting.

Pixeldefecten

Bij mij geen dode pixels of subpixels, maar ik heb de monitor ook slechts een week in bezit. Wellicht hierover later meer.

Bouwkwaliteit en Afwerking

De monitor heeft een stevige voet en word eenvouding in elkaar gezet. De knopjes, zoals al eerder genoemd, zijn naar mijn mening niet ideaal geplaatst, maar ze doen hun werk goed en zijn ook solide. Andere mensen hebben in hun surveys genoemd dat de monitor wiebelt, maar ik heb hier geen last van. De monitor blijft, zelfs bij langdurig gebruik, koel en maakt ook geen geluid.

Vormgeving

Over smaak valt niet te twisten, maar persoonlijk vind ik de monitor een genot om naar te kijken. Het scherm heeft een prachtige zwarte glossy laag, met het Samsung logo in het midden aan de onderkant van het scherm, en de specificaties (2 ms, 3000:1) rechtsbovenin de hoek geprint. Ik stoor me hier niet aan. De powerknop is rechtsonderop het scherm geplaatst, met een blauwe LED erachter, wat ik persoonlijk er erg mooi vind uit zien.

Prijs en Conclusie

De prijs is niet de laagste in zijn klasse, maar voor het geld krijg je een erg mooie monitor, die erg veel waar biedt voor zijn geld. Een breedbeeld 22" scherm kost een rib uit je lijf, maar het is een schijntje als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een 24" of 30" Dell, waarvoor je al gauw tot 5x zoveel voor betaald (in het laatste geval).

Kortom: een geweldige monitor voor een goede prijs.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

Goeie survey :9~ over een populair product ;)
met name de instellingen van je monitor die jij weergeeft in je review, kunnen handig van pas komen wanneer ik deze monitor aanschaf (wat in de planning ligt) wat dat betreft een goeie survey op het goeie moment ;)

:Y)
Bedankt. Over de aanschaf: ik heb het impulsief gedaan maar ik heb er absoluut geen spijt van. Waar ik wel spijt van heb is dat ik geen dode-pixel garantie heb afgesloten. Ook al heb ik geen dode pixeltjes op mijn scherm zitten, ik maakte me toch even zorgen.

'k wil niet als een fanboy klinken; maar dit is echt een goede monitor.
Ik weet niet of het bij dit product werkt, maar zet gewoon de kleurtemperatuur op 6500 en je zal geen last hebben van fellicht ofzo... 6500 is namelijk natuurlijk licht

Dit vraag ik me nou af he tot hoe lang na dato kun je nog dode pixels of sub pixels verwachten.
Of is zoiets blijvend. :?

Mooie survey trouwens.

Ik heb de zelf de 225bw van Samsung.
Zelf ben ik ook erg tevreden over dit scherm .
Het enige verschil met jou is geloof ik de Responstijd: 2 ms (Grey-to-grey) is bij mij 5 ms.
En de Contrastratio: 1000:1 is bij mij 700:1.

Maar voor de rest onlopen ze elkaar niet zo dacht ik. :9 :9

'k wil niet als een fanboy klinken; maar dit is echt een goede monitor.

Dat is helemaal niet erg Stefan_G het is gewoon een mooie monitor. :9
Over t algemeen ontstaan dode (sub)pixels bij de fabricage, dus als je ze niet hebt is de kans erg klein dat ze later verschijnen. Anders om kan t wel zo zijn dat je een stuck-pixel hebt die later weer goed begint te werken.

Een goed test prog:
meuktracker: Dead Pixel Tester 2.10
Ik heb het kleine broertje van deze monitor, de 206. Die heeft dezelfde resolutie (1680x1050) maar is diagonaal 2 inch kleiner, hetgeen mij wel aardig uitkomt, omdat ik er nogal dicht op zit. Nog groter en ik kreeg echt nekklachten ;), en het scheelt ook nog eens ong. 80 euro.

Ik merk wel dat mijn bejaarde videokaart (5700LE) iets meer moeite heeft met het aantal pixels (tov 1280x1024), maar dat mag je de monitor niet aanrekenen (het is tenslotte 34,5% meer pixels). Ik werk graag met meerdere venster naast elkaar en hiervoor is is "breedbeeld" ideaal. Twee websites naast elkaar gaat perfect. De full screen game experience is, zelfs bij mijn 'kleine broer" 20 inch, een aparte beleving. Je wordt het spel ahw ingezogen...

Tov mijn vorige monitor, een IIjama E431S (17 inch), ook geen slechte monitor en nog steeds elders in huis in gebruik, valt de dynamische ruimte tussen zwart en wit op. De Samsung heeft gewoon meer "ruimte". Zwart is zwarter en wit is witter. Alleen bij lijntjes of letters van 1 pixel "dik", wil er nog wel eens een vreemde verkleuring optreden, die ik bij mijn IIjama's nooit zag, maar dat zijn uitzonderingen.
Pluspunt van de Samsung is ook, dat er standaard twee videokabels worden bijgeleverd; zowel VGA als DVI. In combinatie met autodetect een handige feature, als je een notebook of een gameconsole eens extra wilt aansluiten en het scheelt tov andere merken, waar je vaak een losse DVI-kabel - en die heb je echt nodig om je monitor volledig te kunnen waarderen - apart moet bijkopen.

Minpunt (maar blijkbaar heb jij daar geen last van?) is de pieptoon die mijn exemplaar produceert. Komt mogelijk omdat de voeding in het scherm geintegreerd is - en bij een beetje PC-geluid valt het al snel weg - maar het is WEL aanwezig. Die glimmend zwart "gelakte" rand staat mooi als je niet aan het "werk" bent, maar geeft nog wel eens storende reflecties. Nergens voor nodig IMHO.

Als laatste de dode pixel garantie. Lijkt eigenlijk zonde van het geld, want ik had weer eens een perfect exemplaar (net als 3 voorgaande IIjama's), maar je zal maar net een slechte treffen. Ik heb ook het enge gevoel dat je zonder die garantie in sommige winkels misschien een teruggebracht exemplaar meekrijgt... Er is wel verschil in garantie. Het hangt, zowel kwa prijs als kwa voorwaarden, af van de winkel waar je koopt. Ik kocht mijn monitor deze keer bij Alternate, omdat de dode pixelgarantie hier een vol jaar geldig is (ook voor sub-pixels) en de garantiekosten lager waren dan bij anderen, terwijl de prijs voor de monitor gelijk was. Het loont om rond te kijken iig.
Mooie Survey, Alleen 2 puntje's om te zeiken ;)

Betafield 2 ? Wel leuk bedacht (of onbewust) maar dat moet natuurlijk Battlefield 2 zijn.

Net als je 2 negatieve eigenschappen, Usb/type monitor maar niet erg, dan is het tog niet negatief? maar meer van jammer?
Ik waardeer dat soort puntjes wel eigenlijk - als ik nou een monitor zocht met USB en ik las deze survey, wist ik direct waar ik aan toe was :P

Woordgrapjes moeten kunnen, maar voor de zoekmachine zou ik er toch "battlefield" van maken. Juist voor die mensen die graag willen weten of deze monitor ook met Battlefield is getest.
O+

Goed, ik zal er Battlefield 2 achterzetten.
Stefan,

ik heb net dezelfde monitor aangekocht, en ben er zr tevreden van, al heb ik deze nog maar een dag of vier. Wat me wel benieuwd maakte naar deze thread, was jouw commentaar op het game "BF2", ofte Battlefield 2. Ik krijg dit spel met geen stokken meer aan de praat als ik m'n Syncmaster als hoofdmonitor gebruik. Daarnaast staat nog een "Sampo Alphascan 800" (19inch), en daar draait ie wel op als deze op hoofdmonitor staat.
Ik heb alle instellingen qua breedbeeld al aangepast die ik maar vinden kon online (widescreengamingforum enz enz..) maar niks werkt. Kan jij me toevallig een hint geven? Sorry als dit niet de juiste plaats is voor deze vraag, maar ik ben echt op zoek naar een oplossing :)

Bedankt alvast!
Ik ervaar zelf het ontbreken van USB niet als een gemis, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen toch een argument kan zijn om een andere monitor aan te schaffen.

En over Battlefield... Tja, woordgrapje :+
Meestal (dit heb ik ook weer gehoord.) kun je ervan uitgaan dat je na 8 dagen geen dode pixels meer krijgt.
Leuk om te lezen, wil hem zelf ook dolgraag hebben maar de financien laten het nog niet toe. Hoe meer ik lees des te meer ik verlang naar deze monitor, zit nu nog op een 19" Dell CRT te werken.
Koop een scherm bij paradigt krijg je je pixelgarantie voor nop erbij!!!

bij salland 100euro
ik wil niet miereneuken, maar:
Ghosting komt NIET voor op deze monitor.
Ghosting komt altijd voor op TFT. Maar aangezien dit scherm een reactietijd van 2ms heeft, is de ghosting niet zo opvallend. (neem bijvoorbeeld eens PixelPerAn, reken maar dat je ghosting ziet, alleen in het dagelijks gebruik heb je er geen last van)
Ik heb er Inderdaad geen last van.

het enige nadeel dat er is is bleeding. bij Zwart is de bovenkant toch wel wittiger.

en volgensmij heb ik wel de S versie. Gemaakt in slowakije LS22MEWSFV/ECB.

Verder erg goed scherm, mooi groot en een leuke resulutie
Heel leuk dat jij ook naar die monitor aan het kijken bent, maar waarom moet je de reviewer afzeiken over een spellingsfout, en vervolgens ook nog een andere user die ook een tikfout maakt? Dat is niet bepaald vriendelijk, en toont niet echt respect voor de reviewer of user in kwestie. Een beetje nadenken over wat je post kan geen kwaad.