Samsung Syncmaster 193P Review

sverzijl 19 april 2005, laatste update op 20 april 2005, 528 views

Samsung Syncmaster 193P

Pluspunten

• pivot functie
  • zeer mooi beeld en hoog contrast
  • tiptoets bediening
  • strak design
  • DVI + D-sub voor aansluiting 2 PC's

Minpunten

• ghosting
  • hoogteverstelling komt niet echt stevig over (nog geen probleem mee gehad echter)
  • MagicTune software alleen onder windows beschikbaar

Na al een tijdje met z'n (mindere) broertje gewerkt te hebben (Samsung 910N) was ik op zoek naar een passende 2e monitor voor een dual-monitor setup. Belangrijkste voorwaarden waren hierbij een scherp beeld, hoog contrast, goede kleurweergave en een DVI+D-SUB aansluiting om er 2 PC's op aan te kunnen sluiten. Deze monitor voldoet aan al deze verwachtingen, het is werkelijk een genot om naar te kijken. En ik dacht al dat de 910N een aardig beeld gaf, maar het verschil in beeldkwaliteit/helderheid tussen de 910N en de 193P is enorm.

Het opmerkelijke van deze monitor is dat er slechts 1 (tip)toets op de monitor te vinden is. Deze functioneert als aan/uit schakelaar en bij langer indrukken als DVI / D-SUB switch. Dit maakt dat de monitor een strak design krijgt. Alle instellingen op gebied van contrast/ helderheid/ kleurtemperatuur/ gamma etc etc zijn te regelen met de zeer intuitieve MagicTune software. Het grappige is dat met 2 Samsungs aangesloten de MagicTune software automatisch de setting zien van de monitor waarop het MagicTune window zich op dat moment bevindt. Let op dat MagicTune alleen onder Windows draait. Dus mocht je bijv. Linux draaien dan kan je geen enkele setting wijzigen!

Het enige echt negatieve punt van deze monitor is de ghosting. Alhoewel een stuk minder dan de 910N zie je ook bij de 193P (20ms) nog wel wat ghosting (bijv in Halflife 2). Voor mezelf niet zeer hinderlijk, maar de hardcore gamers zullen zich hier ongetwijfeld aan kunnen storen. Zelf hecht ik veel meer waarde aan een mooi beeld, dus ik heb hierbij de afweging genomen om een iets 'langzamer' scherm te nemen ipv een sneller scherm met mindere beeldkwaliteit. Zoveel games speel ik niet.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 193P?