HP EliteBook 8560w - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 500GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP EliteBook 8560w Review

Kid Jansen 3 november 2011, laatste update op 17 september 2014, 53.629 views

HP EliteBook 8560w

De 8560w is een robuuste laptop, die zich uitstekend leent voor de wat lichtere workstation taken (voor echt zwaar werk zal je toch een desktop workstation nodig hebben). Verder uitstekende garantie, maar erg zwaar en hoog energieverbruik. De accuduur is daardoor ook best wel kort.

Pluspunten

• 3 jaar garantie (zowel laptop als accu) + ADP
  • Bouwkwaliteit
  • Prestaties (vooral van de GPU)
  • 1920x1080 schermresolutie
  • DisplayPort 1.2
  • AMD Eyefinity
  • Veel opslagruimte (500 GB)
  • Groot multi-touch touchpad (109.5 x 50 mm)
  • Geheugen uitbreidbaar tot 32 GB
  • 5x USB aansluiting, waarvan 2x USB 3.0
  • Bluetooth 2.1
  • eSATA
  • ExpressCard 54 uitbreidingsslot
  • Aansluiting tweede batterij
  • Docking station aansluiting

Minpunten

• Gewicht
  • Energieverbruik
  • Accuduur
  • Warmteproductie
  • Vloeistofafvoer werkt niet goed genoeg
  • Windows 7 Home Premium (i.p.v. Professional)

Inhoudsopgave

(alle onderdeelnamen zijn links die verwijzen naar dat onderdeel)Informatie van fabrikant

Specificaties (LG660EA)
Getting Started Guide (Engels)
HP EliteBook 8560w Maintenance and Service guide (Engels)

Specificaties opgegeven door Notebook Service Centre (onderdeel ICTS Universiteit Twente)

Specificaties HP EliteBook 8560w

Deze review gaat over de HP EliteBook 8560w en dan in het specifiek om de configuratie die gekozen is als het high-end model voor het Notebook Project 2011-2012 van Universiteit Twente.

Naar aanleiding van m'n review van de HP EliteBook 8540p (het high-end model van het Notebook Project 2010-2011) ben ik dit jaar ingehuurd door het Notebook Service Centre (of simpelweg het NSC) om mee te werken aan de selectie en om van het gekozen model een review te schrijven.

Deze review is zowel bedoeld om de keuze voor de HP EliteBook 8560w te beargumenteren als om een inzicht te geven in de prestaties en kwaliteit ervan. Daarom heb ik bij de benchmarks iedere keer ook de resultaten van de andere kandidaten erbij gezet als referentie.

ASUS K53SV-SX174V
Lenovo Thinkpad T520 (NW94XMH)

Verder heb ik ook de configuratie van de 8560w die gebruikt is voor de selectie erbij gezet (daar zat een Intel Core i5 2540M in en een 1600x900 scherm, i.p.v. i7 2630QM en 1920x1080), de 8540p van vorig jaar en de MSI GT683R-231NL. Die laatste heb ik toevallig ook hier liggen om te reviewen en is wel leuk om het verschil tussen een high-end mobile workstation en een high-end game laptop te illustreren. Het kan overigens zo zijn dat niet al die laptops er bij elke benchmark bij staan.

Overigens heb ik geen zin om een apart voorwoord te schrijven, dus doe ik het lekker hier: ik wil Terw_Dan bedanken voor het mogen gebruiken van zijn Benchbakker. Daardoor zien alle benchmarkresultaten er mooi en overzichtelijk uit en het scheelde mij heel veel tijd.

Aanzichten van laptop

(afbeeldingsbeschrijvingen in de Lightbox)

Algemene indruk

Toen ik de laptop voor het eerst in m'n handen had vond ik het meteen al een mooie laptop. Verder gaf hij ook meteen een degelijke, strakke en zakelijke uitstraling.

Wat wel opviel is dat hij net iets groter is dan de meeste 15.6" laptops en ook een stuk zwaarder. Dat laatste komt vooral doordat hij gebouwd is als een tank (ik zou er niet op gaan schieten, maar hij kan zeker tegen een stootje).

Door z'n forse afmetingen geeft hij wel ook een beetje een lompe uitstraling, maar door z'n vormgeving kan hij dat zeker hebben. Hij ziet er daardoor juist wel stoer uit, wat hem overigens wel een beetje een mannenlaptop maakt (maar daar heb ik zelf geen problemen mee :)).

De prestaties heb ik eigenlijk niks over te klagen. Sterker nog, hij was in sommige tests zo snel dat hij m'n vaste PC (die nu net een jaar oud is) voorbij ging, waardoor ik eigenlijk wel een beetje teleurgesteld was in m'n vaste PC, maar des te meer onder de indruk van de 8560w.

Van de kandidaten voor het high-end model van het Noteboook Project 2011-2012 kwam hij overduidelijk als beste uit de tests. Niet alleen omdat hij vaak het snelste was, maar ook omdat hij het degelijkst was en een erg goede featureset heeft.

Alleen de MSI GT683R die ik ook hier heb liggen om te reviewen was behoorlijk vaak sneller, maar dat komt omdat daar een stuk snellere videokaart in zit (Nvidia Geforce GTX 560M), maar vooral doordat er 2x Western Digital Scorpio Black 320 GB in zit in een RAID 0 array.

De drie grootste verbetering ten opzichte van vorig jaar vond ik dat er nu een workstation videokaart in zit (maar dat lag meer aan de keuze van het model), het Full HD (1920x1080) scherm en de veel grotere multi-touch touchpad. Enige twee dingen die echt slechter zijn geworden zijn het energieverbruik en het gewicht.

Featureset

De featureset van deze laptop is zeer goed, met 5 USB aansluitingen (waarvan n gecombineerd met eSATA) en Firewire kan je in de meeste gevallen wel al je randapparatuur aansluiten op deze laptop zonder USB hubs of docking stations te gebruiken. Verder kan je grote schermen aansluiten met resoluties hoger dan 1920x1200, omdat er op deze laptop een DisplayPort 1.2 aansluiting zit i.p.v. het meer gangbare HDMI. Een ExpressCard 54 uitbreidingsslot, webcam+mic, kaartlezer en een scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels maken het af.

Een voordeel van de DisplayPort 1.2 aansluiting is ook dat hij AMD Eyefinity ondersteund door middel van daisy-chaining. Daardoor kan je in theorie met n DisplayPort 1.2 aansluiting tot wel 4x 1920x1080 aansturen @ 60 Hz, of 2x 2560x1600 @ 60 Hz! Met het laptopscherm zelf erbij heb je dan dus maximaal 5x 1920x1080 (ruim 10 megapixel) en dat met een laptop...

Wat verder ook zeker noemenswaardig is, is de garantie op deze laptop. Je krijgt 3 jaar garantie via het NSC op de laptop zelf. Mochten ze bij het NSC de laptop niet binnen een uur kunnen repareren dan krijg je een leenlaptop mee van exact hetzelfde type en wordt je data ook overgezet (tenzij de harde schijf natuurlijk stuk is), zodat je meteen weer verder kan werken.

Verder krijg je ook 3 jaar garantie op de accu, omdat het een HP Long Life accu is. Die accu heeft een iets lagere capaciteit dan de standaard accu, maar zou veel minder last hebben van degradatie (dat de accu steeds sneller leeg gaat). Die 3 jaar garantie is zeer uitzonderlijk, meestal krijg je maar 1 jaar garantie op de accu.

Verder zit er dit jaar ook standaard 3 jaar ADP (Accidental Damage Protection) bij. Dat is een verzekering met dekking voor val- en vloeistofschade. Diefstal of kwijt raken van de laptop worden overigens niet hierdoor gedekt. Vorig jaar kon je deze verzekering optioneel erbij kopen voor 30, maar nu zit hij er dus al standaard bij.

Uitgebreide specificaties

• Processor: Intel Core i7 2630QM - 4 cores, HT, 2.00 GHz, C2, 6MB cache, 32nm (specs) (benchmarks)

• Geheugen: 1x 4GB PC3-10600-1333MHz-CL9, Hynix HMT351S6BFR8C-H9, 1.5V, non ECC, 16x Hynix H5TQ2G838BFR H9C 115V geheugenchips (datasheet, SPD)

• Videokaart: AMD FirePro Mobility M5950 - Whistler XT, 40nm, 1GB GDDR5 (specs)

• Harde schijf: Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT - 500GB, 7200RPM, 16MB (specs)

• Moederbord: HP EliteBook 8560w met Intel QM67 chipset en 4x DDR3 SODIMM geheugenslots

• Scherm: 15,6" 1920x1080

• Optische drive: HP DVDRW/RAM GT30L, SATA-150, firmware MP06, 1MB buffer, LightScribe

• Audiochip: IDT 92HD81B1X @ Intel QM67

• LAN NIC: Intel 82579LM Gigabit NIC (specs)

• WLAN NIC: Intel Centrino Ultimate-N 6300 - 802.11a/b/g/n, tot 450Mbps (specs)

• Touchpad: Synaptics PS/2 port multi-touch Touchpad 109.5 x 50 mm

• Pointstick: onbekend merk point stick

• Accu: HP VH08XL Log Life Battery - 8 cells 75Wh Li-ion accu, 14.4V 5050mAh

• Voeding: 100-240V AC 50/60Hz ingang, 19V DC 7.9A uitgang, max 150W, 167x72x39 mm, 745 g + 175 g netsnoer

• Besturingssyteem: Windows 7 Home Premium 64bit UK

• Afmetingen: 38,20 x 25,75 x 3,45 cm

• Gewicht: ca. 3.2 kg (ca. 4.1 kg inclusief adapter en netsnoer)

Aansluitingen:
  • Voeding
  • VGA
  • DisplayPort
  • 2x USB 2.0 (waarvan 1x USB 2.0 power)
  • 2x USB 3.0
  • eSATA / USB 2.0
  • 4pin IEEE1394a (Firewire 400)
  • RJ-45 gigabit LAN
  • gentegreerde HP Bluetooth 2.1 module
  • Smartcard lezer
  • 2MP webcam met microfoon
  • Aansluiting voor extra batterij
  • Docking station aansluiting (HP 230W Docking Station (VB043AA) en HP 230W Advanced Docking Station (NZ223AA))

Laptop opengeschroefd

(afbeeldingsbeschrijvingen in de Lightbox)

Prestaties

De prestaties van het systeem als geheel heb ik getest met Futuremark PCMark Vantage Advanced, Futuremark PCMark 7 Advanced en PassMark PerformanceTest 7.0 64bit. Bij beide versies van PCMark had ik alle suites geselecteerd en verder alle instellingen standaard. Bij PerformanceTest had ik ook niks aan de instellingen veranderd.

PCMark Vantage

PCMark 7 Advanced

Update 22 juli 2011: ik heb een nieuwe versie van de resultaten hieronder gezet. Ik had nu namelijk ook PCMark 7 aan de praat gekregen op de 8540p (eerst kreeg ik een endless loop meteen al bij de eerste test) en verder had ik nu ook de MSI GT683R een schone installatie gegeven, net als de rest, waardoor de score nog wat hoger uitviel.

PassMark PerformanceTest 7.0 64bit

CAD & DCC

CAD (Computer Aided Design) en DCC (Direct Content Creation) prestaties heb ik getest met SPECviewperf 11 64bit. Dit is een benchmark die de prestaties van een aantal CAD en DCC programma's test:

CATIA V5 R19

Geheugen schrijfprestaties: 10437 MB/s
Geheugen kopiren: 9868 MB/s
Geheugenvertraging: 56.3 ns

Videokaart

De videokaart in deze laptop is een AMD FirePro Mobility M5950 met een Whistler XT GPU. Deze videokaart is vergelijkbaar met de AMD Radeon HD 6770M, die gebruik maakt van dezelfde GPU. Zie voor meer informatie over AMD GPU's ook Comparison of AMD graphics processing units.

Het is een type A MXM formfactor videokaart voor laptops met 480 stream processors. De GPU loopt op 725 MHz en het geheugen op 900 MHz. De kaart werkt via een PCI-E 2.1 x16 bus interface, wordt op 40nm gefabriceerd, ondersteunt DirectX 11, OpenGL 4.1 en OpenCL 1.1 en heeft 1GB GDDR5 dedicated videogeheugen (57.6 GB/s bandbreedte) met 128bit geheugenbus tot zijn beschikking.

Verder ondersteund de kaart AMD Eyefinity, waardoor er meerdere schermen tegelijk aangesloten kunnen worden. De laptop heeft een DisplayPort 1.2 aansluiting, waardoor dat ook gedaan kan worden door middel van daisy-chaining. Nadeel is alleen dat er voor zover ik weet nog geen schermen zijn met 2x DisplayPort 1.2, dus voorlopig kan je alleen veel schermen aan sluiten i.c.m. het HP 230W Advanced Docking Station (NZ223AA).

Futuremark 3DMark Vantage Advanced

Het testen van de prestaties in games van deze videokaart heb ik gedaan met Futuremark 3DMark Vantage Advanced en Futuremark 3DMark '11 Advanced (voor prestaties met CAD & DCC zie: Specviewperf 11 benchmark).

Ter referentie heb ik ook 3DMark Vantage op de MSI GT683R gedraaid

Futuremark 3DMark 11 Advanced

Ik had 3DMark '11 op alle systemen gedraaid in de Performance stand.

Verder had ik het alleen op de 8560w en de GT683R ook nog op Xtreme gedraaid.

MSI GT683R als referentie

Ergonomie

Ik kan hier wel het hele verhaal wat ik bij dit onderdeel heb gezet in m'n review van de 8540p gaan herhalen, maar ik denk dat het handiger is als ik gewoon een link plaats, dus bij deze.

Heel kort samen gevat: een laptop is eigenlijk nooit ergonomisch, dus werk je lang achter elkaar gebruik dan een laptopsteun en een los toetsenbord en muis.

Als ik de ergonomie van de laptop vergelijk met de andere laptops die ik heb getest dan doet deze het eigenlijk nog best wel goed. Het toetsenbord tikt wel lekker weg en doordat er een behoorlijk groot touchpad op zit heb je er minder last van dat hij niet in het midden zit. De handpalmrust is net als bij de 8540p 26 mm hoog, wat niet heel erg hoog is, maar iets lager was toch wel fijn geweest. Verder is de rand van de handpalmrust ook redelijk hoekig, wat zou kunnen gaan irriteren als je er lang achter elkaar op werkt.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Deze laptop is voor een niet fully rugged laptop (zoals de Panasonic Toughbook 31) heel erg degelijk gebouwd. De mate van verstevigingen die in de laptop wordt toegepast zie je ook in de workstation laptops van Dell en Lenovo en wordt vaak business rugged genoemd. De laptop voldoet (gedeeltelijk?) aan de MIL-STD 810G militaire standaard.

De behuizing is vrijwel volledig van metaal vervaardigd, waarschijnlijk aluminium- of magnesiumlegeringen, maar dat heb ik niet kunnen achterhalen. De laptop voelt daardoor erg stevig en degelijk aan en is ook erg stijf. Waar je ook kracht zet, het veert eigenlijk altijd nauwelijks door.

Na het zien van de twee filmpjes hieronder was ik eigenlijk niet meer zo onder de indruk van m'n test van vorig jaar met 8540p met 62 kg.

Daarom ben ik er maar gewoon op gaan staan, wat voor bijna een verdubbeling zorgde in gewicht (van 62 kg naar 119 kg). Met het toetsenbord durfde ik dat niet aan, maar daar kon ik wel met vrijwel m'n volle gewicht op leunen zonder dat het heel erg doorveerde. De handpalmrust kon ik ook zonder problemen op staan.

Wat altijd een zwak punt is zijn de scharnieren en ook de behuizing van het scherm is niet altijd even stevig. Ik daarom de laptop opgepakt bij de bovenkant van het scherm, zoals op de foto hieronder, en heb de laptop toen een beetje op en neer geschud. Dat was geen enkel probleem voor de 8560w. De Lenovo T520 en de 8540p van vorig jaar hadden er ook geen problemen mee, maar bij de MSI voelt het al veel minder degelijk aan en bij de Asus had ik echt het idee dat er dingen gingen breken.

Naar aanleiding van dat eerste filmpje had ik tegen de baas van het NSC gezegd "ik neem aan dat ik niet de vloeistofafvoer mag testen", maar hij vond dat ik dat ook wel gewoon kon testen. HP test het tenslotte zelf ook en vermeld in de specificaties dat het toetsenbord spill-resistant with drains is.

Ik heb de laptop daarom op 4 op de kop staande glazen gezet op het aanrecht, m'n Canon 600D op statief ervoor gezet om vervolgens 200 ml water over het toetsenbord heen te gieten. Dat deed ik verspreid over ongeveer 67 seconden, dus gemiddeld genomen kwam het op 3 ml/s.

Gelukkig had ik dat als laatste getest, want hij bleek het toch niet zo leuk te vinden. Hij heeft sindsdien weinig tekenen van leven meer vertoond.

Ik vraag me overigens af waar het probleem zit, want als ik het zo zag leek de afvoer eigenlijk behoorlijk goed z'n werk te hebben gedaan. Ik zag geen water onder het toetsenbord bij het geheugen, de processor en de videokaart, alleen maar een heel klein beetje langs de randen van het toetsenbord waar de afvoergaten zitten. Wat niet zo raar is, want door de oppervlaktespanning loopt natuurlijk niet al het water helemaal weg.

Het zou kunnen dat het probleem aan de onderkant zat. Het afvoergat komt namelijk uit boven een gat in de bodemplaat. Alleen is het gat in de bodemplaat niet n gat, zoals de afvoer, maar 3 spleetjes van 2 x 8 mm. Ik denk dat het water door de oppervlaktespanning niet zo snel door die spleetjes liep als dat het uit de afvoer kwam, waardoor een klein deel van het water aan de binnenkant op de bodemplaat bleef liggen. Toen ik die er af haalde zag ik dat daar namelijk wel wat water op zat, waarvan een klein beetje ook in de buurt van de harde schijf was gekomen en misschien heeft het ook ergens het moederbord geraakt. De harde schijf werkte overigens nog prima toen ik hem op m'n vaste PC aan sloot en het geheugen werkte ook nog goed in m'n eigen 8540p met Linpack en Memtest.

Maar om terug te komen op dat spill-resistant keyboard: verwacht niet dat als je een vol glas drinken omgooit en het allemaal over je laptop heen gaat dat hij het dan ook overleeft, maar een beetje water kan hij waarschijnlijk wel hebben.

Mocht er nou een keer iets overheen gaan dan is dat alsnog geen ramp. De harde schijf zal het wel overleven, dus je data is dan nog te redden (behalve dan waar je op dat moment mee bezig was) en de laptop wordt dan kosteloos gerepareerd onder de Accidental Damage Protection verzekering die er standaard bij zit (3 jaar). Overigens mag je daar maar n keer per jaar aanspraak op maken, dus je moet het niet te vaak doen ;)

Warmteproductie en stabiliteit

Ik had dit in eerste instatie getest door Prime95 v25.11 64bit, Furmark 1.9.0 en HD Tune Pro 4.60 alle drie tegelijk te draaien, zodat CPU, GPU en HDD allemaal 100% belast worden. In Prime95 had ik gekozen voor de In-place Large FFT's optie, in Furmark voor de BURN-IN test (met Burn-in en Xtreme burn-in aangevinkt) met 8x MSAA op de native schermresolutie en in HD Tune Pro voor de standaard benchmark.

Het viel me bij de selectie op dat de 8560w echt maar bleef gaan. Op een gegeven moment had ik terwijl dat allemaal draaide de koelopeningen afgedekt en nog bleef hij maar gaan zonder uit te vallen.

Ik heb daarom met het review exemplaar gekeken of ik hem ook onderuit kon halen, of dat er echt geen limiet zat aan z'n stabiliteit. Om dit testen had ik m'n stresstest nog een heel stuk zwaarder gemaakt.

Ik had er nog eens 12 GB aan geheugen bijgeprikt, zodat er in totaal 4x4 GB in zat. De reden hiervoor was dat ik Prime95 wilde vervangen door Linpack, maar om op zo'n snelle processor n cyclus van Linpack lang genoeg te laten duren dat de temperaturen niet meer stijgen heb je een erg hoge problemsize nodig en daar heb je heel veel geheugen voor nodig.

Uiteindelijk was dit m'n test:
  • FurMark 1.9.0 @ 1600x900 8x MSAA, Burn-in, Xtreme burn-in op het laptopscherm
  • U2711 aangesloten via DisplayPort @ 2560x1440 (om de overige programma's weer te geven)
  • Linpack met de LinX v0.6.4 GUI (8 threads, problem size 43117, priority "Below Normal")
  • 6x HD Tune Pro v4.60 (1x HDD, 4x USB sticks en 1x externe HDD op FW)
  • Nero DiscSpeed 4 met Ratt & Roll '81-'91 verzamel CD van Ratt (77:32 min)
  • VLC 1.1.10 twee albums van Airbourne afspelen op 150% volume via ingebouwde speakers
  • Internet Explorer 9 in totaal 6 bestanden van samen ca. 15 GB laten downloaden via Wi-Fi
  • Accu eerst tot 20% ontladen, zodat die ook nog eens tegelijk opgeladen moest worden
Verder had ik nog de volgende programma's openen om te monitoren:
  • Task Manager @ Performance tab
  • AIDA64 1.8.0 @ sensors
  • CPU-Z 1.58 @ CPU
  • GPU-Z 0.5.4 @ sensor
De gebruikte USB-sticks en HDD zijn overigens:Ik had het nu gewoon zo laten draaien, geen afgedekte outtake van de fan of iets dergelijks

Er bleek toch een limiet te zitten op wat de 8560w aan kon, want hij hield de bovenstaande stresstest maar 21 minuten vol, daarna kreeg ik een freeze. Op het moment van de freeze had ik de temperaturen in de tabel hieronder, maar die waren nog niet allemaal gestabiliseerd.

Verder trok ik op z'n top 168.0 W (176.0 VA en powerfactor 0.95) uit het stopcontact.

De temperatuur van m'n kamer was tijdens het testen iedere keer rond de 23C. De temperaturen van de onderdelen heb ik gemeten met AIDA64 Extreme 1.8.0 en in sommige gevallen kon ik het controleren met andere programma's. Zo geeft HD Tune Pro zelf ook de temperatuur van de harde schijf en de temperatuur van de GPU kon ik ook met GPU-Z en FurMark controleren.

De temperatuur van de outtake van de fan en van de handpalmrust/toetsenbord heb ik gemeten met een digitale thermometer met thermokoppel.

OnderdeelTemperatuur
CPU #496
GPU87
HDD44
Outtake van fan77

De maximale temperaturen had ik gemeten met een iets lichtere versie van die extreme stresstest, waardoor hij het langer uithield en de temperaturen uiteindelijk wel stabiel bleven op hun max.

OnderdeelTemperatuur
CPU #498
GPU99
HDD55
Outtake van fan81

De resultaten van m'n standaardtest (Prime95, Furmark en HD Tune Pro) staan hieronder. Dat maakte overigens voor de temperaturen niks uit bij het reviewexemplaar, alleen duurde het langer voordat hij die maximale waarden had bereikt.

Ik heb deze test ook op de MSI GT683R gedraaid, maar zonder succes, vandaar dat hij ook niet in de tabel staat. De GT683R was namelijk niet in staat om deze test fatsoenlijk te draaien. Het probleem was dat wanneer de GPU en GPU tegelijk maximaal belast werden de CPU de hele tijd ging throttlen. Hij klokte zichzelf dan iedere keer voor een relatief lange tijd terug naar 800 MHz. Dit probleem werd waarschijnlijk veroorzaak door een te krap bemeten adapter.

Onderdeel8560w i78560w i5Lenovo T520Asus K53SV8540p
GPU99C99C76C87C76C
HDD55C45C41C35C38C
Max vermogen162.3 W124.5 W92.4 W125.2 W89.5 W
Max schijnbaar vermogen169.8 VA130.0 VA102.7 VA130.7 VA94.2 VA

Wat overigens wel netjes is aan de 8560w is dat hij ondanks die hoge temperaturen nauwelijks warmer wordt aan de bovenkant. De handpalmrust en het toetsenbord worden niet veel warmer dan 35C. Het is vooral erg knap dat het toetsenbord niet warmer wordt, want de CPU en GPU zitten daar direct onder.

Het is alleen wel vervelend als je linkshandig muist, want de outtake van de fan zit aan de linkerkant en de fan blaast dan behoorlijk hete lucht de hele tijd tegen je hand aan. Dat was overigens bij de Asus en de Lenovo niet anders. Ook de 8540p van vorig jaar heeft de outtake links zitten, maar die wordt niet zo warm, dus dan is het niet zo hinderlijk.

Geluidsproductie

De geluidsproductie van de 8560w valt mee. Wanneer de laptop idle is of licht wordt belast is de laptop vrijwel onhoorbaar. Bij middelzware belasting is het wel hoorbaar, maar wordt het al snel overstemd door omgevingsgeluid. Alleen als je de laptop echt heel zwaar gaat belasten is de fan duidelijk hoorbaar. Naar mijn mening zit het dan op het randje van hinderlijk. Het is ook niet heel erg verwonderlijk, aangezien de laptop dan wel 150 W aan warmte moet afvoeren met een 60 mm fan.

Energieverbruik

Het energieverbruik heb ik gemeten in de idle stand en in maximaal belaste stand. In de idle stand wordt de desktop weergegeven. De maximaal belaste stand heb ik op dezelfde manier getest als de warmteproductie, dus met Prime 95, Furmark en HD Tune Pro.

Het verbruik heb ik gemeten met een Voltcraft Energy Monitor 3000 (meetnauwkeurigheid (1%+1W))

Energieverbruik maximaal belast: 168.0 W gemeten

Energieverbruik idle: 36.3 W gemeten

Grappige hier is dat het maximaal belaste energieverbruik bijna verdubbelt ten opzichte van de 8540p, maar het idle verbruik veranderd nauwelijks.

Accuduur

De accuduur heb ik hetzelfde getest als warmteproductie en maximaal energieverbruik. Ik begon de test met een batterijstatus van 100%.

Hoe leuk de accu mijn testmethode vind weet ik niet, maar het zal wel niet optimaal zijn. Ik weet niet precies wat voor vermogen hij trekt als hij maximaal wordt belast terwijl hij op de accu draait. Het is in ieder geval wel minder dan op netspanning, want hij klokt de GPU iets terug en de hoogste twee multipliers van Turbo Boost worden dan ook niet gebruikt.

Aangezien de spanning van de accu 14.4 V is kan je er denk ik wel van uit gaan dat er minimaal een stroom van 8 A door de accucellen gaat.

Op deze manier heb ik de accu van 100% tot 2% leeg getrokken in 43 minuten.

Als ik kijk naar de verhouding tussen het maximale verbruik op netspanning en het verbruik bij lichte tot middelzware belasting, denk ik dat je op een volle acculading bij een dergelijke belasting ongeveer 2 twee uur kan werken. Hoe lang een volle accu mee gaat hangt overigens vooral af van de videokaart. Zolang de videokaart alleen maar wat user interfaces van programma's hoeft weer te geven kan je nog wel langer werken op een volle accu. Zodra de videokaart het zwaarder krijgt neemt het verbruik heel snel toe. Wat overigens ook heel erg helpt is het scherm dimmen en wi-fi uitschakelen.

Draagbaarheid (mobiliteit)

De mobiliteit van deze laptop is matig. Hij is iets groter dan de gemiddelde 15.6" laptop en hij is ook een stuk zwaarder. De meeste laptops van 15.4" - 15.6" zijn rond de 2.5 kg, de lichtste laptops van dit formaat beginnen iets boven 2 kg en de zwaarste laptops zijn rond de 4 kg. Deze laptop zit rond de 3.2 kg en is daarmee dus aan de zware kant. Hij behoort hiermee tot de zwaarste 5% laptops van dit formaat. Zelf vind ik dat nog steeds niet heel erg zwaar, ik heb collegeboeken die ongeveer hetzelfde wegen. Maar ik kan me voorstellen dat als je een laptop veel mee moet nemen dat je dan wel een lichter model gaat overwegen.

Wat deze laptop vooral lomp maakt is dat er een 150 W adapter bij zit, dat ding is 167x72x39 mm groot en weegt 745 g + 175 g voor het netsnoer. Als je dat ook meerekent kom je op ongeveer 4.1 kg uit.

Houd hier rekening mee bij het het uitzoeken van een tas. Sommige 15.6" tassen zouden wel eens te klein kunnen zijn.

Ik vind de prijs van 999 dit jaar erg goed. Het is 11 meer dan vorig jaar, maar nu zit de 3 jaar ADP (ter waarde van 30) er al standaard bij. En er zit nu wel een workstation videokaart in en ook een Full HD scherm. Verder is het verschil in prestaties tussen de 8560w en 8540p veel groter dan het verschil tussen de 8530w en de 8540p. Hij is echt veel sneller.

Ook de quadcore CPU kan op de langere termijn een voordeel zijn, hoewel het op dit moment nog niet zoveel scheelt: de ene keer is een hoger geklokte dualcore sneller en de andere keer de lager geklokte quadcore. Het grootste voordeel van de quadcore is op dit moment misschien nog niet eens de quadcore zelf, maar het feit dat de modellen met een quadcore 4x SODIMM hebben. Daardoor kan je voor weinig geld upgraden naar 16 GB RAM en als je wil zou je (voor veel meer geld) ook kunnen upgraden naar 32 GB RAM (4x 8GB).

Verder is de laptop erg snel en vooral met CAD en DCC programma's (of eigenlijk alles wat gebruik maakt van OpenGL i.p.v. DirectX) laat hij laptops met een gamevideokaart ver achter zich. Die workstation videokaart is vooral een voordeel voor de studies Industrieel Ontwerpen, Civiele Techniek en Werktuigbouwkunde. Mocht je in Delft studeren en de configuratie willen kopen die TU Delft aanbiedt, dan is het ook een groot voordeel bij de studies Bouwkunde, Lucht- en Ruimtevaarttechniek en Maritieme Techniek

Daarnaast krijg je met deze laptop ook kwaliteit: deze laptop komt uit de HP EliteBook serie en dat zijn de zakelijke topmodellen, niet alleen op het prestatievlak, maar ook op kwaliteit en degelijkheid. Daarbij hoort ook de ondersteuning en garantie. De garantie is bij deze laptop uitzonderlijk lang: 3 jaar op de laptop, 3 jaar op de accu en 3 jaar ADP. Bij de meeste laptops mag je blij zijn met 2 jaar op de laptop en 1 jaar op de accu en ze gaan echt niet voor 30 val- en vloeistofschade verzekeren.

Heb jij ook een HP EliteBook 8560w?

Betreft garantie: HP levert op EliteBooks 3 jaar NBD onsite. Accidential Damage Protection is optioneel. Long Life Battery is optioneel (afhankelijk van het model standaard, net als een SSD).

De 3 jaar garantie voor de Long Life houdt in dat wanneer de batterij binnen 3 jaar onder een bepaald niveau blijft na opladen, je eenmalig een nieuwe krijgt. Voor ADP geldt dat een keer per jaar een "customer damage: geval geclaimd mag worden. Dit is altijd op pickup and return (PPR) basis.

Jammer dat Home Premium wordt meegeleverd en niet Professional.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 18 juli 2011 01:13]

Normaal gesproken zal dat wel kloppen, maar bij ons werkt het dus iets anders, omdat de garantie via het NSC loopt. Als je deze laptop koopt, wat alleen kan als je student bent aan de UT of als medewerker voor priv, moet je voor garantiegevallen altijd naar het NSC. Dat zou je kunnen zien als onsite, aangezien het op de UT is, maar je moet je laptop er wel even zelf langsbrengen.

Voordeel is wel dat veel dingen meteen daar opgelost kunnen worden door de mensen van het NSC. Mocht dat niet kunnen dan komt er inderdaad de eerst volgende werkdag een monteur van HP langs met de benodigde onderdelen om het te repareren.

Als de mensen van het NSC het probleem niet binnen een uur op kunnen lossen krijg je een leenlaptop mee, totdat je je eigen laptop weer gerepareerd op kan komen halen. In totaal zijn er overigens 3% leenlaptops.

Verder wordt deze configuratie standaard al met de Long Life accu (waar 3 jaar garantie op zit) en 3 jaar ADP geleverd.

Dat je maar n keer per jaar een accidental damage claim in kan dienen zal inderdaad wel kloppen.

Verder is het inderdaad jammer dat er Home Premium op zit en niet Professional.
Kun je Windows 7 Professional niet krijgen via MSDM AA?
Ja, dat kan, maar voor zover ik weet heb je alleen MSDN AA bij de faculteit EWI en dan alleen bij de bachelorstudies Informatica, Telematica, Business&IT en de bijbehorende masters. Dat is allemaal geregeld via Studievereniging Inter-Actief.

Nou heb ik zelf mazzel dat ik eerst Informatica studeerde voordat ik overstapte op Werktuigbouwkunde, waardoor ik nog net Windows 7 Professional via MSDN AA kon krijgen voordat ik daar geen toegang meer tot had. Alle software die je al van MSDN AA hebt gedownload mag je gewoon blijven gebruiken volgens de licentie, je kan alleen geen nieuwe software meer downloaden.
Elke TU-Delft student kan een account aanmaken bij ma3d (MSDNAA). Ik studeer Industrieel Ontwerpen, en ik heb mijn OS ervandaan, Windows 7 Pro. Ze bieden nederlands en engels aan.
Als je een hbo of wo studie doet kun je voor 9,95 een student license kopen van elke windows versie die je maar wil
Waar dan? Want bij SURFspot betaal je €46,25 voor een Upgrade licentie voor Windows 7 Professional. Bij Universiteit Twente zelf kan je het ook niet kopen.
[...] moet je voor garantiegevallen altijd naar het NSC. Dat zou je kunnen zien als onsite, aangezien het op de UT is, maar je moet je laptop er wel even zelf langsbrengen.
Dat heet dan "bring in" of "return to [...]" warranty.

Edit: damn, te laat. Ik wilde net "Carry-In" toevoegen. :p

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 23 juli 2011 08:14]

Voor zover ik weet heet dat carry-in garantie. Maar daar wordt meestal mee bedoeld dat je zelf moet zorgen dat het bij de fabrikant komt.

Aangezien HP de service levert bij het NSC en het NSC ook de garantie-afhandeling regelt, is het NSC dus eigenlijk de klant van HP en niet jij zelf, het is dus gewoon on-site.

Ook is de werkplek de UT en het wordt gerepareerd op de UT -> on-site.
PC dealer's warranty verhaal klopt niet helemaal.
Standaard heeft een notebook uit de zakelijke HP elitebook serie geen 3 jaar next business day onsite fabrieksgarantie (HP term = 3-3-3 warranty) , maar de standaard warranty op een notebook uit de HP elitebook serie is 3 jaar pickup and return fabrieksgarantie (HP term = 3-3-0 warranty).

Carry-in garantie is echt een term voor consumenten pc's/notebooks en is niet van toepassing op een zakelijke notebook zoals de HP elitebook serie. ;) Pickup and return is dus niet gelijk aan "bring in" garantie.

Normaal gesproken moet je als gebruiker van een HP notebook uit de zakelijke serie nog een extra "HP carepack" kopen indien je de standaard fabrieksgarantie uitbreiden wil naar bijv. 3 (of 4 of 5) jaar next business day onsite garantie. Betrouwbare garantie op een notebook is niet goedkoop, in dit geval is "3 jaar next business day onsite inclusief accidental damage protection (ADP)" echt de meest complete en daarom ook meest kostbare garantie die HP op het gebied van zakelijke notebooks kent. Google maar eens op de prijzen van HP notebook garantie uitbreidingen en dan zal je zien dat dit niet de meest goedkope "upgrades" voor je HP notebook zijn.

De prijs van 999 euro is super super super scherp voor een HP elitebook notebook met dergelijke specificaties en garantie dekking.
Trust me.. er is op dit moment zelfs geen enkele zakelijke HP klant die een betere prijs krijgt voor een exact vergelijkbaar HP 8560w notebook. :) Dit HP 8560w workstation notebook model wordt dan ook helemaal speciaal als "build to order" model voor UT studenten door HP in China geproduceerd.

De reden dat er Windows 7 home premium in plaats van Windows 7 professional mee wordt geleverd is omdat nederlandse studenten goedkoper een Windows 7 professional licentie via Surfdiensten kunnen aanschaffen dan HP vanuit de fabriek kan leveren.
De inkoopprijs die HP aan Microsoft voor een Windows 7 professional OEM licentie moet betalen is namelijk vrij fors. Het uitleveren met een Windows 7 professional licentie vanuit de HP fabriek maakt een student notebook dan ook onnodig veel duurder, de korting die een student krijgt van Microsoft om Windows 7 professional via Surfdiensten aan te schaffen is vele malen voordeliger. Microsoft staat educatieve gebruikers namelijk toe om te upgraden vanuit een home licentie naar een professional licentie.. iets wat voor normale (zakelijke) gebruikers een dikke no go is omdat het in strijd is met Microsoft's EULA.

Normaliter is een HP 8560w workstation notebook ook niet verkrijgbaar met een Microsoft Windows 7 home premium OEM licentie, again.. dit is speciaal en enkel alleen beschikbaar voor dit studenten notebook project. Studenten zijn een belangrijke doelgroep voor iedere notebook fabrikant en grootschalig inkopen, de uiteindelijke prijs is het resultaat van een europese aanbesteding, zorgt voor een goede prijs. Cliche maar waar, in een normale winkel/webshop etc. betaal je echt veel meer voor een soort gelijk HP model workstation notebook.

Conclusie : Dit is een super goede prijs voor een zeer krachtig workstation notebook, ik ben helaas geen student meer haha. (ik heb voor mijn eigen HP workstation notebook ooit veel meer betaald)

[Reactie gewijzigd door GordonGecko op 23 juli 2011 01:48]

Er zit inderdaad 3/3/3 garantie op, maar ik wist niet helemaal zeker wat dat betekende. Ik dacht eigenlijk 3 jaar laptop, 3 jaar accu en 3 jaar ADP. Het had zelfs uitgebreid kunnen worden naar 5/5/5 garantie (en ook nog een aantal stappen daar tussen in), maar dat zou de prijs fors hoger maken.

Bovendien garandeert het NSC dat je er minimaal drie jaar lang alle software die je voor je opleiding nodig hebt fatsoenlijk op kan draaien. En daar wordt in meegenomen dat je eigenlijk altijd met de nieuwste versie werkt (voordeel van educatieve licenties). Voor vijf jaar zou dat al veel lastiger zijn.

De laptops zijn inderdaad built to order en worden gefabriceerd in China. En ook de prijs is geweldig.

Dat die prijs zo gunstig is komt vooral doordat HP het ziet als een vorm van marketing. TU Eindhoven heeft dit jaar gekozen voor Lenovo, maar als die dit jaar ook voor HP hadden gekozen zouden alle drie de TU's 4 jaar op rij HP gehad hebben. Dat doet het erg goed bij andere grote zakelijke klanten en HP is dan ook bereid om er flink in te investeren. Ze zullen de laptops niet met verlies verkopen denk ik, maar veel winst maken ze er zeker niet op.

Dell zag dat anders, waardoor een vergelijkbare configuratie van de Dell Precision M4600 zo'n €150 duurder zou zijn geweest. Dat is overigens ook de reden dat we de Dell laptops niet eens getest hebben, ze waren simpelweg te duur.

Toshiba en Fujitsu vielen af doordat hun high-end modellen totaal niet high-end waren, vooral die van Fujitsu niet (i3 2310M en alleen de integrated graphics).
Eerste getal staat voor "parts" , 2de voor "labour" en het derde getal voor "onsite".
ADP bestaat alleen als extra garantie dekking bij een "onsite" notebook carepack.
Voor deze deal is de service afhandeling anders, puur omdat het NSC en Switch daarover afspraken hebben gemaakt. Als student merk je daar weinig van. :)

Het is niet zo zeer puur en alleen vanuit marketing perspectief dat HP deze aanbesteding wilde winnen maar vooral vanuit het workstation markaandeel oogpunt. Het leveren van een paar duizend workstation notebooks is vooral goed voor je IDC marktaandelen en daar worden de grote bazen van HP europa weer blij van.

In dit geval zijn de HP notebooks met verlies zijn geleverd, iets wat Dell zich op dit moment niet kan permiteren en daarom was Dell >10% duurder.
Bij dit soort aanbestedingen treedt altijd prijs erosie op.. alle fabrikanten worden semi bewust tegen elkaar uitgespeeld, en voor de TU student is er een erg scherpe deal uitgekomen. :)
Duidelijk verhaal, bedankt voor de opheldering over de garantie.

Trouwens een vraagje, wat is jouw relatie ten opzichte van het NSC / Switch / HP? Want ik moet zeggen dat je er erg veel vanaf weet. Ken ik je toevallig ook? :P

Dat van workstation aandeel had ik niet aan gedacht, maar nu je het zo zegt begint het wel weer te dagen. Bij de presentatie die HP gaf op de UT waren de eerste slides van hun presentie de Gartner Magic Quadrant 2010 en hun marktaandeel met laptops en desktops in het onderwijs. Dat aandeel van HP was erg hoog: 60% op Universiteit en HBO en 44% over al het onderwijs gemiddeld. En daar waren ze inderdaad erg trots op.

Ik ben met m'n werktuigbouwkunde studie ook regelmatig bij bedrijven geweest waar voornamelijk werd gewerkt op workstation desktops / laptops en ook daar zag je het vaakst HP. Je zag Dell al een stuk minder vaak, Lenovo nog een heel stuk minder en Fujitsu zie je eigenlijk nooit (en meer merken met workstations zijn er niet).

Maar deze HP's worden dus echt met verlies geleverd? Weet je toevallig ook waarom Dell zich dat op dit moment niet kon permitteren?

Dat alle fabrikanten tegen elkaar uitgespeeld worden klopt overigens zeer zeker. HP ging daar gelukkig erg ver in mee. Ze hadden al een zeer scherpe offerte gemaakt, maar na die wijzigingen aan de configuratie kwamen we net iets boven de €1000 uit. HP vond het toen geen probleem om er nog een paar euro vanaf te halen, zodat de prijs op €999 uitkwam.
Levering met "verlies" is een relatief begrip, naast de prijs van de hardware heb je ook te maken met andere factoren zoals bijv. de logistiek vanuit china, ondersteuning, verkopend personeel etc., maar ik kan alleen zeggen dat dit soort tenders niet worden gewonnen door bedrijven of fabrikanten met het oogmerk om "winst" te maken. :)

In veel europese tenders is het stuivertje wisselen tussen HP en Dell, al enige jaren is Dell gewoon een stuk minder kapitaalkrachtig cq. slagvaardig dan HP, waardoor Dell vaak duurder is dan HP en daardoor (wellicht bewust) minder aanbestedingen wint. Je kan je geld immers maar 1 keer uitgeven of net als Lenovo je hele marketing budget er in 1 keer doorheen jagen. :)

De workstations van Dell/Lenovo zijn in vergelijking met HP workstations ook duurder om te fabriceren omdat HP als grootste fabrikant van workstation notebooks betere deals met leveranciers van onderdelen (denk aan Intel) heeft. De slagkracht van HP is groter en vooral in een specialistische nichemarket zoals (mobile) workstations is de overall kwaliteit (prijs/kwaliteit verhouding) van een HP workstation i.m.h.o gewoon beter dan bijv. een Dell workstation. Vergeet niet dat HP ook een eigen grote R&D afdeling heeft die samen met partners zoals bijv. Dreamworks en NASA veel tijd en geld steken in het verbeteren van HP hardware zoals workstations. Andere bekende hardware fabrikanten zijn genoodzaakt om "innovatie" te kopen of te licenseren van derde partijen, met een hogere prijs of een latere product introductie tot gevolg.

Ik ben zelf ook een tevreden HP workstation gebruiker en ik geef zonder problemen (meer) geld uit aan een goed product en gemak/service als dat mij voordelen oplevert. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat de aanschaf van betrouwbare producten loont, de extra kosten heb ik altijd vrij snel stressvrij terug verdient. :D
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Dat HP nu marktleider is geworden is mooi, maar als je op elke laptop zoveel geld toe moet leggen is dat geen strategie die je jarenlang vol kan houden.
Verder geloof ik niet dat Intel lagere prijzen rekent voor HP dan voor Dell. De marges zijn zo tegenwoordig klein dat dat verschil verwaarloosbaar is.
Wat is er niet high-end aan deze Toshiba laptop (Intel Core i7 2620M + SSD)?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 25 juli 2011 09:07]

Trust me.. mijn info klopt. :)

Bij grotere aanbestedingen/deals maakt geen 1 fabrikant echte dikke winst.

Een mooi voorbeeld is de aanbesteding van de centrale overheid (beter bekend als Easi2010) , vrij actueel omdat Dell nu de staat aanklaagt en de gunning aanvecht.
Deze aanbesteding is voorlopig gegund aan Fujitsu en Fujitsu was letterlijk tonnen "goedkoper" dan de inschrijver die nummer 2 is geworden. Voor iedere desktop, notebook of thinclient etc. die de overheid dus koopt wordt ruim 30% door Fujitsu gesponsord. :D

Fujitsu investeert dus letterlijk bakken met geld om zeker te zijn dat zij de komende jaren de overheid van hardware kunnen voorzien. Je kan je afvragen of het verstandig is om kosten wat het kost een dergelijke deal te winnen, vooral voor een kleinere en financieel kwetsbare fabrikant zoals Fujitsu. Er bestaan aanbestedingen die zo enorm strict zijn qua contract voorwaardes dat sommige bedrijven letterlijk failliet zijn gegaan door een verkeerd uitgepakte financiele strategie en gedwongen waren om jarenlang een dienst of product met verlies te leveren.

Voor de TU studenten pakt een aanbesteding goed uit, want er zijn ook strenge hardware eisen gesteld dus de prijs/kwaliteit verhouding is hierdoor gewaarborgd.
Er zijn ook veel voorbeelden van aanbestedingen waarbij de prijs belangrijker is/was dan de kwaliteit van bijv. hardware en dan geldt al snel -> if you pay peanuts, you will get monkeys. :D Dergelijke, gierige en naieve publieke organisaties krijgen dan enkel waarvoor ze hebben betaald, namelijk goedkope hardware met minimale specs die op papier aan alle eisen in een tender document voldoet maar in de praktijk niet aansluit met wat gebruikers wensen. Bij een gunning puur op laagste prijs is goedkoop al heel snel duurkoop. :P
Dat doen ze natuurlijk niet bij elke klant, zoals ik eerder al aangaf vond HP deze deal belangrijk. Ze wilden graag winnen en hadden daar ook wel wat voor over.

Overigens wil ik best geloven dat HP betere deals krijgt, hun marktaandeel is veel groter dan dat van Dell en Acer (nummer 2 en 3 in marktaandeel).

HP had over 2010 een marktaandeel van 17.9%, bij Dell was dat 12.9% en Acer 12.0%. Het verschil tussen HP en Dell is relatief gezien dus al bijna 39%. Dat is een verschil van ruim 17.5 miljoen units.

(bron)
Wat is er niet high-end aan deze Toshiba laptop (Intel Core i7 2620M + SSD)?
Onder andere de videokaart, de 6450M is een stuk trager dan de 6770M, waar de FirePro M5950 vergelijkbaar mee is. Maar dat is hoe dan ook niet de configuratie die ze hadden aangeboden in de offerte.

Dat was namelijk deze configuratie:

i5 2520M
4GB DDR3
500GB 7200rpm
AMD Radeon HD 6450M
6 cell accu
3 jaar pick-up & return

En dat dan ook nog eens voor een slechte prijs. De HP had echt veel betere specs voor een lagere prijs.

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 25 juli 2011 10:30]

Ik heb zelf de 8530w van volgens mij 2 jaar geleden. al vrij snel stopte ik op de uni (ik ga met een jaar overigens weer terug). nadat ik wegging ging hij kapot (laadde niet meer op). ik kon gewoon direct contact opnemen met hp en ze kwamen hem fixen (en meteen een nieuw tobo, was een knopje kapot na een aanvaring met een boek).

ik kan alleen maar zeggen. ideaal ding. heerlijke laptop en ik ga ook weer voor de nieuwe als ik weer op de uni zit
damn, wat een review :S .. zeer zorgvuldig gedaan.
hoe is die FirePro t.o.v. de FX770M ? Ik had een HP 8530w, maar was er niet laaiend enthousiast over. Meer omdat autodesk maya 3d nogal traag was.
Ik vind die AMD FirePro M5950 een prima kaartje. In games presteert hij goed (hij is vergelijkbaar met de 6770M) en met CAD en DCC applicaties laat hij de rest ver achter zich.

Maar oordeel zelf maar:

CAD & DCC
Videokaart
Welke versie van Maya 3D?

best fijn programma.

ben er geen kei in, maar weet bepaalde elementen in zeer korte tijd af te werken wat een bedrijf in de buurt niet of niet snel genoeg kan.
Goede review! Maar waarom staan er geen sterren achter de beeldkwaliteit?

Verder vraag ik me af wat voor nut het heeft om de CPU-koeler los te schroeven...

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 juli 2011 09:47]

Omdat hij niet met het juiste beeldscherm geleverd is. Dit staat ongetwijfeld in de review.
Dat klopt. In het model dat we gebruikt hadden voor de selectie zat een i5 2540M en een 1600x900 scherm.

Hoewel de EliteBook al als beste uit de selectie kwam hadden we toch nog een aantal dingen veranderd aan die configuratie om tot het uiteindelijke model te komen: de i5 2540M vervangen door een i7 2630QM en het 1600x900 scherm vervangen door een 1920x1080 scherm. Verder hadden we ook nog de 3 jaar ADP er al standaard bijgedaan.

HP zou ons vervolgens een reviewsample sturen dat exact geconfigureerd is als de configuratie die wordt aangeboden via het laptop project. Het probleem was alleen dat dat veel te lang zou gaan duren, zo lang dat de review dan niet veel zin had voor de mensen die overwogen om die laptop te bestellen, en dat kwam door het scherm. Er is daarom besloten om er maar gewoon het 1600x900 scherm in te laten zetten en het scherm dan later te testen, wanneer ik m'n eigen exemplaar binnen heb.

Dat had je overigens ook, maar dan wat bondiger geformuleerd, terug kunnen vinden in het onderdeel Scherm.
Goede review! Ik ga deze laptop zeker te weten aanschaffen voor mijn studie TN volgend jaar aan de UT!
offtopic:
Ik las ook opeens "Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek" en ik heb het bekeken en lijkt mij eigenlijk een super mooie studie! Alleen jammer dat het in Delft is.. * is nog niet zo zeker of TN de juiste keuze voor hem is

[Reactie gewijzigd door HaTe op 18 juli 2011 00:45]

Geloof me maar, TN in Enschede is awesome :)

ontopic:
Ik blijf het opvallend vinden hoe degelijk die Elitebook-modellen van HP zijn. Mijn 8540p van vorig jaar heeft ook al heel wat te verduren gehad, maar doet het uitstekend. Ik vind alleen wel dat bij deze nieuwe de knopjes rechtsboven er ietwat goedkoop uitzien, dan waren die tiptoetsen (met lampjes :Y) ) van de afgelopen twee jaar wel wat chiquer, of hoe je dat ook schrijft. Het is ook wel slecht dat ze dit jaar pas met 64-bits windows aan komen zetten.

@kidjansen
Doe je dit jaar ook een review van de budgetnotebook? Dat is misschien een mooie hulp voor toekomstige studenten.

[Reactie gewijzigd door Egocentrix op 23 juli 2011 09:25]

Een review van het budgetmodel staat niet in de planning, maar mocht daar veel vraag naar zijn dan kan ik misschien wel wat met het NSC regelen.

EDIT: poll aangemaakt

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 23 juli 2011 21:37]

Na gauw de review te hebben doorgebladerd (uitgebreid lezen komt nog) was ik zeer verbaasd over de kwaliteit van het apparaat. Echt een oerdegelijke laptop met extreem krachtige hardware, gericht op professionals. Ik verwachtte ook een bijbehorende prijs, die zeker gezien de grafische kaart hoger zou liggen dan een vergelijkbare MacBook Pro.

Wacht even; €999,- ? En dan ook nog inclusief 3/3/3 garantie? Onvoorstelbaar weinig geld voor een machine waar menig bedrijf of zelfstandig professional de komende 5 7 jaar op kan vertrouwen. Hulde.

Ook voor je review, 10 sterren natuurlijk! Goed, 5 sterren omdat meer niet kan.
Hij kost eigenlijk ook geen €999,-. Dat is wat je ervoor betaalt als je hem koopt via de Universiteit Twente, maar dan moet je wel student of medewerker zijn. Wanneer je zo'n laptop via de 'officile' kanalen koopt ben je inderdaad meer kwijt dan voor een MacBook Pro. Volgens de HP-site: 'vanaf € 1349 Excl. BTW', zie ook http://h10010.www1.hp.com...7559-4307559-5071171.html
Dat is de MSRP, oftwel Manufacturer Suggested Retail Price. De goedkoopste 8560w in de pricewatch is de LG660EA, die kost €1413,40 inclusief BTW.

Overigens heb je geen MacBook's met workstation videokaarten, waardoor je sowieso al niet echt een goede vergelijking kan maken.
Erg nette review! Kan m'n Latitude D830 eindelijk met pensioen.

Wel vind ik het erg jammer dat er geen keuze was voor het DreamColor scherm; als IO student had ik het geld er zeker voor over gehad. Nu moet je keer op keer in de rij staan bij Xerox om de juiste kleuren op je poster te krijgen. Uiteraard kan je vanuit thuis wel op een beter scherm werken, maar dan blijf je ook heen en weer fietsen. Daarnaast zou het prettiger zijn bij het bewerken van foto's.

Verder zou ik er graag een SSD in stoppen en de huidige HDD in een upgrade bay plaatsen. Probleem is dat ik op de HP Nederland site alleen deze versie kan vinden (inclusief HDD). Ik heb contact gehad met SWITCH en zij op hun beurt met HP Nederland, maar ze konden me helaas niet helpen. Dus weet iemand waar ik een dergelijk 'Upgrade Slot' kan kopen, zonder HDD en hij moet wel bij het uiterlijk van de laptop passen (ik blijf een IO'er ;) )?
Ik zit hier ook serieus over na te denken, al heb ik hem nog niet eens binnen dus ik ga eerst is kijken hoe de snelheid out of the box is...

Maar je kan deze proberen: http://cgi.ebay.com/2nd-h...3369cccf81#ht_1912wt_1139

Er staat bij dat je het frontje van de dvd-drive kan overzetten..
Als je hem koopt en het het werkt/ziet er goed uit, please let me know
Is er iemand die deze laptop gebruikt in combinatie met de Crucial m4 SSD? ik heb er nogal wat problemen mee, zie ook hier
Nieuwe Firmware voor de SSD zorgt er nu voor dat hij gewoon werkt.
Nog een groot nadeel (hier de 8760w net binnen gehad) is de enorme voedingsblok van de laptop. Laat staan die van het dockingstation.

Deze is net zo groot als een 5,25 inch externe DVD-speler !
Das ook zo raar. Idd hier op de foto's van Kid is een Enorm blok te zien zo groot als een kleine baksteen zeg maar. Ik heb dan gelukkig een mooie platte. Een beetje Dell achtige vorm jullie weten wel dat model met die haakse 220V plug en die rubber clip. Ik zeg dat ie erop lijkt hij is wel veel groter maar ik denk de helft zo hoog dan de baksteen hier afgebeeld... wel ietsje breder. Dr zijn dus verschillende adapters in omloop.
Klasse review. Ik ben wel benieuwd of een recente linux distributie een beetje werkt. Kan iemand dat testen?
Ubuntu install / livecd werkte alleen met een speciale opstart switch. Ik weet niet meer hoe die precies wat deze precies was maar er is een switch die DRM uitschakeld icm HDMI ofzo. Daar heeft het mee te maken in ieder geval. Gebruik je die switch dan loopt de installer door anders loopt ie vast. Switch is iets in de trend van: nouveau.modeset=0 maar zelfs OSX werkt er zo goed als native op en dat vind ik persoonlijk cooler dan Ubuntu :-)

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 3 januari 2012 11:31]