Specificaties Tower, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Solo Review

MannyMo 2 april 2007, 2.330 views

Antec Solo

Pluspunten

• simpel maar stylish look
  • makkelijk in gebruik dmv duimschroeven railsysteem
  • ophang systeem dmv elastieken zorgt voor 0 resonantie
  • aparte plek voor wegwerken kabels
  • stevige kast
  • features/design zorgt voor goede geluidsdemping

Minpunten

• ruimte voor inbouw is best krap
  • fijn zou zijn als je de ledjes makkelijk aan/uit kan zetten
  • piano black zorgt voor snelle krassen en vingerafdrukken
  • de antec tri-cool mag stiller op med/high speed

Na een tijdje dit product in gebruik te hebben genomen was het tijd om een review in te vullen.

Keuze product:
Ik ging een nieuwe computer samenstellen en daarbij zocht ik een bijbehorende behuizing (liefst met voeding). Nu had ik hiervoor een aantal antec behuizingen gebruikt voor pc's van vrienden en beviel de p150 me zeer goed. Alleen was ik op zoek naar zwart/zilver kleurige behuizing en zowaar verscheen de antec solo. Een combinatie van simpele looks, style, afwerking en stilte.

Eerste indruk:
De behuizing werd geleverd in een grote doos met aan de boven en onderkant speciale foam zodat deze goed beschermt aankwam. Met de behuizing komt de standaard set met schroefjes en railophangstukjes. Aan de voorkant zijn 2 usb ingangen, 1 firewire, en 2 plug-ins voor geluid. Aan de beide zijkanten is een luchtrooster. Dit zorgt ervoor dat het geluid niet direct de kast uit kan. Het zijpaneel maakt gebruik van duimschroeven. Zeer makkelijk is het verwijderen van de voorkant. Je kan het als een deurtje namelijk opendraaien en als je wilt ook eraf halen. Achter de voorkant zie je direct dat er een stoffilter voor de 2 intake fans zit. Deze is met een kliksysteem bevestigd. En je kan dmv duimschroeven een deurtje openen zodat je de fans kan bevestigen. (zie foto).

Bouwkwaliteit en afwerking:
Het is een stevige kast gemaakt met stalen platen waarbij de zijkanten nog een extra dempingplaat heeft tegen resonantie. Ter hoogte van de voeding is er een stalen frame ter versteviging van de kast. De voorkant bestaat uit plastic materiaal. Ze hebben de kast netjes afgewerkt zonder spoor van scherpe randjes.

Inbouwmogelijkheden:
De behuizing bied plaats aan 4x5"25 bays, waarvan 1 converter van 5"25 naar 3"5 voor 1 floppdisk of cardreader, en intern 3 of 4 hardeschijven. Je kan hierbij namelijk kiezen of je de hdd's op siliconen rubbertrays wilt plaatsen en deze dan in een railsysteem zetten, zo kan je 4 hdd's kwijt. Of je kan ze ophangen aan de ingebouwde elastieken zodat je volledig geen resonantie meer heb, hiermee kan je 3 hdd's kwijt.

Aan de achterkant (achter de hdd's) bestaat de mogelijkheid tot het wegwerken van kabels. ze hebben hier specifiek ruimte overgelaten waarbij je je kabeltjes om een palstic ophangsysteem kan wikkelen. Ik heb het zelf niet echt zo gedaan (luiheid :D), maar het is perfect voor het wegwerken van te lange kabeltjes of als je geen modulaire voeding heb de grote hoeveelheden extra kabels.

Koelingsmogelijkheden:
Voor outtake is er aan de achterkant plaats voor een 120mm fan en intake aan de voorkant 2x 92mm. Aan de achterkant is er rechtsonderin nog extra 'airholes' voor de pci sloten.

Met de kast krijg je de standaard een 120mm antec tri-cool meegeleverd die je op 3 standen kan zetten. Deze maakt relatief veel geluid op stand medium en al helemaal op high ivm de 'stille'fans. Voor stilte zou ik deze laten op low, maar dit gaat natuurlijk ten koste van airflow.

De 2x92mm fans aan de voorkant zorgt ervoor dat je al je hdd's actief kan koelen en voor ruim voldoende airflow.

Ik heb zelf in de kast nexusfans zitten (120mm en 2*92mm) zodat ook de hdd's goed gekoeld blijft. Tevens als extra reden wilde ik zoveel mogelijk lucht via de voorkant erin laten omdat hier een stoffilter zit en aan de achterkant dus niet.

Vormgeving:
Ja dit blijft natuurlijk zeer persoonlijk. Voor mij gezien was het de combinatie van simpele looks maar toch stylish. De kast is in piano-black finish met aan de voorkant een zilvere alu look. Er is goed na gedacht over de plaatsing van de knopjes en de poorten. De blauwe ledjes zijn niet zo fel als de p150. Voor degene die 'snachts hun pc aan laten zou ik er iets voor plaatsen want het blijft alsnog fel stralen.

Installatiegemak:
De ruimte voor het moederbord is redelijk krap te noemen. Er is geen uitschuifbare tray helaas. Door de stalen frame zal je de voeding als eerste erin moeten plaatsen. Tevens is het een aanrader om vantevoren te bekijken in welke volgorde je de boel erin zet. Daarna is het namelijk piece of cake natuurlijk. Voor de 5"25 bays is het railsysteem. Zoals eerder vermeld is er de keuze op welke manier je de hdd's plaatst railsysteem of elastiek. En de intakefans kan je er gemakkelijk opzetten dmv het deurtje.

Modbaarheid:
Het is in principe een kant en klare kast dus echt modden zal niet kunnen. Een window maken zou ik niet doen vanwege de dempingsplaat aan de zijkant.

Prijs:
Het is zeker niet de goedkoopste kast. Maar voor de geleverde features en afwerking is het het zeker waard. Voor een iets goedkopere uitvoering moet je kijken naar de NSK series.

Gebruikerservaringen:

-Bij gebruik van de power/reset button is het aan te raden deze niet te ver in te drukken. Ze zijn namelijk bevestigt met soort buigbaar plastic en geen springveertjes! Anders breek je al snel een knopje af.
-Nadat ik een floppydrive had geplaatst bied het frontje bij het dichtdoen van de voorkant weerstand. Blijkbaar is de achterkant kleiner dan de voorkant waardoor je soort van moet klikken. Dit kan irritatie opwekken (als je met enig regelmaat open en dichtdoet) maar heeft als voordeel dat het frontje wel mooi sluit om de floppydrive zodra deze dicht is.
-De piano black finish is mooi maar heeft als nadeel dat deze snel krassen vertoont en vingerafdrukken blijven zeer goed hangen :P.
-Bij regelmatig verschuiven van de kast is het niet aan te raden om je hdd's in het elastieke ophangsysteem te plaatsen. Hoewel ze wel op goed zitten in ruststand zitten ze natuurlijk niet vastgeschroefd. Hierbij biedt de rubberen elastieken van de p150 toch meer houvast.
-Ik ben in het bezit van een 7900gto en de videokaart raakt bijna de hdd (zie foto), dus voor degene die in de toekomst de nieuwe vga-kaarten gaat halen let hier goed op!!

Voor de mensen die een vergelijking willen maken met de NSK 6500 of de P150 hieronder kort de verschillen:

-NSK 6500 heeft plaats voor 5 hdd's, aan de zijkant mogelijkheid voor airduct voor cpu. 430W truepower voeding.
-Solo & P150 hebben dempend materiaal op de zijkanten, ophang mogelijkheid aan elastieken zodat je helemaal geen resonantie heb van je hdd's (ipv 4 dan maar 3 hdd's mogelijk), aan de zijkant heb je opbergmogelijkheid voor kabels, aan de achterkant zijn gaatjes voor air intake pci sloten
-P150 is andere kleur, heeft frontklepjes zodat je dvd-rom verborgen is. De elastiek is van rubber. En er zit standaard een Neo HE 430W voeding bij.

Heb jij ook een Antec Solo?

Mooie survey, heb deze kast ook en bevalt hier ook uitstekend.

Je zou je sata kabeltjes nog weg kunnen werken?
Is helaas niet mogelijk met de huidige kabeltjes, ik zou ze dan namelijk kapot buigen. Die haakse s-ata geeft me eigenlijk ook neit echt de oplossing omdat ik de kabeltjes dan naar beneden of boven uit laat komen, niet echt voordeel in mijn ogen. Ik heb zodanig geprobeerd dat het zo min mogelijk de airflow verstoort. En dan met name de airflow richting cpu.

Maar het is gewoon niet anders denk ik, alles is s-ata bij mij en dan krijg je dit :P. Ik ben al blij zat dat ik niet hoef te werken met ide kabels ;).