Canon EF 85mm f/1.2L II USM Review

Venter 17 juli 2011, laatste update op 17 juli 2011, 4.432 views

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Pluspunten

• Contrast, kleur, bokeh, scherpte, lichtsterk, bouwkwaliteit, lenskap (snap-on, snap-off)

Minpunten

• Minimale afstand scherpstelling, tijd scherpstelling, kwetsbare positie achterste lenselement, meegeleverde lens pouch ipv tas of koffer.

AF-snelheid Score: 2
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Ik heb dit objectief nu ongeveer 4 jaar. Mijn ervaring met dit objectief is erg positief te noemen.
Contrast, kleuren, bokeh en scherpte zijn bijzonder goed te noemen, in relatie met mijn ervaringen met andere L lenzen van Canon, voor wat dat waard is.

Van f1.2 t/m f1.6 presteert hij redelijk goed qua contrast en scherpte in vergelijk met hoger diafragma, terwijl de bokeh bijzonder fraai is. Dit bied dan ook veel ruimte voor creativiteit. Chromatische aberratie kan aanwezig zijn (enkel paarse randjes), toch valt dit wel mee. Vignettenring is hier enigszins aanwezig, maar heb ik nooit storend gevonden.
Vanaf f1.8 en verder komt contrast en scherpte er goed in, geen Canon lens waarmee ik gewerkt heb komt hiermee overeen. Een 35L bv komt misschien een eind mee qua kleur en contrast, maar is echt niet gelijkwaardig.

Scherpstellen is langzaam te noemen in vergelijk met andere (usm) lenzen, toch valt dit in real-life best wel mee. Beweegt het object niet snel dan is het geen probleem. Beweegt het object wel snel naar je toe of af - zoals een rennend kind - gaat een shot zeker met klein diafragma niet lukken...
Aangezien de minimale scherpstelling een kleine meter is, kun je een persoon pas vanaf 'hoofd met schouders' fotograferen. Dit is wel eens beperkend, als je nét niet wat dichterbij wilt komen.
In low-light presteert dit objectief dan zeer goed, de bokeh, kleur, contrast en scherpte zijn geweldig. Weinig last van aanzienlijke lens flare, verstrooiing door sterk licht.
Mijn 85L heb ik toentertijd voor 1800.- aangeschaft, en na het eerste gebruik nooit het gevoel gehad dat dit teveel was. Ervaring 85L enkel op full frame camera. Deze review is gebaseerd op persoonlijke ervaring, perceptie.

(aanv.)
De handmatige scherpstelling werkt anders dan bij de rest van Canon lenzen. Doordat de focusring de lens niet direct mechanisch maar indirect elektronisch in beweging stelt, mis je het directe gevoel met je scherpstelling. Niet dat dit een probleem is, manueel scherpstellen is met deze lens niet te doen vanwege de minimale focus afstand en alg. gebruikte scherpte diepte. Dit is op de (5DII) camera iig niet goed te controleren/ zien.
Foto: v1 voorbeeld bokeh bij portret, v2 concertfoto (3200iso f1.4 1/320) met pastelfilter in ps voor terug brengen huidtint, was blauwig.

Heb jij ook een Canon EF 85mm f/1.2L II USM?

Bravo voor de eerste geschreven gebruikerservaring. Deze lens staat zeer hoog op mijn wishlist. Echter erg laag op mijn to-buy list gezien de prijs. Vond 850 euro voor mijn 17-55mm al excentriek genoeg :)
Ik heb ook lang getwijfeld over de aanschaf van de 70-200mm f/2.8L II (~€2100) maar heb er nog geen dag spijt van gehad. Dergelijke lenzen zijn wat mij betreft hun geld wel waard en je hebt er jarenlang plezier van. Ik ben iedere keer nog onder de indruk van de kwaliteit van de foto's die je ermee kan schieten. Dat zal bij de 85mm f/1.2 niet anders zijn dus dat wordt even doorsparen en wellicht wat langer inpraten op je vrouw ;-).
Versie 1 van die lens heb ik ooit wél spijt van gehad, maar nu ik die ingeruild heb voor versie 2 praat ik vrolijk met je mee: Canon EF 70-200mm USM F2.8L II is een superlens!
Dank je voor het delen van je ervaringen. Als mede-fotograaf (hobby voor mij) kan ik je verhaal goed volgen maar misschien dat voor de wat onervaren fotograaf het nogal summier is. Maar goed, er zijn natuurlijk al genoeg uitgebreide reviews over deze lens. Misschien dat je daar bovenin jouw artikel naar kan linken zodat ze op de juiste weg worden gewezen?

Normaal gesproken zou ik een review als deze 2 sterren geven (vanwege de summierheid en slordige opmaak) of 3 met een iets nettere opmaak, maar omdat de inhoud mij erg aanspreekt heb ik je alsnog 3 sterren gegeven.
Ik heb de 85L niet willen reviewen hier in al zijn facetten en op elk niveau, dat kan ik gewoonweg niet. Wel kan ik dit objectief binnen mijn eigen ervaringen - referentiekaders - hier proberen te delen met anderen, al dan niet binnen verwachte opmaak. That's all.
Bovendien: een onervaren fotograaf zal niet snel geďnteresseerd zijn in een dergelijke (specialistische) lens. Daarom mag je met apparatuur van dit kaliber best de nodige vaktermen gebruiken.
Heb je het nu over de mk1 of mk2 ?
Beetje jammer dat Venter dat niet noemt.

Maar goed, ik heb zelf de MK1 en kan aardig meegaan met de review, behalve het manueel focussen, want dat is juist heel goed te doen met deze lens, zeker als je gaat filmen. Voor fotografie neem je een mat focus scherm, helpt je enorm.

Deze lens is onovertroffen qua boterzachtheid, kleur, contrast, maar je moet de beperkingen op de koop toe nemen, autofocus op een 5DMKII is een drama met dit ding.

Ik heb overigens ook de 50MM 1.2, maar die komt verreweg niet in de buurt.

[Reactie gewijzigd door bakman op 22 juli 2011 10:13]

Je vergist je, zie mijn post hieronder.

Al is mijn ervaring anders qua handmatig scherpstellen, ik ga er direct in mee dat een mat focus screen hierin zal helpen.
Trouwens, met een 5DII op centraal focus punt werken met de 85LII is erg goed te doen.
@Chrono Trigger,
Dank je. De 85L is echt zo'n objectief eenmaal gekocht, waarschijnlijk lang in je bezit blijft.
@GoT,
mk2
Interessante gebruikersreview en mooie voorbeeld foto's - voldoende reden om naar profi reviews te gaan zoeken als ik inderdaad deze lens zou willen aanschaffen. Heb zelf een 60mm gebruikt op een EFS camera - ofwel 35mm equivalent 96mm. Heb die lens onlangs verkocht omdat ik deze - ondanks de hele mooie foto's - eigenlijk veel te weinig gebruikte. Maar omdat ik erg ontevreden was met mijn Tamron superzoom heb ik wel twee andere lenzen gekocht: net als Chrono Trigger een 17-55 heb aangeschaft en daarnaast ook een 70-200L.

Verbazingwekkend hoeveel waarde zo'n lens trouwens weet te behouden. Dat nodigt uit tot experimenteren met wat duurdere lenzen: bevalt de lens niet, dan krijg je het geld vast wel weer terug.
Wat een lens. Mooie review trouwens. Kort maar krachtig. Ik heb een tijdje van hem mogen genieten maar was stom genoeg om hem te verkopen. Heb er elke dag spijt van. Ooit zal ik hem weer halen denk ik.