Nikon AF 85mm f/1.4D AF Review

mbeis 29 maart 2007, 936 views

Nikon AF 85mm f/1.4D AF

Pluspunten

• scherpte, ook al op f/1.4
  • bouwkwaliteit
  • f/1.4

Minpunten

• Weet er eigenlijk geen. Misschien moet een nieuw model eigenschappen hebben die op alle nieuwe objectieven wel zitten zoals AF-S, VR etc.

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Na veel lovende kritieken gelezen te hebben heb ik hem toch maar gekocht. Ik had al de (ook erg goede) AF 180mm f/2.8 dus had ik liever deze 85mm erbij dan een 80-200 of de 70-200. Bovendien is deze lens ook nog eens 2 stops sneller.

Het is inderdaad een Nikon klassieker gebleken. Goed gebouwd en al scherp vanaf f/1.4, vanaf f/2 echt fantastisch. Geen vertekening en geen c.a. gezien. AF-S was er nog niet toen ze deze ontwierpen maar focussen is toch aardig snel (op F100). Lens flare is geen probleem zolang je maar de (grote) zonnekap gebruikt. Mooie bokeh. De filtermaat is de veel voorkomende 77mm. Hij zit voor een groot deel van de tijd op mijn camera en is een van mijn favorieten.

Heb jij ook een Nikon AF 85mm f/1.4D AF?

Als je nog geen CA hebt gezien, zou ik eens open, een foto maken van iets heel erg contrastrijks. Zoals een stuur van een fiets in de zon (chroom). Wedden dat je het dan wel ziet. En niet om flauw te doen ofzo, maar lenzen die daar geen last van hebben onder die omstandigheden, heb ik nog niet gezien.
Joh, da's allemaal enig, maar het gaat erom dat je in de settings die je het meest fotografeert geen CA ziet. Dat je het in een specifieke situatie kunt opwekken is helemaal niet relevant, tenzij je de hele dag chromen fietssturen fotografeert.