ICIDU 7.1 PCI Sound Card MI-707210 Review

Mejust 15 juli 2011, laatste update op 18 juli 2011, 3.422 views

ICIDU 7.1 PCI Sound Card MI-707210

Pluspunten

• Goedkoop
  • Verbetering geluid t.o.v. onboard
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Geen die ik kan bedenken

Aansluitingen Score: 4
Disclaimer vooraf: Ik ben geen audio connoisseur! Ik gebruik dit ding overigens ook alleen maar om geluid af te spelen, het betekent dat ik over een aantal categoriën niets nuttigs te melden heb.

Reden voor aanschaf

De onboard geluidskaart van mijn moederbord deed al een tijdje moeilijk. Af en toe viel het geluid gewoon weg en moest ik de pc opnieuw opstarten. Erg vervelend als ik een spelletje aan het spelen ben. Op een gegeven moment had ik er genoeg van en ben ik dus een aparte geluidskaart gaan kopen.

Ik ben toen een computerwinkel binnen gelopen en heb daar de goedkoopste geluidskaart gekocht. Dat was toevallig deze en ik heb er een gigantische 21 euro voor neer moeten leggen.

In het doosje

Het doosje waar het kaartje in zit is nogal klein. Leg twee dvd cases op mekaar en je hebt ongeveer hetzelfde formaat. In het doosje vond ik een geluidskaart verpakt in een plastic hoesje en een mini disk. Hier had denk ik een handleiding bij moeten zitten, maar die was er dus niet. Gelukkig stond die wel op het diskje, in ongeveer tien talen waaronder Nederlands. Op de verpakking staat niet dat windows 7 ondersteund wordt, maar op de disk staat er wel een driver voor.

Het kaartje zelf/features e.d.

Dit kaartje gaat op een PCI slot, toen ik hem op het moederbord monteerde viel me wel op dat er wat speling was tussen het plaatje van de geluidskaart en de plaats waar ik hem op de kast vast schroefde. Ik heb toen zo ver mogelijk door geschroefd en zo te zien veroorzaakt dat verder geen problemen.

Wat betreft de aansluitingen op de kaart zelf zitten er de gebruikelijke blauwe, roze en groene audiojacks. Verder zitten er een paar digitale SPDIF in/outs op. Het zou een 10 bands equalizer met 12 preset modi hebben. Verder vertelt de verpakking me dat Dolby Digital EX & DTS ES en AD3 & EAX 1.0 en 2.0 allemaal ondersteund worden. Niet dat ik van de features die ik in de voorgaande twee zinnen heb genoemd iets weet.

Installatie

De installatie is simpel. Je zet hem gewoon in de computer en je installeert de drivers. Vanaf dat moment doet hij het.

Het geluid

Ik wil dit even aansnijden omdat ik ten opzichte van mijn onboard kaart een geluidsverbetering heb gemerkt. Als ik een spel als Battlefield: Bad Company 2 speel, merk ik dat ik het omgevingsgeluid een stuk beter hoor en dat ik andermans voetstappen een stuk beter kan plaatsen. Tijdens het luisteren naar muziek valt het me op dat ik de achtergrondgeluiden beter kan horen. Ik heb het getest met m'n logitech Z323 speaker setje en met m'n creative fatal1ty headset.

Mijn eindoordeel

Dit kaartje heeft mij 21 euro gekost, maar staat in de pricewatch voor 17. Voor dit geld kreeg ik een geluidskaart die makkelijk aan te sluiten was en die een geluidsverbetering levert t.o.v. mijn oude onboard. Wat mij betreft was dit dus het geld waard.

• Logitech Z323
  • Creative Fatal1ty
  • EVGA P55 FTW
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een ICIDU 7.1 PCI Sound Card MI-707210?

Toch fijn dat mensen de moeite nemen om van een relatief goedkope geluidskaart een review te schrijven. Dan is het des te fijner om te horen dat het ook wel degelijk een geluidsverbetering heeft opgeleverd. Ik denk dat het voor de kwaliteit van je speakers ook geen zin had gehad om een betere geluidskaart aan te schaffen. De speakers en de headset zijn prima voor gaming en voor het luisteren naar muziek, maar het geluid zal nooit in de buurt komen van goede hifi-speakers. Maar voor die hifi-speakers heb je weer een betere geluidskaart nodig :)

Al met al: een goede keuze volgens mij, en ik ben blij dat hij ook goed bevalt. Wel moet ik opmerken dat er goedkopere alternatieven bestaan, als je puur voor de goedkoopste geluidskaart gaat. Sweex heeft bijvoorbeeld een aardig assortiment, waar de goedkoopste kaart maar 9,95 euro kost. De geluidskwaliteit ervan zal vergelijkbaar zijn.
Ik vind het zelf een beetje onzin om niet een review te schrijven als hetgeen wat je koopt toevallig goedkoop is.

Toen ik hem kocht ben ik de eerste computer winkel binnen gelopen die ik tegenkwam, het was toevallig de goedkoopste in hun assortiment.
Toch zijn er genoeg mensen die de moeite niet nemen. Ik snap je argumentatie: je wilde gewoon een nieuwe geluidskaart, en snel ook :) Je zou de eerste niet zijn, en terecht.

Veel plezier met je geluidskaart!
Wat zit er eigenlijk op die kaart? Realtek HD / Intel HD / VIA geluidschip?
Volgens de handleiding zit er een CMEDIA chip in. Het type staat er niet bij.
Hey mejust

ik heb precies de zelfde,en voor het zelfde bedrag
omdat mijn audigy se sommige 2.0 divx,xvid niet wou om zetten
naar 5.1

Nou ja de reachter achter speaker wou dan niet afspelen en ik had geen bass
(en ja ik had alles goed aangesloten)

toen de gok genomen in de winkel goedkope of dure
en ik ging weg met de goedkope en tot nu toe heeft deze mij niet in de steek gelaten :-)

[Reactie gewijzigd door Pnut1979 op 16 juli 2011 02:07]

Ik heb deze kaart gisteren aangesloten en inderdaad alleen al met de minijack aansluiting hoorde ik al een geluidsverbetering ten opzichte van mijn (6 jaar oude) geintegreerde geluidskaart.

Ik loop alleen tegen één klein probleempje aan. Ik heb zojuist de verbinding omgegooid van minijack naar SPDIF met een toslink kabeltje en heb dat dus ook de het standaard geluidsapparaat gemaakt in windows 7. Toch blijft de minijack aansluiting ('Luidsprekers') op gereed staan, terwijl er geen kabel op aangesloten staat. Tevens kan ik met de volumeknop op mijn Antec Fusion-behuizing het volume van de SPDIF niet beheren, maar wel van de luidsprekers, mits ik daar een kabel op aansluit natuurlijk. In iMON staat alles op digitale uitvoer ingesteld. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Zit op deze geluidskaart ook een aansluiting voor de front panel?
Zo te zien wel. Daar zijn die aansluitingen met pinnetjes bovenop voor.
Ik krijg in het CMEDIA settingsmenu de instellingen niet op 5.1, hier blijft bij SPDIF 2.0 staan, ook na installatie van een andere driver (werd aangeraden) dan de standaard bijgeleverde. Mijn receiver ontvangt echter wel een 5.1 signaal (DTS/Dolby D) van de ICIDU dus het zal wel goed zijn :)
Gewoon een vraag:
Stel je sluit de PS3 via spdif-in aan, en zet geluid op 5.1 output uit PS3.

Darnaast koppel je een redelijk betaalbaar surroundsetje aan. Logitech Z506

Lukt het dan om de PS3 games 5.1 geluid te laten leveren aan de surround set?

Dus
PS3 @ 5.1 -> SPDIF-in -> analogue out 5.1

Werkt dat?
op zich zou dat moeten lukken denk ik. Als het geluid digitaal aangeleverd word via SPDIF dan zou de geluidskaart in staat moeten zijn om het geluid op te delen over de front, rear en center kanalen.

Theoretisch gezien zou het moeten werken, maar ik weet niet of de kaart zelf dit ondersteund.
Nee dat is voor je cd audio