Specificaties 7.2-kanaals met 160W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR609 Zwart Review

Dennisch 3 mei 2012, laatste update op 3 mei 2012, 25.048 views

Onkyo TX-NR609 Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Design (op de hoogte na)
  • Featureset
  • Ipad ondersteuning
  • Hoeveelheid aansluitingen

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Buggy:
  • De Onkyo Remote App kan spotify niet starten
  • Buggy Onkyo Remote App 2 .. loopt om de haveklap vast.
  • Het netwerk gedeelte loopt soms vast (waardoor ik hem stroomloos moet maken en opnieuw opstarten)

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik had al een tijdje Klipsch Synergy F2 & B2 speakers staan, deze in combinatie met een verouderde JVC versterker. De daaraan gekoppelde sources waren een bluetooth audio dongle(voor m'n ipad met spotify) en daarnaast een Linksys DMA2200 (voor video).

Toen ik las dat er een receivers waren met ingebouwde spotify, werd ik meteen enthousiast.
Geen losse systemen meer, gewoon een systeem!
De JVC moest toch vervangen worden (had m van mijn ouders overgenomen) en was al oud (10 jaar minimaal)

Ik twijfelde tussen de tx-nr579 en de tx-nr609.
Mijn keuze viel uiteindelijk voor de tx-nr609 vanwege zijn speakeroutput en thx ondersteuning (en veel meer value for money). De versterker was in Duitsland beduidend goedkoper dan in Nederland en heb hem uiteindelijk bij(amazon.de) besteld.

Design
Toen ik de receiver uitpakte was het eerste wat me opviel de hoogte van de receiver (hij paste niet meer in mijn kast). Dit was iets waar ik niet op had gelet :S (stom van mij). Voor de rest vind ik het een mooie kast (voorheen vond ik Onkyo niet vooruitstrevend qua design), ze zijn de goede richting ingeslagen.

Aansluiten en afstellen
Het aansluiten ging vrij simpel, Het was alleen wat gepriegel met de speaker aansluitingen (ik heb dikke vingers). De front-speakers heb ik bi-amped aangesloten, hiervoor is het wel nodig om een speaker setting aan te passen op de Onkyo en is het daarna niet meer mogelijk om de surround-back speakers aan te sluiten. Gelijk ook de speaker maar laten afstellen via de bijgeleverde microfoon. Kost wat tijd en het resultaat: mijn linker-kanalen werden te hard gezet (+9 Db), hierdoor kreeg ik een ongelijke weergave van het geluid welke ik daarom ook weer handmatig terug op 0 Db heb gezet.

Features en geluidskwaliteit
Na het aansluiten en afstellen wilde ik Spotify uitproberen (had nog geen muziek gehoord): Receiver starten, geen spotify. Hiervoor is een firmware update nodig.
Het updaten duurt vrij lang (ongeveer 45 minuten tot een uur!), maar het resultaat: Spotify }>
Gebruikersnaam en wachtwoord ingevoerd en m'n playlist kwam te voorschijn. Helaas is de zoek-functie niet beschikbaar (bij deze Onkyo: doe hier iets aan!).
Nummer selecteren en afspelen maar: M'n mond viel op dat moment open! loep zuiver geluid! en dat op speakers die ik al een aantal jaar had staan 8)7 Met het verschil dat de speakers nu bi-amped zijn aangesloten. Bij hogere volumes is geen vervorming hoorbaar, maar bij de lage volumes is elk detail nog goed hoorbaar (zowel lage als hoge tonen). Bij muziekstukken die ik al jaren heb gehoord, zijn nu details hoorbaar die ik eerder niet vernam.
Alsof er een tapijt van m'n speakers is gevallen.
De geluidskwaliteit krijgt van mij daarom ook de waardering: zeer goed!

De feature-set van deze receiver is uitgebreid, zo uitgebreid dat ik niet verwacht alles te gaan gebruiken.
Er is een hele lijst aan akoestische instellingen (50 stuks :/ ) waarvan ik niet weet hoe ik hier mee om moet gaan. Alleen tijd zal dat kunnen leren :Y).
---- <update> ---
Nu bijna een jaar verder te zijn, heb ik m'n weg door de akoestische settings aardig kunnen vinden.
Ik ga ze niet allemaal benoemen, ik benoem de meeste gebruikte instellingen:

Meestal heb ik de receiver op de Dolby Digital || instelling staan, hier komt het surround geluid echt goed naar voren.
Met muziek staat ie op Dolby D || Music en met TV kijken op Dolby D || Movie
De andere goede surroung instelling is all channel surround, echter vind ik hierbij het achterkanaal iets te veel aanwezig.

Aangezien ik (nog) geen center en subwoofer heb, laat ik de THX/Neo6 instellingen achterwege.
Deze zijn enkel goed voor 5.1/7.1 opstellingen.

Als ik mooie concertstukken speel zet ik m al snel op de Pure Audio instelling.
Met deze instelling worden alle interne (overbodige) circuits uitgeschakeld, je hebt dan ook geen beschikking over de equalizer en het display wordt uitgeschakeld.
Het voordeel is dan nog strakker geluid met minder ruis! *TIP: Aanrader!
Ik moest in het begin wel even wennen, het geluid is een stuk rustiger .. maar dat ga je met deze muziekstukken echt waarderen.

Een vergelijkbare instelling is de Direct instelling, hierbij wordt het geluid rechtstreeks (direct) naar de speakers gestuurd zonder dat er surround sound bewerkingen worden gedaan..
Het display en video circuits staan echter wel aan in deze instelling (waardoor meer ruis hoorbaar is).
---- </update> ---

Naast Spotify is er ook de mogelijkheid voor DLNA, vTuner, LastFm, Napster en een favorieten lijst.
Ook hier vraag ik mij af, of ik alles zal gaan gebruiken (ben immers een fervent spotify fan).
--- <update> ----
na een jaar gebruik kan ik zeggen dat ik alleen de vTuner en Spotify gebruik.
Er is nu ook AUPEO toegevoegd, welke ik niet gebruik.
--- </update> ---
De receiver doet ook upscaling tot 4K, waarmee hij futureproof is. Dit moet ik zelf echter nog uit testen.

Bediening
De bijgeleverde afstandsbediening heeft behoorlijk wat knoppen waarmee ik nogal mee liep te rommelen.
Ik heb een LG televisie staan, ik heb de afstandbediening geprogrammeerd zodat deze te gebruiken is op de tv, hiervoor moest ik wel even zoeken voor de juiste code maar deze kon ik hier vinden.
Uiteindelijk werkt hij wel, maar het is niet geheel intu´tief.

Waar ik wel over de spreken ben: De iPhone/iPad ondersteuning!
Zelf heb ik een iPad/iPhone en er is een Onkyo Remote App gratis verkrijgbaar in de itunes app store.
in de loop van het afgelopen jaar is versie 2 van de Onkyo Remote App uitgekomen.
Versie 2 ziet er iets gelikter uit, met dezelfde feature set.
Echter is versie 2 bijzonder buggy, zo buggy zelfs dat ik hem niet meer gebruik.

Met deze app kun je de receiver volledig bedienen, je hoeft hierdoor niet meer de tv aan te zetten om hem (en met name Spotify) te kunnen bedienen.
De bediening van Spotify gaat gemakkelijker met de App dan met de afstandsbediening.
Het koppelen van de app aan de receiver gebeurd automatisch (how easy was that)!
Album hoesjes worden netjes op de iPad weergegeven.

De bediening werkt met een kleine vertraging (100-400 ms ofzo) wat hinderlijk kan zijn (met het instellen van de volume).
Ook is er nog een bug in de app (versie 1) waardoor het niet mogelijk is om spotify op te starten via de app 8)7(dit moet via de afstandsbediening).

mijn algemene indruk is dat de software nogal buggy is:
Aals ik met meerdere iDevices mijn Onkyo bedien, begrijpt hij het niet meer.
Dit heeft dan als gevolg dat er geen netwerkverkeer meer mogelijk is.
Spotify stopt er mee en ik kan de receiver niet meer bedienen (via de app).
Om dit te herstellen moet ik versterker stroomloos maken en opnieuw opstarten.
Dit gebeurt ook wel eens als ik lange tijd muziek afspeel.
Het display toont niets meer en moet hem dan opnieuw opstarten.
Ook gebeurt het vaak dat de muziek 1 a 2 seconden stopt.
Dit laatste zou kunnen als er te weinig internet-bandbreedte is (echter geeft mn router aan dat er genoeg bandbreedte voorhanden is).

Heb jij ook een Onkyo TX-NR609 Zwart?

Jammer dat het spotify lokkertje feitelijk niets meer is dan een playlist afspelen.
Voor de rest lijkt me het een mooi apparaat.
Onkyo heeft blijkbaar geluisterd en de zoek-functie geintegreerd!
Leuke review, ik heb hem ook. Er zitten wel aardig wat bugs nog in de firmware. Zo wordt bij de video "through" modus het beeld op "warm" gezet terwijl volgens de handleiding en de benaming, onkyo met zijn digitale vingertjes van de beeldkwaliteit moet afblijven.

Let op de prijs overigens, soms in Duitsland te krijgen voor 369 Euro !
Al aardig wat updates verder, er wordt zeer actief geprogrameerd bij Onkyo...

Ook in Belgie 50-100 euro goedkoper dan in NL!

Het nadeel aan deze versterker (of de huidige firmware) is dat als je 7.1 geluid gebruikt en dan je powered Zone2 aan zet (dan val je terug naar 5.1) en later weer uit zet dat je de 2 (5.1 --> 7.1) kanalen opnieuw moet configureren. Als die settings nou gewoon bewaard zouden blijven zou dat veel gedoe schelen.

Verder heerlijke versterker, ik kan voor de iphone de onkotron app aanraden! Die heeft veel meer functies dan de Onkyo app.

En inderdaad, het geluid is een stuk helderder dan met m'n vorige versterker (Harman Kardon AVR-630).

[Reactie gewijzigd door mjl op 29 september 2011 11:12]

Ik heb de Onkotron app inmiddels ook aangeschaft deze is inderdaad een aanrader!
Ik heb een Yamaha RX V440 receiver en zit te denken aan een upgrade (ik werk met tulp en dat is analoog geluid).

Ik gebruik daarbij canton speakers (5.1) 100Watt.

Is het een slimme upgrade om de Yamaha om te wisselen voor deze Onkyo?

Zelf kijk ik enorm veel films en tv series (usenet) en ik wil graag een betere geluidsbeleving!
of het slim is om je RX V440 te vervangen, ligt er helemaal aan wat je ermee gaat doen.

Op de diverse fora lees ik dat de geluidskwaliteit van de Onkyo fenominaal is.
Daar zul je waarschijnlijk wel winst mee boeken.

Of je de feature set gaat gebruiken ligt er aan waarvoor je de receveier gaat gebruiken.
De Marvell Qdeo processor zorgt in ieder geval voor uitstekende upscale kwaliteiten.
Ik heb inmiddels de Onkyo TX-NR5009 aangeschaft

Inderdaad zoals hier door Dennisch beschreven is het erg irritant dat je spotify niet kan opstarten met de Onkyo Remote App,... Onkyo...doe hier ook iets aan

Toch heb ik hem te snel gekocht: achteraf had ik liever de Onkyo PR-SC5509 gekocht...identiek aan de TX-NR5009...maar dan zonder eind-trappen ( deze gebruik ik toch niet )...en in plaats daarvan extra xlr-pre-outs...dus puur voorversterker :-)
Nog goedkoper ook :-)....wist helaas niet eerder van het bestaan af...
Ik kan hier op mijn ipad heel de spotify playlist doorzoeken en aanmelden etc.
is pure audio niet bedoeld voor als je een echte goede CD-player hebt en deze via een analoog kabel hebt aangesloten omdat dan de chip van je 1000 euro cdplayer voor het omzetten naar analoog zorgt?
zover ik weet .. als je dure CD-speler aansluit met een analoge kabel, doet je CD speler de DAC omzetten.

Nee Pure Audio is echt alleen voor het uitschakelen van de interne circuits en display.
Onkyo zegt er het volgende over:

Pure Audio
In deze modus worden het display en de videocircuits uitgeschakeld,
waardoor de mogelijke ruisbronnen worden geminimaliseerd voor ultieme
kwaliteit bij de high-fidelity weergave. A/V Sync heeft geen effect op de
analoge radio. (Omdat de videocircuits uitgeschakeld zijn, kunnen alleen
videosignalen die binnen komen via HDMI IN worden weergegeven vanaf
HDMI OUT.)
en juist dan wil je toch niet dat de onkyo ook nog aan het geluid zit.

Laat ik het zo zeggen als ik het aan zet mis ik de diepte in het geluid. Gewoon te weinig lage tonen

[Reactie gewijzigd door matty___ op 3 mei 2012 16:33]

Er zijn in jouw situatie eigenlijk 2 akoestische instellingen:
Pure Audio en Direct.
Waar bij Pure Audio de beste keuze is (dan is er de minste ruis).

Dat je te weinig lage tonen hoort is een kwestie van smaak en het is ook een stukje gewenning.
Als ik m op de Dolby D || instelling zet, hoor ik inderdaad meer lage tonen en dat went snel!
Maar dat is niet per se mooier (mijn mening).

als ik nu (als bijvoorbeeld )het concert van Sting live in Berlin neem en hem op pure audio zet.
Is het net alsof Gordon Matthew Thomas Sumner in m'n woonkamer staat te zingen.

het is even wennen, maar wel een stuk zuiverder.
Ik zou zeggen probeer het eens ;)

[Reactie gewijzigd door Dennisch op 3 mei 2012 16:43]

wat is je bron en hoe is die aangesloten? spotify

[Reactie gewijzigd door matty___ op 3 mei 2012 16:53]

Ik gebruik als bron Spotify (320 Kbit Ogg Vorbis).
Ik vraag me af of je nu echt ruis bedoelt als de pure direct instelling niet wordt gebruikt bij het luisteren naar muziek. Dat zou inhouden dat de s/r verhouding wel erg slecht is in de standaard stand.
jouw conclusie is misschien wat kort door de bocht:

De Onkyo is een receiver, wat inhoudt dat hij ook videosignalen kan verwerken.
Hiervoor is een CPU nodig (de Marvell Qdeo).
Deze zit op dezelfde voeding als de versterker (audio) unit.
Deze CPU kan voor verstoringen (ruis) zorgen op de audio kanalen.

m.a.w. in de standaard modus zorgt dit voor een klein beetje ruis. Dit is niet perse erg slecht of is slechter dan andere receivers, maar een eindversterker heeft die CPU niet en heeft dan ook geen last van deze extra ruis.
Daar is de Pure audio stand voor uitgevonden: de CPU (en andere componenten) worden uitgeschakeld en de receiver gaat zich meer als een eindversterker gedragen.
Stoorsignalen door de voeding/signaalverwerking is dus inderdaad niet wat ik bedoel met ruis :) Als het echt hoorbaar is tijdens het luisteren naar muziek vind ik het overigens wel degelijk slecht.
Maar volkomen duidelijk wat je bedoeld.
Mooie review, jammer van de zeer onstabiele apps en netwerk functionaliteit. Ik wacht nog maar een paar jaar met de aanschaf van een nieuwe AVR, aangezien je volledig van de fabrikant afhankelijk bent.

Heeft iemand de nieuwe AVRs van Onkyo of Yamaha ook met de Android apps gebruikt? Is dat net zo onstabiel?
Een vriend van mij heeft ook de 609 maar gebruikt deze icm de Andriod app, deze lijkt (zover ik weet) wel stabiel.
Tevens zijn er wel andere (IOS) apps te krijgen die wel stabiel zijn (onkotron). Daar moet je echter wel weer voor betalen.
Leuke review!

Heb zelf ook een 609 maar dan zilver.
Tip: gebruik voor je ipad de Oremote app, deze werkt top!

Voor je tel weet ik geen alternatief.
Zelf gebruik ik de onkyoremote op mijn android telefoon en deze loopt ook om de haverklap vast.
Hallo,

Zou iemand mij kunnen helpen en vertellen, hoe ik mijn hifi apparatuur het beste kan aansluiten als ik het volgende wil bereiken.
Ik zou graag: t.v. willen kijken met en zonder receiver, hetzelfde geldt voor de bluray/dvd-speler ook met en zonder receiver.

Mijn t.v. is de nieuwe Sharp Aquos lc60el635 met 4 hdmi aansluitingen en verder alles erop en eraan.
De receiver is van Onkyo type 609, hierop zitten 6 hdmi-in aansluitingen en 1 hdmi-out poort, 2 coaxiale en 2 optische digital aansluitingen.
Ik heb 5.1 en hd+digitale televisie van UPC via een box.

Ik dacht dat ik de bluray en de upcbox op de receiver kon aansluiten (hdmi-in) en dan via de hdmi (out) naar de tv.
Dat werkt ook wel maar dan heb ik geen tv als de receiver niet aan staat. Ik kom er niet echt uit.
De manier die jij wilt gebruiken wordt erg lastig. Aangezien je bij het TV en bluray kijken wel het 5.1 geluid wilt gebruiken. Desnoods kan je TV niet via hdmi aansluiten maar via een optisch kabel. Hierdoor kan de receiver geen beeld sturen en zal deze ook daarin niet storen.
Wat jij wilt is in te stellen in het menu van de receiver.
Setup>. Hardware instellingen>. HDMI>
Bij mij staat (RIHD) aan en de rest op automatisch, wat jij bedoelt is de hdmi-through.