Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1015PEM -BLK010S Review

elise1987 14 juli 2011, laatste update op 14 juli 2011, 605 views

Asus Eee PC 1015PEM -BLK010S

Pluspunten

• lange accuduur (8 a 9 uur)
  • klein formaat
  • prima prestaties (voor mij)
  • zeer degelijk
  • fijn touchpad

Minpunten

• even wennen klein toetsenbord en ergonomie, maar alles went!
  • niet voor gamen of andere zware prestaties
  • met maar 1 gb ram wrs niet veel soeps

Ik ben geen ervaren reviewschrijfster, dus ik zal het niet zo professioneel aanpakken als sommigen van jullie. Toch hoop ik dat jullie er iets aan hebben.

De aankoop
Ik heb de Asus 1015pem nu zo'n 2,5 week en hij bevalt erg goed. Ik heb hem voor 266,- (incl verzending) gekocht bij 4Launch. Ik kocht hem vooral vanwege zijn goede reputatie, mijn voorliefde voor Asus, zijn lange accuduur en zijn kleine maar degelijke formaat. Zodra ik hem binnen had ben ik ermee naar Mycom gegaan om er een 2gb ram geheugen in te laten zetten, aangezien ik dat als onkundige vrouw niet zelf wilde gaan proberen. Dit doen ze daar erg kundig. Ik heb de computer dus niet aangezet met maar 1 gb erin, dus dat kan ik niet met elkaar vergelijken.

Ermee aan de slag
Wel kan ik vertellen dat de computer zeer fijn werkt. Het enige waar ik nog wel eens tegenaan loop is dat tijdens het typen mijn linkerduim per ongeluk op het touchpad rust en ik opeens ergens anders aan het typen ben. Gelukkig kan het touchpad ook uitgeschakeld worden. Dit heb ik nog nooit hoeven gebruiken, maar voor lange stukken tekst typen en een luie linkerduim komt het wellicht nog eens van pas.
Daarbij is het kleine toetsenbord eventjes wennen, net als de PgUp-, PgDn-, Home- en End-knopjes die nu onder een pijltjestoets zitten en waarvoor je gelijktijdig Fn moet indrukken. Maar alles went! Af en toe druk ik nog op Caps Lock in plaats van op Shift, maar gelukkig heeft Asus ingebouwd dat je een melding krijgt (in plaats van een lullig lampje dat aangaat) als Caps Lock aan gaat, wat mij al meerdere malen heeft gered. Dit review is erop getypt en dat ging heel erg prima.

Het beeldscherm
Het beeldscherm had ik klein verwacht, maar het valt mee. Met oude ogen is het vast niet prettig kijken, maar als je daar nog geen last van hebt is het allemaal prima. Eigenlijk heb ik nog niets gemerkt van dat sommige dingen niet op een 1024x600 beeldscherm zouden passen. Het matte scherm bevalt erg goed. Ook in het zonnetje (weliswaar met het beeldscherm op maximale 'brightness') is alles op het scherm nog goed zichtbaar.

Webcam
De webcam geeft een prima beeld. De microfoon was ook prima als ik iets insprak het dat weer afspeelde, maar ik heb er nog niet mee kunnen skypen om dat uit te proberen. Alhoewel ik geen moeilijkheden verwacht, kan ik er dus nog geen goede uitspraak over doen.

Accuduur
Ook over de accu heb ik niets te klagen. De eerste paar keren was de accu na een uur of 4 5 op, maar na meerdere malen volledig opladen en weer leeg laten lopen kom ik nu (met instellingen op 'energiebesparing' en het beeldscherm op minimale 'brightness' (wat prima werken is) op zo'n 8 9 uur werken. Ik heb nog niet al die tijd filmpjes gekeken, maar meer dingetjes doen met word, veel internetten, etc. Overigens moet ik hierbij vermelden dat ook het geluid al die tijd uit heeft gestaan. Ik vind dit toch een erg mooie score.

Degelijkheid?
De computer voelt verder stevig aan. Je hebt een goede grip als je hem oppakt. Wel zie je snel je vingers op de bovenkant en ook op het touchpad, maar met een fijn microvezeldoekje zijn die er zo weer afgepoetst. ook trekt de behuizing rond het beeldscherm en ook het toetsenbord wel wat stof aan, maar ook dat is er zo afgepoetst. De toetsen zijn fijn en het lijkt of zich hier minder makkelijk stof tussen zal nestelen. Het touchpad werkt goed, het is glad en scrollen gaat met 2 vingers naast elkaar. Het voelt niet klein aan en pakt snel.

Prestaties
Nu kan ik dus niet vertellen hoe het met maar 1 gb was geweest, maar mij lukte het zelfs om full hd filmpjes te bekijken (avatar trailer). Dit ging zonder schokken en was prima. Dit was voor mij een grote verrassing en ook eigenlijk niet nodig, maar leuk dat het kan.
Ik ben niet zo van het gamen, dus daar kan ik jammer genoeg niets over vertellen.
Spss heb ik er niet op willen proberen, dus ik weet niet of hij dat aan zou kunnen.

Warmteproductie
Ik vind dit erg meevallen. Vergeleken met mijn 15,6" Asus laptop, die veelal een ware kachel aan mijn linkerzijde produceerde, waar ik in koude winterdagen mijn handen aan kon warmen. De Asus 1015pem heeft enige warme uitvloed (eveneens links) maar het is 10% (of minder) dan bij mijn andere Asus. De rest van de laptop wordt ook wel warm, maar ook dit valt erg mee.

Met een 2gb ram kaartje erin is het een zeer fijn laptopje. Fijn in formaat, gewicht, accuduur en prestaties. Ik kan mij indenken dat die prestaties niet voor iedereen voldoende zijn, maar voor iemand die zoals ik vooral word en andere office toepassingen gebruikt, veel internet, contact wil met het thuisfront via de webcam en af en toe wat filmpjes bekijkt is dit een prima keus.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1015PEM -BLK010S?

Elise, prima review zo voor de eerste keer! Hij leest lekker weg en alle aandachtspunten heb je erin verwerkt.

En fijn dat je toch uiteindelijk een keuze hebt weten te maken, het was ook niet makkelijk :P

Veel plezier ermee, hij gaat/ging mee op wereld reis toch?

Wat eventueel wel fijn is, is om wat foto's bij te voegen, dat maakt het allemaal nog net even wat mooier :Y)

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 15 juli 2011 02:20]

Negatieve eigenschappen:
- niet voor gamen of andere zware prestaties

Ik vind dit niet echt een negatief punt, dit is niet het uitgangspunt van deze laptop toch? Als het nou idd als een gamelaptop op de markt werd gezet en je kan er niet mee gamen is het een ander verhaal.. Het zou hetzelfde zijn als een Fiat Cinqeciento kopen voor woonwerkverkeer en dan als negatief punt stellen dat je er geen formule 1 race mee kan winnen :9

Ik heb een msi wind nettop(bijna hetzelfde alleen atom 1,66ghz, 7 home premium) met 1gb ram, en ik ondervind hier geen problemen of vertragingen mee met internetten/msnen/muziek luisteren.

[Reactie gewijzigd door Rollo op 15 juli 2011 08:02]

Ik kan er prima op gamen hoor. Zie mijn review. Daarin beschrijf ik dat bepaalde games van tot en met 2004 nog wel te spelen zijn. De ene game loopt heel vloeiend (Warcraft III) de andere is net aan speelbaar (Unreal Tournament 2003 / Serious Sam SE bij tussen de 20 en 30 fps).