Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

ingmaronline 5 december 2011, laatste update op 5 december 2011, 2.281 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• Snel
  • Prijs / prestatie verhouding
  • Stil

Minpunten

• Geen kabels en / of bracket bij deze uitvoering
  • Prijs kan je aan de hoge kant vinden
  • Geen temperatuur read-out met OHM

Ik ben sinds 04-07-2011 in het bezit van de Crucial M4 64GB

Prestaties

De prestaties zijn zeer goed te noemen ( Zie benchmarks ) en een goede vooruitgang op mijn 'oude' Vertex 2 120GB die ik in mijn laptop heb zitten. Hier is de link naar de review van die SSD met AS SSD benches.

Update

Sinds de nieuwe firmware er op staat ( versie 0009 ) is duidelijk aan de benchmark van AS SSD te zien dat hij nog beter presteert en de snelheid meer gaat richting de prestaties die Crucial de SSD meegeeft, erg fijn, aangezien ik bij mijn Vertex 2 een vermindering heb gezien

Ondanks zijn prestaties verbruikt een SSD minder stroom dan een HDD. In kleine ruimtes als laptops is dit erg geschikt omdat je zou denken dat hij dan ook minder warm wordt. Echter valt dit niet snel te checken met een uitlees programma als Open Hardware Monitor, omdat OHM consistent 0 graden aangeeft.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Een SSD is natuurlijk vrij stabiel omdat het geen bewegende delen bevat ( trollface ) en hij heeft mij nog niet in de steek gelaten. Dus qua betrouwbaarheid is het ook goed. Wat wel is gebeurt is dat toen ik op zoek ging naar nieuwe firmware van Crucial en die ging installeren dat ik wel alle info kwijt was die er op stond ( Verse windows install ) wat ik niet helemaal voorzien had aangezien ik bij OCZ gewoon kan updaten vanuit Windows, en daar is hij de primaire schijf.

Update

De nieuwste firmware versie ( 0009 ) is al een tijdje uit. Updaten ging me eerst niet heel gemakkelijk af, om een of andere rede wilde hij de DVD niet pakken. Dus laatst maar even een USB stick gepakt, dit ging eerst echter niet goed omdat bootmgr miste.. Toen heb ik het .ISO bestand met UNetbootin bootable gemaakt. Daarop gewoon gaan updaten, hij pakte hem direct. Ik heb hem gewoon in AHCI modus laten booten, Crucial zegt dat je het in IDE moet doen, echter had ik al bij meerdere mensen gelezen dat dit niet nodig was.

Compabiliteit

Ik heb de SSD aan de SATA 3 ( 600 ) poort hangen van mijn Asus Crosshair IV Formula. En dat werkt prima. Hij werd direct gezien in de BIOS en ik heb daar toen ook gelijk AHCI ingeschakeld. Installeren van de hardware zelf is een fluitje van een cent.

Update

In tegenstelling tot andere fabrikanten heeft Crucial geen extra's meegeleverd bij deze SSD. Het is alleen de SSD. Echter is Crucial de slechtste niet en kan je voor een meerprijs van §5 ook deze SSD met een bracket krijgen en voor een meerprijs van §13 deze SSD met een data-transfer kit.

Ondersteuning door fabrikant

De ondersteuning valt mij wel wat tegen in vergelijking met hoe OCZ dit doet. Daar kan ik altijd makkelijk navigeren naar de firmware pagina. Bij Crucial moest ik toch wel even zoeken. Ook is het forum bij OCZ net allemaal wat sneller te vinden en in mijn ogen wat opener.

Update

Het forum van Crucial is inmiddels rijkelijk gevuld met 1000 en 1 vragen, en niet geheel onbelangrijk: Ook de antwoorden. Dit draagt zeker bij aan het positieve beeld wat er is van deze SSD.

Ik heb 104,96 inc. betaald bij Azerty. Ik heb hem daar gekocht omdat ik daar mijn order voor alle andere onderdelen ook heb gedaan en ik er altijd goede contacten mee heb. Dit vond ik voor een SATA 3 ( 600 ) SSD niet verkeerd!

Update

Inmiddels is de Crucial M4 64GB bij Azerty verkrijgbaar voor 98,67. Een iets mooier getal, en waarschijnlijk lijkt hij daardoor al een stuk gangbaarder, vooral gezien de resultaten die je er voor terug krijgt. Echter kan je ook een 128GB M4 kopen, mits beschikbaar, voor minder dan het dubbele van een 64GB schijf. Zo hou je wat meer ruimte over als je ook games op je SSD plempt. Heb je echter alleen het broodnodige op je SSD en de rest op je HDD ( Zoals ik heb ) kan je er prima mee door, en hou je de centen in je zak..

Foto #1: AS SSD Benchmark FW 0002

• Mooie SATA kabel
  • ModXStream Pro 600
  • Radeon HD 6870
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Allereerst bedankt voor je review. :)

Je kunt duidelijk zien dat je de moeite genomen hebt, en ervoor bent gaan zitten om een paar benchmarks te maken, en een degelijke review te schrijven, maar het komt niet helemaal uit de verf.

Zie afb 3: Met zo'n systeem heb je toch genoeg ervaring om een informatieve en inhoudelijk goede review te schrijven. Ik heb verder niet de moeite genomen om meer van je reviews te lezen, misschien heb je hier gewoon niet veel tijd in gestopt?
Btw: Ziet er goed uit, met waterkoeling. :*)

Voor potentiŽle kopers zal deze review waarschijnlijk niet heel bruikbaar zijn.
Mensen willen je ervaringen horen, maar ook harde feiten, en dingen als 'what's in the box' lezen.
Je praat best veel over andere SSD's. De OCZ komt uitgebreid aan bod, en je praat over het Crucial forum. Dat zijn nu net niet de onderwerpen waar een potentiŽle koper iets van wil weten.

Bij 'positieve eigenschappen' ben je heel kort. De punten die je daar schrijft zijn ook zů abstract dat je er eigenlijk weer net niets mee kunt. Uiteraard is een SSD 'snel'. ;)

Verder is het goed dat je er 2 benchmark screenshots bij hebt gedaan, en leuk dat je een foto van je case erin hebt zitten, maar ook deze is mijns inziens niet echt informatief.

Verwacht je echt een 'awesome sticker' bij een SSD? Het lijkt me niet echt logisch, maar het zou wel cool staan, op je kast ;)

Ik hoop dat je het niet erg vind om wat kritiek op je review te krijgen. Zie het maar als positieve kritiek, ok? ;)
Aan de rating (2 sterren) kun je zien dat er meer mensen dit denken.
wat ik me afvraag ... hoe bevalt de overstap van 120GB naar 64GB SSD? Is het puur een financiele overweging geweest waarom je slechts 64GB gekocht hebt? Of spelen er ook andere zaken mee?
Overstap is hier niet helemaal het juiste woord.

De Vertex 2 120GB die ik inhaal in mijn review zit namelijk nog steeds in mijn laptop. Deze Crucial M4 64GB zit in mijn desktop.

Verder loopt het prima, ik heb op dit moment enkel mijn OS + Drivers + Office + VLC op mijn SSD staan. Eerst ook nog Steam en MW2. Ik heb echter Steam nu samen met al mijn andere games op een 2e HDD staan.

Dit was voor mij helaas noodzakelijk omdat toen ik Skyrim ging installeren, Steam het ook gelijk op C dumpte. Werd wat krapjes..

Dus zoals ik ook zeg in mijn review, wil je wel ( meer ) games op je SSD, kan je er naar mijn mening beter gelijk een grotere in zetten.
Allereerst bedankt voor je feedback WySeguy, je doet je naam eer aan.

Ik ben zeer van mening dat er meer mensen moeten zijn die niet alleen een cijfer aan je review geven maar ook kritiek willen geven, en dan vooral op een opbouwende manier zoals jij dit doet.

Om op je terug te komen:

- Ja ik ben bij positieve eigenschappen inderdaad vrij kort. Ik kan echter niet nog meer positieve, en dan wel relevante, positieve punten bedenken.

- De case foto is inderdaad meer een show foto ;)

- Nee, een awesome sticker is natuurlijk niet te verwachten, maar de eerste versie van deze review was met die van mijn Vertex 2 in het achterhoofd

- Nee, integendeel juist. Kritiek / feedback daar leren we juist van! En ik hoop ook meer mensen van de manier hoe jij reageert..
Ik ben het niet helemaal mee eens met de kritiek van WySeguy,
Er moeten plus punten en min punten in komen te staan daar ben ik het mee eens.
Maar ik wil deze ssd ook gaan kopen, maar ik kijk heel kort op de goede dingen,
Als er staan van: prijs/presentatie verhouding, dan weet ik genoeg.
Ik wil graag de slechte dingen aan een product uitgebreid krijgen want, ik weet liever bijvoorbeeld dat de ssd maar 1 jaar mee gaat en dat ie 60 graden word(is maar een dom voorbeeld) dan dat ik heel uitgebreid krijg te lezen waarom die maar 5 graden word.
Ik let veel meer op de slechte dingen dan de goede dingen.

Voor de rest vind ik het een zeer goede revieuw, ik vind het leuk dat je de benchmarkts van voor de update en na de update er bij hebt gedaan.

Maar ik had nog een vraagje.
Veel mensen zeggen dat als je een spel op een ssd zet dat ie niet sneller opstart en/of meer fps haalt. Is dit zo of word het spel wel sneller als je hem op een ssd zet?
Noob2070
Ik zou niet weten of je meer FPS krijgt. Er zijn mensen die zeggen van niet omdat dat meer met je CPU / GPU te maken heeft. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat het een miniem positief verschil geeft.

Het enige wat ik zeker weet is dat alles wel sneller laad ( maps etc ) dus daar behaal je in ieder geval al winst mee.
Oke bedankt voor de snelle en goede reactie :)