Seagate Momentus 7200.1 ST980825A, 80GB Review

Bartjebart 27 maart 2007, 881 views

Seagate Momentus 7200.1 ST980825A, 80GB

Pluspunten

• Lekker snel
  • Redelijk stil
  • Destijds duur, maar inmiddels zeer betaalbaar.

Minpunten

• Wordt redelijk warm voor op schoot

Harde schijf bevalt me prima.

In september 2005 gekocht, omdat de harde schijf die ik toen had steeds minder leek te gaan presteren (ook na defragmentatie en zelfs na formateren). De harde schijf die toen in m'n laptop zat, was, als ik het me goed herinner, een Hitachi van 40GB op 4200 RPM met 2MB cache. De harde schijf begon ook steeds meer irritante bijgeluiden te geven.

De stap naar 7200 RPM en 8 MB cache wekte bij mij vrij hoge verwachtingen en die kwamen ook uit. In vergelijking met de oude schijf maakt hij veel minder geluid (maar door het irritante tikken van de oude is m'n oordeel misschien ook niet helemaal objectief), het systeem start sneller op en werkt een stuk sneller dan voorheen. Ook kopiëren van grotere bestanden gaat stukken sneller. De schijf is hoorbaar, maar zeker niet irritant. Hij wordt wel wat warmer dan de vorige schijf, maar het is nog acceptabel. Bij de Error Scan van HD Tune 2.52 (ca. 38min.) liep de temperatuur op van 35c naar 47c. De test vertoonde overigens 0.0% errors.

80GB is voor huidige maatstaven misschien wat aan de kleine kant, maar destijds was er alleen maar 100GB en 80GB tekoop en de 80GB versie kostte al ¤214,- De 100GB kostte al bijna 300 euro en 20GB extra vond ik die meerprijs niet waard. Een grotere 5400 RPM schijf was voor mij geen optie, omdat prestaties voor mij de hoogste prioriteit hadden. Inmiddels kost de schijf rond de ¤80,- en dat is zeer goed te noemen.

Benchmark resultaten van de schijf onder HC Tune 2.52 zijn bijgevoegd als afbeelding.

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.1 ST980825A, 80GB?