Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart Review

Toin 7 mei 2012, laatste update op 7 mei 2012, 11.876 views

Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart

Pluspunten

• prijs, kwaliteit beeldscherm, bediening
  • Android, integratie gmail
  • vrij snel

Minpunten

• toestel valt spontaan uit (na update naar 2.3.3 niet meer uitgevallen
  • wifi verbinding verbreekt soms, alleen herstart helpt (na update naar 2.3.3 bijna geen last eer meer van)
  • het duurt lang (10 min.) voordat de GPS een positiebepaling klaar heeft

Op zoek
Nadat van mijn vorige telefoon (U600) het beeldscherm steeds vaker kuren begon te vertonen en het op het laatst helemaal niet meer deed, was het tijd voor een nieuwe. Ik had een iPod touch en dat beviel goed. Alleen kun je daar niet mee bellen, dus de eerste keus viel op een iPhone. Helaas betaal je dan de hoofdprijs en dat vind ik het niet waard. Android toestellen worden steeds populairder en de prijzen zijn behoorlijk gedaald. Merkvoorkeur heb ik niet echt. Ik let meer op de specs en looks. Tot 200 Euro is er best wat te kiezen. Ook met dank aan Hardware.info, die onlangs 14 toestellen testte. De telefoon moest minimaal aan de volgende eisen voldoen: Processor minimaal 800 Mhz, capacitief beeldscherm, resolutie minimaal 320*480, maximaal 200 Euro en een te pruimen uiterlijk. De Galaxy Gio is, qua prijs (149 Euro), een budget Android toestel van Samsung, die aan alle eisen voldoet.

Doos
De Gio wordt geleverd in een klein doosje. Hier tref je de oplader, een datakabel, 2 Gb microSD en iets wat voor een handleiding door moet gaan, in aan. De echte handleiding kun je van internet downloaden. Net als het programma "Kies". Hiermee kun je media verplaatsen van je telefoon naar je pc (en omgekeerd). Ook kun je back-ups van de contactpersonen maken. Stel je er niet teveel van voor, dan valt het ook niet tegen. Het is echt een ondergeschoven kindje. Gelukkig wordt de telefoon wel altijd herkend. Dit was in het verleden met mijn vorige Samsung telefoons wel anders!

Toestel
Door de afgeronde hoeken ligt het toestel lekker in de hand..Het lage gewicht van een onsje zorgt ervoor dat er met de draagbaarheid niets mis is. Door het lage gewicht en het kleine formaat past die goed in de broekzak. Keerzijde is dat als je lang naar het kleine beeldscherm kijkt, je last van brandende ogen krijgt. Voor internetten is die dan ook niet geschikt. Apps die dezelfde informatie groter weergeven bevallen beter. Het beeldscherm vind ik helder en scherp en de kleuren mooi. Passende hoesjes van Samsung zijn er niet, maar een Nokia97 heeft dezelfde grootte, dus heb je best keus.

Voor een budgettoestel heeft de Gio een snelle processor (800 Mhz). Apps draaien dan ook soepel, ook angry birds. De Android market staat vol met apps, dus voor iedereen wat wils. Wat erg handig is is dat je, via je pc, op de Android market, de gewenste apps kan uitzoeken en naar je telefoon kan downloaden. Hiervoor is het niet nodig om de telefoon met de pc te verbinden. Het overnemen van je contactpersonen uit een vorige telefoon kan best lastig zijn. Vooral als ze niet op je simkaart passen. Android in combinatie met Gmail werkt in dit geval perfect. Al je contactpersonen uit Gmail staan direct in je telefoon. Eventueel kun je ze met een sterretje tot favoriet verheffen, dat vergemakkelijkt het zoeken. Leuk is ook dat je een fotootje aan je contactpersoon kan koppelen. Als je door je contactpersonen bladert, dan heeft die moeite om de foto's erbij te tonen. Sta je stil, dan zie je ze plotseling. Eindelijk ga ik de Gmail agenda op de pc gebruiken. Ook die wordt automatisch met de telefoon gesynchroniseerd.

Bellen kan natuurlijk ook. De geluidskwaliteit is niet zo goed als op mijn vorige Samsung toestellen. Kennelijk is hier op bezuinigd. Voor degenen die nog niet "Whatsappen", een SMS versturen kan ook. Het toetsenbord is wel heel klein, met liggend vasthouden wordt het al wat groter, maar voor de diehards is het net niks. Te vaak de verkeerde letters. Een goed alternatief is Swypen. Hiermee veeg je van letter naar letter zonder je vinger van het beeldscherm af te halen. Werkt verbazingwekkend goed.

GPS zit er ook op, maar het duurt veel te lang voordat de satellieten gevonden zijn. Een oude TomTom heeft, op dezelfde locatie, ze binnen 10 seconden gevonden. GPS gebruik ik i.c.m. de app Cardiotrainer. Als ik hardloop dan, wordt de route opgeslagen zodat je weet hoever je gelopen hebt.

Helaas zijn er ook negatievere punten. Het toestel valt eens per dag spontaan uit. Ook als die ongebruikt op de kast ligt. De Wifi verbinding verbreekt vaak zomaar en is dan niet meer aan de gang te krijgen. Het enige dat dan helpt is de telefoon uit en aanzetten. De GPS werkt matig.

Een fijn, handzaam toestel voor een mooie prijs met veel mogelijkheden.

p.s. Ik heb het toestel ter reparatie aangeboden. Over een paar weken hoop ik er weer van te kunnen genieten. Mis hem nu al...

Het missen wordt wel ergerlijk als je hoort dat het reparatiebedrijf het toestel 1 augustus naar de Kijkshop heeft teruggestuurd, maar dat je zelf tot (ik hoop 10 aug.) moet wachten om 'm af te halen, omdat die nog bij de Kijkshop "zweeft". De Gio is dan al 4 weken weg.

Gio is terug van 4 weken vakantie bij de Kijkshop. Beetje ergerlijk dat die maar 1/3 van de tijd bij de reparateur heeft gelegen en de rest van de tijd bij de Kijkshop heeft doorgebracht. Via wifi verbinding maken lukt niet altijd. Een herstart is dan nodig. GPS ontvangst is nog steeds niet goed...

update 11 februari 2012: telefoon valt steeds minder vaak uit. Helaas is de telefoon niet meer via Kies te updaten. #Kijkshop bedankt!

update 7 mei 2012: Twee weken geleden zelf Androïd 2.3.3 via Odin geïnstalleerd. Sindsdien is de telefoon niet meer uitgevallen. Ook is die stukken sneller geworden. Wifi valt bijna niet meer uit. Bij onbekende Wifi-netwerken kan het nodig zijn om de telefoon uit en aan te zetten.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart?

Misschien handig om te vermelden:
De Gio kan heel makkelijk geunlocked worden (simlock)

Kan natuurlijk aan mij liggen maar, heel makkelijk lijkt het me niet. Ik vind de beschrijving erg summier. Een stappenplan voor dummies ontbreekt.
Het is inderdaad niet zo simpel als hier wordt voorgesteld. Ik heb een locked Gio voor mijn moeder gekocht voor 89 euro, deze unlocked (volgens bovenstaande procedure) en daarna Maclaws ICS ROM erop gezet. Dat is te doen, maar niet voor een beginner.

Het toestel vind ik verbazingwekkend goed. Ook de kwaliteit is prima. Aanrader! (ook als je hem unlocked koopt)
Leuk dat ik hier twee toestellen zie die ik heb: de S5620 Monte en deze S5660 Gio. Bij de Monte viel inderdaad wel eens wifi weg. Sinds ik echter de beschikbare firmwares ontdekt heb voor dat toestel heb ik er nooit meer last van. Dat toestel (wat nu m'n zusje heeft) heeft nu de qwerty firmware en die draaid prima, no problems.

De Gio was mijn vervanger van de Monte (aangezien ik een smartphone wou die wél zonder problemen Tnet kon weergeven en dat kan die). Ik heb geen/amper last van uitvallers en de Wifi verbinding is ook stabiel. Aantal keren dat er daar iets mis mee ging de laatste maand is op één hand te tellen. Dat ik 'm vaker moet rebooten dan de Monte vind ik niet zo gek, het is tenslotte een veel geavanceerder apparaat. GPS heb ik enkele keren gebruikt, werkt het beste als hij constant aan staat. Die 10 seconden die een TomTom er normaal over doet worden ook hier bij lange na niet gehaald. Maar het werkt in ieder geval wel.

Ben trouwens wel vrij snel overgestapt naar de (onofficiele) Android 2.3 firmware, raad je aan die op z'n minst te proberen. Sowieso kan je met appfreezers nog veel meer snelheid eruit halen. Ik neem ook aan dat je gebruik maakt van appkillers en dergelijke. Wat dat betreft is het best een tweakerphone.

Als ik jou review lees, valt me wel iets op. Je zegt dat het scherm klein is en hij niet zo erg snel is. Ik heb het idee dat dat komt omdat je een iPod Touch gewend bent - welk scherm net een slagje groter is en ook een stukje sneller. Ik kom juist van een Monte: kleiner scherm en trager, en dat maakt dat ik juist heel tevreden ben over mijn Gio, voor mij een stap vooruit. Het 3" scherm van de Monte is te klein om te typen in landscape. Het 3,2" scherm van de Gio kan ik juist wel super mee over weg, danwel in landscape. In portrait is het inderdaad een ramp, maar dat kan je gelukkig ook naar abc 1-9 zetten. Jammer is dat de 2.3 firmware geen NL XT9 ondersteund daarvoor dan :P
De batterijduur beoordeel jij met 2 sterren, het is natuurlijk ook geen telefoon als je U600 of Monte maar een smartphone. In vergelijking met bijvoorbeeld een HTC Desire -waarvan het soms maar de vraag is of hij de dag doort komt- vind ik juist de batterijduur van de Gio heel redelijk: zolang je het niet als gamingconsole ziet haalt hij de dag wel.
Ook nu ik 'm geloof ik 2 maanden bezit ben ik nog super blij met m'n toestel. Er zijn een paar dingen die ik jammer vind: de videokwaliteit (al is de fotokwaliteit voor een 3,2mp camera juist wel prima, vergeleken met de Monte), ontbreken van flits en cameraknop (icm touchscreen is dat echt vervelend) en verder, het is geen Galaxy S2 natuurlijk :)

Tegenover z'n prijs (tegenwoordig 129 euro vodafone lock, daar kan je geen iPod of Galaxy tegen over zetten) kan je eigenlijk weinig negatiefs over dit toestel zeggen lijkt me!

[Reactie gewijzigd door Richh op 7 augustus 2011 23:54]

die kuren van uitvallen, wi-fi wegvallen herken ik in mijn telefoon (S5620 Monte) toevallig heb ik deze ook ter reparatie aangeboden, benieuwd of het vaker voorkomt bij samsung (volgens internet veel op die van mij) ben benieuwd naar jouw uitslag als je hem terug krijgt.

Groet
@Richh: Over de snelheid ben ik best tevreden, alleen de foto's van de contactpersonen worden te traag getoond. Daar valt mee te leven. Brandende ogen kreeg ik met de Ipod touch ook. Gebruik je 'm om even te internetten of liever nog voor apps, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

De batterijduur heb ik 2 sterren gegeven, omdat ik ruim een dag te weinig vind. Dat alle smartphones hier last van hebben is voor mij geen reden om het acceptabel te vinden. Dan verzinnen ze maar wat anders. Een ingebouwde zonnecel of desnoods een dikkere accu.
Herlaas zijn er ook negatievere punten. Het toestel valt eens per dag spontaan uit. Ook als die ongebruikt op de kast ligt. De Wifi verbinding verbreekt vaak zomaar en is dan niet meer aan de gang te krijgen. Het enige dat dan helpt is de telefoon uit en aanzetten. De GPS werkt matig.

Zelf heb ik nu zo'n 2 maanden de galaxy gio in mijn bezit.
Ook ik heb het probleem met het uitvallen gehad totdat mij opviel dat elke keer nadat ik hem opnieuw had opgestart er een update voor een of andere app was.
Intellingen - account en synchronisatie - op achtergrond synchroniseren uitzetten.
Nadat ik het automatisch synchroniseren had uitgezet waren de problemen opgelost.
Dit probleem komt voor in sowel 2.2 als in 2.3 (ik draai nu zelf 2.3.3).
het is gewoon wachten op een nieuwere versie want tot nu toe heb ik het probleem nog niet verholpen gezien.
Het probleem van het uitvallen is dus duidelijk een softwarematige fout (het is alleen maar bij updates via de market van android, updates van twitter en email doen het wel gewoon).
Zelf heb ik de GIO ook, Ik heb geen last van mn ogen en internetten gaat snel en makkelijk. De gps klopt wel maar om de juiste positie te vinden heeft hij even een half minuutje nodig. dat wifi soms uitvalt heb ik geen last van. De batterij houdt het bij mij ook maar een dikke dag vol, niet erg goed dus. Ik laad hem (bijna) elke nacht op.
Voor de rest is het een prima product. Alleen jammer van de batterij
Duidelijk een ongeluksexemplaar.
Een kennis heeft het toestel in de WC laten vallen, eruit gevist, het toestel twee dagen laten drogen, simkaart SD en accu eruit, weer in elkaar en aangezet en doet het nog steeds, prima apparaat.
Ik weet niet hoe ikd e vraag hier ergens moet zetten dus dan maar zo .
Op het scherm van mijn galaxi gio staat VEILIGE STAND . Hoe krijg ik dat daar weg en waarmee heeft het te maken ?
Helpppppp
@elnico: ik heb geen idee wat dat betekent of hoe je het kan verhelpen. Sinds afgelopen weekend gebruik ik de Gio niet meer. Je kan beter hier ergens je vraag stellen.