Specificaties Tower, 8 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Arc Midi Tower Review

ingmaronline 8 september 2011, laatste update op 8 september 2011, 3.900 views

Fractal Design Arc Midi Tower

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Goede koelingsmogelijkheden
  • Makkelijk hardware inbouwen
  • Mogelijkheid tot kabelmanagement
  • Lekker veel ruimte achter het moederbordpaneel zodat je daar alle kabels lekker met een tie wrap kan wegmoffelen
  • De stof filters doen hun werk goed

Minpunten

• Nog geen
  • Wat moet ik met dat rooster in de zijkant?

Ik ben nu al een week of twee in het bezit van een Fractal Design Arc Midi en nu ik tijdens de installatie van Call of Duty niets te doen had dacht ik: Laat ik hem even reviewen op mijn favo website :)

Ben er nu dus al wat langer van in het bezit hoor ;)

Levering

Ik heb de kast bij Azerty besteld waar ik bijna altijd mijn hardware koop. Ik had het samen met nog wat meer meuk besteld en zag aan de 2 track and trace codes dat de kast apart verzonden werd. Hij komt ook aan in een grote doos. Beschermd door twee stukken piepschuim boven en onder, en gesealed in plastic.

Bouwkwaliteit en afwerking

Ik vind de bouwkwaliteit van deze kast erg goed. ( Al moet je niet schrikken als je ontdekt dat het frontpaneel van plastic is, dat lijkt namelijk niet zo op de foto ) Je kan de boven-, voor en twee zijkanten verwijderen zodat je over mooi bij kan. Deze platen zijn goed dik en zullen niet snel deuken.

Alles is mooi zwart, zowel buiten als binnen ( Behalve de HDD drives en PCI sloten ) en ik heb nog niet ontdekt dat ergens verf vanaf komt.

Inbouwmogelijkheden

De kast word geleverd met 2 HDD kooien waarvan je er in ieder geval 1 ( De bovenste ) kan verwijderen d.vm.v duimschroeven te verwijderen. ( De onderste zit geloof ik vast met popnagels ) Er zit plek ik voor 2 5.25 drives waarvan er in 1 een 5.25 naar 3.5 bay zit. Ik heb in de bovenste 5.25 bay een fancontroller zitten en kan je mooi vastschroeven.

Er is een uitsparing zodat je goed bij je CPU backplate kan komen en er zijn overal gaten met rubber randen voor het betere kabel management. Bij de gaten voor de moederbordschroeven staat goed aangegeven voor welke grootte die is ATX/MATX.

Koelingsmogelijkheden

De kast word geleverd met drie, 140 mm, fans en een fancontroller voor ( ook ) drie fans. Die kan je plaatsen in achterin de kast in een aparte ( soort van ) PCI sleuf.

Ik heb er zelf een 240 Radiator inhangen ( 2 x 120 ) aan de bovenkant. Dit was erg makkelijk om te doen: Radiator tegen de bovenkant drukken, schroeven er door, fans op de onderkant, schroeven er door, en klaar.

De radiator valt door de plaatsing aan de bovenkant, en de breedte van deze kast ( Wat erg handig is ) niet tegen je RAM geheugen aan o.i.d.

Ik heb verder een pomp onderin geplaatst met een reservoir als top. En die staat dus mooi tussen mijn HDD kooi aan de rechterkant en de voeding aan de andere kant.

Tevens heb ik uit de HDD kooi alle ( behalve degene waar mijn SSD in zit ) HDD trays verwijdert. Dit om er voor te zorgen dat de fan die er tegen aan blaast zo wat meer door de kast kan blazen. En niet zoals toen hij open stond alleen tegen me been aan blaast..

Vormgeving

Ik ben erg te spreken over het strakke uiterlijk van deze kast. Natuurlijk een van de vele redenen om het te kopen. De voorkant is erg strak: 2 5.25 bays, en een groot stuk rooster, met daarachter filter en plek voor twee, 140 mm, fans.

Op de bovenkant is er een ( Natuurlijk ) aan / uit, reset knop. Audio in en uitgang. 2 USB2 poorten en 1 USB3 poort. Die je alleen met een USB3 header op je moederbord kan verbinden! Verder een groot stuk rooster met daaronder filter en daar weer onder hangt mijn radiator met 2 120mm Scythe Slipstreams.

De rechterzijkant ( Bij vooraanzicht ) is volledig dicht en vlak. De linkerzijkant is vlak maar heeft een rooster, zonder filter ( ! ) maar die gebruik ik niet, en hier komt bij mij mooi het licht naar buiten van mijn LED verlichting in het reservoir.

De onderkant heeft een verwijderbaar filter en plek voor nog een fan. Heb ik niet in gebruik, maar de voeding staat wel zo dat hij koele lucht opzuigt, en dit word dus gefilterd.

Installatiegemak

Alles zit vast met duimschroeven. De bijgeleverde fans met 'normale' schroeven. Je krijgt er nog een enorme zak schroeven bij, onder andere voor een SSD en je moederbord. Er zitten geen scherpe randen in de kast en vooral door de mogelijkheid om aan alle kanten de panelen er af te halen heb je veel werkruimte.

Alle kabels kunnen mooi door de desbetreffende gaten en er worden ook twee tiewraps meegeleverd. Dit is handig om in de ruimte tussen de achterkant van het paneel waar je moederbord op zit en het zijpaneel alles mooi vast te binden aan de kast, zodat deze makkelijk dicht gaat, en je er niks uit laat hangen.

HDD's gaan er ook erg makkelijk in. Ik heb er op dit moment alleen een SSD in maar dat ging erg simpel: Tray uit de kooi halen d.m.v duimschroef los te maken, SSD in de try vastzetten met meegeleverde schroeven, tray in de kooi, duimschroef er in. Klaar

Ojah: In het zakje waar dus alle schroefjes zitten, de fancontroller zit ook een handige sleutel om de duimschroeven ,die in het begin nogal strak zitten, makkelijk los te maken.

Ik heb er nog geen honderd euro voor betaald wat ik een goede prijs vind voor deze kast gezien de koelingsmogelijkheden en de mogelijkheden tot kabelmanagement.

Waterkoeling

Zoals te lezen hierboven heb ik waterkoeling in mijn kast gebouwt. Op dit moment is het helemaal af, ik had namelijk eerst alleen mijn CPU onder water, nu ook mijn GPU. Deze houd ik koel met een 2x120 radiator aan het plafond en een 1x120 radiator bovenop de HDD tray.

Natuurlijk gaat de temperatuur van de CPU ook wat omhoog nu de GPU er ook aanhangt, maar ik ben er erg tevreden mee. Je hebt namelijk een stuk minder lawaai ( Van de stock GPU koeler ) en het is allemaal veel koeler.

Namelijk onder Furmark:

Op lucht: 85 ( Overgeklokt )
Op water: 45 / 50 ( Niet overgeklokt / Overgeklokt )

Het installeren van de radiatoren en de blokken is geen probleem, dit kan je grotendeels buiten de kast doen, en in de kast heb je veel ruimte. Het aansluiten van de fittingen en slangen was wel wat moeilijker, maar het eindresultaat ( Ik heb er nu ook schroeffittingen op zitten ) mag er zijn.

Vragen / Opmerking, zet het hieronder en ik probeer zo snel mogelijk te antwoorden..

EDIT: Foto's geupload
EDIT: Heb alle kabels weggewerkt en een verlengstuk voor de 8 pins ATX stekker, zal de foto snel uploaden
EDIT: Heb de foto's ( Foto 3 en 4 ) geupload
EDIT: Foto's zijn genomen met een iPhone 4, vandaar die ruis..

Foto 1: In de doos.
Foto 2: Onder het bureau, de 2x140 mm fans duidelijk zichtbaar evenals de Highflow casebadge.
Foto 3: De binnenkant van de kast met alleen nog maar de CPU onder water, maar alvast wel de 1x120 mm radiator op de HDD bay gemonteerd.
Foto 4: Het uiteindelijke resultaat na een middag knutselen gisteren, GPU onder water, nieuwe slangen, nieuwe fittingen ( Allemaal nog mooi schoon en glinsterend :P )

Ook is het rooster aan de zijkant nog te zien, waar ik geen fan op heb. Iemand een idee wat ik er mee moet? Plexiglas erachter zodat de airflow beter blijft en het stof buiten? Filter er tegen aan, zodat het stof buiten blijft? Post je reactie maar belooow..

• Asus Crosshair IV Formula
  • AMD Phenom II X6 1090T
  • 2x OCZ Platinum 2GB
  • Black Ice GT Xtreme 240
  • Laing DDC MCP355
  • Zalman ZM MFC1 Plus
  • XFX Radeon HD6870
  • Crucial M4

Heb jij ook een Fractal Design Arc Midi Tower?

Een op het oog erg mooie kast. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de voorkant van plastic is. Had liever 20 euro meer uitgegeven voor dezelfde kast maar dan met een metalen voorkant.

Is het misschien mogelijk om een paar fototjes van de binnenzijde te posten ?:)
Als die mogelijk er zou zijn zou ik het inderdaad ook erg overwegen, gewoon voor de look. Al is hij nu niet lelijk ofzo :P

Ik zal zsm foto's uploaden.

EDIT: Done

[Reactie gewijzigd door ingmaronline op 14 juli 2011 13:35]

Heb je nou enkel een SSD?
Heb je daar wel genoeg plaats op? :o
Als je er genoeg aan hebt, proficiat :) ik heb genoeg aan 500 gb.. *net* :P
Haha ja ik heb er op dit moment alleen nog maar 1 SSD in zitten en dat is inderdaad erg krap.

Ik heb nog een HDD liggen alleen geen SATA kabel, maar goed, het is nu slecht weer, dus ga het nu niet halen :)
Leuke kast.. Zit zelf ook te overwegen om die kast te halen. Alleen had je wel iets meer aan je cablemanagement kunnen doen :P

Zoals je zelf namelijk al aangeeft biedt de kast genoeg mogelijkheden hiervoor.
Haha ja zoals ik ook al aangegeven had kan ik de 8 pins ATX kabel niet kwijt. En als je de foto ziet, de PCI-E kabels ook niet.. Maar goed, je moet wat !
is de kast een beetje stil? natuurlijk zit er geen isolatie in net als bij de Define R3 maar hoe erg is de kast hoorbaar tijdens normale load? (wil echt een fractal design kast halen maar twijfel nog :+ )

off topic: werken die slimstreams goed? qua geluid en luchtverplaatsing, want ben zelf ook van plan om er een aantal te halen voor mijn build alleen wil het echt niet kunnen horen als hij aanstaat :D
Ik heb alle fans aangesloten op een fancontroller dus ik bepaal zelf hoe luid alles mag klinken. Maar als ik alle fans op het aller laagste heb staan hoor je voornamelijk de waterpomp. Als ik mijn hoofd onder het bureau houd dan hoor je de fans wel blazen.

Slipstreams verplaatsen erg veel lucht! Vooral als je ze op 100% hebt staan, maar dan maken ze ook wel wat lawaai. Ik weet niet in hoeverre dit nog word versterkt door de kast natuurlijk!
Ik heb de case ook dit weekend gekocht, maar ik had een probleem met de moederbord schroeven, de top-schroeven passen niet goed op de 'pillars'. Ze schijnen niet vandezelfde diameter te zijn... Was dat bij jou ook het geval?
En bedoel je dan met de 'top-schroeven' de schroeven die je aan de achterkant van het moederbord paneel in die koperkleurige 'pillars' schroeft?

Ik heb hier geen problemen mee gehad.

Anders moet je nog even goed kijken in die enorme zak met schroeven die je bij je kast hebt gekregen. Ze zullen er wel bij zitten ( Misschien heb je nu de verkeerde ? )

Succes en sorry voor de late reactie, ik was niet in het land.

[Reactie gewijzigd door ingmaronline op 28 augustus 2011 21:19]