Specificaties Full HD LCD-beamer - Bekijk alle specificaties

Epson EH-TW3200 LW Review

peerke1987 21 april 2012, laatste update op 2 juni 2016, 19.934 views

Epson EH-TW3200 LW

Top product, lees de rest maar.

Pluspunten

• Prijs kwaliteit verhouding
  • Aansluitmogelijkheden
  • Prettige scherpte en kleuren
  • Lens-shift
  • Verlichte afstandsbediening
  • Wie wil er nou niet gamen en film kijken op 100" in een kamer van 4 bij 4?

Minpunten

• Wellicht voor sommige mensen aan de grote kant

Contrast / helderheid Score: 4
Update 02-06-2016
3 weken geleden nieuwe lamp aangeschafd bij www.beamerexpert.nl, ik had in dit geval 3 opties:
  • Originele lamp, originele behuizing
  • Originele lamp, Universele behuizing
  • 3rd Party lamp, Universele behuizing
  • Losse originele lamp.
Ik heb gekozen voor de Originele lamp, met universele behuizing. Ik zou dan altijd nog mijn eigen originele behuizing kunnen ombouwen, maar dit heb ik nog niet gedaan.

De lamp was in 2 dagen binnen, service was top!
Lamp / behuizing was in 1 minuut verwisseld, beamer ging direct aan en beeld was weer helemaal top.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Update 03-04-2016
Gisteren is ik denk de lamp overleden..ik weet het niet zeker, maar na gebruik en afkoelend hoorde ik een klap/poef..het leek me dat het van de beamer/lamp kwam want het geeft geen beeld meer. Er knipperd een rood lampje wat normaal blauw is.

Ik ga op zoek naar aanwijzigingen , ik heb overigens geen idee hoeveel uren er op stonden.

#to be continued

Ps. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

nieuwe variant, zelfde prijsklasse, heel veel leuke features waaronder wireless en 3d

pricewatch: Epson EH-TW5900 LW

Update #09-04-2012
Het is nu 9 april 2012, 270 dagen na 14 juli 2011 waarop ik deze review schreef. Ondertussen heeft de beamer 1.000 lampuren gedraaid, dat betekent 1.000 / 270 = 3,7 uur per dag beamer plezier. Naar mijn idee is dat best veel, ik had gerekend op gemiddelde van 2 uur per dag... maar dit zegt ook iets over hoe gelukkig ik er mee ben.

De beamer draait nog steeds prima, er wordt in de ruimte niet gerookt en na het bekijken van het filter is er nog geen reden om deze schoon te maken. Het is lastig om te zeggen of de scherpte af neemt, ik heb namelijk geen vergelijking en ik zou het ook niet merken omdat ik het beeld bijna elke dag zie.

Wél is het zo dat ik na moet gaan waarom soms bepaalde hoeken in de beamer scherper zijn dan de andere, het is niet storend maar soms valt het me op. Wanneer ik dan plekken ga scherp stellen gaat dit ten koste van andere plaatsen op het beeld.

Ik raad hem nog steeds iedereen aan! Tot over de volgende 1000 uur :9

Om te beginnen
Naar aanleiding van de zeer goede ervaring met de Epson EH-TW3200 Projector, heb ik besloten om een review te schrijven die de lezer/tweaker een goed beeld kan geven van dit product. Ik ben geen projector expert en heb bij lange na niet de goede tools om de projector echt te testen, maar kan wel een uitspraak doen vanuit de consument zijnde.

Ik had het geluk dat ik een ruimte over had in mijn woning en daarbij een aantal centen tot mijn beschikking om eens een leuke multimedia kamer te maken. Ik ben zelf samen met vrienden een enthousiaste film liefhebber en vind het ook erg vermakelijk om wat uurtjes te gamen. Een 42" LCD scherm hadden we al, dus ik was op zoek naar iets groters. Sceptisch over de kwaliteit van hedendaagse projectoren, toch maar eens gaan kijken wat er tegenwoordig op de markt is.

Na een aantal reviews gelezen te hebben maar echter geen winkel in de buurt kunnen vinden waar ik de beamer kon bezichtigen, is uiteindelijk mijn keuze gevallen op de Epson EH-TW3200. Omdat:
  • Prijs ¤888,- (Laag vergelijken met andere projectors
  • LCD Techniek (Geen kans op regenboog effecten)
  • 1080P Projector
  • Etc
De EH-TW3600 zit een paar honderd euro boven deze projector, echter na verschillende expert reviews gelezen te hebben is de 3600 een vanuit de fabriek gecalibreerde EH-TW3200. De TW5500 zou weer een hele andere belevenis zijn, echter had ik hier niet het budget voor.(+- ¤2500,-)

Uiteindelijk toch maar een bezoekje gedaan aan de Tweakers.net pricewatch en uiteindelijk bij 4launch de deal gesloten. :9

Uit de doos
Een van de redenen waarom ik hem bij 4launch heb gekocht is in verband met de aanbieding en dat de projector op voorraad was. Ik heb de beamer zelf opgehaald omdat ik de post niet vertrouw met toch een vrij kwetsbaar product. Eenmaal thuis, natuurlijk direct een Stanleymes gepakt en de doos opengemaakt. Ondanks dat ik zelf bang was dat de projector zou beschadigen met de post, is de projector erg goed verpakt en zou dit opzich geen probleem moeten zijn. Echter raad ik het nooit aan.

Wat zit er in de doos:
  • Veel karton en schuim
  • De Epson EH-TW3200
  • Handleiding (digitaal en Papier
  • Afstandsbediening met batterijen
  • Voedingskabel
Daarlangs een tweedehandse Vogels EPC 4010 plafond beugel op de kop weten te tikken, ik was eerst bang dat de beugel te klein zou zijn. Echter past hij goed met 3 van de 4 armen. Dit is overigens een tip voor diegene die van plan zijn deze projector series aan te schaffen, de projectoren zijn grote redelijk zware producten, kijk dan goed naar een beugel die groot en sterk genoeg is. 8)7

Projectie scherm
Langs de projector is het scherm ook erg belangrijk, echter durf ik hier niet zo heel veel over te vertellen. Ik gebruik in dit geval een 16:9 Javes 234 x 132 matte wit elektrisch scherm. (normaal gesproken zou ik me hierin verdiepen om de juiste keuze te kunnen maken. Echter kon ik het scherm niet laten liggen voor de prijs waar het mee verkocht werd. (Ach als student moet je iets :9 ) Uiteindelijk heb ik door middel van de calculator uitgerekend hoever de projector van het scherm af moest hangen, ik ben niet voor het minimale afstand gegaan en heb hem veilig op 380cm gehangen.

Kamer ingericht, Projector opgehangen en er kan gericht worden
...
...
"WAUW", was het eerste woord wat in me opkwam die minuut dat in het groot EPSON op z'n kop op het scherm verscheen :O . Ik had wat verwachtingen, maar zo scherp de projector Epson al weergaf beloofde veel goeds!

Aangezien Epson nog op z'n kop werd weergegeven, kon ik direct beginnen met het door bladeren van het menu. Na 2 min en wat kramp had ik uiteindelijk gevonden hoe ik de beamer het beeld kon laten omkeren(wie leest er nou handleidingen? :z ). Daarna "Pattern" ingeschakeld, dit is een groot kruis en een rondje waarmee je de project goed kunt richten op het scherm. Nu is de horizontale- en verticale "lens shift" ideaal. Hiermee is het mogelijk het beeld te verschuiven naar boven of beneden, of naar links of rechts zonder dat het beeld vervormd. Het is even vogelen voordat je het door hebt maar uiteindelijk heb ik de projector prima kunnen richten. (PS zorg ervoor wanneer je een beugel hebt met kantel punten dat deze punten héél erg stug zijn, wanneer je dit niet doet zal de beamer voorover vallen in verband met zijn gewicht.

Eerste echte beeld
DIrect de Playstation3 van me broer gejat en snel aangesloten door middel van een HDMI kabel, de beamer heeft 2 poorten wat voor sommige mensen wel eens handig kan zijn. De projector detecteert automatisch een inkomend signaal en schakelt direct naar HDMI 1.......... !@$*!$!^% dat is scherp beeld.

Blu-ray schijfje van Alice in Wonderland uit de kast gepakt en snel laten draaien. *@$*&@$! Potverdikke nog scherper beeld. M'n broer en ouders kwamen naar alle nieuwsgierigheid ook nog eens even kijken en die vielen ook achterover van de kwaliteit van beeld. De poriën van acteurs waren duidelijk zichtbaar zoals ze ook te zien zijn op een 1080P LCD scherm, kleuren werden naar mijn idee ook goed weergegeven. Maar zoals ik al zei heb ik geen tools om dit daadwerkelijk te kunnen meten. (al denk ik ook dat dit wel subjectief is).

Ik was in mijn sas, heb de projector even laten hangen zoals die hing en ben daarna de ruimte verder gaan inrichten. Wat rand apparatuur gebruikt zoals:
  • Onkyo HDMI receiver TX-SR307
  • Xbox 360 (component)
  • PC (DVI to HDMI)
  • Pioneer 5.1 setje met actieve sub
  • 5 Meter HDMI kabel uit japen (prima kwaliteit)
  • 5 Meter Component
  • 5 Meter Voedingkabel
Uiteindelijk vloerbedekking in de ruimte gelegd, een fijne hoekbank en netjes alle kabels onder de plinten weg gewerkt. Tevens ervoor gezorgd dat de ruimte verduisterd kan worden door middel van luxaflex, (wat achteraf niet écht nodig is maar wel mooier is in verband met het contrast.

Gebruik
Zoals eerder vermeld gebruik ik de projector voor games, films en surfen. De projector heeft op ECO stand 4000 branduren, een nieuwe lamp kost rond de ¤380,- adviesprijs bij Epson nederland. Verder 1800 Ansi lumen wat weinig lijkt vergeleken met de kantoor projectoren, maar voor deze home cinema projectoren voldoende is om in een niet donkere ruimte fatsoenlijk beeld te geven.

Een simpel reken sommetje wat betreft de levensduur van de lamp is, stel ik gebruik de projector gemiddeld 2 uur per dag heel het jaar door. (2 x 365 = 730 uur per jaar, 4000 (ECO) / 730 = 5,47 jaar. Nou stel dat ik hem nooit op ECO zet en neem 3000 uur. Is het : 3000 (non ECO)/ 730 = 4,1 jaar. (al zou ik na 2000 uur de lamp moeten vervangen zou ik dit nog niet vervelend kort vinden. Dus wat dat betreft zit dat naar mijn weten wel goed.

Verder werd er wel eens ooit geklaagd over de geluidsproductie van de beamer(< 22db epson.nl), de beamer hangt op 100 cm boven mijn hoofd en ik hoor de beamer eigenlijk niet. De normale apparatuur zoals een Xbox, ps3, en pc vallen mij wat betreft meer op. Op sommige momenten hoor je de iris, maar dat is 1 a 2 seconden en komt weinig voor dus absoluut niet storend. (Automatische Iris op hoge snelheid)

Even een vergelijking snel opgezocht met onze vriend die alles weet "Google": ;)

Wii:

35,7dB — DVD-movie
44dB — Playing games
36,0dB — Doing nothing

(Bron) http://www.videogamesblog...-consoles-really-make.htm"

De aansluit mogelijkheden zijn ook meer als voldoende, Component Video, D-Sub (VGA), 2x HDMI en S-Video. De Projector heeft geen interne speaker, maar dit is dan ook niet zo belangrijk. :X

Vanwege de beugel (die eigenlijk nog niet stug genoeg staat) ben ik af en toe genoodzaakt om de beamer weer even goed te hangen. Daarbij lijkt het ook dat ik af en toe de lens weer scherp moet stellen.. waar dit aan ligt durf ik niet te zeggen.

Films & Gamen
234 x 132 + EH-TW3200 + DTS 5.1 + PC/PS3/XBOX360 = écht werkelijk al het geld waard. ik kan het iedereen aanraden, ik kan er dan ook uren over praten maar het is gewoon een genot om met je vrienden Rockband te spelen, of super mario op de Wii of gewoon heerlijk voor jezelf een lekkere shooter zoals crysis of in de toekomst Battlefield 3. Het contrast, kleuren, scherpte, het ziet er gewoon allemaal echt goed uit.

Voorlopige conclusie
Hoe sceptisch ik eerst was, hoe enthousiast ik nu ben. Dat is ook de reden waarom ik deze review heb geschreven. Voor ¤900,- tot ¤1000,- euro heb je een prima beamer, voor een paar extra honderd euro heb je een elektrisch 100" scherm. Vergelijk dit met een higher-end lcd/led scherm en je bent hoogstwaarschijnlijk nog minder geld kwijt. Ik zeg niet dat de beamer scherper beeld zal weergeven, maar je kunt er vanuit gaan dat het elke cent waard is. Wie wil er nou geen thuis bioscoop om eens lekker een film te kijken?

Ja, de lamp zal op raken en zal vervangen moeten worden. Echter is de levensduur voldoende om de beamer een gemiddelde 2 uur per dag aan te zetten (4 jaar), ik denk dat je de mooiste situatie creëert wanneer je de beamer extra hebt langs je normale TV waar je 's-ochtends het nieuws kunt kijken tijdens het ontbijten of 's-avonds een tv programma kijkt. De beamer is vrij groot, maar het is absoluut geen lelijk apparaat wanneer je het aan het plafond hangt, ik vind het juist wel iets hebben.

Iedereen die ik op bezoek krijg wil even de projector zien, stuk voor stuk worden ze dan verrast door het beeld. Ze zeggen dat de EH-TW5500 nog 2x zo mooi beeld geeft, ik heb dit helaas nog niet kunnen ervaren maar geloof dit graag. Echter is de EH-TW3200 een perfecte instapper voor een 3LCD projector, mocht je meer willen dan kan het apparaat gekalibreerd worden en zou het in wezen een EH-TW3600 worden.

Ik heb geprobeerd het beeld van de projector vast te leggen op een JVC GZ-HD300BE 1080p video camera, maar dit valt echter niet mee i.v.m. de kleine ruimte en licht van de projector. Helaas had ik geen groothoek lens tot mijn beschikking voor de spiegel reflex dus dat was ook geen succes. Toch heb ik even door middel van Windows Live Movie Maker een filmpje in elkaar gezet om jullie toch een beeld te geven van de kwaliteit.

Let op: De scherpte en Kleuren zijn niet helemaal realistisch, dit is vele male scherper in het echt.( Ik snap niet echt waarom het beeld zo blauw is uitgeslagen)

Samengesteld filmpje:

Ruw materiaal zonder Windows Movie Maker:

Heb jij ook een Epson EH-TW3200 LW?

Ik zie de vervangende lamp (type:V13H010L49) op Ebay aangeboden worden voor prijzen rond de 150~180 euro inclusief verzenden ipv de officiele 380 euro. Dat maakt het 50% v/d prijs en allemaal nog veel aantrekkelijker.
Heb je hier nog een bron / linkje voor? Wellicht voor andere users hier.

Erg interessant
Ik heb het nogmaals opgezocht en... Wow! Het kan NOG goedkoper!
Allereerst gegoogled op EH-TW3200 replacement lamp
De eerste hit is van Epson Australia En daaruit blijkt dat het modelnummer V13H010L49 is.

Deze heb ik vervolgens bij Ebay.nl ingevoerd (zodat je de leveranciers krijgt die ook naar NL verzenden itt Ebay.com): http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=V13H010L49

De prijzen die ik nu vind zijn zelfs nog lager dan mijn eerder genoemde 150-180 euro:
Deze verkoper ping_ngo (positieve feedback rating 7200 op dit moment) biedt het aan voor 120 dollar + 5 dollar shipping. Dat is 91 euro.

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 21 september 2011 06:32]

Al ervaringen met deze lamp? Mijne is overleden vrees ik.
Hey Peerke1987,

ik heb dezelfde beamer, ik ben er ook ontzettend tevreden mee.
heb je trouwens nog iets aangepast aan de instellingen/gecalibreerd?

Hoe bevalt je deze beugel? Ik heb namelijk een el-cheapo beugel die ontzettend wankel blijft en zo af en toe naar voren valt. Ik ben nu dus opzoek naar een beter beugel en vraag me af of die van jou dus echt goed is?
Hey Killing_Calu,

Ik heb geen enkele instelling aangepast wat betreft kleuren/contrast/helderheid, was er zo tevreden mee dat ik bang was meer kapot te maken dan beter haha.

De beugel voldoet, ik heb de schroef die als het ware door de beugel heen gaat en er voor zorgt dat het draai mechanisme werkt een heel stuk stroever moeten zetten in verband met het gewicht van de beamer. Normaal heeft deze beamer 4 armen, ik heb er 3 gemonteerd en dat is zeker voldoende. Hij is eenvoudig te monteren, wanneer die stroef genoeg is ook goed te richten. + er zijn verleng stukken verkrijgbaar waar je de beamer dus lager kunt hangen mocht dat nodig zijn, maar standaard geloof ik niet.

Dus, wat is echt goed? De functionaliteiten voldoen, hij blijft hangen haha wat wil je nog meer? ;)

Hoop dat je er iets aan hebt, anders hoor ik het graag van je.
Ik ben nogal benieuwd hoeveel zo'n ding nou precies uit het stopcontact trekt. Is het een beetje vergelijkbaar met TV's?
Ik ben aan het kijken naar de zelfde beamer,
maar hoe ben jij er achter gekomen op welke hoogte jij je beamer moet ophangen ?
Volgens mij heb ik de handleiding gebruikt of een calculator om uit te rekenen waar de beamer moet hangen. Tevens maakt de hoogte volgens mij niet zo heel veel uit omdat je het beeld heel goed kunt verstellen mits je hem natuurlijk niet op 10mtr hoogte zet.
Prettige review om te lezen, 5* vanwege de jaarlijkse update :-)
Prettige review om te lezen, 5* vanwege de jaarlijkse update :-)
Dankjewel Jeroen, wordt gewaardeerd.
/schop

Ik ben - mede door deze review - erg geinteresseerd in bovenstaande beamer. Ik vraag me wel af hoe jij het geluid hebt aangesloten? Er zitten meen ik geen geluidsaansluitingen in de beamer? Of heb je bv. de PS3 aangesloten via HDMI op de beamer en de PS3 op zijn beurt weer aangesloten op je home cinema-set?
Ik heb gisteren een TW3200 gekocht. Zit een gloednieuwe lamp in. Het valt mij op dat de beamer nog een beetje stinkt, zo'n 'elektriciteit' lucht. Kan dit komen omdat de lamp nieuw is?
Heb je hem nou via component aangesloten of lijkt dat zo?
Ook, Xbox360 is oud en beschikt alleen over Component.

Receiver is aangesloten op HDMI, PC en Ps3 aangesloten op receivert :)
Review uitgebreid, ik ben verder heel benieuwd waarom je het aantal sterren geeft voor de review. Mocht je op of aanmerkingen hebben hoor ik dat graag. Wellicht dat ik de review nog uit kan breiden met interessante informatie.

Ik probeer jullie tenslotte een beeld te geven van de projector. ;)

[Reactie gewijzigd door peerke1987 op 14 juli 2011 15:48]

Mooie uitgebreide review! Als ik terugkom van vakantie en nog geld over heb ben ik ook van plan deze aan te schaffen, gezien de erg goede prijs/kwaliteitsverhouding. Mijn huidige beamer (Benq PE700) maakt in eco mode 26dB en die hoor ik eigenlijk nauwelijks dus deze zal wel nog veel stiller zijn :)

De Epson is wel 2kg zwaarder dan mijn Benq maar dat moet denk ik geen probleem zijn, ik heb gewoon twee plankendragers en daarop een plank waar ik weer mijn beugel aan heb gehangen :P (heb een erg zwak plafond)
moet voldoende zijn, je geld is het zeker waard.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag :P