be quiet! Dark Rock Advanced C1 - Reviews

Specificaties 120mm diameter met 18,8dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Rock Advanced C1 Review

Kevin Knoors 13 juli 2011, laatste update op 17 november 2015, 3.873 views

be quiet! Dark Rock Advanced C1

Pluspunten

• Temperatuur best laag, zelfs bij een stresstest.
  • RPM heel erg laag.
  • Dus geluid is minimaal.
  • Mooi zwart.

Minpunten

• Groot en lomp.
  • Duwt tegen mijn geheugen aan.
  • Montage is onhandig.
  • Handleiding niet Nederlands (voor mij niet zo'n probleem)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Mijn eerste review op Tweakers.net, aan de slag dan maar :). Gaarne wat feedback svp :D

Sinds kort begon ik me vreselijk te irriteren aan het feit dat mijn zelfbouw computer veel lawaai begon te maken. Aangezien ik deze wel eens vaker door de nacht laat aan staan, deze op mijn slaapkamer staat en ik toch een goede nachtrust wilde hebben besloot ik hier wat aan te doen.

Allereerst kwam er een nieuwe stillekast, de Nexus Prominent 5. Prima kast, veel mogelijkheden. Maar ik was niet klaar.

Vandaag was het dan zo ver, een pakketje met twee nieuwe koelers. Een Zalman VF1000 LED voor mijn GPU (8800 GT), deze wordt later nog gereviewd. En een be quiet! Dark Rock Advanced C1 voor mijn CPU (Intel E8400). Ben uiteindelijk tot deze koeler gekomen na lang beraad en vergelijking tussen de be quiet! en de Scythe Mugen 2/3. Wilde eens iets anders doen dan andere dus voor de be quiet!. Daarnaast was de Mugen 2 te groot voor mijn MSI en de Mugen 3 maakte me nog te veel lawaai.

Inhoud

In de doos zat een handleiding (niet in het Nederlands |:( ), onderdelen en de koeler:

Eerste gedachte, OMG die is groot :| . Gaat dat ooit passen? We zullen zien...

Montage
Foto's van de montage heb ik helaas niet, te veel werk al om het ding op je CPU te krijgen

Goed, montage. Hiervoor had ik al de koeler op mijn GPU gemonteerd, dus was er wel zeker van dat deze ook wel goed ging. Je begint de handleiding door te lezen en je komt al een eerste obstakel tegen. Het moederbord moet helemaal uit de kast om een ijzer plaatje aan de onderkant te bevestigen. Door gaat mijn kabelmanagement ;( .

Het moederbord er uitgehaald, daarna verder lezen. Je moet een plaatje op de achterkant van het moederbord bezichtigen met lange schroefjes door gaatje die voor jouw socket bestemd zijn (in mijn geval 775). Hiervoor moet je of het moederbord omdraaien, of het moederbord verticaal houden. Omdat mijn RAM geheugen er nog aanzat (deze kan er liever niet af, lang verhaal) moest ik het verticaal houden. Het plaatje bevestigen en met behulp van rubberen ringennetjes de schroefjes door het moederbord steken. Later zal op deze schroefjes de koeler komen. Een gepriegel, niet echt handig. Maar uiteindelijk gelukt.

Volgende stap, montage steunen voor jouw socket, deze ging wel. Echter zat de plastic bescherming onderop de koeler soms in de weg.

Daarna ging er koelpasta op, niet al te moeilijk. Maar uiteindelijk kom je bij de laatste stap, een stap waarbij ik denk; hoe heb ik dit in mijn eentje klaargespeeld? |:( .

Je moet de koeler over de al eerder geplaatste schroefjes houden en daarna de schroefjes aan de achterkant vastschroeven. Zie je het al voor je? Je houd je moederbord verticaal of ondersteboven, je balanseed de koeler over de schroefjes en je moet ze aandraaien. Niet echt een praktische montage in je eentje. Uiteindelijk is dit wel gelukt.

Wat viel mij op?
  • Schroeven monteren is onhandig.
  • Steunen monteren, plastic in de weg.
  • Koeler op moederbord monteren!? Erg onvriendelijk voor je moederbord
  • Kortom: Installatiegemak onvoldoende
Bij mij was het zelfs zo erg dat op de plek van de CPU mijn moederbord krom was gaan staan, de schroefjes dus wat minder hard aangedraaid en plat gelegd, nu is het wat minder.

Daarnaast drukt de koeler net tegen mijn RAM-geheugen aan, nu is dit hoger dan normaal maar toch niet ideaal. De koeler past er niet in de kast.

Zo zit het er allemaal in

Hier zie je beter dat de koeler tegen het geheugen drukt

De prestaties
Ik doe niet aan overclocken, bij mij gaat het puur om de temperatuur en het geluid bij een stock clocksnelheid. Even wat gegevens op een rij.

Wanner de computer draait komt dit bij mijn SpeedFan te staan:

Daarnaast ben ik wat gaan testen met temperaturen een beetje geluid.
De Stock koeling heb ik uit mijn hoofd opgeschreven. De be quiet! koeling heb ik getest met SpeedFan, de stress test met Prime95 30min aangezet.(http://www.sevenforums.co...-stress-test-prime95.html)

Temperaturen (lager is beter)
Stock | Min (op 1500 RMP) 50C
Stock | Gemiddeld (op 1500 RMP) 55C
Stock | Stressed (op 3000 RMP) 60C
be quiet! | Min (op 500 RMP) 38C
be quiet! | Gemiddeld (op 500 RMP) 40C
be quiet! | Stressed (op 1000 RMP) 55C

Ik kreeg de temperatuur niet veel hoger. Zelf niet na extra 3 grote bestanden te laten inpakken met WinRar en een extra groot Photoshop bestand te openen en te bewerken. Mijn RAM hield het niet meer bij. Mochten er nog goede testen/suggesties zijn, ik hoor het graag!

Zelf regelt mijn Bios de RPM en de temperatuur. Hij zorgt er voor dat de CPU niet warmer wordt dan 60 graden door de RPM zelf te variren met een minimum van 0% (kan ook 12,5% zijn).

Het geluid kan ik niet goed meten. Zelf hoor ik alleen het geluid van mijn hardeschijven (3 stuks) die een beetje trillen en het geluid van lucht dit verplaatst wordt. Voor de rest hoor ik geen irritant geluid van harde ventilatoren.

Wat viel mij op?
  • Temperatuur best laag, zelfs bij een stresstest.
  • RPM heel erg laag, ik had verwacht dat de ventilator harder moest draaien tijdens eens stresstest.
  • Lekker stil
  • Kortom: Prestaties zijn top!

Voor iemand die voor stil gaat, dit is je koeler. Voor iemand die voor overclocken gaat, misschien ook wel. Als je niet zo'n "nerd" bent en vooral niet handig, dit is niet jou koeler. De montage is onvoldoende en kan volgens mij beter. Ik ben er zeker wel blij mee, heb eens een lekker "coole" en stille kast.

Als ik deze koeler een cijfer moest geven tussen de 1 en de 10. Dan zou deze een 7 krijgen.

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock Advanced C1?

Je hebt kasten waar de cpu socket gedeelte is weggehaald waardoor je bij het monteren van een backplate niet nodig is om de moederbord uit te halen. Maar backplates zijn wel essentieel voor zulke grote koelers.
Hoe heb je de RPM gevarieerd? Fancontroller of software/bios? Speedfan is nou niet bepaald goed. Overigens ben ik van mening dat wanneer je de boxed koeler op 5v laat draaien het toch redelijk stil is.

Wordt door de Bios geregeld. Speedfan gebruik ik alleen voor temperaturen en snelheden van de Fan op de be quiet (Fan op mijn videokaart kan hij niet meer meten). Ben het met je eens dat Speedfan niet bepaald goed is. Ik heb bijvoorbeeld mijn 2 casefans en de fan op mijn videokaart ook aangesloten maar deze laat hij niet zien. Doe het dus meer voor de CPU fan en de temperaturen.

Klopt! Maar op een hete middag in Juni vond ik toch dat de koeler meer moeite moest doen om de CPU op 60graden te houden. Hij varieerde te veel, kon dit niet goed regelen. Dus uiteindelijk ook voor koel en stil gegaan ;)

[Reactie gewijzigd door Kevin Knoors op 18 juli 2011 17:58]

Keurig review voor de eerste keer, met plezier gelezen! Keep up the good work... :Y)

Had je vantevoren niet kunnen zien dat de koeler zo "hoog" was? Dat had je toch van te voren uit kunnen zoeken?
Ik van te voren veel nagedacht over welke koeler ik precies ging halen. Uiteindelijk tussen de Mugen en deze getwijfeld. De Mugen paste niet qua geheugen. Had idd even gekeken naar de afmetingen. Wist dat het krap zou worden uiteindelijk, ben daar voor de rest wel blij mee ;)
Mooie review:D denk deze te gaan halen ipv van mijn Mugen 2 omdat deze gewoon zwart is en Be Quiet lekker still :P

Maare over de montage, met de Mugen is het net hetzelfde, had mugen onderse boven gezet, moederbord er op gemikt en dan vast gedraait, had ik maar 4 handjes :+

4 sterretjes, probeer eens prime om je CPU te stressen

@hieronder, ik wil wel ruilen met mijn Mugen 2 :+

[Reactie gewijzigd door yzx op 18 juli 2011 18:14]

4 sterretjes, probeer eens prime om je CPU te stressen

Danku :Y). Prime geprobeerd maar deed de temperatuur na 30min nog niet laten stijgen. Ben dus tevreden ;). Blij dat ik door deze review iemand anders heb kunnen helpen een keuze te maken ;)
Ik heb ook deze cooler, wat een irritante montage wat jij al aangaf.
Was er niet al een nieuwere "versie" uit? Hopelijk dat daar aan de montage gedacht is.
Kan er bij deze koeler een 2e 120mm fan bijgemonteerd worden?
Goede vraag.. Heb dat zelf niet geprobeerd en zou niet weten of het wel kan.
wat is de max TDP van de koeler? het staat niet bij de specs dus misschien weet jij dat?
Sorry, heb daar geen idee van. Tenzij jij mij een manier verteld hoe ik daar achter kan komen ;)
Uhm... geen idee. Misschien ff op hun eigen site kijken?