HP Laserjet Pro CM1415fn - Reviews

Specificaties Laser all-in-one (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

HP Laserjet Pro CM1415fn Review

arjankoole 13 juli 2011, laatste update op 14 juli 2011, 2.894 views

HP Laserjet Pro CM1415fn

Pluspunten

• scherp geprijst
  • multifunctioneel (printer, copier, scanner, fax)
  • gaat efficient en economisch om met toner
  • airprint / ePrint
  • IPv6

Minpunten

• dit is niet de cheetah onder de printers, eerder een relaxte panda
  • scant niet direct naar een werkstation

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 4
Omdat m'n vriendin haar kantoor aan huis heeft, en ze sneller door inkcartridges heen printe dan ik ze kon bestellen, was het tijd om een printer te kopen die meer geschikt is voor grotere volumes, en niet zo hongerig is voor de bankrekening als het aankomt op inkt of toner.

Aangezien laserprinters per definitie goedkoper zijn als je een bepaald volume print (wat zij doet), en deze printer bovendien erg scherp geprijst is voor een laserprinter die ook nog eens kleur print, viel hij direct op. Daarnaast is hij multifunctioneel (scanner en fax), en goed ondersteund onder Mac OS X.

Deze printer is wellicht niet de snelste, maar hij is op z'n zachtst gezegt wel zuinig met z'n toners, de 'introductie' toners (~ 600 printjes) zijn nog niet leeg, maar we printen wel default alles in zwart/wit. (dus de kleuren toners zijn nog lang niet leeg, de zwarte toner schiet aardig op).

De printer laat zich onder zowel Mac OS X als Windows makkelijk installeren, waarbij het onder Windows iets meer moeite kost, maar niets wat zelfs de meest ongeoefende gebruiker niet zou kunnen. De tools zijn prima, en geven geen problemen.

Als bijkomende bonus voor iOS bezitters ondersteund de printer bovendien Airprint ( en dus HP ePrint ), wat inderdaad zo fijn werkt als Apple je probeert te doen geloven.

Helaas, integenstelling tot z'n broertje in de officejet familie, scant deze multifunctional niet direct naar een aanwezige computer op het netwerk. Scannen is een handmatige aangelegenheid, maar kent gelukkig wel fatsoenlijke software, en een documentinvoer.

Tevens verkrijgbaar als de HP Laserjet Pro CM1415fnw, die de functionaliteit uitbreid met Wireless ondersteuning.

Netwerk ondersteuning verdient een extra positieve opmerking: deze printer ondersteund volledig IPv6.

Heb jij ook een HP Laserjet Pro CM1415fn?

Begrijp ik uit je review nu goed dat je niet direct een aantal files kan scannen die direct op een locatie terecht komen?

Ik had je per DM willen benaderen, maar dit staat uit in je profiel.
Met m'n oude 6410j ging het als volgt:

- je gooit de te scannen document(en) in de tray
- drukt op 'scannen naar'
- de printer presenteerd een lijst van diverse computers/mac's
- je selecteerd de computer
- drukt scan

en vervolgens verschijnt op de computer in kwestie een window met het gescande matriaal.

met de CM1415fn(w) moet je de scan app op je computer/mac handmatig starten. Een klein beetje meer werk, en gewoon iets wat 'net niet af' aanvoelt. Wat gewoon jammer is voor een profesionele colorlaser die net even wat hogere klasse zou moeten zijn als een officejet.
Ik ben aan het overwegen om de printer aan te schaffen maar ik heb nog één vraag. Op de site van HP lees ik dat dubbelzijdig printen alleen handmatig ondersteund wordt. Moet ik daaruit afleiden dat je elke A4 zelf om moet draaien??? Kan ik me haast niet voorstellen maar is wel een belangrijk argument om de printer aan te schaffen. Ik hoor het erg graag!
alvast bedankt.
alvast bedankt.
Je moet het zien als: hij spuugt een hele lading papier uit met 1 kant bedrukt, vervolgens draai je die om (geeft ie goed aan op het scherm), en dan spuugt ie de andere zijde uit.

Dus ja, handmatig. Het is 'een beetje' bewerkelijk, maar eigelijk heb ik 't liever om de eenvoudige reden dat printers die het zelf doen naar mijn idee vaker mechanische defecten en paperjams hebben. Die heb ik met deze printer nog niet meegemaakt.
Bedankt voor je reactie, twijfel toch nog voor deze prijs, want op afstand meerdere pagina's printen is er dan ook niet bij omdat je eigenlijk wanneer je dubbelzijdig print je voor de printer moet staan. Voor de rest wel een mooi apparaat
Tja, er is een trade-off voor die relatief lage prijs en toch feature rijke printer. Het is de goedkoopste colorlaser die ik destijds kon vinden, die toch heel featurerijk was. Dat ie geen duplexer heeft nam ik maar voor lief. Op afstand printen is een gimmick die niet echt veel gebruikt wordt. Airprint des te meer.
Dankjewel voor je review! Ik mis echter nog een aantal functie besprekingen in de review. Ik ben vier maanden geleden een klein facilitair advies bureau begonnen. Op dit moment gebruik ik de Samsung ML 1665 printer voor mijn standaard print opdrachten en mijn drukwerk zoals voornamelijk enveloppen en brochures heb ik geoutsourced naar een externe partij.

Ik heb enig speurwerk gedaan mbt prijsverschil tussen drukwerk leveranciers en zelf voornamelijk promotie materiaal printen. ik moet zeggen dat ik er niet veel wijzer van ben geworden. Het ene artikel geeft aan dat zelf drukwerk produceren goedkoper is terwijl de andere laat weten dat externe leveranciers beter en goedkoper zijn. De productpagina van de CM1415fn geeft aan dat de printer met behoorlijk veel ondersteunde mediatypen aan:

"Papier (bond, brochure, kleur, glanzend, briefhoofd, foto, gewoon, voorbedrukt, geperforeerd, kringloop, ruw), transparanten, etiketten, enveloppen, kaarten"

Heb jij of heeft je vriendin hier enige ervaring mee of evt een andere tweaker? Ik wil voornamelijk mijn briefpapier en enveloppen vanuit huis kunnen printen zodat ik flexibel kan zijn met de tekst er op. Mijn drukwerk leverancier is zeker niet slecht maar extra flexibiliteit in deze turbulente tijden kan geen kwaad. :)
Ik print zelf ook m'n briefpapier, maar het is nogal een beetje bewerkelijk. Ik moet daar zelf ook nog een beetje mee experimenteren. :)