Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

Sebazzz 6 april 2008, laatste update op 6 april 2008, 3.496 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Stil
  • Lage accestijd

Minpunten

• Niets

Omdat ik op mijn computer 3 besturingssystemen (Ubuntu, XP, Vista) wilt installeren en omdat ik nooit meer iets wil weggooien ( ;) ) heb ik bij Alternate voor 99 euro per stuk twee Samsung Spinpoints T166-jes 500GB op de kop getikt :) Nu had ik een backupschijf nodig en deze heb ik voor 75 euro gekregen.

Prestaties / Featureset
Het doet wat het moet doen. De accesstijden zijn laag, zeker in vergelijking met mijn oude Maxtor Diamondmax Plus 9, en hij doet het gewoon. :)

Stabiliteit / Betrouwbaarheid / Compatibiliteit
Geen problemen mee gedaan. Kwestie van aansluiten en opstarten :p Ik gebruikte een clean install van XP en deze herkende al de schijf tijdens setup (anders had ik deze survey waarschijnlijk nu niet getypt)

Ondersteuning door fabrikant
Ik heb hem nog niet hoeven te RMA'en, maar ik kan wel zeggen dat je voor deze schijf niet voor firmware upgrades hoeft te wachten want de "firmware is al geoptimaliseerd voor gebruik in uw computer" (uit de handleiding :) ).

Geluidsproductie
Hij is echt lekker stil. Soms hoor je hem ratelen, maar dat is meer alsof een HDD in de kamer hiernaast aan het ratelen is. Het is echt een stille hardeschijf.

Warmeproductie
Mijn hardeschijven zitten dicht tegen elkaar sinds ik een nVidia Geforce 8800GTS hebt :p en zijn actief gekoeld door een ventilator in de HDD behuizing. Hij houd ze op 28 tot 40 graden. Lijkt mij voldoende.

Prestaties
Het belangrijkste: De prestaties. De afbeeldingen spreken voor zich.
RAID0 (twee Samsung Spinpoint T166 500GB) met 64KB blokgrootte:
(afbeelding 1)
Single disk Samsung Spinpoint T166 500GB:
(afbeelding2)

Goede HDD voor een prijs van 99 euro (toen) en 75 euro (nu). Het is koel, stil, en snel. :)

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Waar kun je deze voor 99 Euro kopen?
Ja, idd :P. Er staat toch echt 129,- op de site van Alternate.

Anyway goeie koop :). Ik zit zelf nog te twijfelen tussen deze en de WD5000AAKS van Western Digital ~~.
koop de WD vind ik persoonlijk betrouwbaarder en zit al langer in het vak

prijs is misschien Ex Btw.
Ik heb een WD5000AAKS gehad. Gaf problemen met zowel Linux (Ubuntu) als Windows XP. Systeem hing op willekeurige momenten. In SMART tabel liep cd CRC_Error_Count harder op dan de Power_On_Hours.
Leverancier kon geen fouten vinden, toch schijf omgeruild. Problemen begonnen weer (tijdens de twee weken testen zonder problemen met oude Seagate schijf gewerkt).
Nieuw moederbord, geheugen en processor gekocht. Leek goed te gaan, maar vanavond hing systeem weer. Power_on_hours staat op 38, CRC_Error_count op 53.
Ik denk dat ik de Samsung eens ga proberen.

Oud: Asus A8N SLI DeLuxe, AMD Opteron165, 3GB DDR
Nieuw: Abit KN9 SLI, AMD Athlon64 X2 4800+, 2G DDR2

[Reactie gewijzigd door gfgw op 27 juni 2007 22:49]

Inplaats van de oorzaak te zoeken. Kan best de schijf zijn (zelfde probleem bij 2 schijven uit dezelfde partij), maar net zo goed iets als de voeding.

Gevraagde uitleg: tijdens schijfactiviteit trekt een harde schijf korte piekstromen. Het is misschien vergezocht als specifieke oorzaak voor CRC-errors, maar ik heb wel degelijk gezien dat een computer juist tijdens schijfactiviteit rare problemen gaf. Vervangen van de voeding loste dit op en er bleken hierin een aantal elco's gaar te zijn. Mijn eerste verdenking zou trouwens ook gewoon de schijf zijn, maar dan zou ik hem toch ook een tijdje in een ander systeem testen en kijken hoe het dan met de error-count gaat.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 april 2008 01:29]

Hmmm...
Ik zie de link niet met de voeding:

(CRC
Cyclic Redundancy Check: een krachtige controle op de validiteit van de data in de chip, door middel van een checksum. De CRC kan 8 of 16 bits zijn (1 of 2 byte). Tijdens het uitlezen van een frame met data, kan de reader uitrekenen of de waarde van de CRC, zoals opgeslagen in de laatste byte(s) van het frame, overeenstemt met de waarde van de uitgelezen datablokken minus de CRC.)

*Leg uit :)
Die 99,- is zeker een mooie prijs/opslag (kwaliteit) verhouding! Zie hem bij Alternate helaas voor 129,- staan :-(
Dan was het blijkbaar een aanbieding :)
ik heb er al 2 van 160 gb kapot gehad ik hoop dat die van jou het langer vol houd
En daarom zet je in een RAID nooit 2 schijven van dezelfde productiebatch.
Ik heb de 400Lj dat is de 400Gb uitvoering.
Was na 4 maanden defect....2Mb aan bad sectors.
Duurde 5 weken voordat ik een andere kreeg.
Zeer slecht RMA dus van Samsung. Loopt via Allinn logistics in schiphol.
Eens en nooit weer een samsung product voor mij....
in elke batch zitten uiteraard 'maandagochtend' modellen

ik ben in het bezit van 2x 400LJ & 2x 501LJ en deze draaien zeker een jaar mee nu
( de 500 8 mndn )

Zelfde laken met de hitachi 400 , die gaan al zeker 1,5 jaar mee zonder gedoe
( maybe just lucky .... ) O-)
Jij hebt zowel de 400LJ als de 501LJ? Dan heb ik een vraag voor je: hoe verschilt het geluid van die twee?

Volgens www.silentpcreview.com is de 400LJ een van de stilste 3.5" schijven die er bestaan, maar de 501LJ klinkt verwant, is goedkoper en makkelijker te krijgen, maar volgens diverse reviews is die helemaal niet zo stil. Ik ben dus op zoek naar iemand die ze allebei kent die me kan vertellen hoe groot het verschil is.
Heb sinds 2 maanden de 501LJ, vandaag op zoek gegaan naar een tooltje om m'n hardeschijf weer aan de praat te krijgen, noppes. De bios weet zich er ook geen raad mee, het duurt lang voordat hij doorstart en is niet zichtbaar in aparatenbeheer. Wat een flut schijf, zonder visuele waarschuwing vooraf geeft hij de geest en dat met 2 maanden oud !! Het kan gebeuren, een maandag morgen apparaat, maar het ergste is dat al mijn foto's en belangrijke software er op staan :(

Gelukkig heb ik de bon nog, here we come Alternate.

Ps. de schijf klikt en klakt ? vreemd geluid.

[Reactie gewijzigd door Daneron op 13 augustus 2007 21:58]

Ps. de schijf klikt en klakt ? vreemd geluid.
Dit zegt genoeg. De schijf is gewoon physiek beschadigt. Daar is verder ook niets meer aan te doen. Helaas gaan HDD's toch vaak kapot. Het kan gebeuren binnen 1 dag of 30 jaar. Soms heb je dat helaas gewoon. Daarom zijn backups, ook op een net nieuwe schijf erg belangrijk. Ik heb hier 3 externe HDD's liggen om continu backups te maken, helaas is dit gewoon nodig.

Tijdje terug is bij mij een 400GB HDD dood gegaan waar het meeste opstond van alle schijven. Muziek, documenten, spellen, proggie's, allemaal weg. Gelukkig had ik een vrij recente backup dus veel was ik niet kwijt. Backups maken is gewoon erg belangrijk.

Voor wat er bij jou gebeurt is kan de HDD je ook geen waarschuwing voor geven. Er is in de HDD zelf iets kapot gegaan en dat is onmogelijk om te voorspellen zonder de schijf open te maken. Je kan ook niet voorspellen wanneer de motor van een auto kapot gaat zonder er naar te kijken of er iets mis mee is. Als de motorkap dicht is weet je niet of ie nog 200.000km mee gaat of 100 meter.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 6 april 2008 20:32]