Apple iPod Nano V6 8GB Groen Review

HaX0r 14 juli 2011, laatste update op 14 augustus 2011, 1.157 views

Apple iPod Nano V6 8GB Groen

Pluspunten

• Mooie afwerking.
  • Goed geluid.
  • Intu´tief touchscreen menu.
  • Goede backlighting.

Minpunten

• Geen apps.
  • De prijs.
  • Te smal scherm.
  • Geen video playback.

Geluidskwaliteit Score: 4
Ipod Nano V6

Toen ik 's nachts mijn Ipod shuffle V3 in de gracht van Utrecht hoorde plonzen. Werd het hoog tijd om mezelf eens te verdiepen in de mp3 spelers. Ik had mijn shuffle namelijk gratis gekregen ergens, maar gebruikte hem echt elke dag. Na 5 minuten mijn opties te hebben bekeken op de Apple website ben ik voor de nieuwe Ipod nano gegaan.

Feature Set: 3
De Ipod die ik heb gekozen is de 8GB variant. Dit is voor mij meer dan genoeg omdat ik Řberhaupt niet meer als 12GB aan muziek heb en hem toch af en toe moet opladen op de pc. Dus dan kan ik er wat anders opzetten. Dat dacht ik tenminste, mijn muziek collectie bestaat uit enkel volledige albums. Het is erg irritant als je elke keer moet gaan spelen met je Ipod om alle albums die je er op wil daadwerkelijk op te krijgen. Zorgt voor een hoop frustratie. De echte opslag is namelijk maar 7,3GB in plaats van 8,0GB en dat is best een groot verschil.

Gelukkig heeft de Ipod wel een erg prettig scherm. Het scherm is multitouch en de helderheid is naar smaak aan te passen. Dit is ook sterk aan te raden aangezien hij op de normale setting de accu leeg vreet. Er komen echter wel snel vlekken op je scherm van je vinger. Je zal hem waarschijnlijk vaak op je broek oppoetsen.
Als het aan mij lag hadden ze het scherm nog iets breder mogen maken. Er zitten nu grote zwarte randen naast het scherm die verder geen functie hebben. Omdat het scherm zo smal is zijn sommige artiesten en playlist namen moeilijk te lezen.

Beeldkwaliteit: 5
Mooie kleuren en goede backlighting voor overdag. Het beeld is echt haarscherp. Je zal je er echt over verbazen wat dit mini schermpje in huis heeft.

Geluidskwaliteit: 4
De oortjes die bij de Nano worden geleverd zijn niet echt van hoge kwaliteit. Geluid vervormt een beetje als je lekker hard luistert. Dit gebeurt niet op mijn boxen omdat ik dan alleen het geluid van de boxen harder hoef te zetten.
Gelukkig kan je het volume een maximum geven, zelfs met een wachtwoord erop. Hierdoor behoed je jezelf van de Ipod te hard te zetten in het openbaar vervoer.

Bouwkwaliteit en afwerking: 4

De Nano voelt voor mij heel erg vertrouwd omdat deze sterk op mijn verzopen shuffle lijkt. Hij is echter beter! De Nano heeft een grote clip aan de achterkant die je makkelijk aan je jas vastmaakt. De klem in tegenstelling tot zijn voorganger blijft echt goed klemmen.
Verder zitten er 2 handige knopjes op om het volume te regelen. Dit is heel erg handig want je hoeft hem niet uit je zak te halen om het scherm te gebruiken. De nano voelt wat zwaarder aan dan je zou verwachten. Hierdoor heb je niet het gevoel dat het een goedkoop ding is, iets wat ik vaak heb bij kleine gadgets.
Ik ben alleen zoals ik eerder zei niet echt te spreken over het formaat van het scherm. Jammer dat ze niet de complete ruimte benutten.

Ergonomie: 4
Het touchscreen werkt heel intu´tief. Echt zoals je van bijna elk ander touchscreen gewend bent. Gewoon swipen door de menu's etc. De aparte geluidsknoppen en de slaap, aan en uit knop zijn echt noodzakelijk. Je wil niet de hele tijd je Ipod uit je zak moeten halen. Werkt erg goed dus!
De software is echter wat minder. Het is erg lastig om ver te scrollen, hadden ze iets op mogen bedenken. Je gaat of te ver doordat je op letter zoekt. Of je scrolt normaal en dan springt hij als je er bent op eens naar letters. Ik gebruik echter hem bijna alleen als shuffle dus hier ondervind ik zelf bijna geen problemen onder. De shuffle functie werkt heel gemakkelijk. Een kwestie van je shuffle schudden. Dan springt hij naar een random ander nummer.

Onderweg playlists aanmaken zal je bijna nooit doen. Als je dit echter doet kan je niet eens een naam geven aan de lijst. Tevens werkt het check systeem erg langzaam. Wat ook vervelend is is dat als je een mini app gebruikt zoals de klok hij hier niet op blijft staan terwijl je ook muziek afspeelt.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid: 1
Dit vind ik 1 van de grootste minpunten van de Ipod nano. Het heeft een scherm en een leuk klein app menu. Alleen kan je er niks mee. Er zijn geen apps verkrijgbaar voor de Ipod shuffle. What you see is what you get. Ik snap ook niet waarom je geen video's kan afspelen. Zou perfect zijn om bijvoorbeeld anime op te kijken. De apps die erbij geleverd worden hebben ook amper toegevoegde waarde. Een pedo-meter en een klok die wel prima werken. De Radio is echter van slechte kwaliteit. Het geluid is erg slecht.

Mobiliteit en accuduur: 4
De nano is licht, gaat lang mee en heeft een handig clipje. Het enige nadeel is is de open onderkant. Hierdoor komt er gemakkelijk vuil in je socket.

Prijs: 3
De prijs is erg duur voor een in principe simpele mp3 speler. Jij krijgt er wel een mooi afgewerkt product voor terug dat met Itunes werkt. Het is dat er geen echte concurrentie is van Apple op mp3 gebied, anders had ik zeker niet zoveel geld neergelegd.

Conclusie: 4

De Ipod Nano V6 is een mooi afgewerkt product, heel stijlvol en geeft prima geluid. Heeft een fijn touchscreen met goede backlighting en is erg gebruiksvriendelijk. Ik hoop hier nog jaren plezier van te hebben.

Heb jij ook een Apple iPod Nano V6 8GB Groen?

Hoe makkelijk werkt dat shuffelen? ik zit er aan te denken om zo'n ding op een klittebandje in de auto te maken, en als er tegenaan tikken genoeg is voor volgend liedje, zou dat mooi zijn...
Volgens mij moet dat wel kunnen als je hem instelt dat hij nooit het scherm uitzet. Ik heb hem helaas niet meer dus ik kan het niet voor je testen.