Acer Liquid S100 Zwart Review

evanraalte 11 juli 2011, 994 views

Acer Liquid S100 Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Goedkoop (in mijn geval dan)
  • Goede hardware
  • Lekker te modden (genoeg custom ROM's te vinden)
  • Veel standaard accesoires

Minpunten

• Accu
  • Goedkope afwerking
  • Irritante aan/uit knop voor de lefties onder ons..

Voorwoord:

In deze korte review ga ik mijn eerste indruk vertellen van deze Acer telefoon. Nadat mijn iPhone 2g het na een jaar of 4 begeven had vond ik het tijd voor iets anders. In de tussentijd gebruikte ik een Nokia 6310i, leuk dingetje met goede accuduur, maar je kan er verder niet veel mee. Ik twijfelde eerst of ik een dure telefoon zou halen maar ik kon deze ibood (139,95 voor deze telefoon) gewoon niet negeren en heb deze telefoon op impuls besteld. Ik kreeg hem zaterdag binnen en begon direct te spelen met dit nieuwe dingetje. Ik had nog nooit met android gewerkt dus het was allemaal even wennen.

Features:

• Merk: Acer
• Type: Liquid E
• Smartphone met Android 2.2
• 2G Network GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
• 3G-netwerk HSDPA 900 / 1900 / 2100
• TFT capacitieve touchscreen, 256K kleuren, 480 x 800 pixels, 3.5 inches
• Acer UI 3.0
• Accelerometer voor automatisch draaien van het scherm
• Proximity sensor (uitschakelen van het scherm wanneer je de telefoon aan je oor houdt)
• Trillingen, MP3 en WAV ringtones
• Luidspreker
• 3.5 mm jack aansluiting
• Telefoonboek met vrijwel onbeperkte items en velden, Photocall
• Vrijwel onbeperkte belgeschiedenis
• Intern geheugen 512MB RAM, 512MB ROM
• MicroSD-kaartslot, tot 32 GB (2GB microSD-kaart inbegrepen)
• Data GPRS Class 10 (4 +1 / 3 +2 slots), 32 – 48 kbps
• miniUSB aansluiting
• 5 MP camera, 2560х1920 pixels, autofocus
• Geo-tagging
• Video: VGA @ 20 fps
• CPU van 768 MHz processor Scorpion, Adreno 200 GPU, Qualcomm Snapdragon-chipset QSD8250
• Messaging SMS (threaded view), MMS, E-mail, IM
• HTML browser
• GPS met A-GPS-ondersteuning
• Java via Java MIDP emulator
• MP3/WAV/WMA/eAAC + speler
• MP4/WMV/H.264/H.263 speler
• Facebook en Flickr integratie
• Document viewer (Word, Excel, PowerPoint, PDF)
• Voice memo
• Standaard batterij, Li-Ion 1350 mAh
• Stand-by tot 400 uur
• Spreektijd tot 5 uur
• Talen: Chinees, Tjechisch, Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Japans, Koreaans, Russisch, Spaans
• Wat je krijgt: Acer Liquid E met Android 2.2, 2GB microSD kaart, USB kabel, thuislader, headset
• Levertijd: 7 – 10 werkdagen
• Kleur: Zwart
• Afmetingen 115 x 62,5 x 12,5 mm
• Gewicht: 135 g
• Wettelijke garantie: 2 jaar
(bron:ibood)

Zoals je ziet is dit best een nette telefoon (in theorie) voor het geld wat ik ervoor betaald heb. Mooi scherm, 3g, redelijke processor, camera met autofocus en nog veel meer.
Mijn eerste indruk:
Het eerste wat je ziet na de postbode met het pakje is de doos van het product. Deze was mooi compact en er zaten wel wat geinige dingen in, zo moest je de doos openmaken door het bovenste gedeelte weg te draaien. In de doos zat:
  • -Telefoon
  • -Lader (mini usb, woohoo)
  • -kabeltje
  • -oordopjes
  • -quickstart
  • -sokhoesje
  • -screenprotector
Eerst even de eerste dingen die ik dacht:
  • 1. Lichte telefoon
  • 2. Voelt een beetje plastic
  • 3. Dat achterklepje gaat kapot bij mij :)
Na de telefoon opgeladen te hebben ging ik er mee aan de slag, en ik moet eerlijk zeggen, die Acer UI is niet als ik mij android had voorgesteld: Het werkte niet lekker, ook het touchscreen was niet zo goed als mijn iPhone uit 2007. Dus ik heb alles maar direct uitgezet en Launcher Pro geinstalleerd. Werkte al een stuk beter iig. Maar ik was toch niet helemaal tevreden over het touchscreen, dus na 2 uur had ik mijn nieuwe telefoon al geroot, en ik heb er geen spijt van. Ik gebruik nu een iPhone look-a-like ROM maar dan met widgets etc. (zal het linkje straks nog effe posten). Toen draaide mijn telefoon helemaal soepel en reageerde het Touch screen ook gelijk beter.

Genoeg over de software, de hardware:
Het scherm is superscherp en heeft ook een mooie zwartweergave, had ik echt niet verwacht van zo’n telefoon. Verder is de ontvangst (telefoon en wifi) goed en is de luidspreker hard genoeg. De knoppen voelen alleen van goedkoop aan en de aan/uit knop zit voor mijn gevoel helemaal verkeerd (linksboven). Ik ben links dus ik druk deze vrij vaak per ongeluk in.
Het grootste nadeel van deze telefoon is toch wel de accu duur, binnen 4 uur kan ik hem leeg krijgen met een beetje internetten, apps downloaden en spelen. Ik weet dat smartphone accuduren niet zo goed zijn (iPhone ervaring) maar dit was wel heel erg, ter vergelijking, mijn iPod touch haalt met het zelfde gebruik makkelijk 8 uur, en die accu is ook al niet best. Ik close wel steeds alle apps die ik heb runnen dus daar kan het niet aan liggen volgens mij.

Het is een eerste indruk review dus heel veel heb ik behandeld. ( moet zo ook weg dus excuus voor de vele spelfouten, haal ik er later wel uit) . Mijn conclusie: Hele leuke telefoon voor dit geld, valt veel uit te halen als je hem goed tweakt. Helaas is de accu echt belabberd, ik weet dat het over smartphones gaat maar dit vind ik echt niet normaal. Helemaal als je de laatste weken een 6310i hebt gebruikt die makkelijk 2 weken meeging op een lading.

Kopen? Voor 230 euro (laagste prijs in pricewatch) zou ik het niet doen, koop dan voor 50 euro meer een htc desire, of voor 70 euro meer een SGS. Voor 139,95 is het echter een heel leuke telefoon, ik moet alleen gaan zoeken naar een grote accu, of goeie “accu- bespaar”software :P .

Heb jij ook een Acer Liquid S100 Zwart?

Oohja, Android heeft de neiging meestal te willen schakelen naar UMTS (3G). Dus zet hem eens op 2g enkel, dat moet je bij normaal gebruik (dus geen internet) 2x zoveel accuduur opleveren
Heb mijn data uit staan, alleen wifi, weet je misschien een programma dat mijn wifi automatisch afsluit als ik mijn scherm uitzet? Zou ook wat moeten schelen.
Ik heb altijd iets gebruikt dat mijn batterij beheerde, maar ik weet niet echt meer hoe het noemt. Het was een app waarmee je verschillende profielen kon instellen voor verschillende niveau's batterijladingen. Ook kun je misschien gebruikmaken van OverclockWidget om je CPU een beetje lager te laten lopen wanneer je niets doet of wanneer je telefoon vergrendeld is. (sorry dat ik de exacte benaming niet meer weet, ik ben inmiddels overgestapt op WIndows Phone 7).

Oohja, je Wifi telkens aan en uit zetten verbruikt meer energie dan als je hem gewoon aan laat staan, tenzij je hem natuurlijk voor een langere periode (vanaf ong 30 min) niet meer gaat gebruiken. Dat is ook het probleem dat ik beschreef met 2G en 3G modus, als de radio constant schakelt tussen netwerken, dan gaat je batterij het snelst op want je radio is hetgeen dat samen met je scherm het meeste verbruikt.

Ik gok dat je MUIU ROM gebruikt ? (iPhone stijl). Ik raad je Cyanogen Roms aan, die zijn heel erg goed sua stabiliteit en leveren meestal ook 20-30% beter energieverbruik. (Bij de meeste htc's is dat toch het geval).

EDIT: Veel mensen zullen me hierover corrigeren, maar er is onlangs bewezen dat het gebruik van task killers je batterij sneller leegzuipen. Android is namelijk al geoptimaliseerd hiervoor en gebruikt de openstaande processen om zo je applicaties de volgende keer sneller te openen (een beetje als iOS). Link: http://www.phonedog.com/2...-why-you-don-t-need-them/

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 11 juli 2011 20:46]

Uitstekende en informatieve review... over de accu gesproken... de eerste keer moest je hem helemaal laten leeglopen en daarna de gehele nacht doen opladen, dus doe dit eens en zeg me of het veel uitmaakt. De iPod gaat natuurlijk langer mee want daar zit geen 3g radio in.

Ook moet je beseffen dat het normaal is voor een smartphone van die prijs, de iPhone mag dan wel een betere accu hebben, maar die kost dan ook ongeveer 4 keer zoveel..
Ik zit momenteel op de 20% accu, ik laat hem eens leeglopen, kijken of het werkt :P
Misschien is JuiceDefender wat voor je. Ik lees er goede reviews over.