Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm Review

R_dotr 11 juli 2011, 1.519 views

Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm

Pluspunten

• mooi ontwerp
  • kabeltje voldoende lang
  • geluidswerende hulpmiddelen voorzien
  • budgetvriendelijk
  • ideaal voor werkstation
  • voldoet aan vereisten
  • prestatie op laag toerental gelijkwaardig aan concurrenten op hoog toerental

Minpunten

• een ventilator met variabel toerental had leuker geweest
  • minder geschikt voor gaming

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Cooler Master, het klink iedereen wel bekend in de oren, en dat is waarschijnlijk omdat ze een uitgebreid gamma aan hoog kwalitatieve onderdelen en componenten bieden aan de consument.
Zoals deze “Turbine Master Mach 0.8”, een budget vriendelijk en stil alternatief voor je huidige ventilator zonder aan prestatie in te boeten.

En dat doet hij door middel van 16 bladen in plaats van de gangbare 7, hierdoor verplaats hij meer lucht bij een lager toerental.

Deze cijfers zeggen misschien ziet zoveel maar als je de verhouding uitrekent zit de RPM/CFM verhouding van de Turbine Master hoger dan die van alle anderen, zelfs beter dan de bijna 2 maal duurdere Noiseblocker.

Deze ventilator beschikt ook over Barometric Ball Bearing, dit zorgt voor extra stabiliteit wat zorgt voor minder slijtage en geluidsproductie.

Verpakking
Een eenvoudige plastic cover over het kartonnen doosje zorgt voor de presentatie, naar onze mening is er in dit geval niet zo nauw gelet op design maar eerder op aandachtspunten zoals: is de verpakking praktisch genoeg, wordt alles nuttig gebruikt e.d.
Dit merken we omdat er na het openen van de plastic cover een gevouwen kartonnetje met instructies zichtbaar werd, gedrukt op de binnenzijde van het kartonnetje i.p.v. een bijgevoegde instructie-flyer.

Alle specificaties staan duidelijk vermeld op de verpakking, maar je wordt wel doorverwezen naar de site voor extra info over het product.

Accessoires
Er zijn een aantal extra’s meegeleverd met dit product.

Er zijn onder andere 4 rubberen bevestigingsschroeven die zorgen voor eenvoudige montage en tegelijk ook voor anti vibratie, alsook rubberen zelfklevende o-ringetjes van rubber om vibratie tegen te gaan wanneer bevestigd met meegeleverde schroefjes, er is ook een 3-pin naar molex connector bij en een halve bol die eenvoudig te bevestigen is om het een uitzicht te geven als een “Turbine”.

Rechts zie je ook het eerder vermelde instructie printje op de binnenzijde van het karton.

Uitzicht
De Turbine Master ziet er zeer goed uit op vlak van design, het is geen full-frame, enkel de essentiŽle delen voor stabiliteit zijn aanwezig waardoor hij zeer dun oogt.

Hier zie je de ventilator met en zonder het bijgevoegde turbine design, ideaal voor case-modders die wat tijd willen besparen.

Gebruiksgemak en toepassingen
De ventilator is zeer eenvoudig te demonteren, dit is voornamelijk zeer handig om de bladen reinigen.

Maar ook de eerder vermelde rubberen bevestigingsschroeven maken het gebruik en de installatie weer wat makkelijker, het zit hem in de kleine dingen.
Aansluiten kan zowel op een 3-pin connector als met molex.

Testresultaten
Cooler Master Turbine Master Mach 0.8 versus Cooler Master OEM

Allereerst de kamertemperatuur…

vervolgens de test…

[http://i851.photobucket.com/albums/ab77/rdotr/Cooler%20Master%20Turbine/WEB-21-W575.jpg

Heb jij ook een Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm?

Het lijkt alsof er iets mis is gegaan met de foto's, vreemd want op andere fora lukte het vrijwel zonder enig probleem.
Je fotos kunnen max 575 px breed zijn. Als je grotere pics wil dan kun je er thumbnails van maken.

Verder mooie review, fix de fotos en dan is het zeker een topreview.
Dank je, ik zal de afbeeldingen wijzigen, enorm bedankt voor de reactie.
Waarom is deze fan minder geschikt voor gaming? Hij doet aardig wat lucht bij een laag toeren. Verder geeft het juist de uitstraling die een gamer (met gemodde kast) wil.

Ik vind het wel leuk om te zien dat CM wat anders probeerd dan de 100en fabrikanten die dezelfde fans op de markt gooit. Niet dat er veel te varieren is natuurlijk. Maar met deze fans spreken ze wel weer de casemodders aan die eens iets anders willen dan led verlichting :)
Klopt, mooi en ideaal om te modden, maar ik denk dat wanneer je gaat gamen, en dat het hoofddoel is van de computer, je toch gaat kijken naar ventilators die net wat meer verplaatsen. En misschien zelf naar eentje met een toerental regelaar.
Maar goed dit alles hangt natuurlijk af van persoon tot persoon.
goede review ! ben het wel met je eens dat deze minder geschikt is voor gaming/overklokken, het scheelt al 2 graden tussen deze en de OEM dus vindt dat min punt wel rechtvaardigt
Een goede review, alleen heb ik nog een vraagje over het toerental, dat is toch gewoon omlaag te brengen als je een regelaar/pwm ondersteuning hebt??
Verder vind ik dit echt een mooie fan, als ik een vast pc had, had ik deze zeker aangeschaft!
Ja omlaag krijgen is zeker geen probleem, het had echter beter geweest naar mijn mening om een iets hoger toerental te hebben dat je nadien dimmen kan.
Ik zie dat je daar een elite 310 hebt staan. :)
Bevalt de airflow van die kast een beetje?
Ik heb m zelf ook maar ik heb er een hyper 212 plus ingebouwd, helaas wordt de proccesor nogal heet door het gebrek aan een intake fan onderaan bij het rooster.
de airflow ... eerlijk gezegd, als je ze wilt gebruiken in combinatie met een goed presterende processor valt het wat tegen, voor een basis processor voor dagelijks gebruik is ze zeker niet slecht, maar door een goedkope stille ventilator toe te voegen merk je toch wel verbetering.
Ze zijn via de webshop van Cooler Master ook in 1200 en 1800 rpm aan te schaffen: http://www.cmstore.eu/turbine-master/

1200:

56,5 CFM / 21,1 dBA / 0.19A (0.4A Max)

1800:

80,3 CFM / 30,5 dBA / 0.38A (0.5A Max)