Dune HD Smart D1 Review

ChiLLeR 11 juli 2011, laatste update op 28 juli 2011, 1.887 views

Dune HD Smart D1

Pluspunten

• Bluray incl. java menu ondersteuning
  • Bitsream audio output
  • Ondersteuning van vrijwl alle video formaten
  • YaDIS interface

Minpunten

• Af en toe een vastloper

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb een tijdje gezocht naar een geschikte mediastreamer. Ik streamde altijd via mijn playstation 3 en PS3Mediaserver. Dit werkte tot op zekere hoogte, tot het moment komt dat je HD wil gaan streamen of Blurays met HD geluid en dan wil je dus meer.
Mijn keuze voor de Dune is vooral gekomen door de volledige ondersteuning voor blurays inclusief java menu en voor bitstream audio output van DTS-HD-Master en Dolby TruHD. Volgens diverse fora zijn er maar weinig apparaten waarbij dit goed werkt.

Opslag
Standaard heeft de Dune D1 geen opslag. In de Dune D1 is ruimte voor een harde schijf of een USB stick. Ik heb er een USB stick van 4gb in gezet voor system storage. Dit wordt gebruikt voor cache, BDLive en bluray java menu's. Het is een kwestie van openschroeven, de tray voor de HD eruit schroeven en daar kan je de USB stick in klikken. Ook kan je er voor keizen om gewoon de usb poort aan de achterkant te gebruiken als je bang bent om je net nieuwe apparaat open te schroeven.

Streamen via netwerk
Ik heb al mijn films en series op een Synology DS211 staan, deze is aangesloten via gbit op mijn switch. De Dune heeft een 10/100mbit netwerk interface. Snelheid is maximaal ca. 11mb/s en is ruim voldoende om alles op volle kwaliteit te kunnen streamen. De dune is dus minder geschikt als NAS, dat kan namelijk wel.

Bediening/interface
Ik heb mijn netwerk lokaties handmatig toegevoegd omdat deze een wachtwoord nodig hebben. Deze staan als favorieten in de map favorieten. Door middel van 3 klikken ben ik in mijn mappen lijst met films. Je kan door hele pagina's snel scrollen door op next/previous chapter te drukken.

YaDIS - Videowall
YaDIS is een programma op je PC om een Video wall op je Dune te laten weergeven. Het ziet er vooral gaaf uit als je visite hebt en een filmpje wil instarten. Zie http://www.mpcclub.com/forum/showthread.php?t=22993 voor meer info. Ook is zappiti een andere tool, die gebruik ik zelf niet.

Video's afspelen
Er is uitegebreide ondersteuning voor allerlei video formaten. Ik ben er ook nog geen een tegen gekomen die niet wou afspelen. DVD of bluray iso's zijn geen probleem. Heb je een uitgepakte iso dan vraagt hij op het moment dat je op de folder klikt 'play folder as bluray'. Ideaal dus. Ondertiteling zoekt hij zelf op als je een srt bestand hebt en anders is het gewoon dmv de 'subitle' knop je afstandsbediening te kiezen.

Muziek afspelen
Naast video kan je natuurlijk ook muziek afspelen. Er is ondersteuning voor .cue files. Het enige nadeel is dat als je een nummer afspeelt je niet terug kan naar de file browser om alvast een ander nummer te zoeken. Terug gaan naar de file browser zorgt ervoor dat het afspelen direct stop. Binnen een folder of met een .cue file kan je wel rustig in de playlist zoeken maar verder dus niet. Hierdoor vind ik de dune niet geschikt om muziek af te spelen. Ik heb hem daar ook niet voor gekocht want zelf gebruik airport express hiervoor + laptop.

Andere mogelijkheden
Er is een bittorrent client, shoutcast radio client en een webbrowser. De browser heb ik even bekeken maar vind de browser op de PS3 toch een stuk makkelijker werken. De shoutcast radio client werkt naar behoren. Over de bittorrent client kan ik niets zeggen omdat ik daar geen gebruik van maak.

Overall indruk
Over het geheel gezien is dit een van mijn beste aankopen sinds tijden. Het doet wat je ervan verwacht. Het heeft zeker nog wel zijn probleempjes zo als af en toe onverklaar vastlopen. Dit gaat hopelijk in toekomstige firmware upgrades nog opgelost worden. Alle mediaspelers op dit moment op de markt zijn nog niet flawless en met deze uitgebreide featureset en ondanks zijn hoge prijs kan ik deze Dune D1 zeker aanraden.

Heb jij ook een Dune HD Smart D1?

Hallo Chiller,

ik lees dat je er een USB stick in hebt gezet die wordt gebruikt voor cachen.

Wanneer je er een HDD in zet, dan heb je dit niet nodig?
Nee ik heb er een USB stick ingedaan voor de zogenaamde system storage. Dit zorgt ervoor dat BD Live werkt.

Exacte functionaliteit die je hiermee toevoegd kan je lezen op http://dune-hd.com/firmware/usb_flash_drive/

Dit kan ook met een harddisk, dan moet je een 2e partitie aanmaken. Dit kan op je PC of via de Dune zelf.