Silverstone Fortress FT02S Review

CaptainBuzzkill 12 juli 2011, 466 views

Silverstone Fortress FT02S

Pluspunten

• Koeling
  • geluidsniveau
  • Inbouwgemak
  • Aansluitingen aan de bovenzijde(hygiënische achterzijde)
  • looks&feel
  • Afwerking

Minpunten

• Mager frontpanel
  • Standaard voedingkabels kunnen te kort zijn
  • Snelsluitingen van de Bay's rammelen(eruit halen dus)

Voor de snelle lezers: Qua luchtkoelingprestatie afgezet tegen geluidsproductie één van de beste behuizingen die er te vinden zijn.

Voor de selectie van deze behuizing waren de geluidsproductie en koelingsprestaties mijn hoofdcritiria. De waardeeringen voor deze behuizing in deze review zullen dus ook sterk van deze eigenschappen afhangen.
Ik ben geen fanatiek systeembouwer of tweaker, maar wel heel gevoelig voor kwaliteit, daarnaast ben ik productvormgever en gun mijzelf enigszins objectief beoordelings vermogen.

Ik heb altijd behuizingen gekocht van rond de 100euro(want het moest niet teveel kosten). Eigenlijk altijd troep. Antec 'nogiets' en coolermaster 'echtnietzocool' en nog wat andere zooi.
Allemaal doorsnee kasten met het zelfde ontwerp: Harde-schijven en optische-apparaten die de ingenomen lucht opwarmen en vooral blokkeren, voordat de lucht eindelijk langs de processor koeler komt. Het geheugen genoot bij dergelijke kasten eigenlijk nooit van enige luchtstroom. Daarnaast zit de lucht afvoer vaak ook op de verkeerde plek, zodat de warme lucht van de processor voornamelijk in de kast blijft hangen en de VGA-kaart nog wat extra opwarmt. Gegarandeerd succes voor een herrie-kast.

Het hierboven omschreven concept wou ik bij mijn nieuwe systeem toch echt gaan vermeiden. In eerste instantie keek ik naar de fractal XL behuizing, want groot! Goed voor de luchtstroom dacht ik. De Corsair h100 of h80 zou er in komen om zo alles met een minimaal fan vermogen toch excellent te kunnen koelen.
Ik kon in de fractal XL behuizing echter geen plaats vinden om de h100 of h80 zodanig te plaatsen dat deze niet hoefde te werken met al reeds opgewarmde lucht of zodanig dat de lucht opgewarmd door de h100 of h80 nog andere componenten moest koelen. Dit vond ik belangrijk, misschien niet eens vanwege die 1 of 5 graden verschil die dit oplevert, maar het principe vond ik verkeerd.

Met het rustig verder kijken kwam ik de Fortress ft02 op het spoor en dacht, he he eindelijk verbetering. Door de kanteling van het moederbord kunnen alle extreme hittebronnen hun eigen "verse" lucht krijgen, zowel de graka als de cpu en zelfs de hdd's/bay's.
Ik denk dat het ook mogenlijk zou moeten zijn in een "standaard" kast, echter zou deze dan wel een stuk hoger worden dan we gewend zijn. Deze kast is daarintegen een stuk dieper dan normaal. Iets dat ik minder erg vind dan hoger. Pluspuntje voor de ft02 dus.

voor uitgebreide foto's of werking van de kast, kan ik de internets aanbevelen, er zijn heel wat reviews en builds te vinden. In deze review zal ik voornamelijk ingaan op het daadwerkelijk inbouwen en gebruiken van de kast en de prestatie's. Volgend in de volgende categorieën:

- Inbouwgemak
- aansluitgemak
- afwerking
- koeling
- geluidsproductie

Inbouwgemak

In zijn algemeenheid is deze goed. De kast bied de mogelijkheid om alle kabels achter het moederbord weg te werken. De ruimte achter het moederbord is echter niet heel groot en als de kabels niet strak liggen is het lastig om de zijplaat spanningsloos te sluiten.
Ik heb een corsair ax850 voeding ingebouwd en bij deze voeding kwam ik erg slecht uit met de molex/sata voedingskabels. Deze waren ronduit tekort om intebouwen. Ik heb ze op maat gemaakt met een soldeerbout en wat krimpkous. Niet heel veel werk, maar je moet natuurlijk wel zeker van je zaak zijn om dit te doen.
Het schijnt dat bij de Corsair Obesidan kast verlengkabels voor de voeding worden meegeleverd. Ik kon niet vinden of deze ook los te koop zijn om ze bijvoorbeeld in deze kast te gebruiken.
Overgins waren de graka en moederbord voedingskabels mooi op lengte.
Verder was het geen probleem om de ventilatoren los te halen, om deze even te sleeven.
Er zijn niet heel veel plekken om de bekabeling met snelsluiters mooi/handig aan de kast te verbinden, maar het zijn er wel net genoeg.
Bay apparaten zijn eenvoudig te plaatsen omdat je er aan beide kanten bij kan. Er zitten bij deze kast een soort snelsluiters/knoppen om bay apparaten te vergrendelen. Ik vond deze maar knudde en heb ze er meteen uitgeschroeft, bij de lichtste aanraking trilde ze al, het lijken mij bronnen voor onnodige resonatie. Daarnaast is een bay met 2/ 4 schroefjes vastzetten niet heel veel werk.
Een ander handigheidje dat ik er meteen uitgesloopt heb is de hotbay voor een HDD. De kabels die er aan vast zaten kwamen voor mij onhandig uit in combinatie met de Corsair voeding.
De HDD's laten zich verder makkelijk installeren in een kleine rubberophanging meegeleverd met de kast.
Ik kocht de zilveren variant, en dat betekend dat je geen enkel optisch appraat in een passende kleur gaat vinden. Dus zal ik een mod moeten toepassen op de optische speler. Wil je dit werk niet verzetten koop dan de zwarte variant.
De kast is ruim genoeg om een basis/enthusiast syteem in kwijt te kunnen. Alles kan eenvoudig worden ingebouwd en het geheel voelt logisch aan.

Aansluitgemak

Tja een apart kopje, omdat bij deze kast de aansluitingen dus aan de bovenkant zitten en dat verdient wat aandacht.
Werkt het? ja prima. Net zo makkelijk als niet makkelijker.
Een non-nadeel is als je met verloopstukjes moet werken, deze passen dan niet meer onder de kap. Persoonlijk denk ik koop dan een wél passend kabeltje.
Het grote voordeel is dat alle kabels de kast nu op één punt verlaten, dit maakt het een stuk makkelijker om ook achter de kast schoontemaken, zonder angst voor het ontregelen van een verbinding.
Een serieuzer nadeel is onhandige mensen. De kast is dus open/geperforeerd aan de bovenkant, ben je iemand die daar een kop koffie ingaatgooien of heb je zulke vrienden, dan kun je de kast maar beter goed wegzetten of even verder kijken.

Het frontpanel bied alleen de basis, geen usb3.0, cardreader of iets anders. mic/ear/2xusb that's it.

Afwerking

Tja het is geen Apple of Dell aan de binnenkant. Maar aan de buitenkant lacht de ft02 de Delletjes uit. Het ziet er gewoon goed verzorgt en luxe uit. De binnenkant is niets mis mee, maar het is gewoon niet zo geniaal uitgediept als bij een Apple. Nevertheless alles voelt stevig, zit keurig in de lak, prima.
Echter het frontpanel(of meer top-panel) geeft je toch het gevoel dat je weer met een "gewone" kast te maken hebt.

Koeling

Ehrm, ik wil dit stukje nog gaan uitbreiden met benchmark/koel gegevens, maar ik ben mij nog aan het verdiepen welke tools ik daarvoor het beste kan gebruiken. Tips zijn welkom!

Voor nu:
I7 2600k(stock settings) gekoeld met een Venomous X.
Fan's op "slow" = 700rpm. Bij het renderen(cpu 100% voor een uurtje, werd de cpu niet warmer dan 56graden.

Tijdens idle is hij 31graden, kamertemperatuur 24 graden! Kan dat? blijkbaar.
Cpu fan draait niet maximaal, case fan's ook niet.......

Gemeten met cpuid Hardware monitor.
Kamertemperatuur via de aquaero 5 pro.

Geluidsproductie

Top, ehrm ik kan het niet meten. Je hoort de kast wel, maar dat is vooral de videokaart en de schijven, de rest is muis en muis stil.(mits alle fan's op +/- 700 rpm, waarbij de kast nog uitstekend koel blijft.)

Conclusie:

Zoek je een kast die je de mogelijkheid geeft om met luchtkoeling toch een stil en efficiënt systeem te bouwen, dan is deze kast een goede keus. De 100euro meer dan een doorsnee kast zijn het in mijn ogen meer dan waard.
Het blijft een "pc" kast dus nog wat lomp van binnen, maar niet zodanig dat het storend is.
Ben je geen modder of wil je geen vieze handen krijgen en zou een zwarte dvd-drive in een zilveren kast je storen, kies dan zeker het zwarte model, dit geeft veel minder problemen.

Heb jij ook een Silverstone Fortress FT02S?

Afwerking

Tja het is geen Apple of Dell aan de binnenkant.

Wat bedoel je hiermee? Oke, Apple nog tot daaraan toe maar Dell is huilen met de pet op. Dell is echt geen kwaliteit hoor. Bussiness line misschien wel maar voor de consument is het dezelfde prut als een Acer of Compaq.
Ik heb zelf de Fortress FT02B-W en ik heb er eigenlijk niets op aan te merken.

Desalniettemin een leuke review om te lezen.
Zou graag nog wat plaatjes zien!
Goede review en een heel mooie kast! Idd wat plaatjes dr bij en dan zou t perfect zijn, review dan.
Ik zal even wat foto's maken van de build...

@Sir.roYa
Het ging mij meer om de geregelde airflow in de kasten van Aplle en Dell. Tenminste dat heb ik bij de oudere Dell's gezien.(misschien is dit ook niet meer zo). Er zaten dan onderdelen in die exclusieve lucht voor de processor aanzogen en afvoerde, zodat deze niet de rest van de kast opwarmde. Maar zoals ik al zei, weet niet of dit nog steeds het geval is.
Omdat deze merken complete systemen in oplage bouwen is het voor hun eenvoudig om dergelijke custom kasten te bouwen. Vanuit dat oogpunt vind ik de ft-02 als "algemene" kast een erg goede beurt maken.
Verder ben ik helemaal geen fan van Dell, persoonlijk vind ik ze vooral lelijk. Dat kan je van Apple niet zeggen, maar het is beide geen vergelijkingsmateriaal aangezien de kasten voor complete systemen gebouwd worden.