Specificaties 15,6" (1920x1080), 640GB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GT683R-231NL Review

marcelvn 11 juli 2011, laatste update op 12 juli 2011, 1.763 views

MSI GT683R-231NL

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede hardware
  • Word niet te warm

Minpunten

• Slechte touchpad

Algemene beoordeling

Featureset
De laptop specificatie zijn exact zo als ik ze wou willen, een Nvidia met een Intel Core I7.
De processor en de video kaart is op dit moment bijna het beste, zowel niet het beste wat je kan vinden in een notebook.

Prestaties
De reden dat ik de laptop kocht was gamen, en dit is ook geen probleem.
Ik kan alle spellen op de hoogste instellingen aan zonder lage framerates.

[extra: benchmark gta 4, onder aan de pagina]

Beeldkwaliteit
De kwaliteit van het beeld is erg goed vooral met "Cinema mode" aan, ook films kijken en games spelen ziet er goed uit op de FHD display van 15.6". Maar wat ik van te voren al wist was... Helaas een glossy scherm.
ik heb nu een paar keer in de zon gezeten het valt redelijk mee maar voor een laptop vind ik het niet voldoende.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De kwaliteit van de laptop is prima er is niet veel op aan te merken, alleen de sd card reader zit een klepje in die je eruit drukt en verwisseld met de sd card. Dit vind ik niet zo handig omdat ik er zeker van ben dat ik dat klepje binnen enkele weken ga kwijtraken.

Ergonomie
Het toetsenbord is perfect alleen zoals bij de gehele serie is de touchpad matig, soms registreert die je vinger niet goed of is die juist te gevoelig. De ingebouwde HD webcam en de microfoon zijn prima.
De speakers zijn van Dynaudio en geven gewoon kippenvel, er zijn 2 speakers opvallende speakers ingebouwd en een subwoofer aan de achter kant. Met geluid is dit ook de beste laptop die ik ooit
in me handen gehad heb. Jammer genoeg woon ik nog bij mijn ouders en heb ik 99% van de tijd een headset op, niet alleen zodat me huisgenoten er geen last van hebben maar ook om echo te vermijden
op teamspeak.

Warmte- en geluidsproductie
Het geluid wat die produceert in de normale standen is te verwaarlozen.
Wat ik wel voor het eerst mee maak is een laptop die goed met warmte omgaat,
de meeste laptops die ik heb gehad hadden warmte problemen bij gewoon gebruik.
Deze laptop heeft hier totaal geen last van en word nooit te warm zelf onder het gamen
of met turbo aan kan je hem zonder problemen op je schoot hebben.

Mobiliteit en accuduur
De accu duur is goed, hij gaat minstens 2 uur mee bij gewoon gebruik (office etc.)
Met gamen heb ik nog niet getest omdat zonder netstroom je performance zwaar onderuit gaat.

De prijs is voor de meeste 16 jarige wat hoog, gelukkig werk ik voor mezelf in de ICT en kon ik me deze laptop veroorloven. En ik vind dat de prijs het zeker waard is.

Mee geleverd
MSI Muis
De muis die je erbij krijgt vind ik niet super hij is veel te licht en absoluut niet geschikt voor gamen.
ik heb na ontvangst de Gigabyte M8600 besteld.

MSI tas
De tas is erg handig vooral voor mij om naar klanten te gaan of naar school, de tas is waterdicht en er is genoeg ruimte voor andere dingen.

~[Benchmark gta 4, deze benchmark is met enkele aplicatie's op de achtergrond (msn, chrome etc.)]
Statistics
Average FPS: 28.02
Duration: 37.32 sec
CPU Usage: 69%
System memory usage: 56%
Video memory usage: 88%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1080 (60 Hz)
Texture Quality: High

Microsoft Windows 7 Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce GTX 560M
Video Driver version: 268.12
Audio Adapter: Speakers (Realtek High Definition Audio)
Intel(R) Core(TM) i7-2630QM CPU @ 2.00GHz

• Gigabyte M8600
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een MSI GT683R-231NL?

Reviews door de redactie

een zeer korte duidelijke review.
een vraag je bent 16 en je werkt in de ICT voor jezelf en je gaat naar klanten toe, hoe krijg je dat voor elkaar ben je een wonderkind o.i.d??
Ik ben sinds me 11de al bezig met site's en scripten, ik heb me eigen cms systeem ontwikkeld die ik aan particulieren verkoop inclusief een unieke template.
Ook heb ik bij enkele bedrijven een onderhoudscontract voor het aanpassen van een site indien nodig.
Verder heb voor 2 bedrijven een database systeem gemaakt in C# waarmee ze hun al hun materieel kunnen bijhouden.

Dit heb ik allemaal door mezelf geleerd mede mogelijk gemaakt door me
vader (die overigens zelf niet kan scripten) die de servers heeft en mij al op me 8ste
een pc met internet verbinding aanschafte (2003).
Een prima eerste review over een echte top-gamerslaptop :) Ik mis nog de kwaliteit van de ingebouwde speakers.

Verder noem je in het begin dat de hardware "bijna het beste, zowel niet het beste wat je kan vinden op notebook markt." Ik hoop dat je het dan alleen hebt over de processor, het geheugen en de videokaart... Je noemt namelijk ook een touchpad die niet altijd even geweldig werkt. Je zult vooral in spellen een aparte muis willen gebruiken, maar voor ruim 1200 euro had ik wel een goed touchpad verwacht. Ik heb zelf een Lenovo-laptop van 1050 euro gehad, en heb de losse muis ervan ooit ver onderin een kast gestopt, omdat ik het ding nooit nodig had. Zo kan het dus ook.

Probeer overigens nog een spellingcontrole over de review heen te halen (of laat iemand anders lezen), je mist hier en daar vooral nog punten, komma's en hoofdletters aan het begin van een zin. Mensen lezen een verhaal eerder uit als het vrij is van fouten. Gelukkig is het niet in chattaal geschreven, zoals je comment hierboven: "ik heb me eigen cms..." me = mijn.

Overigens groot respect voor iemand van 16, die al zo ver is met scripten en programmeren!
heb het aangepast, best lullig heb 1,5 weken geleden de laptop gekocht toen die op het goedkoopst nog 1500 euro was maar ja dat is nou eenmaal zo.
De prijs is best laag voor de hardware die je ervoor terugkrijgt!

Leuke, maar korte review. Best nog wat foto's toevoegen en iets dieper ingaan op de verschillende onderdelen :)
De prestatie van de laptop is gewoon uitstekend. .
Je maakt mij nieuwsgierig :P. Heb je al een paar benchmarks uitgevoerd?

Voor de rest een vrij aardige, eerste review.
Ik heb de review hier en daar wat aangepast, wat afbeeldingen toegevoegd, een benchmark gedaan en wat spel/zinsbouw fouten eruit gevist.

Dit is inderdaad me eerste review.
Commentaar is altijd welkom zodat ik mijn toekomstige reviews kan verbeteren.
interessante review,,,
ben zelf opzoek naar een laptop, voor mijn opleiding elektrotechniek hbo...
alleen waarom zou ik geld verkwakselen aan een k*tlaptop..
en omdat ik er 4jaar mee moet sjouwen, wou ik een nette laptop kopen....

neemt deze msi in overweging
Top deze review!
Nog even een vraag over de tas, de HDD's en de bouwkwaliteit.
De tas die je erbij kreeg, was dat een rug of een schoudertas?
Denk je dat de laptop slecht tegen een stootje kan o.i.d.?
En kunnen er meerdere HDD's in geplaatst worden?

[Reactie gewijzigd door JPtjeeNL op 14 juli 2011 11:32]

Er kunnen 2 HHD's ingeplaaats worden eventueel in raid. De laptop is zeer robust naar mijn mening ( gx 660).

Wat ik mijn afvraag is hoe zit het met de inkijkhoek de contrastratio en de helderheid van het scherm bij de gx660 is dit niet zo denderend. Ik weet dat de gt780 een uitermate goed scherm heeft is dit bij de gx683 ook zo ?
Dit komt door het glossy scherm, ik ondervind hier geen nadeel aan omdat ik er toch voor zit en aangezien het een "game laptop" is is het niet de bedoeling dat op lan-party's de persoon naast je makkelijk op je scherm kan spieken waar je bent.
De tas die je erbij kreeg, was dat een rug of een schoudertas?
- het is een mooie rugtas met extra band voor om je middel
Denk je dat de laptop slecht tegen een stootje kan o.i.d.?
- de laptop is zeer robuust en kan zeker wel tegen een paar stootjes
En kunnen er meerdere HDD's in geplaatst worden?
- er zijn 2 Raid slots bij deze heb je in elk 320gb
Top, bedankt voor je reacties!
Het is helaas toch een Dell XPS 15 geworden, omdat die een beter beeldscherm en lichter is. (Wel zo handig voor mee naar de studie ;))
goede review.

Ik heb nog wel een vraagje. Kunnen die lampjes aan de zijkant ook uit wanneer jij dat wil? :P
Misschien heb ik eroverheen gelezen.. dat kan zomaar gebeuren ^^
de lampjes kan je op elk moment uitzetten door middel van een knop boven het toetsenbord, maar de lichten zijn lang niet zo lelijk en opvallend als op de webwinkel foto's van de laptop.

Je kan de lichten op 3 standen zetten:
Breathing (alle lichten ademen)
Music (lichten gaan op muziek)
Uit. (lichten zijn uit)

Je kan ook bepaalde lichten apart uitschakelen.