Specificaties 120mm diameter met 17dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS10X Performa Review

marti-n 10 juli 2011, laatste update op 10 juli 2011, 2.005 views

Zalman CNPS10X Performa

Pluspunten

• Prima koeling
  • Weinig geluid

Minpunten

• Installatie Backplate

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Even een korte review over deze koeler. Ik zal de kopjes van Tweakers aanhouden.

Hardware

Intel Core2Quad Q6700 @ 3,1 Ghz
Thermalright CF3 koelpasta
Cooler Master CM690 Advanced

Koelvermogen
Hier kan ik maar 1 ding over zeggen, super !

Ben van de Stock Intel koeler naar deze gegaan, en dat was wel te merken in de temps.

Geen precieze resultaten, ben van een Stock Intel koeler naar deze + nieuwe pasta + nieuwe kast gegaan.

Idle = Bureaublad win7/licht internetten
Stressed = Prime95
Temps gemeten met RealTemp 3.67, gemiddelde van de cores.

Oude situatie (Geen overclock):
Idle : 40-50 Graden
Stressed : 80-100 Graden

Nieuwe Situatie(Overclock naar 3,1 GHz d.m.v. 310*10 @ 1,337 V):
Idle : ~30 Graden
Stressed : ~50 graden

Geluidsproductie

Zeer laag, op idle hoor je m bijna niet, komt iig niet boven mijn case fans uit, en op full load ook amper, mijn videokaart maakt behoorlijk wat meer geluid met de fan op 50% :P

Installatie Gemak

Dit scoort helaas wat minder, zoals ook in de review van Tweakers te zien is, moet dit d.m.v. dubbelzijdig tape, wat nogal te wensen over laat, eerste keer plakken ging fout, dus mocht ik hem op een ander bord willen gebruiken gaat het installeren van de backplate wat lastiger worden. Installatie van de fan is wel erg makkelijk, dit gaat d.m.v. een ijzeren houdertje dat je eroverheen schuift en vastklikt op het koelblok

Compatibaliteit

Zover ik weet kan deze op praktisch alle sockets, heb deze dan ook gekocht zodat hij ook op een toekomstige upgrade naar 1366/1156/1155 kan worden geschroefd.

Modbaarheid

Volgens mij valt er aan een koeler vrij weinig te modden, hierdoor ook geen mening ingevuld.

Ook dit was een punt op de lijst, hij moest niet meer dan 40 euro kosten. Heb er uit eindelijk bij Azerty 32 euro voor neergelegd.

Heb jij ook een Zalman CNPS10X Performa?

Reviews door de redactie

Kan ik hier ook met vragen terecht?

Ik heb deze gekocht in combinatie met dit moederbord Asus P8Z68-V maar krijg het beugel gedeelte niet strak tegen het moederbord aangedrukt kan dit kloppen?
als je gewoon de schroeven maximaal aan hebt gedraaid, dan zou het goed moeten zitten.

Kan op dit moment even niet kijken of ze bij mij tegen het mobo aandrukken, maar als je m niet kunt verschuiven dan hoef je je geen zorgen te maken ;)
werd je cpu met de intel box cooler echt bijna 100 graden?

Lijkt me erg riskant, hoe warm mogen c2q's worden?

[Reactie gewijzigd door Rick94 op 2 augustus 2011 02:51]

Bijna 100, en soms er overheen, waarna de boel zichzelf meestal af sloot.

Die temp ik zover ik weet praktisch 40 graden boven maximum, maar toch doet het procje het nog prima :P

Punt is wel dat alles in een nogal kleine en volle kast zat, onder een bureau, wat dus nogal stoffig was.
Zelf heb ik de Xtreme versie een keer gehad.
Leuk spul }>

Jammer dat je er geen foto's/paatjes bij hebt zitten.
Ook mis ik het programa waar de temperatuur mee is gemeten en de stress test is uitgevoerd.

Zelf vond ik de Xtreme versie een stofzuiger. Dat was destijds ook de reden waarom ik hem de deur uit heb gedaan.
Plaatjes zijn overal wel te vinden, en ben vergeten om foto's te maken tijdens het installeren xD (camera lag klaar, alleen boven, dus niet meer aan gedacht)

Temp is gemeten met Realtemp 3.67 , zal ik ook nog even toevoegen.

EDIT, ohja, toch nog pics gemaakt met telefoon, zal ze er even bij zetten.

[Reactie gewijzigd door marti-n op 10 juli 2011 22:30]

Dit is een zeer fijne koeler. Hij is niet al te hoog, hij koelt goed en is met de PWM functie zo goed als onhoorbaar.
Ja ik had al een filmpje gevonden waarbij te zien was dat de beugels idd niet helemaal tegen het moederbord worden getrokken. Normaal zorgt de verdikking van de schroeven ervoor dat ze niet door het moederbord verdwijnen bij mij was dit echter niet het geval maar ik ben dus op tijd gestopt met aandraaien. ;)