Specificaties 120GB 2.5" (SATA-300) @ 270/130MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 320 120GB Review

HectorMalot 9 juli 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.411 views

Intel 320 120GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Geen bewegende delen
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Niet echt, behalve de prijs.

Na besloten te hebben om een SSD in mijn bijna 2 jaar oude MacBook Pro 15 inch in te bouwen werd het de vraag welke schijf ik daar het liefst wou inbouwen. Gegeven het gewenste formaat (120GB) was ik aan het twijfelen tussen de Crucial M4 128GB (Sata-600) of de intel 320 120 GB (sata-300).

Omdat mijn macbook toch geen Sata-600 ondersteund, de intel 5 jaar garantie heeft (tegen 3 jaar op de crucial) en het lezen van positieve reviews op de macrumors forums besloten om voor de intel te gaan. De SSD besteld bij MyCom en binnen 2 dagen in huis! Je krijgt er van intel nog een SSD 'Speeddemon' sticker bij. (hoera!)

Installatie
Het vervangen van de HDD van de macbook is erg gemakkelijk. Na het openen van de onderkant van de macbook is het een kwestie van twee schroefjes rond de HDD losmaken, 4 x een T6 torx schroefje van de HDD overzetten naar de SSD en dan vervolgens de SSD terugplaatsen en alles weer vastzetten. (Alles aan de hand van de iFixit guide, het verwijderen van de batterij is niet noodzakelijk).

Bij het installeren van OS X liep ik echter tegen een onverwacht probleem aan. In het scherm waar je voor de verse installatie de schijf kiest om OS X te installeren stond namelijk geen disk. Even nazoeken op internet leverde op dat de SDD (vanzelfsprekend) niet gepartitioneerd is en dat dit eerst via disk utility (in het menu boven de installer) moet gebeuren voordat de schijf gekozen kan worden. Daarna liep alles als een zonnetje.

Gebruik
Zoals verwacht levert de SSD een merkbare tijdwinst op bij het opstarten van de laptop en het openen van programma's. Ter indicatie: het starten van 'system preferences' kost gewoonlijk tijd (misschien vanwege het laden van alle panels?) maar staat nu direct op het scherm. Dit geldt voor alle software en de meeste vertragingen die je gewend bent zijn er niet meer.

Benchmark
Met XBench een kleine test van de SSD gedaan. Als er Tweakers zijn die graag andere benchmarks voor de ssd in de MBP willen zien, dan wil ik er wel eens naar kijken.

XBench resultaten

p.s. Eerste review voor tweakers. Als er mensen zijn met ideeen voor verbetering dan hoor ik ze graag in de comments/dm. Ik zou de hem graag verbeteren ipv het opvissen van negatieve reacties ;)

Heb jij ook een Intel 320 120GB?

Reviews door de redactie

Waarom mis je de sata-600 ondersteuning? Je kan 'm altijd in een sata3 slot pluggen, en hij heeft niet meer dan 3Gbit/s nodig...
Zal het even beter verwoorden in de review.
Ik zou voor een meer 'future-proof' investering liever voor de intel 510 (sneller, sata-600) gegaan zijn, maar aan de andere kant vond ik het de prijs niet waard.
Een future-proof SSD? Wat denk je wat de mensen met een Postville denken nu de 3xx en 5xx uit zijn gekomen? En hoe lang denk je dat het duurt tot er weer een nieuwe generatie komt?

Hardware is bijna per definitie niet future-proof, zeker niet de wat nieuwere dingen zoals consumenten-ssd's.
Niet helemaal wat ik bedoelde :) Natuurlijk komen er elke dag nieuwe producten uit en zijn er voor het eind van het jaar nieuwere SSDs uit die een betere prijs per GB en snelheid beloven. Stel dat ik m'n macbook over 3 jaar vervang, ga ik dan ook een nieuwe SSD kopen, of bouw ik deze over? Dat hangt af van hoe deze nu presteert en een snellere ssd (ondanks dat m'n mbp nu toch geen sata-600 heeft) zou dan eerder nog een paar jaar meegaan dan deze. Anderzijds zullen de prijzen tegen die tijd anders liggen en kan het dan misschien sowieso wel uit om een betere ssd te kopen.
Dan kun je wel een leuk een SATA 6Gbps controller hebben, maar als de schijf dat niet voltrekt, dan heb je er alsnog niets aan. Dat is hetzelfde als die mechanische disks die een 6Gbps interface hebben, maar nog lang die snelheden niet halen.
Ik sluit me bij S0epkip aan.
Dat een product niet meer het allernieuwste is, betekent zeker niet dat het meteen niet meer werkt.

Hoeveel Golf 4'tjes en Polo 9N'tjes zie je rondrijden? Kentekens zijn niet allemaal xx-Rxx-x hoor :P

Ook in de ICT wereld is een half jaartje niet meteen kopeloos verouderd.
Een Postville G2 SSD van Intel doet nog steeds wat ie moet doen. Heeft TRIM, GC, SSD zoektijden en 180+ MB/s leessnelheden. Core 2 Duo's of non-SB CPU's werken nog steeds prima, een iPhone 3GS of een single-core Android telefoon is ook nog steeds een uitstekende telefoon :P
En als je nieuw kunt kiezen, oke, maar het verschil tussen sata-300 en sata-600 is ook verwaarloosbaar. Een SSD koop je voor de lage latencies in eerste plek :)