Specificaties Tower, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Solo Review

Krikke 23 maart 2007, 2.516 views

Antec Solo

Pluspunten

• Mooi design
  • Gemakkelijk inbouwen
  • Stil

Minpunten

• Lawaai van fan op snelste stand

Het werd (hoog!) tijd om mijn Pentium 3 eens de deur uit te zwieren en de hele boel eens te vernieuwen. Hier de volledige setup:

Antec Solo (No PSU)
Gigabyte 965P-DS3
Seasonic 430W Silent
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, ATA 133, 16MB)
MSI GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX8800GTS-T2D640E
2 x 1GB PC5300 DDR2, CL4 (Corsair, VS1GB667D)
Samsung SH-S183A 16x DVD+/-(Re)Writer SATA
Samsung SyncMaster 205BW (20", wide, 6ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zilver)
Philips A2.610(5.1)

De Philips geluidsset was al in mijn bezit en het Samsung scherm heb ik enkele maanden geleden al aangekocht en intussen ook gereviewed:

zie http://tweakers.net/productsurvey/survey/3770

Op zoek naar een nieuwe behuizing

Bij het samenstellen van een nieuwe pc is dit zowat het laatste dat ik doe, de behuizing uitkiezen. Ik ben begonnen met het lezen van reviews en het opzoeken van prijzen bij verschillende winkels. Mijn beginwensen waren: een voeding van rond de 450W om mijn systeem nog iets of wat ademruimte te gunnen, een zwarte case (wit vergeeld toch maar), stevig en solide zijn, van een kwaliteitsmerk en ze moest stil zijn !

Ik kwam al snel bij Antec uit, een goede prijs/kwaliteit verhouding en veel tevreden gebruikers. Daarbij had mijn pc-boer Antec standaard in zijn gamma zitten. Op het eerste zicht kwam ik bij de Sonata 2 uit die komt met een goede 450W voeding voor een hele schappelijke prijs, maar het deurtje van deze kast wordt in vele reviews met de grond gelijk maakt, dus daar ging ik voor passen (ik zou het er toch wel eens afrijden met mijn bureaustoel). Vervolgens viel mijn oog op de P150, het kleine broertje van de P180 (die buiten mijn budget viel). Kreeg goede reviews en had enkele aantrekkelijke eigenschappen, zoals een handig systeem om je HD's geruisloos in op te hangen en een strak design. MAAR, hij was wit! Gelukkig voor mij vond ik al snel de Solo, die niets anders is dan de zwarte broer/opvolger van de P150. Hij is volledig piano black en de voorkant is van aluminiun (dat eigenlijk nog mooi past bij mijn scherm en toetsenbord, die ook zwart/grijs zijn). Naar mijn mening een hele mooie, sobere en strakke behuizing. Het was wel zonder PSU dus die moest ik nog apart aanschaffen.

Verpakking en inhoud

Toen ik de doos opendeed, was ik aangenaam verrast te zien dat de behuizing vanboven en vanonder in een stevige foam zat ingepakt, de hele case zat dan ook nog eens in een soort stoffen zak! Netjes gedaan.

Verder zaten er een hele resem schroefjes bij en een boekje met wat uitleg.

Features

De linkerkant van de case kan je met 2 duimschroeven losdraaien, de rechterkant is met gewone schoefkes (beide zijn trouwens voorzien van een soort coating tegen geluid, geen idee of het ook effectief is...). De voorkant is ook één grote deur die je gemakkelijk kan verwijderen (voor alle duidelijkheid, bij normaal gebruik blijft die dicht!).

Aan de voorkant zijn 4 x 5.25" trays voorzien, waarvan 1 aangepast kan worden naar een 3.25" tray. Plaats genoeg dus om alles kwijt te geraken. Draai je de grille (waar evt nog 2 80mm fans kunnen geïnstalleerd worden) weg, kom je bij de voorziene HD plaats uit. Er is plaats voor 4 HD's indien je ze op de trays (met rubberen voetjes) schroeft die meegeleverd zijn, waarna je ze gemakkelijk terug in de case klikt. Kies je voor het andere systeem, waarbij je HD's aan rubberen elastieken worden opgehangen, dan kan je er drie kwijt. Ik heb persoonlijk voor deze laatste gekozen omdat ik maar 1 HD heb en deze is nu quasi onhoorbaar (wat een verschil met die ratelende 20GB Maxtor uit mijn oude pc!). Deze manier van ophangen zou ik niet aanraden indien je veel met je kast rondsleept, dan zouden ze er naar mijn mening wel eens kunnen uitschuiven!

Vooraan zijn 2 USB poorten te vinden, firewire en geluid/micro, heel handig, maar ook al vrij standaard in de meeste cases. Aan/uit knop en HDD hebben een blauwe LED en dat geeft wel een mooi accentje aan he t geheel.

Aan de achterkant vind je een 120mm fan terug met een knopje om de snelheid in te stellen. Op de laagste stand is die vrij stil, op de hoogste stand maakt hij toch wel ferm wat lawijt (het neigt naar een stofzuiger), maar aangezien mijn systeem koel genoeg blijft, laat ik de fan dus op de laagste stand draaien. De koelprestaties zijn ok in mijn ogen,

Temps bij normaal gebruik:
CPU: 32°
GPU: 54°
HD: 35°C

Alle apparaten met stockkoelers en zonder extra fans in de kast. (temps tijdens belasting komen eraan). De kast laat wel toe om vanvoor indien gewenst extra fans bij te plaatsen!

Achter de rechterkant van je kast vind je binnenin nog kabelgeleiders waar je gemakkelijk al je overbodige en te lange kabels in kwijt kan, handig gezien!!!

Onderdelen installeren

Dit ging eigenlijk vrij vlot, het blijft wat gepruts om alles in de case te krijgen, maar dat is ook net het leuke om hem zelf te bouwen. Er zijn geen scherpe randjes te bespeuren. Zowel HD's als DVD writer zijn snel en gemakkelijk met geleiders (die je eerst op je apparaat schroeft) in de kast te klikken (of op te hangen). Voeding ging er vlotjes in. De grafische kaart past er net in, zonder HD plaats te moeten opgeven. Ook handig was het feit dat de connecties voor de front usb in één connector waren gestoken, voor de audio ook trouwens. Geen gepruts meer om één voor één die draadjes te verbinden met je mobo.

Eindbeoordeling

De kast is op zich niet de goedkoopste, maar voor deze prijs,

krijg je een mooie, strakke en solide kast, met enkele leuke features. Zijn geld zeker waard. Voor een echte 'high end' gebruiker zal deze kast misschien tekort komen en voor de gewone 'mainstream' gebruikers zal ze waarschijnlijk te duur zijn, maar laat me zeggen dat deze kast uitermate geschikt is voor de iets meer verwachtende pc liefhebbers!

PS: reviews van de overige onderdelen komen eraan!

Heb jij ook een Antec Solo?

Antec maakt zeer zeker goede kasten,
heb de p180, maar af en toe valt die me nog best tegen hoe 'stil' die is. Deze kast was misschien wel een betere keus geweest zo te lezen.

Goede review trouwens!
Mooie kast.
De goedkopere versies van deze kast zijn de NSK-6500 (met 430W voeding) en de NSK-6000 (zonder voeding).
Verschillen zijn harddisks in een uitneembare tray en stalen zijplaten met fanduct.
ik zou het er toch wel eens afrijden met mijn bureaustoel
Heel herkenbaar, ik heb een Chieftec met deurtje en die is er regelmatig afgereden zeg maar.

Leuke survey, maakt me weer aan het twijfelen welke kast ik nu zou nemen.
Mooie review! Hoeveel centimeter hield je over toen je de videokaart erin plaatste? En denk je dat een 8800 GTX er ook in past?