Specificaties Socket 775 met Intel P965 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P965 Platinum Review

NuclioN 20 maart 2007, laatste update op 20 maart 2007, 1.070 views

MSI P965 Platinum

Pluspunten

• Goede featureset
  • OC voor beginners
  • Hoop S-ATA aansluitingen
  • Simpel te configureren RAID controller
  • Hoop extra accesoires bij het moederbord
  • Passieve koeling

Minpunten

• Karige handleiding
  • JMicron IDE Controller is van beroerde kwaliteit
  • Plaatsing IDE connector op bord is niet echt handig
  • Bij CF opstelling mogelijk 3 S-ATA poorten onbruikbaar
  • Gebruik van seriŽle & parallele poort op backpanel i.p.v. USB2.0/Ethernet/FireWire

Layout Score: 2

Mijn oude systeem was aan een upgrade toe (AMD Athlon XP 3400+ Clawhammer, MSI K8NEO Platinum, 1 GB DDR 400 & Asus X850XT PE). Ik had mijn oog allang laten vallen op een systeem met een Intel C2D & nVidia 8800 GPU. Het enige punt waarover ik niet meteen kon beslissen, was de keuze voor een moederbord.

Omdat ik geen interesse heb/had in een SLI systeem, vielen al een hoop (dure) moederborden af. Daarna heb ik mezelf is georiŽnteerd op de mogelijkheden, en heb daardoor mijn keuze beperkt tussen een MSI iP965 Platinum & MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Omdat ik goede ervaringen heb gehad met MSI, leek mij het niet echt nodig om naar andere merken te kijken. Daarnaast komen deze twee moederborden uit veel tests goed uit de verf ten opzichte van de concurrenten.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de iP965 Platinum, mede door de nieuwere soutbridge en de vele S-ATA aansluitingen.

Lay-out

Het moederbord heeft op zich een vrij logische indeling gekregen. Een vreemde gewoonte van MSI blijft dat ze de DualChannel geheugensloten niet dezelfde kleur geven. Daarnaast waren de kunststofkleuren van de sloten (lichtgroen & lichtoranje) ook niet echt duidelijk te onderscheiden van elkaar.

Een groot minpunt van de lay-out is dat de IDE aansluiting zich helemaal onderop het bord bevindt. Dit betekende in mijn geval dat ik mijn CD/DVD drives twee sloten omlaag moest zetten om ze te kunnen verbinden met het moederbord. Dit is niet echt een ideale oplossing, zeker wanneer je een grote kast hebt.

Een betere oplossing was geweest om de IDE & floppy aansluiting om te wisselen, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de aansluitkabels.

Een tweede minpunt van dit moederbord is het gevaar dat de S-ATA aansluitingen worden geblokkeerd wanneer je een CF opstelling neemt. Zeker bij grote videokaarten is het gevaar reŽel dat de aansluitingen worden geblokkeerd door de koeling van de videokaart. Dit geldt zeker voor de bovenste rij connectoren.

Features & aansluitingen

De featureset van dit moederbord is wat mij betreft erg compleet. Bijna alles wat je wilt, is terug te vinden op dit moederbord.
- 6x S-ATA II (RAID 0,1,5&10)
- max. 10x USB2.0 poorten
- 1x IDE
- 2x PCIe 1x
- 2x PCI
- 1x PCIe 16x (ondersteuning voor CF)
- 1x PCIe 16x (werkt op 4x bij CF opstelling)
- 7.1 HD Audio
- 1 GBit Ethernet
- 2x FireWire

Op de backplate zitten de gebruikelijke aansluitingen. Het vreemde is wel dat er nog steeds een seriŽle & parallele poort zijn opgenomen. Deze hadden wat mij betreft vervangen mogen worden door extra USB2.0 aansluitingen, of een extra ethernetpoort.

Stabiliteit

Tot nu toe heb ik nog geen stabiliteitsproblemen ondervonden. Tot nu toe is alles nog verlopen zonder hardwarematige problemen of iets in die trant.

OC Functionaliteit

Zal zonder twijfel goed genoeg zijn, dit is althans uit de meeste testen gebleken. Ik heb zelf nog niet aan de knoppen zitten draaien, maar ben van plan om binnenkort is te kijken wat ik met deze hardware allemaal kan.

Voor mensen die (nog) niet zoveel verstand hebben van overclocken, heeft MSI de zogenaamde D.O.T. meegeleverd. Met behulp van deze software kan de processsor in stappen worden opgevoerd aan de hand van vooraf ingestelde parameters in de BIOS. Dit overclocken kan zowel uit de BIOS gebeuren als vanuit Windows. In deze software zit ook de mogelijkheid om de videokaart ook meteen mee te nemen in de overclockronde, maar dit kan alleen wanneer dit een MSI videokaart is.

Prestaties

De prestaties zijn in het algemeen best in orde. Dit geldt helaas niet voor de JMicron IDE Controller. Dit is een bron van ellende wanneer je veel gebruik maakt van je CD/DVD drives. Zonder de meegeleverde drivers is de doorvoersnelheid niet echt 'bijzonder', maar met de drivers is het nog een stap erger. Het probleem is dat wanneer de drive actief wordt, je als het ware 'mouse lag' krijgt. Dit is zťťr irritant, maar helaas moeilijk te verhelpen.

Naast de tegenvallende prestaties van de JMicron IDE Controller, ben ik ook nog niet helemaal te spreken over de doorvoersnelheid van de HDD's. Deze liggen een beetje onder het niveau wat gebruikelijk is, en hier moet ik nog even zoeken of dit aan mijn RAID configuratie ligt, of puur aan de controller.

ik ben absoluut niet ontevreden met dit moederbord. Dit moederbord kan ik van harte aanbevelen, mits je bereid bent om over te stappen naar S-ATA CD/DVD drives. De JMicron IDE Controller geeft hoofdzakelijk ellende, en is de enige grote smet op de blazoen. Daarnaast is de plaatsinge van de IDE aansluiting op het moederbord ietswat 'beroerd' te noemen.

Heb jij ook een MSI P965 Platinum?