Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB Review

Vraaag 7 juli 2011, laatste update op 7 juli 2011, 2.020 views

Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Warmteproductie
  • Prestaties

Minpunten

• Geen

Introductie:
Voor de nieuwe computer was ik op zoek naar een stel harde schijven voor data opslag, de Samsung F3 500GB (HD502HJ) had een mooie prijs en ik had zelf al goede ervaringen met de 1000GB variant uit de F3 serie, de keuze was dus snel gemaakt!

Specificaties van fabrikant:
Samsung heeft een waslijst met "erg boeiende specificaties, ik heb ze speciaal voor jullie opgesomd:
Drive Configuration
Rotational Speed: 7 200 rpm

Prestatiespecificaties
Average Seek Time (Typical): 8,9 ms
Gemiddelde latency: 4,14 ms
Media Transfer Rate (Max): 250 MB/sec.
Interface Transfer Rate (Max): 300 MB/sec.
Drive Reday Time (Typical): 8 sec

Breedte: 101,5 mm
Lengte: 147 mm
Gewicht (gem.): 475 g
Features van fabrikant:
De HD502HJ beschikt over [url=http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.[/url] (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology) en NCQ (Native Command Queuing).

Verpakking:
De harde schijf wordt geleverd in een plastic doosje welke je kunt openklappen, in het doosje zit een installatie-gidsje + 4 schroefjes.
Een unboxing van de HD502HJ op YouTube:

Out of the box:
De harde schijf ziet eruit als elke andere 3.5inch 7200RPM schijf:

Prestaties:
Ik heb om de prestaties te meten drie programma's gebruikt: AIDA64 HD Bench, CrystalDiskMark (0Fill & Random) en HDTune 4 Pro, ik heb de resultaten van een oudere Western Digital 320GB (WD3200KS) en de Samsung F3 1000GB (HD103SJ) ook in de grafiekjes van de Samsung F3 500GB (HD502HJ) meegenomen.

AIDA64 Average Read Access:

AIDA64 HD Bench:

CrystalDiskMark 0Fill:

CrystalDiskMark Random:

HDTune 4 Access Times:

HDTune 4 Burst Rate:

HDTune 4 Transfer Rate:

Bovenstaande grafiekjes spreken voor zich, de snelheden zijn volgens mij prima voor een 7200RPM harde schijf.

Betrouwbaarheid:
De schijf draait nu momenteel pas twee maanden dus over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, het ziet er tot nu toe goed uit.

Compatibiliteit:
De schijf is gebruikt met de P55 en P67 chipset van Intel, op deze chipsets werkt het zonder enige problemen, hoe dat bij andere chipsets is durf ik niet te zeggen.

Ondersteuning vanuit de fabrikant:
Ik heb geen ervaringen met Samsung en haar ondersteuning. Voor een harde schijf komen ook geen firmware-updates uit dus heel veel kan ik hier niet over schrijven.

Geluidsproductie:
Een van redenen dat ik voor deze 500GB schijf ben gegaan is dat ik goede ervaringen heb met de 1000GB variant, de schijf is naar mijn mening erg stil (sterker nog ik hoor hem niet eens), ook bij zoeken e.d. hoor ik de schijf niet.

Warmteproductie:
Ik heb de temperatuur van de harde schijf bijgehouden tijdens een dag werken met de schijf en vervolgens de idle en stressed temperatuur in een grafiekje gezet:

Prijs:
Voor deze harde schijf heb ik 33,99 betaald bij Highflow, ik vind dit een nette prijs voor een 500GB schijf.

Conclusie:
De HD502HJ is een snelle 7200RPM harde schijf, daarnaast is de schijf stil en koel, dit alles voor een prijs van rond de 33 euro is helemaal perfect.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB?

Heb dezelfde schijf gestoken in de pc van de schoonfamilie, is volgens mij inderdaad de beste keuze die je momenteel kan maken naar budget/snelheid toe.
De 1G versie kan je ook nog overwegen, die heb ik, maar is voor de schoonfamilie gewoon niet nodig.
Ideaal voor een budgetpc, wat jij mooier weergeeft dan ik kan zeggen. Van mij krijg je 4*, gezien iedereen hier een critucus is geworden.
Doordat mensen kritisch zijn kunnen mensen hun reviews verbeteren, dus dat lijkt me eerder positief.
Maargoed @ review schrijver
Een aardige review hoor, maar imo te veel cijfertjes, zelfs maar een korte uitleg of beschrijving van bv. hoe snel de schijf aanvoelt zou fijn zijn.
Het is een DATA schijf dus ik gebruik hem niet voor OS, daarvoor heb ik een SSD, een 7200RPM drive voelt natuurlijk erg traag aan als je al meer dan een jaar een SSD hebt. ;)
Deze schijf net besteld voor me vader's pc, wel 80 euro nu :'(