Specificaties WiFi-N (2,4GHz) max. 300Mbps met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WN822N Review

silasje1 30 december 2012, 21.887 views

TP-Link TL-WN822N

Pluspunten

• Bereik
  • Snelheid
  • Stabiliteit (verbinding)
  • Antennes (draaibaar)
  • Meegeleverde usb kabel

Minpunten

• Uiterlijk (wit, waarom?)
  • Groen LED die knippert als er iets gebeurt. Koop daarvoor een zwarte stift en maak het ledje ontzichtbar
  • Geluidsproductie op max?

Intro

Ik had eerst een goedkope Sweex LW313 wlan adaper. Hiermee had ik veel connectie problemen. Ook waren de drivers vaak een probleem. Toen ben ik opzoek gegaan naar een Wlan-Usb adapter die:
1. Externe antennes heeft
2. Makkelijk verplaatsbaar
Na wat zoek werk kwam ik op deze adapter uit. Er waren toen nauwelijks reviews ervan en besloot deze te kopen dankzij een enkele review die hier verder op wordt aangehaald. Ik heb hiervoor veel andere producten geprobeerd die allemaal slecht waren....... deze heeft het tot nu toe alleen goed gedaan.

Ik behandel hier Versie 1 (versie 2 heeft een andere chip)

Uiterlijk

De WN822N is voorzien van een witte glimmende laag. Smaak verschilt maar zelf vindt ik hem spuuglelijk dit komt voornamelijk doordat veel computer apparatuur tegenwoordig zwart is. De meegeleverde USB kabel is ook wit, waardoor het de TP-link teveel opvalt (gelukkig kan elke usb kabel erop gezet worden). Verder zit er een groen lichtje op, die knippert als er activiteit is. Dit ledje kan soms er vervelend zijn maar ook handig als de verbinding het niet doet is gelijk te zien wat het probleem is; de adapter of de computer zelf. Ik heb de groene led "stuk" gemaakt omdat ik s'nachts een disco in mijn kamer had.

Aansluiten

De TP-Link TL-WN822N komt met een 1,5 meter mini-USB->USB 2.0 kabel. Hierdoor is de TP-link zeer makkelijk te verplaatsen om een beter bereik te krijgen. De antennes zitten vast aan de adapter en kunnen dus niet worden vervangen (tenzij je de plastic buitenkant er vanaf afhaalt en de draden doorknipt en ergens anders op vast soldeert). De antennes kunnen 180 graden worden gedraaid om een beter ontvangst te krijgen. De antennes draaien los van elkaar.

Presaties

Ik heb geen benchmarkstools of dergelijke kunnen gebruiken. Maar ik heb wel speedtest.net resultaten. Mijn router staat 2 verdiepingen lager, dus er zit aardig wat ruimte tussen. Met mijn vorige wlan adapter had ik een download van: 1.8 mbps (megabyte). Met de nieuwe TP-Link kreeg ik gelijk 2.9mbps (megabyte). Mijn upload is ongewijzigd dit heeft te maken met de limiet van mijn provider.
De prestaties binnen huis zijn goed! Downloads gaan veel sneller, de ontvangst is ook veel stabieler dan eerst. De ping in alle games zijn omlaag gegaan t.o.v. mijn oudere adapter. De ping van mijn pc naar router bedraagt 1ms. Zelfs met 9 andere WiFi netwerken is er nog een goed ontvangst.

Bereik

De TP-Link heeft 2 antennes die zich buiten de behuizing bevinden. De meeste adapters hebben deze in de behuizing wat voor een minder goed ontvangst kan leiden. Ik had ongeveer 5 wlan verbindingen meer dan eerst (ik kon deze dus zien tussen mijn rijtje van verbindingen en dus heeft deze een beter bereik). Ook zijn mijn 2 a 3 streepjes in windows naar 4-5 gegaan. Door de adapter naar een andere plek te zetten kunnen meer verbindigen worden gevonden. Het verplaatsen van de adapter loont want het verplaatsen van de adapter van de ene naar de andere kant van mijn bureau heeft veel impact op de verbinding (van geen verbinding naar een snelle verbinding). De TP-link is een mooie vooruitgang op het vlak van bereik waar sommige USB-wlan adapters nog wat van kunnen leren.

De TP-link heeft in vergelijking met andere USB-wlan adapters een normale prijs. Voor de prestaties die hij levert is hij goedkoop te noemen. Een hoog bang-for-the-buck gehalte dus. Ik heb deze voor 15 euro gekocht destijds.

Geluidsproductie?

De TP link maakt een soort knetternd geluid wanneer ik op de max snelheid ga downloaden via Utorrent ed. Ik kan niet zeggen of dit normaal is maar stoort mij soms wel.

Groene-led

Ik heb de TP link geopend en het groene ledje stukgemaakt en ben nu een stuk gelukkiger. Men moet met een schroevendraaier een beetje op het groene ledje schuren/drukken todat er geen licht meer uitkomt.

Tips

Ik heb de TP-Link op verschillende plaatsen uitgeprobeerd. Eerst achter mijn computer waardoor ik nauwelijks een verbinding kon maken met enig netwerk. Het verplaatsen naar een plek zonder apparatuur verhielp alles. Probeer eens een speedtest.net te doen en dan steeds de TP-Link te verplaatsen en zo een beter signaal/snelheid te behalen

Externe benchmarks:

"The Fritz adapter managed 62.5Mbps, the Tenda 60.5Mbps and the TP-Link a whopping 73Mbps."

"The Fritz (4.9Mbps) and Aspire One (3.9Mbps) adapters give similar mediocre results, whereas the TP-Link returned a very impressive 11Mbps. Checking the signal strengths using Inssider, it confirmed that the TP-Link was able to pick up much fainter signals. Also, with the USB cable and adjustable antennas, you have more freedom to position it to get a decent signal. As you can see from the graph, there were still some pretty bad dropouts, but it never lost the connection completely. The Aspire One took several attempts to complete the test."

bron: http://kelvyntaylor.blogs...nk-300mbps-high-gain.html

Conlusie:

Als je een nieuwe adapter zoekt die niet portable (in de zin van even meenemen naar de macdonalds) moet zijn, maar puur voor snelheid en bereik, is de TP-Link WN882N de ultieme keuze. Gamers zullen deze adapter ook waarderen, aangezien het bereik groter is en de ping minimaal is (al zullen de meeste gamers voor LAN gaan). De ping tegenover de LAN verbinding van de PC een verdieping onder mijn kamer is verwaarloosbaar, de TP-link heeft soms zelfs een lagere ping. Voor de prijs moet je het niet laten zitten, want hij is scherp geprijsd en werkt gewoon goed.

Speedtest.net resultaten:

Dichtbij:

Veraf (New York):

Pingtest:

Downloads:

Driver V1 (te herkenen aan de V1 aan de onderkant):

Driver V2 (te herkenen aan de V2 aan de onderkant):

Opvolger?

Dit lijkt de opvolger te zijn:
Ik ga deze kopen omdat ik mijn WN822N aan mijn opa heb gegeven.

edit:
13 september 2011: meer tekst toegevoegd en wat beter geschreven.
27 oktober 2011: veel herschreven.
3 november 2011: Conclusie, veel bijgeschreven. Plaatjes en kopjes
20 maart 2012: nieuwe beleving toegepast, veel herschreven naar ABN
19 mei 2012: Nieuwe benchmarks
30 december 2012: Stukje over de mogelijke opvolger gevonden, ga deze kopen en uitproberen

Heb jij ook een TP-Link TL-WN822N?

"Ik had ongeveer 5 meer wlan verbindingen meer dan eerst"
Dat is vreemd; aantal verbindingen is op basis van broadcast; je hebt dan nog geen verbindingen met deze nieuwe acces points dus kan je ook niet zeggen hoe sterk het signaal is.
Tuurlijk is het een broadcast, maar je ontvanger laat ze pas zien zodra er ook daadwerkelijk genoeg bereik is voor verbinding.
Anders zou je alle verbindingen van een kilometer verderop nog moeten zien, gezien sommige routers écht ver komen.

Nette review van een leuk product.
Succes ermee! :)
noem eens een consumenten router op die een bereik van een km heeft.
Line of Sight? Een hele hoop. WRT54GL is denk ik het meest voor de hand liggende voorbeeld.
ik kon ze eerst niet tussen de lijst van netwerken zien. En nu dus wel, dan neem ik aan dat deze adapter een beter bereik heeft. Of is dat verkeerd gedacht?
Een beetje laat, maar mag ik er vanuit gaan dat deze werkt met WIN 7 x64?!
Gebruikt onder besturingssysteem:

Windows 7 x64
Dat kan je dus aannemen ja. Het staat ook op de site: http://www.tp-link.com/en...ils/?model=TL-WN822N#spec
Ik overweeg deze ook te kopen, maar ik ben een beetje huiverig vanwege de genoemde geluidsproductie. Hij komt in de woonkamer te staan, dus ik wil niet dat het storend is. Kunnen andere bezitters hier ook nog iets over vertellen?

Is het storend of echt alleen bij max load?
beetje late reactie maar bij mij maakt hij geen geluid
ik denk dat ik een brakke versie had. Hij klapte er soms ook uit op max. Heb nu een andere opstelling (ddwrt en een drlink dir615 als host). Denk dat er nu wel betere 5ghz - 802.11AC adapers zijn op de markt.
ik zou het niet weten . kom niet bij die mensen thuis.
gaat mij er gewoon om dat het wettelijk verboden is om op iemands verbinding mee te liften. en of die tp-link ook te beveiligen is
mijn verbinding is beveiligd daar komt niemand op . maar omdat mijn kinderen s`avonds niet meer op internet mogen als het bedtijd is . en ze wel met hun mobieltje via die verbinding verbinding maken .
ik zet namelijk mijn wifi s`avonds uit . niet om mijn kinderen te pesten maar om duidelijk in regels te zijn naar de kinderen.
nou zullen mijn kids niet echt schade aan richten op hun verbinding. maar het gaat mij om het idee.
dat heeft te maken met je router. Dat heeft niks te maken met een ontvanger :) Hun hebben dan geen beveiliging op hun Router aanstaan. Vraag of ze misschien hun beveiliging willen aanzetten (WPA-2)
Of log zelf gewoon in op de webinterface en zet WPA2 aan }>
Ofwel verbinden ze met de kabel en hebben ze geen last ofwel kunnen ze er zelf niet meer op maar dan zal er wel iemand langs komen om het op te lossen :P
Kleine correctie: volgens mij heeft een rechter zich uitgesproken over het meeliften op iemand anders zijn verbinding en is dat gewoon toegestaan.
mijn overburen hebben ook een tp-link.
is die te beveiligen voor mensen van buitenaf?
Want nu kan ik zo op hun verbinding meesurfen
Je bedoelt hun router? of hebben ze een ADhoc aangemaakt?
Hoe verhoudt deze adaptor het tov de 821N? pricewatch: TP TL-WN821N
Deze heeft een usb verbindings kabel waardoor hij makkelijker te plaatsen is. Ook zijn er 2 verstelbare antennes.
Ik ben overgeschakeld van de tp tl-wn821n versie 3 naar deze dongel en ging van 2 vd 5 streepjes naar de volle 5. Bereik is dus véél beter. Ik heb overigens niet vanwege het bereik maar vanwege de instabiliteit van de tl wn 821n deze dongel aangeschaft.

Alle problemen waren in 1 klap verdwenen..
Gezien de positieve beoordelingen heb ik deze enkele weken geleden aangeschaft. Hierbij moet ik zeggen: ik ben onder de indruk!
Ja doe even een review, ik ken iemand die hem ook wil gaan kopen :)
Hoi silasje1,

Zie ik nou goed dat je deze adapter niet straight in je USB poort kan stoppen maar dat je een kabeltje nodig hebt?
je hebt voor de wlan adapter een bijgeleverde kabel. Dit is USB naar mini-usb(of iets dergelijks). Daarmee kan hij direct in je usb poort
gelukkig kan elke usb kabel aangesloten worden...

Kijk hiermee uit. Het kan aan mij liggen. maar bij werkt alleen de witte goed. Snap er echt niks van. usb zou usb moeten zijn. Maar toch doet hij het bij de witte beter. Heb hier echt uren mee zitten kloten.
Die witte doet het bij mij minder :P ik heb een zwarte gekocht en die heeft veel betere snelheden :p Maar die witte werkt goed nog
Huh, maakt dat echt wat uit ... Ik gebruikn een 5 meter lange kabel van action om mijn usb adapter goed te positioneren :P . Ik zal eens kijken of andere kabels inderdaad wat uitmaken want dit lees ik voor het eerst.
Hmm, nog geen verbazingwekkende prestaties met dit ding hier. Ik heb gewoon de instructies van het boekje gevolgd. En haal net aan 9Mbps. Op een KPN-abonnement van 40Mbps. (weliswaar gedeeld met twee andere PC's, eentje ervan rechtstreek ethernet bekabeld, andere via Homeplug). Zijn deze twee drivers die hier staan, anders dan degene die TPLink jezelf via het CDtje laat installeren?

@ Silasje, precies dezelfde kabel, alleen dan zwart?

EDIT: Ik heb ook maar 3 van de 5 streepjes.

[Reactie gewijzigd door Crescendo op 18 mei 2012 20:56]

Naja gewoon een paar verschillende kabels uitgeprobeerd. Die van me camera deed het best.

De links zijn enkel drivers. Die op CD zijn met een wizard :)