ASRock 775Dual-VSTA Review

schaduw 20 november 2007, 998 views

ASRock 775Dual-VSTA

Pluspunten

• brede ondersteuning
  • DDR of DDR2
  • AGP en PCI-E
  • SATA + IDE + 7.1 onboard (kortom; erg compleet voor dit budget)
  • stabiel
  • lage prijs

Minpunten

• overklokken
  • onduidelijke BIOS opties

Layout Score: 4
Dit Asrock 775Dual-VSTA moederbord is bekend vanwege de brede hardwareondersteuning die het een ideaal upgrade bordje maakt. Zie natuurlijk ook het topic op GoT http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1155011
Ik heb dit bord vanaf december in gebruik, met een Celeron 356.

Upgraden
Je kunt er DDR of DDR2 geheugen op kwijt.
Je kunt er een AGP 8x en/of een PCI-E videokaart in kwijt (helaas maximaal x4 snelheid, geen x16
En daarnaast kun je vele socket 775 processoren gebruiken

Ik heb zelf eerst mijn oude AMD XP processor en moederbord verkocht en dit moederbord (in december 2006) gekocht icm. een Celeron 356. Mijn AGP 9800 pro videokaartje en 1GB DDR geheugen kon ik dus zo overzetten. Later begaf de videokaart het en heb ik gelijk een PCI-E videokaart gekocht. En nog een tijdje later heb ik DDR2 geheugen gekocht en mijn oude geheugen verkocht. Zo heb ik dus langzaam kunnen upgraden en kan ik met mijn huidige systeem weer een tijd vooruit!

Overige belangrijke features zijn overigens 7.1 geluid (ik ben wel een muziekliefhebber, maar geen audiofiel ;)), 4x PCI, LAN, 2x IDE (4 apparaten), 2x SATA, HDMI output naar je videokaart. Zeer netjes voor 50 euro dacht ik zo.

Stabiliteit
In het GoT topic kun je veel ervaringen lezen, zowel positief als negatief omdat bijvoorbeeld Audigy kaarten problemen opleveren. Ikzelf heb met alle bovengenoemde hardware geen problemen gehad, ik heb met deze installatie 1x een BSOD gehad, maar verder niet eens een crash of wat dan ook.

Wat ik wel een nadeel vind, is het BIOS icm de handleiding. Er staan flink wat opties (bij de chipset options volgens mij), waarvan ik geen idee heb wat ze inhouden. En de handleiding biedt niet altijd uitkomst, de beschrijving is daar vaak vaag of opties worden niet eens genoemd. Dit laatste komt wel vaker voor (ik heb vele moederborden gehad, ook bij Abit waren ongedocumenteerde opties na een BIOS upgrade. En de online-handleiding wordt dan ook niet veranderd), maar voor mijn gevoel zijn dit toch wel belangrijke opties.

Mijn nieuwste (2e) PCI-E videokaart deed het pas 100% goed, nadat ik het een en ander willekeurig heb veranderd. Zo kwam ik erachter dat de 'PCI-E downstream pipeline' in mijn geval uit moest. Ook de beschrijvingen van BIOS updates zijn summier. Maar er zijn al flink wat BIOS updates geweest, dus de ondersteuning is er gelukkig nog wel!

Overklokken
Mijn Celeron 356 (3,33 GHz) processor heeft 512kb cache en is dus niet zo achtergesteld als de meeste Celerons. Met een FSB van 166 ipv 133 draait de processor probleemloos 4,17 GHz, zonder veel verschil in hitteproductie. Maar een 200 MHz FSB pakt hij helaas niet, ik had gehoopt toch de 5GHz te halen. Dit zou met deze processor goed mogelijk moeten zijn. Helaas is de vCore in het BIOS niet aan te passen (en ik kan/wil niet solderen aan mijn moederbord), dus dat is erg jammer.

Fazit ;)
Ik ben tevreden met dit moederbord, voor mij werkt het prima, stabiel en zijn de features alles wat ik nodig heb (ik hoef bijvoorbeeld geen Firewire e.d.). Als het overklokken wat makkelijker zou gaan, dan was het moederbord perfect geweest, nu is het gewoon 'goed'!

overige gebruikte hardware:
Celeron D 356 + Scythe Ninja
Coolermaster Extremepower 430W
Maxtor Diamondmax 10, 300GB, SATA
Leadtek XP Deluxe TV-kaart
Club3D 9800 pro AGP (kapot), Connect3D 9600 AGP (tijdelijk), Aopen Aeolus 6600 PCI-E (zeer kort, overgestapt naar-->), POV 7600 GS PCI-E.

Heb jij ook een ASRock 775Dual-VSTA?

Er zijn ook "pinmods" (jaja, CPU heeft geen pins, maar zo begrijp je wat ik bedoel) voor LGA775 procs, beetje zilververf/achterruitverwarmingsreperatiekit spul is voldoende!
Hier alvast een voorproefje van een eventuele productsurvey over de Scythe Ninja :

Leuk, groot ding hoor. Maar (de-)monteren op socket 775 is zeeer lastig met het moederbord nog in de kast zit. Je moet eigenlijk gewoon het moederbord eerst uit je PC halen om de koeler te plaatsen of te verwijderen, en da's geen pretje met zo'n joekel van een koeler die dan ook nog in de weg zit.

;) (maar bedankt voor de tip! misschien dat ik het ooit nog probeer)