Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Zwart Review

ThE-ShoX 7 juli 2011, laatste update op 7 juli 2011, 272 views

Nokia N97 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • 32 GB
  • FM zender
  • Camera
  • QWERTY toetsenbord
  • Bereik
  • Accuduur

Minpunten

• Slecht functioneren
  • Weinig ram
  • Weinig intern geheugen

Ik heb de telefoon nu bijna twee jaar in mijn bezit (sinds september 2009) en ben erg ontevreden over deze telefoon. Toentertijd heb ik voor Nokia gekozen omdat ik goede ervaringen had met hun simpelere modellen, helaas heeft de N97 het betrouwbare beeld van Nokia totaal bij mij verspeeld.

Algemeen
In het begin werden de problemen vooral afgeschoven op firmware problemen en dat deze via een update wel verholpen zouden worden. Inderdaad zijn hierdoor een aantal problemen wel enigszins verholpen, maar een veel belovende firmware update is tot nu toe nog altijd uitgebleven en zal gezien de leeftijd van het toestel hoogstwaarschijnlijk ook niet meer verschijnen.

Problemen
In het begin heb ik vooral problemen ervaren met het touchscreen dat niet goed functioneerde, niet kunnen opnemen als ik gebeld werd en een herstart van de telefoon was onmogelijk als er geen lader in de buurt was. Dit laatste probleem is uiteindelijk verholpen door een reparatie.

Vooral het slecht functioneren van het touchscreen bleef maar steeds terugkeren en zelfs nadat het touchscreen was vervangen, duurde het slechts een paar maanden het weer de kop op stak.

Symbian
Symbian werkt op zich redelijk, maar vergeleken met Android of IOS heeft het gewoon net wat minder mogelijkheden en is het net iets minder gebruiksvriendelijk. Bovendien is nu te merken dat ze echter achter gaan lopen.

Geheugen
De N97 staat wel een beetje bekend om zijn massa geheugen, maar liefst 32 gb, destijds wel een van de redenen waarom ik voor dit toestel gekozen heb. Wanneer dit geheugen echter redelijk vol wordt geplaatst met muziek wordt de muziekspeler echter zeer traag. Duurt gewoon 5 minuten voordat een nummer gekozen kan worden uit Alle Tracks.

Het interne geheugen van de N97 is simpel weg veel te klein en is dan ook een veel besproken onderwerp. Helaas moet bepaalde software verplicht op dit geheugen ge´nstalleerd worden en is de foutmelding te weinig geheugen beschikbaar dan ook geen uitzondering.

Accessoires
Qua accessoires is de N97 nog wel redelijk compleet, hoewel niet alles even goed werkt. De GPS bijvoorbeeld was vooral in het begin een drama en is door de vervanging van de backcover en een aantal software updates wel iets verbeterd, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Navigatie via de telefoon is dan ook gewoon net niet alles.

Daarentegen vond ik vooral de ingebouwde FM-zender zeer handig en heb ik dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt.

Ook de camera (5M) doet het lang niet slecht. Hoewel er wel gezorgd moet worden voor voldoende licht, ondanks dat er een redelijk flits aanwezig is. In ieder geval voor een telefoon een redelijk goede camera.
Filmen is ook niet heel slecht, hoewel hij wel de neiging heeft om te gaan haperen. Zeker bij het afspelen op de telefoon zelf.

Ondertussen is de telefoon nu voor de 5e keer voor reparatie (wordt voor de 2e keer opgestuurd) en ben ik benieuwd hoe hij deze keer terugkomt.

Al met al een telefoon die in eerste instantie veelbelovend leek, maar qua hardware gewoon te slecht is uitgevoerd. Voor mij in ieder geval geen Nokia meer. Het is te hopen dat ik het resterende half jaar, die ik nog door moet komen met de telefoon gaat lukken of dat hij uiteindelijk tegen een muur wordt gesmeten.

Problemen op een rij
Nog even een opsomming van een paar problemen die ik heb ervaren met deze telefoon:
- Veelvuldig slecht functioneren van het touchscreen
- Niet kunnen opnemen wanneer ik gebeld wordt
- Niet kunnen herstarten zonder lader
- Telefoon blijft 2 minuten lang trillen en speelt haperend de beltoon af
- Audio uitgang defect
- Laag belvolume
- Slecht willen opladen
- Vastlopers
- Slechte GPS fix

Heb jij ook een Nokia N97 Zwart?

Reviews door de redactie

Reageert symbian wel responsief op dit toestel? Ik heb namelijk zelf een 5230 en dat ding valt van tijd tot tijd niet vooruit te branden. Soms zit je gewoon 2 seconden te wachten terwijl je van menutje naar menutje klikt. Het voelt gewoon traag en redundant aan. Zo zie je af en toe de interface van je wekker(die niet aanstaat) tussendoor flitsen als je het menu afsluit en terugkeert naar het hoofdmenu, alsof die even snel dat panel op hidden zet.
Dat klinkt mij heel bekend in de oren zoals jij het dat beschrijft. Af en toe is het toestel inderdaad niet vooruit te branden en zie je inderdaad nog wel eens het menu tussendoor flitsen of andere menu´s, vooral bij het draaien van het toestel. Bij het uitschuiven van het toetsenbord gaat het ook lang niet allemaal helemaal soepel. Dat zijn van die dingen die vooral opvallen wanneer je het toestel vergelijkt met bijvoorbeeld de nieuwe Android modellen of een iPhone.