Specificaties 5GHz WiFi + 3G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition) Review

antonvh 12 oktober 2011, 12.853 views

AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition)

Pluspunten

• Alles in 1, een hele hoop zooi kan weg uit de bezemkast!
  • Uitgebreide telefooncentrale mogelijkheden
  • Mount ext3 via USB
  • UPnP voor media
  • Automatisch registreren bij dyndns
  • VPN

Minpunten

• Firewall niet makkelijk te configureren (op port forwarding na)
  • Slechte documentatie van AVM. Gelukkig is er google.
  • Langzame NAS (4Mbyte/s)

Beheerbaarheid Score: 4
De FritzBox 7390 is een prachtig alles-in-een apparaat, met een rijke featureset die ik veel mensen kan aanraden. Vlekkeloze installatie. Het enige nadeel is eigenlijke de wat langzame NAS. Maar dat drukt voor mij de pret niet.

Nieuwe provider, nieuwe modem. Dus de FritzBox 7390 gehaald. Ik was mijn Airport Base Station, NSLU2, en ZyXel en 100Mbit switch ook een beetje zat. Trage zooi zat warm te zijn en niet op te schieten. Staat nu op marktplaats. Interesse? :D
De belangrijkste features voor mij waren
  • Modem/router
  • Dual band wifi
  • Dect centrale
  • Makkelijk meerdere VOIP providers instellen
  • UPnP naar mijn blueray speler
Installatie, ADSL en VOIP
Installeren van de Fritzbox gingsupersnel. Er zit een handig papiertje bij met aansluitschema's en een sticker met de WiFi code.
Tip: Maak wat screenshots van de provider en voip instellingen van je oude modem, voor je de nieuwe aansluit. :P
Na de bovenstaande tip, alle draadjes (weer) ingeprikt, laptop opengeklapt en via wifi alles geconfigureerd. Alle instellingen over gezet en werkte gelijk. VOIP en internet met Telfort.

NAS
Ik had wel problemen met mijn ext3 schijf die uit de NSLU2 kwam. FritzBox kan ext3 mounten volgens de specs maar mijn schijf dikte hij niet. Werd superlangzaam, geen respons en dan faal. Blijkt dat dit niet de schuld was van de FritzBox, maar van de NSLU2.
Ik heb de schijf in Ubuntu geprikt, met virtualbox, en hem daar opgeschoond: de NSLU2 boot en swap partities gewist, chmod op alle directories en bestanden, mapjes netjes gezet en het draait nu als een zonnetje.

Chmod tip:
find . -type d -exec chmod 777 {} \;
find . -type f -exec chmod 666 {} \;
Maakt respectievelijk al de mappen en bestanden vanaf de huidige directory en lager lees- en schrijfbaar voor iedereen. De NSLU2 had alles aan 1 user toegekend die natuurlijk niet aanwezig was op de FritzBox

De performance van USB storage (NAS) valt wel tegen. Volgens de specs is de FritzBox USB 2.0, maar met een pc die via de Gb switch verbonden is aan de fritzbox haal ik max 4Mbyte/s bij het kopieren van bestanden van en naar de WD Mybook 1Tb. Ik vraag me af of het aan het ext3 formaat ligt, of aan iets anders. Zowel met SMB als met ftp is het niet vooruit te branden.

VPN
Als laatste wilde ik VPN aanslingeren. Blijkt dat de documentatie op de AVM site niet lekker werkt (voor de mac).
Een betere methode staat hier:
Nu het werkt is het wel te gek! Ik kan remote bij al mijn huisnetwerk, met alle gemakken vandien (bestanden, instellingen,...).

Firewall
Natuurlijk de firewall getest met ShieldsUp. Blijkt dat de Fritzbox op ICMP (ping) antwoordt. Het uitzetten daarvan is knap lastig. Dat gaat als volgt:
Bel #96*7* met een DECT handset
Telnet naar de box met hetzelfde admin pw als de webinterface
Edit de config met nvi /var/flash/ar7.cfg
Het is vi, dus je kan zoeken met / naar dsldpconfig
Daar kan je een extra regel toevoegen: "deny icmp any any";
Uiteraard afsluiten met :wq
Daarna commando ar7cfgchanged geven om de config opnieuw in te laden.
Telnet weer deactiveren met #96*8*

UPnP
Ik kan vanaf mijn Sony BlueRay speler (S370) gewoon browsen naar de Fritzbox, hij vindt hem vanzelf. Daar kan ik alle films pakken, of via de mappenstructuur browsen. De interface van de UPnP is dan wel plots Duits. Maar mijn Duits is goed genoeg om het verschil tussen mappen en bestanden te weten. :D
Een HD DiVX van streamde perfect! Misschien kan die oude XBOX met XBMC nu ook naar de zolder... Wel vervelend dat de films niet op naam gesorteerd zijn in de mappenstructuur. Het is nogal random. Misschien op datum?

[b]Bellen[\b]
Ik heb ondertussen 4 Voip providers geconfigureerd voor de verschillende soorten uitgaande nummers. Hij kiest standaard een gratis provider, en met een code kan je op een betaalde overschakelen als de kwaliteit te ranzig is. Ik heb ook mijn iPhone met de FritzApp aan de box gekoppeld. Als ik thuis ben komen oproepen op de vaste lijn dan ook binnen op mijn iPhone. Die heb ik altijd in mijn broekzak, dus dat is relaxed. Ik kan ook uitbellen met de iPhone.

Scores
Geen volle score op beheerbaarheid, want de firewall beheren is nogal tricky
Geen volle score op ondersteuning, want na de quickstart wordt de documentatie heel slecht. Gelukkig is er veel te vinden op google.

Performance
Dual band werkt als een zonnetje. M'n iPhone connect op lage snelheid en mijn MacBook blijft 300Mbit/s houden. De Fritzbox heeft de twee banden dezelfde netwerknaam gegeven. Dus wifi is fire&forget.

NAS Performance valt dus tegen, maar UPnP gaat perfect.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition)?

icmp kun je uitzetten door ar7.cfg te wijzigen. Nog makkelijker kan het met Freetz en de AVM-Firewall package.
Gevonden! En toegevoegd in de review. Ik kan mijn eigen comment hieronder niet weghalen. :S
De interne NAS functionaliteit is (in vergelijking met dedicated NAS systemen) behoorlijk traag. Ik haal zo'n 3,5-4 Mbyte per seconde naar/van de interne flash drive.
Het probleem ligt dus niet aan de USB. Een didicated NAS is dan nog wel een zinnige investering... Jammer ik dacht dat ik in 1 keer klaar was.
Zal hier ook eens de snelheid testen. Ik heb mijn 7390 nu drie weken, en die snelheid is me niet opgevallen. Verder vind ik het een geweldig apparaat. Gebruik je de VOIP mogelijkheden ook? Was voor mij de reden om voor deze te gaan en mijn 7170 weg te doen. Ook dect vind ik goed, alleen de combinatie met een analoge telefoon is irritant omdat die blijft doorbellen.

Ook de guest access is wat mij betreft iets dat nog mist in je review. Dikke plus, nooit meer mensen in je eigen netwerk. Guest open zetten en zodra ze uitloggen schakelt het weer uit.

In de nieuwe FritzLabor firmware voor de 7390 zit nu trouwens zelfs een optie om instellingen uit je oude Fritz mee te nemen. Altijd handig ;)

[Reactie gewijzigd door Pewwy op 8 juli 2011 21:19]

Ik gebruik ook VOIP, via telfort sip. Vond ik te normaal om in de review te zetten. Ik ga nog eens met voipbuster experimenteren ook. Wel jammer dat je direct maandelijks moet betalen daar. Ik zoek nog een VOIP provider met beltegoed, zoals skype.

Guest access had ik nog niet gevonden. Goede tip! Voor de oppas...
Afschaffen dat Telfort ;) Vast nummer kan je overzetten naar budgetphone, kost je 10 euro per jaar voor een prepaid nummer. Dat gebruik je om gebeld te worden. Via Voipdiscount of voipbuster regel je 120 dagen gratis bellen (tot 300 minuten per week) naar vaste nummers, voor je mobiele nummers maak je een regel aan en die bel je via intervoip (3 cent ex vat per minuut, vergeleken met de normale 15 cent een peuleschil). Kost je voor beiden 10 euro, en als het op is stort je bij. Ik ben in totale kosten van 25,- per maand naar 5,- per maand gegaan voor telefonie. Niet veel, maar als je alle spullen er toch al voor in huis hebt is het ideaal.

Ik weet overigens niet wat je bedoelt met maandelijks betalen, want dat doe je niet voor zover ik weet. Op mijn manier betaal je alleen als je beltegoed op is (of zodra je de mail krijgt dat het bijna op is).

Hier alvast een linkje vor de verschillende betamax VOIP aanbieders en de prijzen. Let er wel op dat sommige providers die goedkoop lijken een starttarief rekenen (niet degene die ik al genoemd heb, daar heb ik specifiek op gezocht): http://backsla.sh/betamax

[Reactie gewijzigd door Pewwy op 8 juli 2011 22:07]

Wow! Goede tip! Ga ik gelijk regelen!
Is niet nieuw hoor, doe ik al jaren. Werkt perfect. Voor lezers met een andere modem/router dan deze Fritz!box: je kan een Dect-IP telefoon aanschaffen, sluit je rechtstreeks aan op 1 van je ethernet poorten. Kost wat maar dan kan je weg bij je dure provider en voor bovenstaande tarieven bellen :-) Bij voipbuster kan je soms ook een inbelnr aanschaffen, voor slechts €1,- eenmalig. En uiteraard installeer je de mobilevoip app op je iPhone om ook lekker goedkoop te bellen :9

Succes!
Beetje jammer dat de blacklist niet werkt zodra je https verkeer gebruikt... zie netwerk forum post van mij.
Hoi,

Iemand idee hoe e.e.a. werkt met een vast telefonie lijn? Moet deze direct op Fbox aangesloten worden en komen de inkomende gesprekken dan ook binnen? Of moet er splitter gebruikt worden om gesprekken en internet te scheiden?

Gr

Ronald
Vaste lijn komt binnen (en gaat ook naar buiten!) op de vaste-lijn ingang op de fritzbox. Handig. Er is een splitter bij de fritzbox geleverd.
Ik kan nergens vinden hoe ik bij dat bestand kom. Er is geen 'upload config' in de webinterface, en als ik met smb naar fritzbox ga zie ik het ook nergens staan...
Heb begin deze maand ook deze fritz!box gekocht.

Helaas heb ik problemen met het internet van Telfort en mijn connectie ligt er regelmatig uit :( [krijg geen ondersteuning van Telfort]

Misschien kan de maker van deze review of anderen mijn helpen.

16.11.11 14:20:56 Internet connection established successfully. IP address: 82.170.x.x, DNS server: 195.241.y.y and 195.241.z.z, Gateway: 82.170.15.254
16.11.11 14:20:49 DSL is available (DSL synchronization exists with 17556/1031 kbit/s).
16.11.11 14:20:36 DSL synchronization starting (training).
16.11.11 14:20:04 Internet connection cleared.
16.11.11 14:20:04 DSL not responding (no DSL synchronization).
16.11.11 13:35:21 Internet connection renewed successfully. IP address: 82.170.x.x, DNS server: 195.241.y.y and 195.241.z.z, Gateway: 0.0.0.0

Ik heb wat adressen gemasked, maar die zijn op de x, y en z steeds het zelfde.

Iemand tips?

firmware currently installed: 84.05.05

[Reactie gewijzigd door Bulletje72 op 16 november 2011 15:03]

Ik heb nu Scarlet, de settings die ik voor telfort gebruikte weet ik niet meer. Ik weet wel dat VPI, VCI en encapsulation super belangrijk zijn om goed te hebben.
Wel bijzonder vaag dat in de log de gateway op 0.0.0.0 komt te staan. Dat is erg slecht voor de verbinding....
Wie kan mij deze instructies eenvoudiger weergeven. Ik ben een leek en kom er niet uit met deze instructies. Gebeurt alles op de telefoon? Of ook op de computer?

Firewall
Bel #96*7* met een DECT handset
Telnet naar de box met hetzelfde admin pw als de webinterface ???
Edit de config met nvi /var/flash/ar7.cfg ???
Het is vi, dus je kan zoeken met / naar dsldpconfig ????
Daar kan je een extra regel toevoegen: "deny icmp any any"; ????
Uiteraard afsluiten met :wq ???
Daarna commando ar7cfgchanged geven om de config opnieuw in te laden. ???
Telnet weer deactiveren met #96*8*

Graag een vereenvoudiging,

Bedankt
telnet gebeurt op de computer. Je hebt een programma zoals Putty nodig. Maar als je een leek bent zou ik er gewoon lekker af blijven.
Welke gratis voip providers gebruik je? (beetje off topic, maar goed ;-))
Tegenwoordig is dat VoipZoom en Cheapconnect. Maar je moet het om de zoveel tijd opnieuw bekijken, want die voorwaarden veranderen constant.