Sharkoon T9 Value White edition Review

hidde212 6 juli 2011, 1.553 views

Sharkoon T9 Value White edition

Pluspunten

• Prima airflow
  • 3 stille fans met led meegeleverd
  • USB 3.0 op de voorkant
  • Goed kabelmanagement
  • Prijs!

Minpunten

• Voorste koptelefoonaansluiting kraakt

De t9 Value
Afgelopen maand heb ik mijn eerste systeem in elkaar gezet; zie hier. Op aanraden van een vriend had ik deze kast gekocht bij Alternate (echter niet in het rood maar in het wit) vanwege de prijs (ik ben een schooier) en de drie meegeleverde fans. Daarnaast heeft deze kast ook nog eens strakkere looks dan de meeste plastic cooler master kastjes voor dezelfde prijs (vind ik dan; smaak is natuurlijk persoonlijk).

Uiterlijk
Bij het uitpakken van de t9 value kwam ik ongeveer tegen wat ik al verwachtte: een strakke voorkant met mesh omhuld door goedkoop ogend plastic, echter gecompenseerd door de matte witte leds bovenin die de power en HDDpower e.d. aangeven. De zijkant was wel beter afgewerkt dan ik dacht; het venster van acryl is naadloos in de zijkant gezet.

Installategemak en bouwkwaliteit
Alle benodigde spullen werden er gewoon bijgeleverd, HDD brackets en schroeven, een overdaad aan 5.25'' bevestigingsschroefjes, tie rips voor kabelmanagement, stand-offs enz.
Het installeren ging prima. Zijkanten makkelijk te verwijderen, geen scherpe randen e.d. en geen probleem met het kabelmanagement (terwijl ik zelfs allemaal temp. meters en fan-verlengkabeltjes moest doorlussen) omdat er genoeg gaten in de achterplaat zijn gemaakt.
Hoewel de zijplaten niet heel dik zijn voelt de kast in zijn algemeen erg degelijk aan, vooral de voorkant met de negen 5.25'' bays gaf weinig weerstand bij het vastschroeven van de hdd en fancontroller.
Frontje was ook makkelijk los te trekken. Dat gedaan te hebben zag ik tot mijn positieve verbazing dat er achter de mesh nog een stoffilter schuilging, waardoor deze kast geen stofzuiger wordt en alle stof buiten mijn systeem blijft. Ook de luchtingang voor de voeding heeft een stoffilter.

Inbouwmogelijkheden
Gezien de reeks van negen 5.25'' inbouwslots, zou je kunnen stellen dat je alle kanten uit kunt wat betreft inbouwmogelijkheden, zo behoort een extra HDD / drive / hotswapbay / diskette (hoewel ik me dat niet kan voorstellen) / usb 3.0 frontpanel altijd tot de mogelijkheden. Dat laatste is trouwens ook niet echt nodig, want de kast bezit al een usb 3.0 front-aansluiting. Deze is via een gewone usb3 kabel doorgelinkt naar achter door een van de waterkoelingopeningen, en is dus géén usb3 header. Mogelijkheid tot waterkoeling is dus ook aanwezig.

Airflow
Met de drie meegeleverde fans beschikt de t9 value standaard al over redelijk wat airflow. Aangezien ik meteen ben gaan overklokken heb ik er maar een extra scythe slip stream 1900 ingezet (als outtake) zodat ik als mijn systeem het nodig had wat extra lucht kan afvoeren. Want de 3 witte sharkoon fans mogen wel stil zijn (mijn mugen-fan komt op er op 1100 toeren nog bovenuit) maar een fantastische luchtverplaatsing hebben ze nu ook weer niet. Ze voldoen echter wel prima in een niet-overgeclockt systeem. Ook branden ze mooi wit (en kan ik ze met mijn fancontroller harder of zachter laten branden :D) De overige sharkoon fan staat nu als push op mijn mugen2.

Als je een kast zoekt die niet klein hoeft te zijn, stil is en er redelijk uitziet (witte leds zijn kind of sfeervol), en je een Nederlander/schooier bent, is deze kast de perfecte aankoop voor jou met de drie meegeleverde fans voor maar ¤55,- .

Voor mij in ieder geval wel.

Alleen is het balen dat ik er een verlengkabeltje vanaf de achterkant aan moet hangen voor mijn koptelefoon want de voorste headphone aansluiting kraakt. Dit is niet toevallig bij mijn kast, ook de t9 Value van een vriend van mij heeft hier last van. Maar ja, ik blijf een schooier natuurlijk en dit blijft de meeste bang for buck...

Heb jij ook een Sharkoon T9 Value White edition?

Plaatjes doen het erg goed (zeker bij kasten)

En het feit dat je koptelefoon kraakt is niet te wijten aan je kast:
Storing in 3.5mm voor door nieuwe gpu