Samsung HT-C5200 Review

beun de H. 6 juli 2011, laatste update op 6 juli 2011, 2.977 views

Samsung HT-C5200

Pluspunten

• Mooi design
  • Veel vermogen voor weinig geld

Minpunten

• Lage bass komt soms blokkerig/stapsgewijs over
  • Ipod docking station werkt alleen met de televisie aan

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik heb deze home cinema set nu een ruim half jaar, dus het leek me een mooi tijdstip om de balans eens op te maken. Ik gebruik de set in combinatie met:
- Philips 32PFL5405H
- Tele2 digitale receiver
- AC Ryan Playon HD
De receiver en multimediaspeler zijn via 2 HDMI-kabels aangesloten op de digitale ingangen van de home cinema set. Vanuit daar gaat een HDMI-kabel naar de televisie.
- Iphone 3GS

Reden van aanschaf
Ik heb de set gekocht omdat ik een goed geluid wilde hebben voor zowel bij de televisie alsmede los muziek afspelen. De set sprak mij aan vanwege het ipod-docking station en het grote vermogen van 2*165W speakers en 170W subwoofer vond ik een groot pluspunt tov de andere setjes. Daarnaast zocht ik een 2.1 set, omdat ik te lui ben om alle boxen om me heen te installeren en op te hangen.

Feature set
Voor de prijs biedt de set alle standaard dingen:
Achter: 2 HDMI ingangen, een ipod-speler, een optische ingang, 1 HDMI uitgang, zowel een wireless als wire LAN terminal, FM, component uitgangen, AUX ingangen en een video uitgang.
Voor: Blu-ray, USB
Een scart-aansluiting is niet aanwezig, maar koopt er dan ook een blu-ray speler met scartaansluiting :P

Het grootste nadeel van de set, is dat hij zelfdenkend is. Dus als je de tv uitzet, gaat hij ook uit en als je de set aanzet gaat de tv ook aan. Dit klinkt misschien aanvankelijk niet verkeerd, maar dit betekent dat je het ipod docking station alleen kan gebruiken als de tv aanstaat. Dit vind ik persoonlijk bijzonder hinderlijk, aangezien ik had gehoopt gewoon m'n iphone aan te kunnen sluiten en muziek af te kunnen spelen.

Verder werkt de set goed. Ik kan zonder probleem schakelen tussen de verschillende HDMI-poorten en de bluray speler heb ik nog niet kunnen betrappen op haperingen. De USB-poort heb ik even gebruikt om films te kijken maar hij ondersteunt een hoop formaten niet. Je ziet de film wel, maar je kan geen ondertiteling
aanzetten.

Installatie
Installatie was een fluitje van een cent. Op de speler staat bij elke poort waarvoor hij is. Bovendien zijn alle kabels voorzien van kleurcodering wat het nog makkelijker maakt. Er is ook een handleiding aanwezig, die maar 60 pagina's telt. Ik heb deze niet gebruikt, omdat het niet nodig was. Na installatie kan je naar het hoofdmenu gaan van de speler om het geluid af te stellen, maar dit was eigenlijk niet nodig. Je hebt de mogelijkheid het geluid eerder en harder af te spelen voor elke box.

Gebruikgemak
De set werkt eigenlijk erg simpel. Er zit een functie knop op waarmee je kan schakelen tussen de verschillende functies (HDMI 1, HDMI 2, Blu-ray, FM, AUX)
Daarnaast krijg je er een goed uitgeruste afstandbediening bij, die wel erg lelijk is (grote vierkante knoppen, lomp ontwerp. Doet me denken aan een overblijfseltje uit de SovjectUnie. Maar hij heeft wel alle knoppen die je wil en is erg duidelijk.

Design
Zoals gezegd is de afstandsbediening niet erg fraai, maar de set zelf ziet er erg goed uit. Vooral het blauw oplichtende touchscherm om de speler te bedienen is erg fraai. De boxen zijn ook niet zo heel groot, waardoor ze makkelijk naast de televisie geplaatst kunnen worden.

Geluid
Het geluid is opzich prima binnen het bereik van de speler. Echter bij erg hoge tonen laten de boxen het toch soms af weten. De subwoofer betrap ik er soms op dat hij de echt lage bass niet haalt. Je hoort dan duidelijk een niet continue signaalovergang (blokkerig).

Bouwkwaliteit
Alle onderdelen voelen degelijk en solide aan. Ik heb het afgelopen half jaar ook geen enkel probleem gehad qua hardware, terwijl ik toch regelmatig de speler heen en weer heb geschoven om nieuwe kabeltjes in te pluggen.

Heb jij ook een Samsung HT-C5200?

Bedankt voor de interessante review. Ik overweeg om deze home cinema set te kopen ter aanvulling van mijn Samsung TV (LE40C650). Een van de belangrijke features is dat ik het toestel als DLNA Receiver zou willen gebruiken, ook zonder dat de TV aanstaat.
Is het niet mogelijk het automatisch samen aan- en uitschakelen van de set en de TV af te zetten? Dit lijkt me een onderdeel van Samsung Anynet te zijn. Op mijn tv kan ik via menu --> Extra Functies --> Anynet+ (HDMI-CEC) --> Instellingen --> 'Automatisch uitschakelen' instellen of de TV al dan niet samen met de verbonden apparaten uitschakelt. Zou je dit evt. eens kunnen testen? Het verhaal klopt helaas niet helemaal, want jij hebt geen Samsung TV...
Ah kijk, deze mogelijkheid had ik niet gezien. Het werkt in ieder geval ook op m'n Philips tv, ik kan de apparaten nu onafhankelijk aan en uitzetten!
Nogal stom dat de klantenservice van Samsung hier niet zelf meekwam toen ik het probleem bij hun aankaartte. Volgens hun was het niet mogelijk, maar het is dus wel mogelijk.