Asus Transformer Pad 32GB + Keyboard Dock Zwart Review

reablom 27 december 2011, 7.020 views

Asus Transformer Pad 32GB + Keyboard Dock Zwart

Pluspunten

• Android Honeycomb
  • Docking station

Minpunten

• Android Honeycomb
  • Als je dat belangrijk vindt: de camera en HD video afspelen

Bij het schrijven van deze review (5-juli-2011) heb ik de tablet ca. 2 wkn in bezit. In de loop van de tijd zal ik de review updaten als ik ergens tegenaan loop.
- 27/12/2011: Stukje over Honeycomb geupdate.

Keuze
Aangezien ik een soort aangeboren afkeer van Apple heb moest het een Android tablet worden (begrijp me niet verkeerd: Apple maakt mooie, goedwerkende spullen. Het is hun gesloten businessmodel dat weerstand oproept bij mij.)

De reden om voor de Transformer te kiezen was in eerste instantie de mogelijkheid om er een toetsenbord aan te hangen. Dat leek mij in sommige situaties erg handig en bovendien zit daar een extra accu in. Tel daarbij op dat Asus een relatief prettige prijs vraagt voor het toestel en de keuze is gemaakt.

16 of 32GB? Mwah, 32GB was de enige die op voorraad was...

Unboxing
Wat zit er in de doos:

- Tablet
- Docking station
- USB kabel
- Adapter
- Boekje

Geen oordopjes, beetje karig dus. Maar ja, de lage prijs moet ergens vandaan komen.

Installatie
In een paar minuten gepiept. Aanmelden op WiFi netwerk en we kunnen aan de gang. Inloggen op mijn Google account en de Tablet haalt zelf de apps binnen die ik ook al op mijn telefoon had staan (voor zover die apps compatibel zijn met Honeycomb).

Bouwkwaliteit
De tablet voelt robuust aan. Torderen levert geen vervorming of kraken op. Hij weegt 680gr, dat is ongeveer even zwaar als de iPad 1 en dus wat zwaarder dan de iPad 2. In de dock klikken werkt vertrouwenwekkend en als de tablet in de dock zit voelt dat solide aan. Er is een beetje speling, maar zeker niet meer dan bij een gewone laptop.

Scherm
Al met al ben ik tevreden over het scherm. De kijkhoek is gewoon goed te noemen: bijna 180 graden zonder ernstige verkleuring. De kleuren zijn wel iets fletser dan bij mijn SGSII, maar dat is dan ook meteen de top op dat gebied. Verder spiegelt het scherm behoorlijk. Binnen is dat niet zo'n probleem, maar buiten veresit dat toch een strategisch gekozen zitplaats. Aangezien het een touchscreen is wordt het scherm uiteraard snel vettig. De touchscreen op zich reageert goed en vloeiend op aanrakingen.

Honeycomb
Dit geeft op het moment enigszins gemengde gevoelens. Aan de ene kant werkt het gewoon goed: Door de homescreens bladeren gaat soepel (alhoewel de iPads hier volgens mij nog een voorsprong hebben, gebruikt Android nu al hardware acceleratie via de GPU?), internetten werkt prettig en de Google apps zijn een feest om me te werken (vooral de Galerij, verbaasde me door automatisch gekoppeld te zijn aan mijn Picasa account. Super!). Hier ligt echter ook meteen een beetje het probleem van Honeycomb: een heleboel andere apps werken nog lang niet zo goed onder Honeycomb. Zo is er geen officiele Facebook app, klapt buienradar er iedere keer uit en is er ook nog geen XBMC afstandsbediening voor Honeycomb. Wellicht dat dit in de toekomst beter wordt, maar ik denk dat Apple hier nog een behoorlijke voorsprong heeft. De meeste apps werken ondertussen prima onder Honeycomb, of er zijn minstens net zo'n goede alternatieven beschikbaar.

De tablet als reader
Standaard zit er een reader applicatie op. Tot nu toe heb ik deze vooral gebruikt om de krant te lezen (De Pers, die is gratis) en dat werkt behoorlijk prettig. Boeken lezen kan ook, dat ziet er ook mooi uit. Ik kan me goed voorstellen dat dit op vakantie prima werkt. Het blijft echter een actieve verlichting, wat mij minder prettig voor de ogen lijkt. Tijdschriften lezen heb ik nog niet gedaan.

Docking station
Zoals gezegd voor mij een belangrijke reden om voor de Asus te kiezen en ik moet zeggen dat ik hier geen spijt van heb. De mousepad werkt goed en in sommige gevallen is het toch echt prettiger om een toetsenbord te hebben. Behalve als er getypt moet worden, is het ook prettiger om de tablet ergens in te klikken om een filmp te kijken. Overigens heeft het toetsenbord een aantal speciale toetsen: o.a. back (in plaats van escape), home en lock.

Accu
Aangezien het gebruik bij mij de afgelopen tijd nogal verschillend was is het moeilijk om hier iets over te zeggen. Omdat ik de tablet altijd in het docking station klik als ik hem niet gebruik kan ik niets zeggen over de accuduur van de afzonderlijke delen. Als het tablet in de docking station zit wordt het tablet namelijk opgeladen vanuit de dock. In ieder geval ben ik positief over de accuduur: volledig opgeladen gaan de accu's een dag of 3/4 mee. 's Avonds heb ik de tablet dan iedere dag een aantal uur gebruikt om wat te lezen en te surfen.

Video afspelen
De tablet zou HD video af moeten kunnen spelen, maar dat gaat minder makkelijk dan je normaal gesproken zou verwachten. Het meeste materiaal dat van internet te downloaden is herkent de standaard mediaspeler niet. Moboplayer icm uPnPlay speelt het meeste wel af, maar niet vloeiend: geen hardware decoding. Als iemad tips heeft: ik houd me aanbevolen. In the end is het voor mij echter geen halszaak: ik heb de tablet niet gekocht om video te kijken (youtube e.d. gaat overigens prima)

Camera
Camera aan de achterkant: slecht. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. Voor mij geen reden om een tablet wel of niet te kopen. De front facing camera lijkt me op het eerste gezicht overigens ruim voldoende voor de toepassing (videobellen).

Vragen: stel ze in de comments en ik probeer ze te beantwoorden.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 32GB + Keyboard Dock Zwart?

Welke videoformaten speelt hij soepel af in HD?
Wat officieel ondersteunt wordt is H264 high profile 4.1 in een MP4 container, volgens mij ook alleen met AAC-lc 2-kanaals audio. Heb nog geen resolutie groter dan 1280x720 gedaan.

De meeste gedownloade .mkv rips van series kan je dus de video-track uitrippen, audio re-encoden en weer bij elkaar gooien in een .mp4 en het speelt. Moet je wel weten wat je doet.

Moboplayer / Rockplayer zijn gratis (ad-supported?) videoplayer apps met hun eigen 'codec pack' die dus wel alles spelen, waardoor alle SD XviD rips in .avi geen probleem zijn. Maar ze doen dit wel puur op de CPU en 1280x720 H264 trekt de Tegra2 niet op alleen de cpu.
geen een die ik op mn nas heb staan. Het moet op een bepaalde manier ge-encodeerd zijn (zoek ff op de got fora). Het meeste hd materiaal dat je kunt downloaden voldoet hier niet aan. Hoe de file heet (bv *.mkv) zegt niets. Dat is slechts een container.
Goede review, heb zelf de 16 GB versie.
Maak je gebruik van buienradar HD?
Bij mij klapt hij er namelijk nooit uit, werkt als een zonnetje.
Wat ook nadeel is, is het aangeven van apps als honeycomb compatibel maar dan niet eens in landscape mode kunnen werken. Dat is toch wel een must wil je op een tablet met een app kunnen werken mijn inziens.
bedankt voor de tip! Buienradar hd werkt inderdaad prima!
In de negatieve eigenschappen zie ik honeycomb staan. nu heb ik een tablet wat de helft kost, maar wel een tegra2 aan boord heeft. Omdat deze eigenlijk met android 2.2 geleverd wordt heb ik via xda daar nu honeycomb op gezet en moet zeggen dat ik met geen mogelijkheid weer terug wil naar 2.2. Honeycomb is echt voor tablets en froyo echt niet. Veel van de apps die niet werken, werken ook niet met 2.2 veelal omdat de ui-elementen te ver uit elkaar staan door de hoge resoltie en dan niet meer onder touchvakken vallen. Veelal gewoon botweg luie programmeurs die iets voor een specifieke resolutie hacken. Om over tweakers.net nog maar niet te spreken. Een landscapemode met een ui die lijkt op de honeycombmail zou dit overzichtelijker maken

[Reactie gewijzigd door ericcgg op 6 juli 2011 10:32]

Mee eens. Ik denk inderdaad dat honeycomb veel beter geschikt is voor tablets dan froyo. Ik heb echter het sterke vermoeden dat Apple de compatibiliteit van zn apps wat beter op orde heeft. Het is dus meer een vgl met iOS dan met Froyo
De iPad 1 had trouwens dezelfde problemen qua app store als jij nu beschrijft als 'honeycomb negatief'. Het is nieuw, en alle 3rd-party apps moeten bij benen.
Ondertussen zijn we met de iPad een paar jaartjes verder en zijn er weinig apps meer die alleen op een iPhone werken en niet op een iPad.

Vergeet even niet dat de Motorola Xoom de eerste pas met Honeycomb en dat het balletje dus pas is gaan rollen sinds februari. Het duurt even voordat een appStore (pardon, Market) volwassen is. Was ook zo met de eerste Android toestellen, was ook zo met de eerste iPad en is ook zo met de eerste maanden Honeycomb.

Mijn vriendin haalde een spelletje op wat blijkbaar hardcoded in 320x480 ergens bovenin een hoekje van het scherm bleef staan. Dan ga ik uit nieuwsgierigheid even kijken, blijkt de App sinds 2008 niet meer geupdate te zijn. Tsja. Blame Honeycomb or blame app-developer?

De officiŽle facebook app is inderdaad gewoon de telefoonversie de stretched wordt... maar er is ook nog geen echte iPad app van Facebook. Huidige versie werkt wel, je weet gewoon 'het kan beter op dit scherm'.
TweetComb is qua layout bijvoorbeeld weer geniaal, maar maakt het weer niet (of minder) handig omdat ze geen background-notifications hebben.

Gewoon even geduld hebben totdat de developers op de Market mee gaan met Honeycomb, en (dankzij de Eeepad) er veel meer Honeycomb tablets in de wereld worden gebruikt. En hopen dat de nieuwe Android release niet ervoor zorgt dat we weer opnieuw kunnen beginnen.
Mee een, maar tot het zover is staat honeycomb dus ook bij de negatieve eigenschappen. ;)
16 of 32GB? Mwah, 32GB was de enige die op voorraad was...
Zit zelf te denken om een TF te kopen maar ik twijfel tussen de 16GB en 32GB versie. Ik vind het prijsverschil wel vrij groot voor 16GB extra. Wat zijn jou ervaringen, is die 16GB extra noodzakelijk?

Ik heb nu een HTC Desire met 4 GB en heb nog nooit plaats te weinig gehad (al weet ik wel dat je voor een 'netbook' meer nodig zal hebben). Het is zeker niet mijn bedoeling om er (veel) filmpjes of muziek op te zetten.
Ik heb die 16GB extra niet echt nodig:

- Mijn foto's staan allemaal op Picasa, dus die worden on-the-fly binnegehaald als ik ze ga bekijken.
- Muziek en films worden gestreamd vanaf mijn NAS (ik gebruik dit echter zelden)

En voordat je 16GB aan apps hebt ben je wel een tijdje verder denk ik...
Bedankt voor de terugkoppeling.

Het zal sowieso de 16GB versie worden want de 32GB is bij mijn leverancier niet leverbaar met dock.

Indien de site van mijn leverancier zou meewerken, had ik hem vandaag al besteld :-(
Waarom is Honeycomb nega en positief?
Anders lees je het verhaal even..
LEES de review voordat je reageert.
WAAR kocht je hem? Ik kan deze alleen zOnder docking vinden en/of met docking en dan : levertijd niet bekend....
Mediamarkt Maastricht
kan je nu intussen ook een bleutooth muis aansluiten oid? Ik zie wel een muispad zitten op die dock, dus waarom geen losse muis? Iemand een antwoord?
Bluetooth muizen werken over het algemeen gewoon. Zelfs met m'n telefoon op Android.