MSI 945GT Speedster-A4R Review

edgarv 4 januari 2008, laatste update op 26 april 2012, 1.051 views

MSI 945GT Speedster-A4R

Pluspunten

• Perfecte basis voor een stil en zuinig systeem!

Minpunten

• Heatsink. Die hoort echt niet thuis op dit moederbord.

Layout Score: 3
Niet overdeeld gelukkig met dit moederbord, maar ook niet ongelukkig. Features zijn prima in orde, precies wat ik nodig heb voor een 'standaard' computer. Onboard GMA500 video kan zelfs Vista Aero, maar games hoef je er uiteraard niet mee te doen. Helaas is het mij pas laat in 2007 gelukt om de integrated GMA500 werkend te krijgen in Vista. Het is een Intel driver probleem. Na installatie van de driver ging de output naar 'laptop' en niet naar DVI of Analoog, dus ik had een zwart scherm nadat Windows Vista start. BIOS e.d. zie ik wel gewoon. Opgelost met latere drivers van Intel.
update: Windows 7 kende dit probleem niet, de drivers waren in orde.

Core 2 Duo werd pas ondersteund na een BIOS upgrade, die niet te installeren was wanneer je dus een Core 2 Duo hebt. MSI Nederland heeft echter mijn BIOS chip in een paar dagen tijd onder handen genomen. Hulde.

Ronduit slecht is de bijgeleverde CPU koeler/heatsink. Herrieding. Lastig te vervangen, voor socket 479 is er geen markt. Ik heb in eerste instantie de 6cm fan vervangen door een 6->8cm adapter en een stille 8cm Noctua fan geplaatst. Was nog niet geheel tevreden dus ben nog meer aan het knutselen gegaan. Heb een standaard Socket 478 'retention kit' geplaatst, een MSI CPU pad gekocht in US (bedoeld om een AMD Turion op een standaard moederbord te kunnen plaatsen) die de CPU wat hoger maakt, waarna er een standaard koeler op paste. Ik heb gekozen voor een Ninja Mini, passief. Hij is nu koeler dan ie ervoor was. Uiteraard nog stiller.

Plaats van de CPU op het moederbord is ongewoon, waardoor de fanduct in mijn Antec NSK4400 op de verkeerde plaats zit. Geen groot probleem, warm wordt dit systeem toch amper.

Al met al doet dit mobo waar ik het voor gekocht heb - zuinig en stil zijn. Maar niet zonder enig gedoe.

Windows 7 installeren ging een stuk makkelijker dan Vista (door het gedoe met de videodrivers in Vista). Heb ondertussen zowel Windows 7 32 als 64-bit prima werkend gehad op het moederbord.

Heb jij ook een MSI 945GT Speedster-A4R?

Ha, is die MSI CPU pad echt nodig als je een 478 retention pad gebruikt? Raakt het koelblok de cpu dan niet goed ofzo?