Specificaties Socket AM3+ met AMD 880G chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-880GMA-USB3 Review

hikdaniel2 5 juli 2011, laatste update op 5 juli 2011, 1.277 views

Gigabyte GA-880GMA-USB3

Pluspunten

• Efi bios waardoor 3TB harddisk zonder problemen gelezen kunnen worden en waarvan geboot kan worden
  • Twee USB3 uitgangen
  • Sata 600
  • ATX

Minpunten

• Enigszins de prijs

Layout Score: 4
De reden waarom ik dit mobo gekocht heb is de feature dat hij een EFI bios (Hybrid EFI Technology) bezit. Volgens mij op dit moment het enige AMD mobo dat dit heeft. Voordeel? Het bios herkent zonder probleem mijn Hitachi 3TB harddisk (of beter: alles wat groter is dan 2,2 TB) en kan er zelfs van booten. En Windows kan er dan dus ook normaal mee omgaan.
Hiervoor had ik een vergelijkbaar 880GM USB3 moederbord (Asrock) maar dat bezat deze mogelijkheid niet en na twee weken klooien en alle fora te hebben gelezen hebbend kreeg ik de 3TB niet aan de praat onder Win7 prof. Ondanks alle tools die Hitachi of Microsoft ook aanbieden. Ik bleef steken op een armzalige 760Gb die ik kon adresseren. Heel fijn.
De andere voordelen is dat dit mobo over twee(!) USB3 uitgangen beschikt terwijl mijn vorige 880GM mobo er maar n had. En dat is superhandig nu ik twee externe USB3 HD's heb. (En is HD dock waarin je alle SATA schijven kan steken.). Heel snel.
Plus dat er naast het EFIbios nog een tweede bios op het bord zit dat als backup dient mocht het eerste bios het niet meer doen.
Een bijkomend voordeel boven de Asrock is dat dit mobo over een South Bridge AMD SB850 beschikt in tegenstelling tot de Asrock die niet verder komt SB710. Het voordeel is dat harddisks op Sata 600 kunnen draaien i.p.v. Sata 300.
Het enige waar ik even over moest nadenken was de prijs (82) i.p.v. 66 die ik voor de Asrock had betaald.
Verder is belangrijk te weten dat in de specs op deze website een fout staat over dit mobo: er wordt gesproken over een standaard ATX terwijl je al uit de maten kan opmaken dat het over een ATX gaat.
Wat betreft de snelheid heb ik de indruk(!) dat hij iets sneller is dan de vergelijkbare Asrock 880GM.
Nadeel van de mobo switch: Microsoft vraagt opnieuw om een activering van Win7 die aanvankelijk mislukte(!) en die uiteindelijk 20 minuten werk kostte. Erg irritant. (Soms hoor ik mezelf verzuchten dat ik ooit zal uitwijken naar een iMAC maar dan ga ik maar snel onder een koude douche staan om van de schrik bij te komen!)
Kortom dit mobo is een aanrader.

Heb jij ook een Gigabyte GA-880GMA-USB3?

Het mag allemaal wel wat uitgebreider, bijvoorbeeld het gebruikt in combinatie met gedeelte, Nu weten we nog niet wat voor processor en geheugen je hebt gebruikt.

Witregels ertussen gooien maakt de tekst al een stuk leesbaarder.

En bij negatieve eigenschappen begrijp ik niet dat je de prijs noemt. Het is nu eenmaal logisch dat Asrock moederborden wat goedkoper zijn, dat merk je vaak sterk terug in kwaliteit. Zoals je al gemerkt hebt aan het falen van USB3.

Jammer dat je geen SSD hebt met sata3, ben erg benieuwd wat voor scores je zou halen met de onboard sata aansluitingen. Ben zelf ook op zoek naar een bordje met USB 3.0 en SATA600.

Eigenlijk ben ik niet veel wijzer geworden door je 'review' Ik hoop dat je het nog aan gaat passen.

[Reactie gewijzigd door maarrrrten op 5 juli 2011 11:28]

Foto's doen ook heel veel.
Update (en daarin negeer ik het incorrecte, niet-stimulerende en zure commentaar van Maarrrten):
Er bestaat een ander mobo (van Asrock) dat ook uitgerust is met een EFI (zij noemen het UEFI) bios dat ook 3TB kan adresseren. Duurder (!) dan het Gigabyte bord en het heeft een microATX formaat.
Voor foto's verwijs ik graag naar de Gigabyte site.
En voor meer 'wit' op deze pagina verwijs ik graag naar een leeg A4'tje waar je naar kan staren.