Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG E2350V Zwart Review

Ancipital 8 juli 2011, laatste update op 9 juli 2011, 473 views

LG E2350V Zwart

Pluspunten

• Zeer mooi en snel beeld, uitgebreide functies, laag stroomverbruik, automatische brightness, drie aansluitmogelijkheden, dun en lichtgewicht.

Minpunten

• Bug in automatische brightness (werkt alleen wanneer het scherm niet in standby is geweest), de standaard voor verticaal draaien kan vast komen te zitten en is dan moeilijk weer los te krijgen.

De aankoop
Tijdens het online bladeren op Pricewatch kwam ik deze monitor tegen. Ik was direct zeker van mijn zaak: dit is de ideale monitor voor me. Ik was op zoek naar een vervanging van mijn dualscreen setup die uit een 21" en 19" scherm bestond, en deze 23" monitors leken me de ideale vervanging.

De LG Flatron E2350V leek op het eerste oog al een perfect scherm en nu vind ik dat nog steeds. Ze waren in februari 2011 goedkoop verkrijgbaar, in een winkel in mijn stad die ik via Pricewatch vond. Ik betaalde nu slechts ¤175 per scherm, in tegenstelling tot andere shops waar men minimaal 30 euro per scherm meer werd gevraagd en vaak nog meer. Ik heb dus maar niet gewacht, want deze winkel had er nog maar twee.

Eenmaal thuis gekomen viel me iets op waar ik niet aan gedacht had of op gelet had: er stond op beide dozen dat de schermen een witte uitvoering hadden. Ik ging ervan uit dat ze zwart waren, dat stond immers op Tweakers als enige leverbare kleur. Oeps! Met een kleine brok in mijn keel ben ik gaan uitpakken.

De verpakking en de (verrassende) inhoud
De monitoren zaten erg stevig verpakt in een platte doos met handig plastic handvat. Ze wogen amper wat. In de doos waren scherm en voet nog niet bevestigd en waren beiden in een aparte plastic zak verpakt. Daarnaast zat in de doos een een DVI-kabel (die ik wat dun vind) en een VGA kabel. En natuurlijk de boekjes en software.

Toen ik de monitor uit het plastic haalde zag ik dat het witte scherm nog helemaal niet zo lelijk was als waar ik bang voor was; het viel me vooral erg mee dat de lijst aan de voorkant van het scherm nog steeds zwart is, met een paars streepje aan de onderkant. Wel is er aan de buitenkant van die zwarte lijst een klein wit randje overgelaten. En dat maakt het geheel best mooi. Mooi genoeg om te houden en niet te ruilen!

Wat me vervolgens opviel is dat je de schermen op twee manieren kan neerzetten: je kan de bijgeleverde voeten gebruiken (dat heb ik nu) maar je kan die ook achterwege laten en in plaats daarvan het onderdeel van de monitor dat in de voet schuift als standaard gebruiken. Ik zal hier dan ook naar refereren als 'standaard' want ik weet het juiste woord niet. Ik gebruikte de tweede optie voorheen, toen mijn tafel nog tegen de muur aan stond. Persoonlijk vind ik dat ook mooier. Er is dan geen ruimte tussen de onderkant van het scherm en de tafel. Ook kan je de hoek van het scherm dan iets aanpassen door het scherm wat meer naar achteren te kantelen. Bovendien staat de monitor dan zo'n 8cm lager en dat is voor mijn nek iets prettiger om naar te kijken. Ik moet hieraan wel toevoegen dat ik het niet gebruiken van de voet alleen kan aanraden wanneer de standaard niet van de achterkant van de tafel kan schuiven, anders kan de monitor immers achterover kieperen. Hoewel LG hier rekening mee heeft gehouden door aan beide kanten van de onderkant van het scherm kleine rubberen voetjes te plaatsen is dit niet voldoende om een ongelukje op een gladde tafel te voorkomen.

Omdat mijn tafel nu ergens anders staat gebruik ik de voeten dus nu wel weer. Bij één scherm bleek het toen heel erg lastig om de standaard, die dus eerst meer in horizontale stand stond, weer verticaal te krijgen. Hij leek vast te zitten en even maakte ik me zorgen dat dat niet meer goed zou komen. Pas na veel gepruts kreeg ik hem weer recht en dat vond ik erg zonde, ik heb daarbij namelijk een klein beetje schade aan het plastic gemaakt maar gelukkig wel op een 100% onzichtbare plek. Maar toch. Vandaar de vier sterren die ik gegeven heb aan Bouwkwaliteit en Afwerking.

Eerste indruk
De monitoren zijn erg dun (net geen 4cm), wegen bijna niets (2,86kg), hebben verschillende aansluitingen (DVI-D, HDMI, D-SUB (VGA) en een ingang voor de koptelefoon) en mijn eerste indruk werd gekenmerkt door een laaiend enthousiastme. Dat werd nog versterkt door iets dat mij vóór de aankoop al het meeste aansprak, namelijk dat deze twee monitoren samen nog minder stroom verbruiken dan één van mijn oudere schermen: slechts 28 Watt per scherm en 1 Watt in standby. In elke zin dus een vooruitgang.

Eenmaal uitgepakt en neergezet was ik toch wel een beetje geïntimideerd door de grootte van twee van zulke monitoren naast elkaar. Ze vielen toen ik ze naast elkaar zette iets groter uit dan ik had verwacht (de totale breedte is meer dan een meter), maar dat viel me absoluut niet tegen, ik was gewoon een beetje overrompeld... en nu ben ik eraan gewend zonder dat ik het gevoel van luxe kwijt ben geraakt.

De functies
De monitor heeft geen knoppen die je in kan drukken. In plaats daarvan zijn er zes kleine zachtpaarse ledjes die reageren op de energie van je vinger. Rechts daarvan zit de powertoets die daaronder een esthetisch paars golfje heeft in dezelfde zachtpaarse kleur. Die brandt alleen als de monitor al aanstaat en dus is het in een donkere omgeving lastig om de precieze plek te vinden van deze toets als het scherm nog uitstaat! Ik heb dat maar opgelost door er een klein wit stickertje vlak boven te plakken. Die valt altijd op en storend of lelijk is het zeker niet.

Rechts van de powertoets zit een lichtgevoelige diode die, wanneer je de functie activeert, het licht van de omgeving meet en de helderheid van de monitor erop aanpast. Als de omgeving donker is worden de schermen ook minder fel en dat is erg prettig voor de ogen. Wat mij hierbij echter als grootste nadeel van de monitors opviel is een bug in het scherm: deze automatische brightness werkt alleen als je de monitor handmatig aanzet en werkt niet meer wanneer de monitor eenmaal in standby is geweest! Dit kan vaak gebeuren, bijvoorbeeld wanneer de computer de beeldschermen uitschakelt als je een tijdje niet achter je pc bent geweest... om de functie dan te activeren moet je de monitor zelf weer even uit en weer aan zetten! Vandaar de vier sterren bij contrast en helderheid.

De menufuncties
Als je één van de tiptoetsen aanraakt open je het menu van het beeldscherm. Daarin kan je kiezen voor zes functies.

De eerste functie is het picturemenu en dit is de meest uitgebreide menuoptie. In het eerste submenu kan je de brightness kan instellen, het contrast, sharpness en black level. De eerste is alleen in te stellen als je de automatische helderheidsfunctie niet aan hebt staan, de laatste is alleen bij HDMI in te stellen.

In het tweede submenu kan je de kleurtemperatuur instellen, hierin zijn zijn drie presets opgenomen maar je kan daarnaast RGB ook handmatig configureren. Ook bevat dit submenu drie gammainstellingen. Handig voor donkere films of spellen. De overige submenus zijn voor het instellen van opties wanneer je de D-SUBingang gebruikt; het volume van HDMI audio, de taal van het scherm, het aan- of uitzetten van de powerled en de menu leds, de witbalans en hier zit ook de mogelijkheid om het scherm terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

De tweede functie is het Smart+ menu, daarin kan je de auto-brightness instellen, het schermratio, en twee functies die alleen in Windows gebruikt kunnen worden: Dual Web en Cinema Mode. Voor deze twee functies moet je de drivers en het control panel van de schermen installeren. Dit control panel werkt overigens prima met meerdere beeldschermen. Ik gebruik deze functies echter niet want ik gebruik Linux en zie geen toegevoegde waarde voor deze functies. Ik kan dus niet precies omschrijven wat ze doen.

Functie 3 is de f-engine waarin je kan kiezen voor Normal, Movie, Internet en Demo. Ook deze functies gebruik ik niet. Ze passen de kleuren, brightness en contrast automatisch aan.

Met functie 4 kan je de resolutie instellen. Dit is alleen van toepassing op VGA, en misschien bij HDMI. Ook deze functie gebruik ik niet want dankzij DVI-D past hij die resolutie automatisch goed aan.

Tenslotte kan je met functie 5 de input selecteren en functie 6 is exit uit het menu.

Het beeld
De schermen zijn goed in te stellen voor verschillende omstandigheden. Als de omgeving zeer licht is bijvoorbeeld omdat de zon richting de beeldschermen schijnt dan is de automatische brightness niet voldoende. Je moet dan zelf even de instellingen voor brightness, contrast en gamma verhogen. Dat is wel een gedoe om elke keer te doen maar technisch kunnen de schermen het dus wel aan. De kleuren zijn bij twee monitoren identiek. Ik heb dat ook wel eens anders meegemaakt toen twee dezelfde monitoren ondanks exact gelijke instellingen toch iets in kleurweergave verschilden, voornamelijk zichtbaar bij wit beeld.

Ik heb geen ghosting op de schermen gezien. Ze zijn razendsnel (5ms). De kijkhoek is ook bijzonder prettig (170°) en vertekening komt in de praktijk dus eigenlijk niet voor.

De conclusie
Let bij aanschaf van de monitor even goed op de kleur van de monitor want kennelijk zijn deze schermen er in een zwarte en een witte uitvoering! De voorkant van de witte uitvoering is echter toch zwart. De monitor is op twee manieren neer te zetten en is verticaal kantelbaar. Hij heeft die aansluitmogelijkheden. Het stroomverbruik is erg laag. Bij gebruik twee van deze monitoren moet je de totale breedte niet onderschatten <grin>. De automatische brightness werkt goed maar bevat een irritante bug. Desondanks kan ik iedereen dit beeldscherm aanraden. Een lust voor het oog!

Dit is mijn eerste review voor Tweakers. Feedback is gewenst en ik hoor het ook graag als ik dingen vergeten ben te noemen of extra moet verduidelijken. Binnenkort voeg ik foto's toe; het is nu te donker :P

Heb jij ook een LG E2350V Zwart?

Reviews door de redactie