Fujifilm FinePix S9600 Review

usrbin 23 maart 2007, laatste update op 17 november 2015, 2.451 views

Fujifilm FinePix S9600

Pluspunten

• Kantelbare LCDMooie EVFNiet te zwaar en te groot maar toch 28-300Eenvoudig om te gebruiken, bijna alle functies snel toegankelijkStandaard accu's, dus overal te krijgen.

Minpunten

• Geen TTL flitsCF werkt trager dan xD type HStorende ruis vanaf iso800

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Hoe kom ik op deze camera?
Ik was op zoek naar een fijnere camera dan mijn Sony digicompact. Een dSLR was een optie, maar ik vond het eigenlijk niet zo nodig. De S9600 haalt 28-300 en met mijn vorige SLRs had ik ook nooit meer nodig dan dat.

Er zijn ook enkele vergelijkbare camera's maar de S9600 oogde voor mij het makkelijkst in gebruik. Dat was een goede keus.

Ergonomie
De knoppen zijn erg handig verdeeld over de camera. Ik heb nooit moeite met het vinden van de juiste knop. Enige minpunt hier is dat witbalans in een langer menu zit en ISO in een korter menu. Geen directe knop daarvoor dus. Wel voor dingen als histogram, wisselen tussen EVF en LCD, exposure lock, metering mode, manual/single/continious focus, exposure correction e.d.
Ook de mogelijkheid voor bracketen is erg makkelijk te vinden.

De S9600 heeft 1 zgn. command dial. Bij P kan hiermee gekozen worden tussen de verschillende mogelijkheden, bij A en S kies je hiermee het gewilde diafgragma of de gewilde sluitertijd. Bij M stel je sluitertijd in door te draaien, diafgragma door te draaien i.c.m. de exposure correction knop.

De S9600 heeft dSLR-like afmetingen en houdt hierdoor prettig en stabiel vast. Niet te licht en niet te zwaar, hoewel dat uiteraard af hangt van je voorkeur.
Uiteraard is het een heel stuk groter dan een standaard digicompact, maar dat is het waard.

EVF en LCD
De S9600 heeft een mooie EVF die prettig is in gebruik. Mits ingesteld op 60fps (andere optie is 30fps) kan ik geen vertraging merken. De LCD is door de mogelijkheid om 90 graden omhoog te draaien en 45 graden omlaag gewoon ideaal. Zeker voor mij, aangezien ik regelmatig foto's maak vanaf een tafelstatief op de grond.

Focus
Voor manual focus zit er een focus-by-wire ring op de lens. Dit werkt tot nu toe prettig, maar ik gebruik het weinig. De camera geeft zelf aan of het ook van mening is of er goed scherpgesteld is. Als het beeld ingesteld is op 30fps is het ook mogelijk het middelste deel uit te vergroten.

Naast manual kan de S9600 ook continuous (continu scherpstellen) of single (bij half-press). Het is bij single ook heel simpel om aan te geven op welk stuk van de foto er scherp gesteld moet worden. Dat bespaart de moeite van lock-and-recompose.

Lens
Zoomen gaat d.m.v. een wat bredere ring op de camera. Dit is ideaal vergeleken met knopjes, je kan heel snel tot de gewenste instelling zoomen.

Op de lens zit ook een zonnekap die ook omgekeerd op de lens bevestigd kan worden voor opslag. De lens heeft voor op een gewone 58mm draad en hierdoor kan je bijv. een normaal UV filter op deze lens zetten.

Er zijn ook twee macro standen, genaamd macro en supermacro. Supermacro werkt alleen op 28mm en zou focus tot op 1cm toe moeten laten. Hierbij is echter vervorming in tests duidelijk aanwezig. Ik heb dit zelf nog niet getest.

Flitsen
De S9600 is voorzien van interne flitser, hotshoe en PC-sync poort. Flitsers tot een ontsteekspanning van 400V kunnen gebruikt worden. Daaronder valt vrijwel alles. Het is welliswaar geen TTL flits, maar dat mis ik niet echt.

Opslag
Er is een CF type 2 en een xD slot. Beide kunnen tegelijk gebruikt worden, in een menu kan je wisselen tussen beide. Hoewel CF kaartjes opzich sneller zijn dan xD, lijkt xD (type H) sneller te zijn in de camera dan CF. Dit kan uiteraard iets te maken hebben met het feit dat Fuji zelf xD maakt.

Ook microdrives zijn een optie, maar ik zie het voordeel boven flash niet.

Accu's
Als accu's worden 4 standaard AA accu's gebruikt. Ideaal, want ze zijn overal te krijgen. Ik weet niet precies hoe lang ik er meestal mee doe, maar ik heb altijd een extra set accu's bij me en hoef zelden te wisselen.

Ruis
Ruis op hogere ISOs zoals 800 en 1600 is wat mij betreft storend. 400 stoort me helemaal niet. Maar ik ga meestal voor 80, omdat er vaak toch wel genoeg licht is.

Alles bij elkaar wat mij betreft een geweldige camera en wat mij betreft voor vele situaties een prima alternatief voor een instap-dSLR (vele, niet alle).

Heb jij ook een Fujifilm FinePix S9600?

Je bedoeld zeker dat er 4 AA batterijen in gaan ;)
4 AA accu's zijn oplaadbare batterijen. Die worden ook wel accu genoemd.