Specificaties GF GTX 560 Ti (950MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N560GTX-Ti Hawk Review

DemoniCEVL 3 januari 2012, laatste update op 3 januari 2012, 1.046 views

MSI N560GTX-Ti Hawk

Pluspunten

• De kaart was bijna net zo snel als een GTX570 voor een lagere prijs

Minpunten

• De koeler is lawaaierig
  • De kaart is zelfs idle rond de 70 graden.
  • Als de kaart kapot gaat krijg je van MSI geen garantie...

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik was in het begin best tevreden met de kaart. De koeler maakte weliswaar meer herrie dan ik gewend was van mijn oude GTX470, maar met de prestaties was niks mis.

Ik heb de kaart gebruikt in combinatie met:

Asrock Fatal1ty P67 Professional moederbord
Intel Core i7 2600K met Coolermaster Hyper 212+ cooler
CM 690 II kast
Dell U2711 monitor

Ik kon o.a. Battlefield 3 op 2560x1440 met alles op ultra, geen FSAA, op zo'n 35-50fps draaien.

De kaart is helaas na 5 maanden doorgebrand en zelfs MSI weigert garantie te geven, volgens hun is de schade op de kaart niet onder normale omstandigheden ontstaan.

Ik heb de kaart niet overgeclocked gehad, maar had al sinds het begin het idee dat de kaart altijd warm was. Ik heb echer voorheen een GTX470 gehad, daarvoor een 8800GTS, daarvoor een 7900GTX etc. etc. en die kaarten werden ook allemaal redelijk warm, dus niet direct aandacht geschonken aan de temperatuur ook omdat de kaart verder normaal functioneerde. Verder kwamen er bij verschillende reviews en het forum van msi uit dat deze kaarten wel vaker redelijk warm worden.

Na 5 maanden gaf de kaart tijdens het opstarten artifacts en een branderige lucht en heeft het kort daarna volledig begeven. Dat lijkt mij inderdaad niet normaal, maar bij MSI houd dat blijkbaar in dat je geen garantie krijgt. De winkel waar de kaart gekocht is overigens hetzelfde verhaal qua garantie.

(aangepast na enkele reacties om een en ander duidelijker te maken)

Heb jij ook een MSI N560GTX-Ti Hawk?

Meer advertenties

had je meteen aan het begin al naar msi moeten gaan. In dat geval was er waarschijnlijk iets niet goed met de koeler. Maar omdat je dit niet meteen aan hebt gegeven weigeren ze nu garantie te geven.

twin frozers zouden zelfs maxed out niet 70 graden moeten worden.
Als ik iemand was geweest die niet eens de temperatuur van de kaart kan zien in de pc door bijv. gebrek aan kennis, en dus om die reden niet meteen de kaart terugstuur, dan zou ik dus ook geen recht op garantie hebben omdat ik zelf technisch helaas niet bekwaam was om te constateren dat er iets fout zat?

Lijkt me nogal onzin, dan komt MSI op die manier onder al zijn garantieclaims uit als het zo zou werken.
En het moederbord? Doet die het nog wel gewoon?

Het argument van gebrek aan kennis gaat niet op, aangezien je een losse videokaart hebt gekocht. Bij gebrek aan kennis had je dat niet gedaan aangezien je dan niet had geweten wat je daar mee aan zou moeten.

Verder zou ik een klachtenbrief sturen naar MSI/winkel met je verhaal. En ook de eventuele schade wat er op je moederbord te zien was. Binnen 6 maanden moeten ze namelijk kunnen aantonen dat het GEEN productie fout was maar jouw fout. Dus zolang je dat bewijs niet hebt gezien sta je wel sterk.

Natuurlijk wel jammer dat je dat niet gedaan hebt toen de temps (te) hoog waren en artifacts in beeld kwamen. Ook moet je zeker weten dat je voeding/ventilatie in orde was. Dat zijn dingen die erbij komen kijken wanneer je zelf zo een kaart in je PC bouwt; ze gaan er van uit voor de garantie dat je weet waar je me bezig bent; lees voor de zekerheid maar eens de warranty boekjes door die je bij de kaart hebt gekregen.

Verder 1 ster aangezien je dit beter bij een shopreview of in het shopping forum had kunnen plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 3 januari 2012 20:25]

Tja, 70 is nou ook weer niet te hoog, ik heb een geforce 470 gehad die net zo heet werd. En de artifacts kwamen pas op de dag dat de kaart het ook begaf. Als ik die eerder had gehad had ik de kaart uiteraard al sneller opgestuurd. Maar afgezien van de temperatuur en de uiteraard lawaaierige koeling als gevolg van waarscijnlijk o.a. de temperatuur werkte de kaart verder normaal.

Genoeg mensen die wel eens een losse kaart kopen verder. Hardware inbouwen is geen moeilijke handeling. Afgezien daarvan is dit niet bepaald mijn eerste pc/videokaart die ik heb (in)gebouwd. En ja, de rest van mjin hardware is nog wel gewoon in orde, en aan de ventilatie in de kast zal het zeker niet hebben gelegen. En ook al werd de kaart 70 graden, we weten allemaal dat zeker nvidia kaarten nogal de neiging hebben heet te worden, en 70 is niet bepaald buiten specificaties. Vandaar dat ik hem voor alleen zo'n issue niet eerder heb gestuurd om dan vervolgens een tijdje zonder kaart te zitten.

Op het forum kijken minder mensen, en aangezien MSI geen garantie geeft lijkt het mij handig dat mensen dat snel kunnen zien als ze even door de reviews van een kaart heenkijken. Wat willen jullie verder nog dat ik schrijf over een dode kaart? Ik wil jullie wel eens een review zien schrijven over een apparaat dat niks doet.
Heeft het misschien kunnen zijn dat de koeler geen/amper contact maakte met de core, ik heb zoiets gehad met de H100 op mijn cpu, deze maakte geen goed contact, en zo kreeg ik temperaturen van 70 idle en 110 stressed (nog oplopend).
Zou kunnen, maar dat verklaart niet de brandplekken op de pci-e connector. :(
Hmm.. dat is inderdaad vreemd. Dacht meteen, toen ik dat plaatje zag, of er misschien teveel voltage over het pci-e slot gaat dan, weet niet of dat kan, maar ik heb in mijn BIOS wel een optie met het voltage over de pci-e sloten.
De kaart van me vader (ook hetzelfde type) wordt niet warmer dan 45 c in game. (battlefield 3) en lawaai, valt reuze mee, dus denk dat jij er een heb met iets aan de koeler
Zelfde geldt voor mij, ik heb deze kaart ook, en geen problemen met lawaai en hoge temps.

Waarschijnlijk heb je pech gehad en een maandag ochtend product ontvangen. Wel vreemd dat MSI geen garantie wil geven, kun je niet op de een of andere manier bewijzen dat hij niet is overgeclocked en zo toch nog garantie lospeuteren?
lijkt wel of dat je pci slot geen goed contact maakte?
kan je ook niet terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt, misschien dat die wel garantie willen geven.
Nee helaas, die zeggen hetzelfde als MSI. En inderdaad, wat jij zegt daar zat ik zelf ook aan te denken, vanwege de rare brandplekjes. Ik heb ook al tegen MSI en de winkel gezegd dat dit geen schade is zoals wanneer je de kaart 'verkeerd' plaatst, dan zouden er mogelijk contactpunten zijn afgebroken o.i.d maar niet dit soort schade. En dan had de kaart het sowieso niet 5 maanden wel gewoon gedaan. Maar ja...
Voor garantie moet je ook niet zijn bij MSI. Voor garantie moet je zijn bij het bedrijf waar je de kaart gekocht hebt. Consumenten recht zegt dat je sowieso 2 jaar garantie hebt. Dus daar moet je contact mee opnemen.
Zoals ook in mijn eerdere reacties staat zegt de winkel hetzelfde.
Je weet dat in de eerste 6 maanden de winkel MOET bewijzen dat jij het probleem veroorzaakt hebt. Kunnen ze dat niet dan kun je er vanuit gaan dat het defect al in de kaart aanwezig was op het moment dat je hem koopt.

Ik zou daarmee gewoon teruggaan naar de winkel (want dat is je aanpsreekpunt, niet de fabrikant).
Zo goede review had misschien iets uitgebreider gemogen voor nu 1 ster.
het is geen klaag hok hier !
Ik zou hem uitgebreider reviewen als ik nog een kaart had, maar helaas... Als ik dezelfde kapotte kaart terugkrijg kan ik er niet veel meer over zeggen dan dit. En het is inderdaad geen klaaghok hier, maar ik vind dat ik best aan mensen mag vertellen dat je bij MSI niet op garantie hoeft te rekenen. Met ASUS heb ik dit probleem nooit gehad en daar zijn over de jaren heen toch ook wat kaarten van gesneuveld.
Heel wat kaarten gesneuveld... mmmz
En dan zou het nergen anders aan kunnen liggen??

Ik heb in de loop der jaren ook heel wat kaartjes gehad en er flink mee gepruts, maar heb nog nooit een defecte kaart gehad....

PS.
Als ik msi was en de foto zo zie, zou ik eerst ook achter m'n oren krabben.
Tevens is dit een los staand probleem, was er geen beschadiging, dan had MSI waarschijnlijk wel een nieuwe gegeven.

Zit eruit of er iets in je mobo slot niet goed zit, voeding kut ect.
Niet een direct probleem bij de kaart..

[Reactie gewijzigd door mukkel op 3 januari 2012 20:40]

Met heel wat kaarten gesneuveld bedoel ik over de jaren heen, niet specifiek bij deze pc. We kennen allemaal wel de geforce 6800 series nog, en de 8800's die redelijk wat problemen hadden.
Ga hiervoor naar het forum van MSI of zo.
Ziet er goed uit @ de foto.
Mag hopen dat jij dat niet heb gedaan?