Specificaties Dual core @ 1,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E4300 Boxed Review

Q_7 15 februari 2008, laatste update op 19 april 2008, 8.256 views

Intel Core 2 Duo E4300 Boxed

Pluspunten

• Snel
  • Clocked goed over
  • Stabiel

Minpunten

• Defecte temp-sensor (100c)
  • Bolle IHS

Draai al een weekje met een E4300 en zou mijn ervaringen graag met jullie willen delen.
Dit is mijn eerste survey dus voor op- aanmerkingen gewoon een reactie plaatsen.

Ik ben al bekend met de C2D heb hiervoor een E6300 gehad (waar ik overigens ook super tevreden mee was) en die heb ik verkocht omdat hij tot 2,8 Ghz clockte, dus 2 tientjes erbij gelegd en een E4300 gehaald.

Specificaties CPU
• Socket 775
• Allendale Core
• Boxed uitvoering incl. CPU cooler
• Snelheid: 1800Mhz
• L2 Cache: 2MB
• Bus Speed: 800 MHz
• 65nm

De E4300 is identiek aan de E6300 en E6400 maar mist VM techniek, aangezien ik die toch niet ga gebruiken maakt het voor mij niet uit. Zoals jullie weten heeft deze ook maar 2MB cache t.o.v. de echte Conroe CPU's. Deze CPU heeft ook een 800 Mhz FSB i.p.v. 1066 Mhz.

Ook heb heb ik talloze AMD setups gehad ( ook een AM2 + X2), de meest relevante was een Athlon 64 3200+ @ 2750 met 2x 512 MB DDR 550, 3Dmark/PCMARK scores zal ik ook met jullie delen.

Moederbord pakte de processor in 1 keer goed, maar omdat mijn mobo nog een oude bios had draaide hij op 9x266 ipv. 9x200.
Op de stabiliteit had het verder geen effect.

Vergeleken met mijn eerdere AMD systemen moet ik toch wel zeggen dat de Intel platform heel wat stabieler en gigantisch sneller is.

Op stock snelheid heb ik niet gedraait, dus ik weet niet hoe de performance is op 1,8 Ghz. Maar daar valt genoeg te vinden op het internet.

Overclocken
Hier de overclock resultaten:

E4300 @ 3400 1.6v in Windows en 1.65v in de bios. (378x9)
2x 1024 MB @ 1134 Mhz 5-5-4-10

Dit is toch wel een overclock van 89%! Gratis extra power is altijd welkom :P .

Ook is hij op 3510 Mhz (390x9) 3DMARK en alle andere tests stabiel, maar ik speel liever safe :) .

3000 Mhz lukt nog op stock v-core maar daarna moet ik de voltage toch enorm omhoog krikken.

Op deze snelheid is hij volledig stabiel en voelt de koeler lauw aan onder volledige belasting.
Maar de temp-sensors zijn brak en geeft 99/100C graden celcius aan bij belasting.
Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken :P .

Vergelijking met oudere AMD systeem
Hierbij de 2 systemen:

Systeem 1
AMD Athlon 64 3200+@2750 (10x275) (Socket 939)
A8N-SLi
2x 512 MB G.Skill @ 275 Mhz 2,5-3-3-7 (1:1, Samsung TCCD)
X850 Pro 575-1250 Mhz

Vs.

Systeem 2
Intel C2D E4300 @ 3,4 Ghz
P5B Deluxe
2x 1024 1134 Mhz 5-5-5-12 (OCZ PC8500)
X850 Pro 575-1250 Mhz

3DMARK 03 : 15.000 punten
3DMARK 05 : 7.000 punten
PCMARK 02: 14.500 CPU punten
Pifast: 27 seconden

Je ziet dat de verschillen gigantisch zijn, ik moet echter toegeven dat het geen eerlijke vergelijking is, maar je ziet hoe krachtig de C2D CPU is, voornamelijk de 3DMARK 01 test.

Ook is het verschil erg merkbaar in games, bijv. C&C3 demo alles high behalve AA 1x trok de AMD systeem het op 17 FPS (1024x768). Maar de C2D blijft absoluut op de 30 fps en niet lager.

Mijn processor is van week 40A, bij de E4300 moet je echt geluk hebben, want een nieuwe week betekend niet dat die dan ook beter clocked.

Voor informatie wat ik eventueel toe kan voegen kunnen jullie het even aangeven :) .

CPU-Z validatielink 3510 Mhz:
3510 Mhz.

CPU-Z validatielink 3600 Mhz 100% overclock:
3600 Mhz.

Met een beetje geluk heb je dus een processor die sneller is als een X6800 Extreme, wat net zoveel kost als deze complete systeem :P .

Ook loopt er een draadje op GoT

Ik zal binnenkort eens de C2D ook op 2,75 Ghz clocken en de resultaten van single-core benchmarks posten.
Misschien hebben sommige dan een betere inzicht :) .

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E4300 Boxed?

Lijkt me toch dat de meest relevante setup hier de AM2 X2 is. :? Je bent hier een dual core processor aan het vergelijken met een single core!
Alle test die ik heb uitgevoerd zijn single core tests.

Nee, de AM2+X2 heb ik de afgelopen zomer gehad en het beviel niet echt. Daarna heb ik een E6300 gekocht, die clockte niet goed.

Daarna heb ik mijn E6300 verkocht en totdat ik een E4300 had gekocht heb ik een tijdje met een 3200+ gezeten, wat mijn broertje nu gebruikt.
Klokte niet goed? Van 1,8 naar 2,8 vind ik toch echt wel netjes :P ... Probeer t maar is met een Prescott oid (en dan ook op luchtkoeling).... Dat hij onder jouw begrippen 'maar' 2,8 ghz haalde hoeft niet te betekenen dat hij slecht overclocked :P... Maja.. iig nette overclock @ E4300...
Omdat mijn AM2+X2 maar tot 2700 Mhz clokte had ik destijds een E6300 gehaald. Ik verwachte dus véél meer snelheid, in ieder geval meer dan 2,8 Ghz. Dat was dus eigenlijk een teleurstelling voor een geintje die mij ¤400 meer heeft gekost :P .
Vandaar dat hij in mijn ogen slecht clocked :)
Geen handpicked maar "zomaar ergens gekocht"?
Dan klokken die krengen wel heel lekker zeg :9
Gewoon van mijn lokale computerboer, ik mocht er 1 uikiezen, maar na 20 blauwe dozen gehad te hebben bleken ze allemaal week 40A te zijn :D dus had geen andere keus. Ik kon er niks over vinden op het internet, heb de gok toen toch maar genomen :P .
Dan heb je geluk! De 41A blijkt een stuk minder goed te klokken, maar voor zover ik weet zijn dat OEM-processoren.
AMD 3200+?? Bedoel je dan een Atlhon XP of een 64?? :9 Maar dat de C2D sneller is mag je eigenlijk ook wel verwachten. Maar een nette OC met je "budget" C2D!!!
Aangepast thnx voor de tip :) .
Leuke survey! ;) Vind ik altijd zo vaag, DDR2 is letterlijk DDR maar 2 keer zo snel, en dan zo weinig performance winst op het AM2 platform. :? Echt vreemd maar ook interessant dat Intel het zo goed doet. Gosh, ik moet meer minder drinken. :9

Edit:

@ hieronder :P

DDR verstuurd data per "uptime" en "downtime" van een kloktik, DDR2 doet dat 2 keer om de bandbreedte te verdubbeken, dat bedoelde ik dus met twee keer zo snel, zoals ik al eerder zei: ik moet minder drinken. ;)
DDR2 is niet 2x zo snel hoor. Het is gewoon een andere standaard met als resultaat een hogere kloksnelheid, een lager energieverbruik en hogere timings.

Sommige platformen profiteren eerder van lagere timings dan van een hoge bandbreedte (boven een bepaald punt).
ik wil nieteens weten wat de tdp is op 1.65v :P
een single core tegen een duelcore vegelijken is ook niet echt eerlijk neej.
ram ook niet echt vergelijkbaar.

400E tja dan had je beter een x2 en een andere vga gehaalt dan had je nu 10k in 3d06 ghad :P
Nou.. dat heb ik zelf ook denet even bekeken en volgens

Verbuikt ie op 3510 Mhz met 1.675v zon 228 watt |:(
Hoe kan het dat je met je AMD systeem een Pi Fast van 46 seconden hebt. Ik haal met een XP-M 2400@2.4Ghz 44 seconden.
Ik weet toch 100% zeker dat ik op 2750 Mhz 46 sec erover deed, en dit is dan met geheugen/cpu 1:1.
Als ik jou was zou ik toch nog even kijken of je heatsink wel goed gemonteerd is, of dat je IHS wel helemaal recht is... Ik heb weinig gehoord over brakke sensors namelijk... :)

Dan vind ik dat je het heel netjes heb gedaan.
:9 ;)
een beetje vreemd dat je hem laag rate op de warmte productie omdat die sensor misschien wat minder is. Je moet de cpu natuurlijk wel beoordelen in originele niet overlclockte staan. En dan haalt die cpu (die ik ook op 3 ghz heb overclockt) meestal 20c idle en 45c full load. En dat is echt top.
Ja en nee, met de overige tests zie je dat het in realiteit niet zo enorm veel uitmaakt.

2.7 A64 v.s. 3.4 C2D.

Je ziet dus duidelijk dat qua kracht de twee ontwerpen elkaar niet veel ontlopen.