Asus P8Z68-V PRO Review
Asus P8Z68-V PRO ATX Moederbord Inleiding De reden van kopen van dit moederbord is omdat ik mijn 1e computer zelf ging bouwen. Het moet een toch een beetje een game-pc met een budget van zo'n 1000 euro worden. En omdat het moederbord toch wel redelijk belangrijk onderdeel van een computer is, heb ik er voor gekozen om hier zeker niet op te besparen. Verder omdat de Z68 chipset net nieuw is, en ik niet meteen wil achterlopen door een P67 te nemen. Dit is mijn 1e review dus ik hoop het zo goed mogelijk te beschrijven! Typo's zijn altijd welkom. Zoals je zult zien hou ik van opsommingen. Het is maar net waar je van houdt. 3 Verschillende borden. Zoals sommige misschien hebben gezien heeft Asus maar liefs 5 Z68...
Pluspunten
Mooi uiterlijk Mooie bios Gewoon een goed moederbord.
Minpunten
Nog niet gevonden!
Eindoordeel

Inleiding
De reden van kopen van dit moederbord is omdat ik mijn 1e computer zelf ging bouwen. Het moet een toch een beetje een game-pc met een budget van zo'n 1000 euro worden. En omdat het moederbord toch wel redelijk belangrijk onderdeel van een computer is, heb ik er voor gekozen om hier zeker niet op te besparen. Verder omdat de Z68 chipset net nieuw is, en ik niet meteen wil achterlopen door een P67 te nemen.
Dit is mijn 1e review dus ik hoop het zo goed mogelijk te beschrijven! Typo's zijn altijd welkom. Zoals je zult zien hou ik van opsommingen. Het is maar net waar je van houdt.
3 Verschillende borden.
Zoals sommige misschien hebben gezien heeft Asus maar liefs 5 Z68 moederborden op de markt gebracht. Waarvan 2 Micro-ATX onderde naam Maximus die ik even vergeet.
De andere 3 zijn:Hier van ga ik voor jullie de verschillen opzoeken. Ik zal ze de naam MB1, MB2, MB3 geven.
- MB 1 en MB 2 hebben GPU boost. Deze valt niet te vinden bij MB 3.
- MB 3 heeft een 3,5 inch(??) box met de 2 extra USB 3 aansluitingen, die op MB 1 en 2 aan de achterkant zullen te vinden zijn.
- MB 3 heeft "The Intel® Turbo Boost Technology 2.0".
- MB 1 en 2 hebben video aansluitingen. MB 3 valt dat weg.
- MB 3 heeft 2 Gigabit lan aansluitingen
- MB 2 en 3 hebben 2x IEEE (FireWire) aansluitingen.
- MB 1 heeft 2 6Gb/s aansluitingen via de Z68 chipset. MB 2 en 3 hebben 2 extra. Die gaan via de Marvell PCIe Sata adapter.
- MB 3 krijg je er de ASUS Q-Code (op cd denk ik). Deze leest de vierkante barcodes (zoals je nu ook ziet met mobieltjes) uit.
- MB 3 heeft dus wat andere aansluitingen op de achterzijde als MB 1 en MB 2. 1 PS/2 combo poort. Geen video aansluitingen. 2x e-SATA waarvan 1 met Power. 8 USB 2 ipv 6. En een "Clear CMOS button" wat het ook zou mogen zijn.
De specificaties zoals ze bij de pricewatch staan zal ik niet nog eens voor jullie opnoemen.
Een paar kleine dingetjes die wel opvallen zijn de Dual Intelligent Processors 2 with DIGI+ VRM zoals de Asus site ze noemt. Zo heeft het moederbord dus de EPU en een TPU. Bijde kun je met een schakelaar op het moederbord of in de bios aan en uit zetten.
- De EPU zal als je hem inschakelt zorgen voor zorgen dat de computer zo min mogelijk verbruikt. Zo zie ik ook dat mijn processor automatisch word terug geklokt als ik niets doe!
- De TPU (nog niet gebruikt) zal er voor zorgen dat de onderdelen automatisch zullen worden geoverklokt.

- De mooie EFI bios die Asus mee levert!

- Een aan/uit en resetknop op het moederbord voor testkasten.
- De Intel Smart Response Technology voor een boost van het hele systeem. De hardeschijf en de SSD gaan samenwerken zodat de veel gebruikte bestanden naar de SSD gaan en grote data naar de HDD.

- Verder krijg je er een extra usb 3 adapter (2 way) voor in de achterste slots te plaatsen. Deze is op deze manier geleverd omdat je dan zo ook de usb 3 van je kast op je moederbord kan aansluiten. Heb je die niet? Dan heb je er 2 extra op de achterzeide. (Pas op! Kabel is aan de korte kant. Bij mij net genoeg voor de onderste, moet dus passen, maar toch). Dat zijn dus 4 usb 3 poorten in totaal.

- Niet opmerkelijk zijn de 2 processorfan- (4pin), 2 chassisfan- (4pin + 3pin) en 2 powerfanconnectors (3pin). Asus is met dit moederbord redelijk gericht op de fans die je in je kast kan aansluiten. Waar ik in 1e instantie wel blij mee was. Ik heb nu een fancontroler waarmee ik de temperaturen enzo wel mooi kan lezen. Dus de bios heb ik hier niet meer voor nodig om dingen te wijzigen.
- En verder natuurlijk de Z68 chipset voor het beter gebruik van de videokaart-processor.
- 8 Channel HD audio in 6 aansluitingen + 1 optical-out op de achterkant.
- 2 x SATA 6Gb/s
- 2 x SATA 6Gb/s (donkerblauw) gaan door een apparte hub heen en Marvell controller.
- 4 x SATA 3Gb/s
- Gigabit lan aansluiting
- Bluetooth (het blauwige bolletje boven de rode usb 2)
- 4x USB 3. (2 op achterkant, 2 voor je kast of via de bijgeleverde hub)
- 12x USB 2 (6 op achterkant (zwart en rood) en 6 op het bord voor in je kast)
- 1x eSATA 3Gb/s
- 1x HDMI, D-Sub en DVI voor het gebruik van de grafische chip in de processor

In de doos:
- Het moederbord zelf.
- Handleiding en dvd met de drivers (Installeren!)
- Een SLI bridge
- 2x 3Gb/s SATA kabeltjes
- 2x 6Gb/s SATA kabeltjes
- Het O/I shield MET opmerkelijk schuim op de moederbordzeide. Zo schaaf je 1. niet je vingers aan het erin duwen in de kast, en 2. het is best wel chique.
- De USB 3 voor achter in de kast.
- 2x Q-connectors. Dit vind je altijd bij de Asus moederborden. Een hulpstukje om de losse kabeltjes van de voorkant van de kast te helpen sorteren en op het moederbord te zetten. Je krijgt er ook een Usb connector bij. Voor het geval deze ook in losse draadjes zijn (oudere kasten).
- 2x PCIe 2.0 x1
- 3x PCIe 2.0 x16 (1 kaart = x16. 2 kaarten = x8/x8. 3 kaarten = x8/x8/x4) De onderste van deze 3 x16 sloten kan ook gebruikt worden als een x1 of x4 kaart!
- 2x PCI
Opstelling:

- Intel Core i5 2500K
- MSI N560GTX-Ti Hawk
- Dit moederbord
- Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
- Samsung Spinpoint F1 HD103SJ, 1TB
- Cooler Master Silent Pro Gold 700W
- Cooler Master V8 koeler
- Cooler Master CM690 II Advanced

Hier de grootste aantal benches. Spreekt voor zich.

Dit is de 3DMark 11 met de uitslag. En waarom niet, Een foutmelding. En de fps vind ik over het algemeen eigenlijk best slecht, ik heb toch wel 1000 euro uitgegeven en dan krijg je dit. Jammer.

Hier de 3DMark Vantage. De testbeelden die je kreeg te zien waren bijzonder mooi en een fps van zo'n gemiddeld 70+ (ook al zegt uitslag anders). Na het doen van deze test was ik al weer wat beter gemutst.

Ook bij de 3DMark 06 kwamen er gelukkig goede resultaten uit.

Bij 3DMark 03 had hij totaal geen moeite om te scoren. Maarja het blijft 2003.
Verder valt er op de bios screenshot zoals iets naar onderen te zien is, (f12 in de bios zelf; hij slaat het op op een usb!) dat de voltages echt bijzonder mooi zijn. Maar dat zal dan wel aan de voeding ligen. (CM Silent Pro Gold 700W)
Ik heb mijn computer al aan een stroommeter gehangen, en gemiddeld zit ik op de 200-300 watt (waarvan 40 voor mijn led beeldscherm) verbruik. Dat is echt bijzonder weinig!
Foutmelding Bios
Toch kon ik niet voorkomen dat ik bij het opstarten van mijn computer 2 foutmeldingen kreeg.
1. Bios - Harddisk is not found (Hij zit er wel in? En de startup boot staat ook als 1e op de juiste hardeschijf dus hier zal het niet aan liggen.) Start de bios nog een keer op en dan gaat hij wel door.
2. CPU fan error. Press F1. Dan kom je in de bios uit. Ik heb dus een fancontroller gekocht en mijn processorfan daar dus op aangesloten. Begrijpelijk dat hij deze melding geeft, maar je kan toch ook fanless koeler hebben? In de bios heb ik wel gevonden dat het "wait for F1" niet word getoont en nu gewoon doorstart.

Kan iemand mij toevallig daar mee helpen? Forums hebben nog niet veel opgelost bij mij. (oude bios'en enzo) Ik zie de reacties!
Conclusie
Ik zelf vind het gewoon een goed moederbord. Het is Asus, wat toch te vertrouwen valt. Nog geen gebreken en is van alle gemakken voorzien. Aanrader!
1 Nadeel. Made in China.
Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie er wat wijzer van zijn geworden! Ps, Vergeet niet een goede waardering te geven! Ik verbeter mijn review continu!
Reacties (52)
En hoe je foto's in de revieuw plaatst
Coretemp? Speedfan? Cpuz? Cristaldiscinfo? CrystalDiskMark? Msi afterburner (heeft niets met moederbord)?
[Reactie gewijzigd door woukabouter op 25 juli 2024 20:49]
Fotos kun je dmv de [img]-tag erin zetten.
3DMark03
3DMark06
3DMark Vantage
enzovoort...
Daarnaast zou je de standaard benchjes zoals super pi of wat encoding benches doen.
[Reactie gewijzigd door woukabouter op 25 juli 2024 20:49]
O en overigens heb ik ook nog minecraft op 230 fps lopen xD.
Furmark en 11 waren de enige die mijn gpu ook echt warm maakte.
Weetje ik ga morgen mijn gpu reviewen
Edit:
03 staat er bij! Stukje moeder natuur was inderdaad echt mooi! Die van 11 liep niet vloeiend en vond ik ook niets aan.
[Reactie gewijzigd door woukabouter op 25 juli 2024 20:49]
Kleine typo:
"Weizigen" is Wijzigen
Laatste paragraaf: "overkomen" : "voorkomen"
[Reactie gewijzigd door Brodo op 25 juli 2024 20:49]
Ik heb besloten om maar een extra fannetje te kopen voor in me kast. Zo kan ik de processorkoeler terug zetten. Is me boot ook een stuk sneller!
gewoon op cpu fan gaan staan en hem dan op disabled zetten zodat je al die min/max rpm/temp settings niet meer ziet dan moet het goed zijn (eventueel ook doen voor de casefan?)
ik krijg deze bios te zien: Imageshack
Ier is geen oid? wel andere al op disabled gezet dus..
Zo heb ik het ingesteld, nogsteeds CPU fan error. Jammer.
[Reactie gewijzigd door thomasv op 25 juli 2024 20:49]
Bij een vriend van mij kon hij de HDD's ook niet vinden maar dat komt doordat de SATA poort standaard op "disabled" staat.
Edit:
Ik heb 2 screenshots voor je:
http://img845.imageshack.us/img845/5425/110707134058.png
http://img694.imageshack.us/img694/3791/110707134117.png
Deze 2 dingen hebben daar mee te maken; en daar staat jouw controller niet bij.
Aan de andere kant; dat bericht komt er 1 seconde, en het is weer weg. Hij start gewoon normaal op dusja. Van mij mag hij deze foutmelding geven. Ik erger me er niet aan hoor.
[Reactie gewijzigd door woukabouter op 25 juli 2024 20:49]
Praktisch alles komt uit China toch? Wat is hier het nadeel van?
[Reactie gewijzigd door woukabouter op 25 juli 2024 20:49]
nu heb ik een V6GT liggen, zou dat passen ? met 2x 4gb Corsair Dominator ramchips?
(met die kartels aan de bovenkant?)
Heeft iemand toevallig een soort gelijk systeem/probleem ?
Ik kan dat namelijk nergens vinden of het past
[Reactie gewijzigd door Zen!th op 25 juli 2024 20:49]
Met mijn V8 en Corsair Vengeance is er geen enkel probleem! Toen ik dit moederbord wou kopen heb ik me dat ook bedacht, en na gevraagd. Dit is in de praktijk geen enkel probleem. Zoals je ziet in mijn opstelling foto is dat de rechter radiator, precies op de lijn van het 1e geheugen bankje zit. Nou is het stukje Socket - Begin radiator (heatpipe) redelijk hoog bij de V8.
Nou is het probleem.
Op een site heb ik gevonden dat de dominator 52 mm hoog is. Als we dan naar de Cooler Master site gaan zien we dat de V6 36 mm hoog is. In dit opzicht is dat dus erg jammer.
Nou is dus weer de vraag. Past hij er naast. Dat word dus milimeter werk.
Ik ga van de week toch mijn kast even openhalen voor een grote stof beurt, dus dan ga ik dat voor je meten.
(119.7-53 / 2 = 33.35 vanaf zeikant socket naar zeikant cooler. Lengte zeikant socket tot zijkant ram meten.
Gr Wouter
Nou heb je het geluk; omdat je maar 2 reepjes gebruikt; heb je de blauwe van de blauw zwarte banken nodig.
CPU, Zwart blauw zwart blauw.
Dus we hebben al weer 1 cm meer speling.
Dan. Zo ongeveer tussen mijn videokaart enzo in, heb ik gemeten dat de zeikant van de socket tot 1e bank 3 cm is. tot 2e 4 cm.
Dan pak ik jou koeler er weer bij.
Cooler Master V6
Na een vlug rekensommetje (11,9 - 5,3 / 2 = 3,3 cm.) zou je zeggen dat het moet passen. Ik weet even niet meer wat ik deed onder mn eigen revieuw, maar toen concludeerde ik dat dat niet ging passen...
De hoogte van socket - ribben = 3,6 cm. Mijn vengeance is al 5,5. Dat gaat niet passen. Daarom concludeerde ik waarschijnlijk dat het niet past.
Dan doe ik het zelfde sommetje even bij mijn eigen.
Cooler Master V8
12,5 - 3,7 / 2 = 4,4 cm. Kijk! Zoals ik al zag was dat het tegen mekaar aan zat (bijna).
De hoogte van de 2e radiator gok ik uit de tekening is zo'n 4,5 cm.
Conclusie van dit lange verhaal.
Er is een grote kans dat het gewoon moet passen!
Dank voor je uitleg!
Thanks voor je moeite om alles ff op te meten
Goeie tweakers ftw!
Na dat ik alles binnen heb gekregen, wil ik wel men 2500k overclock gegevens aan je geven, voor je review
Ik twijfel alleen nog tussen dit bord of een Asus Sabertooth, hoewel men voorkeur uitgaat naar deze (Asus P8Z68-V Pro)
Kort gezegd zou het moeten passen, omdat ik 2 van de 4 ram bankjes gebruik?
Van af de Socket gezien: 1=Leeg 2=Vol 3=Leeg 4=Vol? of zie ik dat verkeerd
Ik bestel het dan maar gewoon op hoop van zegen (halverwege oktober).
en anders word het even handmatig wat schrapen/zagen/slopen aan die V6GT
Groet,
Zen!th
En ja, je had het goed. Scheelt een centimeter....
Behalve de prijs lijkt mij de Deluxe een betere keus aangezien deze geen onboard video heeft welke je niet gebruikt omdat je een pci-e grafische kaart erinsteekt.
Dus behalve de prijs waarom niet de deluxe?
En misschien omdat die inboard zen werk genoeg doet als je systeem idle is.
(wat misschien stroom kan besparen?)
Das t enige wat k kan bedenken, heb verder behalve de prijs geen idee waarom geen deluxe!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/26632/dosprompt2.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/185900/betty.jpg?f=community)
/u/349437/crop5c5eb620d375f.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/313595/crop6694f20c83e41_cropped.jpg?f=community)