Thermaltake Sonic Tower CL-P0071 Review

TGEN 23 februari 2008, 1.247 views

Thermaltake Sonic Tower CL-P0071

Pluspunten

• prestaties

Minpunten

• (gebrek aan) installatiegemak LGA775

Koelvermogen Score: 4
Na me een tijd lang gestoord te hebben aan semi-regelmatig geborrel in een tegenvallend presterend waterkoelsetje (helaas zonder mogelijkheden om dat tegen te gaan), heb ik besloten een ThermalTake Sonic Tower uit de rommelbak te pakken om mijn Core 2 Duo E6600 @ 9x410MHz koel te houden. In principe moet dit minder herrie opleveren, tegenover potentieel grotere temperatuurverschillen tussen idle en load.

Installatie
De installatie op LGA775 sockets is eigenlijk best een ramp. Sowieso moest het moederbord eruit, maar na het installeren van twee clips kan hij niet al weer terug; de koeler dient er direct opgezet te worden, omdat hij in een kast al helemaal niet te installeren zal zijn. Dit is omdat er een gebogen, stalen strip vastgeschroefd dient te worden (gebogen om de koeler op de CPU IHS vast te klemmen) met veel te korte schroefjes. In onbelaste toestand is de afstand tussen de schroefgaten van de gebogen strip en de twee clips aan bijde zijden ongeveer 8 millimeter, en de lengte van de schroefjes die gebruikt dienen te worden is een kleine 4mm. Zodra je een schroefje een slag of anderhalf vastgedraaid hebt, is de afstand tussen de strip en de clip aan de andere kant tussen de 1.5 en 2 centimeter. Daar moet je vervolgens met een klein 4mm schroefje, een kleine schroevendraaier, en veel te weinig ruimte om die goed vast te pakken, de kracht tegengaan van de gebogen strip.
Daar je de schroefgaten precies tussen de twee rijen koellamellen zitten, kon ik mijn vingers er niet tussenkrijgen, samen met een schroevendraaier. Mensen met kleinere vingers hebben er misschien minder moeite mee, maar het blijft een crime. Ook is het zo dat de schroefgaten in de gebogen strip niet veel kleiner zijn dan de kop van de schroefjes, wat bij mij resulteerde in een schroef die half in het gat zelf zat. Na veel geklooi zaten de schroefjes eindelijk goed vast, maar dit is echt een zwaar minpunt aan deze heatsink.
Sonic Tower in kast

Koelprestaties
De koelprestaties vallen mij redelijk mee. Ze zijn sowieso beter dan die van de ThermalTake Silent Water die voorheen deze processor koelde, een verschil onder Orthos load van 52 graden tegenover 63 graden. Ik geef geen punten voor geluidsproductie, daar er standaard geen fan bijgeleverd wordt. In mijn situatie zit er een regelbare 120x120mm fan op (ook van ThermalTake, toevallig), en dicht erachter een 120x120mm Nexus Real Silent intake (ja, intake, 'tis in een Lian Li V1200Plus). Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat je geen fan kan monteren tussen de twee rijen lamellen, tenminste, niet met de standaard fan mounts. In die opzet verlies je minder ruimte aan een gemonteerde fan.

Een goed product, met bijzonder slechte bevestiging. Het zit wel goed vast als het eenmaal vast zit, maar het woord 'installatiegemak' is men bij ThermalTake even vergeten bij het bedenken van de LGA775 mount. Door de uiteindelijke prestaties geef ik het product echter toch een algemene beoordeling van 'goed'.

Heb jij ook een Thermaltake Sonic Tower CL-P0071?

Jammer van de bevestiging, ik zie het niet zitten om uren met de bevestiging bezig te zijn, met alle gevolgen van dien. Hopelijk zit het mee, en heeft ThermalTake de inhoud veranderd :)
Daar heb ik geen weet van, maar afgelopen weekend heb ik het koelblok opnieuw moeten monteren wegens het vervangen van het moederbord, en ditmaal sprong een schroefje zowaar weg uit de schroefdraad terwijl ik hem aan wilde draaien. De spanning van de clip was blijkbaar te groot. Gelukkig kon ik het schroefje na een kwartier zoeken weer vinden, waarna ik het met wat andere tools (en een gezonde dosis grof geweld en schuttingtaal ;)) weer vast heb kunnen krijgen.

Echter, ik heb nu maar een Thermalright Ultra 120 eXtreme besteld, omdat ik toch van plan ben er een Q9450 in te zetten. Ik heb waarlijk geen enkele trek in het nogmaals monteren van dit monster :).
Leuke review, duidelijk geschreven en ik denk dat we allemaal de frustraties kennen die je soms krijgt bij het installeren van een koeler (ik wel iig).
Eigenljik het enige dat ik mis is een plaatje. Je hebt het over 'twee rijen lamellen' maar dat was voor mij (als iemand die niet weet hoe die koeler eruit ziet) wat raar. Ik heb nu een plaatje opgezocht en het is meteen een heel stuk duidelijker wat je bedoelt bij dat stukje.
Dat ding ziet er wel groot uit. Wat zijn de afmetingen ervan?

edit:
@TGEN (hieronder):
ik zal je helpen ;)

[Reactie gewijzigd door brute51 op 29 januari 2008 20:24]

Ik zal later vanavond wel kijken of ik een plaatje kan schieten van de huidige setup. De dimensies van de heatsink zijn zo ongeveer 10x12x16cm (lxbxh), met een fan van 25mm wordt hij dus 12.5cm 'lang'.

Ik heb een foto toegevoegd, ik hoop dat je er wat aan hebt :).

[Reactie gewijzigd door TGEN op 29 januari 2008 21:23]

Dank voor de foto! Een plaatje van google had ook volstaan (zie mn edit hierboven) maar dit is ook prima. Het ging er om dat de lezers van je review kunnen snappen waar je over praat want dat was wat onduidelijk. Nu is het helemaal goed (als ze de foto bekijken).

Ooh en die afmetingen zou je nog in je review kunnen plaatsen om 'm completer te maken...

[Reactie gewijzigd door brute51 op 29 januari 2008 23:35]