Creative Fatal1ty HS-1000 Review

ThinkCreative 3 juli 2011, laatste update op 3 juli 2011, 741 views

Creative Fatal1ty HS-1000

Pluspunten

• Handig transport-hoesje
  • Zit prettig (zelfs met bril)
  • Goede geluidsweergavekwaliteit
  • Afneembare microfoon

Minpunten

• Kussen neemt snel haar op
  • Microfoon op de goede plek 'hangen' kan lastig zijn

Opnamekwaliteit Score: 4
Ik gebruik de USB-variant van de Creative Fatal1ty HeadSet nu een jaar en hij werkt nog uitstekend.
De headset is gebruikt om stukjes spraak op te nemen voor een school project, maar hij wordt vooral gebruikt voor Skype en om te praten bij online spellen. Verder zit hij ook erg pretting, zelfs met bril op!

Features
Op het afneembare microfoontje en geluids/aan-uit knop is er weinig toe te voegen aan een headset denk ik zo. Vandaar, dat ik ook geen bepaald aantal sterren hieraan gegeven.
Ik wil wel toevoegen dat ik het afnemen van de microfoon wel handig vind, vooral tijdens het vervoeren, hij sluit daarna altijd weer moeiteloos aan. Ook is deze makkelijk te draaien, omdat het van een soepel materiaal is gemaakt, even draaien en hij blijft staan op de plek waar jij wil.
Alhoewel ik de knopjes op de snoer liever op de headset zelf had gehad, is dit nog geen verkeerde plek.

De lengte van de snoer heb ik nog niet helemaal gebruikt. Er zit nog netjes een ijzerdraadje omheen zodat hij niet in de weg zit, maar ik vind het altijd handig mocht ik toch meer 'bereik' nodig hebben. En anders heb je met deze USB variant natuurlijk nog de mogelijkgeid om een USB verlengkabeltje aan te sluiten. (Dit vind ik persoonlijk makkelijker dan een jack-plug verlengsnoer, die heb ik niet zoveel in huis)

Geluidsweergavekwaliteit
De geluidskwaliteit vind ik zeer goed. Alle spraak komt duidelijk voor, maar ook is muziek erg aangenaam om te luisteren door de headset. Hier heb ik dan ook verder niks op aan te merken.

Geluidsopnamekwaliteit
Het is in het begin goed testen op welke afstand de microfoon moet zitten, zodat je 'optimale' opnamekwaliteit hebt. Ik heb nooit klachten gehad dat ik onverstaanbaar was, maar zelf heb ik wel gemerkt met het opnemen van spraak dat dit wel beter kan.
Het is niet slecht, maar het kan zeker wat beter!

Gebruiksgemak
Dit heb ik In de introductie en bij de features al een beetje toegelicht. Hij zit goed, is zo ge´nstalleerd (klein drivertje en daarna herkent Win7 hem gelijk) en verder heb ik geen problemen gehad met andere applicaties die hem moesten herkennen als beide zijnde microfoon en playback device.
Voor mensen die vaak last een drukkend gevoel hebben met een bril: Dit valt reuze mee, ik heb hier persoonlijk pas na lange tijd last van (na ▒ twee uur). Verder kunnen de 'oorkappen' een beetje draaien en in verschillende lengtes worden gezet.
Het enige minpuntje is dat het kussen bovenop snel haren vangt. Dit voel je weliswaar niet, maar het ziet er minder hygiŰnisch uit.

Bouwkwaliteit & Afwerking
Zwart met een beetje rood ziet er al snel goed uit. Verder gewoon overal strak, ook wanneer je hem draait geen vervelende of lelijke openingen.

Voor deze headset heb ik toen ▒Ą35,-- betaald, dit vond ik een mooie prijs voor zo'n headset. En aangezien hij nog steeds 'net als nieuw' werkt, ben ik er zeer tevreden mee!

Heb jij ook een Creative Fatal1ty HS-1000?

Kan jij nog je 3,5mm aansluitingen gebruiken op je PC?

Heb ook een HS-1000 en sindsdien krijg ik blue-screens zodra ik ze gebruik
Als er andere apparaten in de 3,5mm aansluitingen zitten werkt alles nog, maar heb ik mijn 'stationaire' microfoon nog nooit gebruikt terwijl beide erin zaten, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit een BSoD veroorzaakt. Afspeelapparaten worden door Windows 'uitgezet', in de zin van: het geluid gaat naar de headset i.p.v. de speakers.

Ook wanneer de HS-1000 er niet inzit werken de uitgangen gewoon uitstekend.

Misschien even kijken of al je drivers nog wel up-to-date zijn?

[Reactie gewijzigd door ThinkCreative op 3 juli 2011 18:44]

Heb jij die hele software meuk van Creative mee geinstalleerd of enkel de standaard drivers?
Sorry voor de late reactie,

Ik heb, zover ik me kan herinneren en zover ik kan vinden, enkel de drivers ge´nstalleerd. Er komt wel een Creative icoontje onderin wanneer hij is ingeplugd, voor het volume.
Goede, korte, duidelijke, ietwat saaie review
2 sterren voor jou
Met interessante teksten schrijven heb ik vaak wel moeite, ik zie dit wel als een compliment.

Bedankt. ;)
Welke sadist geeft alle reviews hier 1 ster?

maar goed. Ik vind persoonlijk dat de geluidkwaliteit niet echt opweegt tegen de prijs. Voor 50 euro heb ik beter gehoord. Maar goede review. Duidelijk.
Bedankt.
Ik kan me wel iets voorstellen met jou reactie. Ik heb niet zo'n hele grote kennis van koptelefoons. Maar heb wel eens een redelijk recente Sennheiser in mn handen gehad, daar betaal je dan ook drie tot vier maar zoveel voor.

Het is voor mij overigens ook niet alleen de geluidskwaliteit / prijs, maar ook hoe de microfoon werkt en hoe het 'installeren' verloopt.