Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

skatebiker 3 juli 2011, laatste update op 3 juli 2011, 1.943 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Redelijk makkelijke / intuitieve user interface
  • Mooi en helder scherm met fraaie kleuren en reageert snel op aanrakingen
  • Marketplace is heel rechttoe rechtaan staan veel apps op
  • Gewoon toegang tot lokale media / bestanden vanuit alle apps
  • Standaardbrowser ondersteunt Flash
  • Task manager kun je gewoon apps afsluiten

Minpunten

• Te kleine batterij
  • Android gevoeliger voor malware of brakke apps
  • voor sommigen te groot voor in vest / broekzak

De laatste tijd was ik nieuwsgierig naar een Android telefoon tevens omdat ik in iOS (ik heb een iPad 2) toch wel het een en ander mis. En het schermpje van mijn Nokia 5800 (die het verder prima doet) vond ik toch te klein. Een vriend van mij wilde die Nokia wel hebben voor een leuke prijs. En ik wilde de apps eens uitproberen.
Daarom heb ik in deze beschrijving iOS / iPad vaak aangehaald als vergelijkingsmateriaal.

De camera heb ik nog niet echt bekeken, want ik heb al een echte camera met een fatsoenlijke sensor. 8 megapixels proppen op een plaatje van 2x3mm is een leuke gimmick maar niet voor serieuze fotografie.

Dus maar een gekocht (was overal zo rond de 500 euro), bij Mediamarkt Utrecht was ie 519 maar ik zei 'bij phoneshop.nl is ie 499' en na overleg kreeg ik hem voor die prijs.

Verpakt in een klein doosje heel handig. Wat een mooi scherm inderdaad ! Toen ik m uitpakye dacht ik bijna dat het een dummy was zo dun en licht is hij.

Schermpje en onscreen keyboard

Misschien moet ik 'pje' weglaten, want het is lekker groot voor een telefoon (sommigen vinden dat tè groot). Weliswaar niet zoveel dpi als een iPhone (die is 960x640 op 3.5") maar wel dus 800x480 op 4.3". Ik heb ook een Nokia N810 met een evengroot scherm en resolutie maar deze is kwalitatief stukken beter. De kleuren zijn ronduit prachtig op zo'n AMOLED scherm.
Dus dat formaat was ik al gewend en is voor mij het minimum of er op te internetten vandaar dat mijn 5800 van 3.2" te klein was.
Ook het aanraken gaat heel mooi en het reageert snel, ook het 'pinch zoom' doet niets onder voor een iPad 2. De tekstinvoer gaat best goed voor zo'n klein schermpje ook al omdat het scherm beduidend sneller reageert dan bijv. een Nokia 5800. Dat Swype keypad vind ik niks (had ik op de Nokia ook al) dus ik kies voor het Samsung keypad. Typen geeft een kort trilletje als je iets typt wat ik al ken van de Nokia 5800, erg makkelijk.
Wat ik alleen totaal niet snap, is dat invoer van cijfers en speciale tekens totaal niet gestandaardiseerd is. Ieder apparaat (en zelfs de verschillende keyboards binnen śśn apparat) hebben weer andere indeling. Wordt hoog tijd voor standaardisatie net als qwerty al 150 jaar standaard is. Dus je moet op ieder apparaat steeds keer opnieuw zoeken waar de =", '@' of ander teken staat . Grrrr :S
En ik heb SCUT gPen geinstalleerd dan heb je nog handschriftherkenning ook. En die werkt best aardig, al zit er geen 'learning mode' bij.

CPU, etc.

Een 1.2 GHz dual core Snapdragon processor en een hele gig werkgeheugen en dat is goed te merken. Alles loopt heel flitsend en snappy en doet niets onder voor een iPad 2. Grafisch is ie ook erg mooi. Aangezien ik geen spellen man ben kan ik dat niet echt goed testen.
Multitasking werkt in het algemeen beter dan onder iOS maar dat komt ook omdat veel iOS apps geen multitasking ondersteunen. Hier is dat gewoon standaard.

Opslag

Er zijn drie geheugengebieden: een 'device storage' van twee gig (waar de apps worden opgeslagen), een 'usb memory' van 11 gig (ik dacht eerst dat die 8 gig was volgens de specs) en een geheugenkaartje.
In die 'usb memory' staan alle media, etc. De laatste twee gebieden worden ook gemount als je je toestel aansluit aan de pc in usb mass storage mode.
Verder zit er en 'Kies Air' app in die een webinterface (met Java) start maarmee je vanaf een browser op een pc over Wifi je 'usb memory' en je contacten, smsjes, etc. kunt bekijken en wijzigen. Heel handig.

User interface

Het viel meteen al op da deze best wel intuitief is, maar misschien komt dat door TouchWiz. Gewoon een menu knop links onder die in iedere app alle opties toont. Dat is iets wat ik in iOS mis. Daar moet je maar raden wat al die icoontjes betekenen. En er zit gewoon een file manager in waar je al je media kunt zien en kunt openen in de apps. De instellingen vind ik ook aardig duidlijk allemaal. Het is ook gewoon mogelijk om vanuit een browser een bestand te uploaden wat onder iOS niet kan, Ook bespeurde ik dat ik minder moest 'googlen' van 'hoe werkt dit' dan vlak na aankoop van de iPad.
Net als onder iOS hebben de apps geen afsluit knop maar je kunt met de ingebouwde task manager gewoon apps afsluiten en geheugen vrijmaken ook weer iets wat ik op iOS mis.
De schermen kun je heen en weer schuiven met allerlei verschillende dingen als Weather, Finance, News, Twitter en Facebook, etc. Die meuk heb ik er allemaal afgeflikkerd evenals push mail, automatische backup en notificaties. Scheelt weer batterij. Als ik op Facebook wil kijken open ik wel een browser.
Verder heb ik 'packet data' uitgezet omdat het toestel geen enkele notificatie geeft als je met 3G een verbinding gaat maken wat ik onhandig vind. Dat vind ik bij Nokia juist zo handig. Die enkele keer dat ik dat wel wil zet ik het wel aan.

Bluetooth en GPS

Bluetooth werkt ook, beter dan in iOS elk geval, Je kan gewoon bestanden versturen en een externe GPS aansluiten. Daarvoor moet je wel de app Bluetooth GPS downloaden en in de Settings -> Developer -> Location Mock' aanzetten en dan werken alle apps met lokatie met de BT GPS die veel beter is. Met de interne GPS is het me nog niet gelukt een fix te maken zonder hulp van A-GPS.
Allen dial-up networking is niet ondersteund maar dat is niet erg er zit namelijk standaard Wifi tethering in waarbij je je toestel een hotspot mmaakt. En deze werkt met een WPA sleutel in tegenstelling tot Joikuspot voor Symbian. Dus ik kan via deze tethering ook mijn Wifi iPad met 3G verbinden dat gaat prima.

Android Market

Gewoon inloggen met je gmail, en je zit er op. Niks geen gezeik met meteen creditcard invullen (zoals bij Apple ID) het werkt gewoon. En meteen een aantal leuke appjes gedownload. Wat me meteen opviel is dat er veel meer spps zijn voor file transfer, en andere network tools dan onder iOS. Zo heb ik AndroidSSH waar je van je toestel een SSH server maakt en gewoon via SSH bestanden kunt overzetten. Het grappige is is dat je user ID 'root' is terwijl het toestel nog helemaal niet geroot is. Je kunt zelfs bij de root folder maar daar mag je niks want je bent immers geen 'echte ' root. Wel kun je uiteraard al je media bestanden, etc. overzetten. Een VNC server is er ook maar daarvoor moet je rooten.
In totaal heeft de AppStore meer apps maar daarvan zijn er veel 'website vervangers' (meer dan voor Android) zoals buienradar, nu.nl, etc. die in mijn ogen zinloos zijn. Daarvoor heb je een browser. En een leuke kaarten app Osmand waarmee je offline kaarten met GPSkunt bekijken en track logging doen. Gaia GPSdie ik op de iPad heb heb ik hier ook geprobeerd maar daar werd je gek van de de reclams, veel meer dan de iOS versie. Want Google Maps heb je een internetverbinding voor nodig en die heb je onderweg niet altijd althans geen die snel genoeg is voor Google Maps. Sterrenprogramma's heb je ook maar niet zulke mooie als voor iOS zoals SkySafari en Starmap HD. Ook Voipbellen werkt prima ik heb zowel Skype als Linphone, de laatste als Voipbuster client. Fring ondersteunt geen SIP meer ook niet op Android (de nieuwe versie voor de iPad heb ik er om die reden afgegooid).
Als ik er iets beter in zit wil ik hem nog wel rooten.
Nadeel is wel dat er meer brakke programmatjes op staan dan de Appstore. Maar hierbij geldt: zolang je weet wat je doet komt het allemaal goed. Onder Windows / Linux / OSX kun je ook de boel verkloten. Alleen onder iOS niet.

Browsers

De standaardbrowser ziet er goed uit deze ondersteunt gewoon Flash dus je kunt er gewoon filmpjes mee bekijken. Alleen als je bijv. op de OHRA site je autoverzekering laat berekenen (waarom ze daarvoor Flash gebruiken is mij een raadel kan toch ook gewoon met webformulieren) dan verschijnt er geen toetsenbordje in de invulvelden. Zoals bij vele mobiele browsers heeft deze weer de irritante gewoonte om een useragent uit te geven die van veel sites alleen een gestripte WAP site toont. Ma daar kun je omheen door in de adresbalk 'about:useragent' te typen en dan 'Desktop' te kiezen en dan werkt het wel en kun je ook gewoon Youtube bekijken (met Flash). Dit moet je wel steeds herhalen als je de browser opnieuw opstart.
Dan heb ik nog Opera Mobile gedownload, werkt prima en hiermee kun je 'permanent' een Desktop user agent uitkiezen. Hij geeft aan dat Flash ondersteund wordt maar ook al dat aanstaat ondersteunt ie helemaal geen Flash.
Firefox doet het ook prima maar ondersteunt geen Flash en toont mobiele websites en is erg traag (relatief gezien tov standaardbrowser en Opera). Dus niet echt een optie. Er is geen Chrome voor Android voorzover ik weet.
Gisteravond kon ik de live stream van Sensation prima volgen (was een flash filmpje).was gewoon heel vloeiend net als op mijn Macbook.

Batterij

Een groot nadeel is de batterij van 1.65 Ah die gaat snel leeg. Na één dag intensief gebruik is hij leeg. Dat heeft Apple toch wel beter geregeld, de iPhone verslaat deze in batterijduur met gemak. Ze hadden van mij best een grotere van min. 2.5 Ah er in moeten zetten maar dan gaan mensen weer zeuren dat hij zo dik / zwaar is. Voor mij zou dat niet erg zijn. Als ik heb ook bij minder intensief gebruik ('het nieuwe is eraf') zo vaak moet laden zet ik er een battery pack met 4 penlites er aan. Gewoon een batterijhouder met een klein doosje er om heen en een micro USB kabeltje er aan voor in de oplaadaansuiting van het toestel. Is 5V, 2.5 Ah.
Wel makkelijke oplaadkabel gewoon via een micro USB en de kabeltjes van de Nokia N810 en de Tomtom werken ook gewoon. En op 'exotische' opladers zoals een klein 5Wp zonnepaneeltje of een fietsdynamo oplader laadt ie ook gewoon op.

Conclusie:

Een toptoestel waar bijna geen enkele aan kan tippen. Ik denk dat de iPhone 5 / 4GS die ik oktober verschijnt hem wel zal verslaan maar dan komt kort daarna de Galaxy S3. Net als bij de spiegelreflexcamera's de strijd tussen Nikon en Canon is dit een strijd tussen Apple en Samsung.
Mooi scherm alles even snappy, user interface best makkelijk en snel te leren, sneller dan bij de iPad. Maar ik kan me voorstellen dat een gewone gebruiker makkerlijk met de iPhone / iPad overweg kan een tweaker zoals ik voelt zich beter bij Android thuis.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Mooie review, maar met foto's altijd beter! Ik gebruik Navigon op mijn S2 en ik heb toch zeker een snelle fix, zonder hulp van A-gps. Ik heb wel de App GPS status geïnstalleerd..
Je zegt dat de Galaxy S3 kort daarna komt, maar volgens de aankondiging duurt dat nog wel ff hoor. Eerste kwartaal 2012 zeggen ze, dus dat duurt nog wel dik 4 maanden.
Nexus 3 zou wel een ander verhaal kunnen worden!
Mooie review! En ik ben het ermee eens dat de Galaxy S2 erg fijn is. De grootte maakt bij mij niet veel uit, want ik doe hem toch in een tasje. Maar je hebt gelijk dat veel mensen hem té groot vinden. Krijg vaak de opmerking of ik hem niet te groot vind. Achja, zolang de gebruikers er blij mee zijn is het goed lijkt me. Trouwens, ze zullen toch vast wel een nieuwe batterij uitvinden van dit formaat die het langer volhoudt? Want dan kun je die er gewoon inzetten en klaar, lijkt me ;)