Samsung NP-R519-FA02NL Review

John the Gamer 3 juli 2011, 402 views

Samsung NP-R519-FA02NL

Pluspunten

• Stabiel systeem, crashproof
  • Stevige behuizing, kan tegen een stootje
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Sterke internetverbindingen

Minpunten

• Er zijn maar 3 USB aansluitingen
  • De voedingsadapter heeft een relatief kort snoer (ongeveer 2 3 meter)
  • De laptop heeft geen aparte Numpad
  • Ongeschikt als intensief gaming-platform

Ik heb deze laptop ongeveer twee jaar geleden aangeschaft ter gebruik tijdens mijn studie, en om de mogelijkheid te bieden buiten huis te gamen.

Over het algemeen is het een redelijke laptop, en ben ik er ook tevreden mee. Ik heb hem destijds gekocht voor plusminus vijfhonderd euro.

Eerst de minpunten van dit model:
- Er zijn maar 3 USB aansluitingen
- De voedingsadapter heeft een relatief kort snoer (ongeveer 2 3 meter)
- De laptop heeft geen aparte Numpad
- Het scherm is slecht te lezen als er veel licht(met name zonlicht) op valt

Verder zijn er in de afgelopen twee jaar een aantal andere gebreken aan het licht gekomen;
Zo is hij niet vreselijk snel, ongeacht de duo-core processor, en in combinatie met de ingebouwde grafische chip kan hij geen uitermate ingewikkelde games aan. De meeste spellen van n 2008 kun je dan ook beter achterwege laten.

Daarnaast is de ventilatiesleuf een kwetsbaar doelwit voor schade, en een aantal van de plastic vinnen zijn bij mijn exemplaar al afgebroken door meermalen in- en uit de tas halen. Verder wordt het gebied rondom deze sleuf (het gebied rond de aan/uit knop en de Esc) redelijk warm bij langdurig gebruik, al heb ik daar zelf geen ongemak aan ondervonden.

Tevens zorgt het dragen in een tas er sinds een half jaar voor dat er een lichtvlek onstaat aan de kant van het scherm dat op de bodem van de tas drukt, wat tijdens werk op een wit scherm - zoals word - voor enig ongemak kan zorgen.

En ten slotte heeft de accu na twee jaar gebruik zijn beste tijd gehad en is er van de plusminus 3 uur nog hooguit vijfentwintig(25) minuten gebruikstijd over, waar de korte adapterkabel je parten kan gaan spelen.

Dan de pluspunten:
- Tot nog toe is hij hooguit n (1) keer gecrashed in een windows- BSOD (Blue Screen Of Death) en is hij slechts 2 tot 3 keer vastgelopen
- Het toetsenbord geeft geen ongemak bij langdurig (lees: een volledige dag) werk
- Games zijn wel mogelijk; zij het niet op hoog niveau. Denk hierbij aan games zoals:
- Halo (1)
- Company of Heroes
- Warhammer 40K: Dawn of War
- Battlefield 1942

- Naast de genoemde beschermings-vinnen van de ventilatiesleuf is alles nog steeds intact, en daarmee heeft het minimalistische plastic exterieur zijn waarde bewezen. Je moet er natuurlijk niet mee gooien, maar normaal gebruik kan hij dus aan.
- Hij is gemakkelijk in gebruik, en behalve de alternatieve (Fn) numpadtoetsen is het gemakkelijk te leren gebruiken.
- De draadloze internetverbindingen hebben bijna altijd een sterk signaal, en zijn snel en gemakkelijk in te stellen. Mijn laptop maakt automatisch verbinding op vijf/zes (5/6) locaties waar ik vaak kom.

Conclusie:
Het is een goede laptop, en ik ben er blij mee. Je moet echter niet verwachten er na 3 jaar nog alles mee te kunnen doen, en als je prestatie wilt ben je beter af met een laptop van 700 euro. Met name de CPU en Grafische chip laten te wensen over als je veel wilt multitasken of gamen. Voor typen, internetten of filmkijken is hij echter uitermate geschikt, maar van mij krijgt hij een zesje.

Cijfer: 6.4

Heb jij ook een Samsung NP-R519-FA02NL?