Gigabyte GA-M57SLI-S4 Review

Quacka 16 maart 2007, laatste update op 13 juni 2010, 752 views

Gigabyte GA-M57SLI-S4

Pluspunten

• Zeer degelijk
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Duidelijke handleiding

Minpunten

• Sata-poort direct onder pci-e-poort onhandig
  • Cool 'n Quiet in Vista alleen mogelijk met bios update
  • Door raar formaat slecht vast te zetten in kast

Layout Score: 4
Mijn eerste Gigabyte-moederbord dat ik in mijn handen heb gehad. En zeker niet mijn laatste.
Ik zocht een moederbord voor een Athlon X2 4600 met meer dan 4 sata-poorten, aangezien er standaard al 3 in gebruik werden genomen. De keuze was niet zo groot, vandaar de keuze voor dit bord.

Welke opties heeft het moederbord?
Zes sata-poorten, 2x pci-e-poorten (SLI) , nog wat pci en pci-e-x1 poorten, en verder alle standaard zaken. Ook wordt het moederbord passief gekoeld.
Bij het uitpakken van het moederbord viel me op dat er net wat minder bij zat dan bij mijn eigen asus-moederbord, maar alles wat ik nodig had, dan zat erin.

Na wat doorgelezen te hebben in de best goede handleiding van het moederbord (alles wat ik wilde weten, dat stond erin), ben ik gaan installeren.
Een klein minpunt is dat het moederbord een wat alternatief formaat heeft, ik heb dit overigens vaker gelezen over gigabyte-borden. Het uiteinde van het moederbord (de lange kant dus) hangt nu een beetje in de kast en zit dus niet vast met schroeven. Op zich maakt het niet uit, alleen voelt het een beetje eng aan, als je geheugen en kabels inplugt. Je voelt het bord een beetje doorbuigen (dus hier moet je wel een beetje voorzichtig mee zijn). Maar als het eenmaal zit, heb je daar verder ook geen last van.
Tijdens het installeren van de videokaart vielen me 2 dingen op. Eerst negatief: Een sata-aansluiting zit direct onder de pci-e-poort, waardoor sata-kabel in de weg gaat zitten, als je die sata-poort gebruikt. Ik heb niet geprobeerd om deze poort toch te gebruiken, ik durf dus niet te zeggen of dit al dan niet mogelijk is.
Het positieve was het clipje waar de videokaart in het pic-e-slot gehouden wordt. Vaak is dit bij moederborden heel irritant. Wil je de videokaart verwijderen, dan moet je eerst etteren om dat clipje open te krijgen. Bij deze is het gewoon een kwestie van een duidelijk knopje indrukken en dan kan je kaart eruit trekken. Super. Maar wellicht ben ik de enige die hier altijd mee zit te tobben.

Veel bijzonders valt er verder niet te melden over het installeren.

Na het installeren van alle onderdelen werkte de pc in een keer, wat natuurlijk erg prettig is. Ik heb direct Vista geinstalleerd op deze pc. Geen problemen, alles ging heel makkelijk. Dus het moederbord is zeker Vista-ready.
Na de installatie van Vista natuurlijk alle drivers geinstalleerd, wat allemaal prima werkte.

Dan een laatste minpunt: AMD-processors hebben al behoorlijke tijd de optie cool 'n Quiet. In Vista is dit ingebakken. Je hoeft dit dus niet apart te installeren. Alleen werkte het dus niet op deze pc.
Na zoeken op internet bleek dat bij sommige mensen het updaten van de Bios had geholpen. Dus dit heb ik ook geprobeerd.
Tegenwoordig is het updaten van de bios erg makkelijk, zo ook bij deze Gigabyte. Je kan de bios handmatig downloaden en installeren (binnen windows), of automatisch.
Kies je voor de laatste, dan is het verstandig om voor de aziatische server te kiezen, want op de amerikaanse bijvoorbeeld staat de nieuwste bios-versie niet. Ik heb dus na eerst de nieuwste van de amerikaanse server te hebben geinstalleerd (wat dus niet hielp), ook de nieuwste van de Aziatische server geinstalleerd.
En dit hielp dus. Cool 'n quiet kon nu worden ingesteld.
Alleen vind ik het een slechte zaak dat ik eerst een aantal bios-updates moest doen, voor de ondersteuning van iets wat al een hele tijd bestaat.

Ik heb overigens het moederbord niet getest op overclocken. Volgens testen op het internet is het moederbord daar wel goed voor geschikt.

Toch ben ik uiteindelijk best erg positief over het moederbord. De belangrijkste reden is dat alles erg degelijk aanvoelt. Je hebt niet het gevoel dat iets zo af kan breken. Dat gevoel had ik bij borden van andere merken best vaak.
Ook het feit dat er geen onzinnige zaken mee geleverd worden, zoals allerlei onzinprogramma's, die je eigenlijk toch niet wilt gebruiken, vind ik erg fijn.
Er zijn natuurlijk wel minpunten, maar uiteindelijk blijft alleen die onzinnige plek van die satapoort over. De rest heb je na installatie/update geen last meer van.

Heb jij ook een Gigabyte GA-M57SLI-S4?