Specificaties 15,6" (1920x1080), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N53SV-SZ507V Review

marpla2010 9 juli 2011, laatste update op 9 juli 2011, 2.660 views

Asus N53SV-SZ507V

Pluspunten

• Fraaie vormgeving, uitstekend beeld, prima geluid, weinig ventilatorgeruis
  • snelle processor

Minpunten

• HD is te traag in combinatie met i5. SSD is de perfecte oplossing

Ik was op zoek naar een betaalbare laptop met een 15.6 HD scherm. Ik heb me eerst verdiept in de ASUS N53SV-SZ404V met een i7 processor. Prima specs, maar 870 Euro is toch veel geld. Verder is de i7 toch wel overkill voor hetgene dat ik ermee wil doen. Daarom uiteindelijk gekozen voor de N53V-SZ507V met een i5 processor, maar wel met een HD scherm. Besteld bij Komplett voor 699 Euro en kwam een dag later al binnen. Prima dus. Inmiddels drie dagen in bezit. Laptop ziet er mooi uit en voelt zeer solide aan. Toetsenbord zweeft wat in het midden, maar dit is niet storend. Overweldigend mooi beeld en prima geluid (B&O). De laptop is wat breder en wat lager dan een normale 15.6 inch apparaat en past niet in een 15.6 sleeve of laptoptas. Wel iets om rekening mee te houden. Ga maar voor 17 inch spullen. Zeer vlotte processor. De HD kan dit geweld echter duidelijk niet bijhouden en vormt daardoor een flinke bottleneck. Daarom inmiddels vervangen door een OCZ SSD (Vertex 2, 120 GB). Mensen, dit is echt een wereld van verschil. De laptop start veel sneller op en werkt veel soepeler. Echt een ideale combinatie met een i5 processor. De SSD is natuurlijk niet goedkoop (160 Euro bij MyCom) maar is zijn geld dubbel en dwars waard. De extra SSD is ongeveer het prijsverschil tussen de i5 en de i7 laptop. Dus voor 870 Euro heb ik nu een ongekend snelle laptop. De laptop heeft weliswaar een echte grafische kaart maar deze wordt bij normaal gebruik niet aangesproken, want dan wordt de interne grafische chip gebruikt. Prima energiezuinige oplossing. Gamen doe ik niet, maar videoverwerking wel en dit werkt uitstekend. Kortom, ik ben zeer tevreden over deze aankoop

Inmiddels heb ik de ASUS ruim 10 dagen in bezit en ik ben nog steeds uitermate tevreden over deze aankoop. Accuduur is ongeveer 3.5 uur. Vind ik goed genoeg. Enig minpuntje is toch het geluid. Bij het afspelen van films prima en een stuk beter dan bij de gemiddelde laptop, maar bij sommige muziekstukken hoor je toch wel wat resonantie. Het blijven natuurlijk wel laptop speakers waar je naar zit te luisteren. Als je niet te hoge eisen stelt is het allemaal wel te pruimen.

Heb jij ook een Asus N53SV-SZ507V?

@Wyko
Het is vrij eenvoudig te doen. De HD moet inderdaad vervangen worden door de SSD. Als je een nieuwe Win7 installatie wilt doen is het eenvoudig. Het is iets meer werk als je een image van je huidige installatie wilt maken en die op je SSD wilt installeren.

Eerst de vervanging van je huidige HD door een SSD. Kijk even op http://www.youtube.com/watch?v=Rju6AgWJi2E hoe je de ASUS open kunt maken. De HD zit gemonteerd in een tray aan de linkerkant. Verwijder de 3 schroefjes, schuif de HD tray naar links en je kunt hem er zo uithalen. Verwijder vervolgens de 4 schroefjes en je kunt de HD uit de tray nemen. Plaats de SSD in de tray, schroef hem weer vast en schuif hem weer in de ASUS van links naar rechts. Schroef de tray weer vast en monteer de bodemklep. Dit klusje is binnen 5 minuten te doen. Vervolgens kun je een verse installatie met Win7 x64 doen. Hiervoor moet je van iemand even een installatie DVD lenen, want ASUS levert deze niet mee. Je kunt het registratienummer gebruiken dat op de sticker op de bodemplaat staat. Ik heb zelf de SSD (120GB) in 2 partities ingedeeld van~60 GB, de 1e voor de installatie en de 2e voor de data.

Zelf heb ik de oorspronkelijke installatie van ASUS op de SSD gezet. Dit gaat als volgt:
1. De C-partitie is ruim 120 GB en dat is te groot. Dus eerst de partitie van de C partitie verkleinen tot ~59 GB. Vervolgens kun je een image maken. Ik gebruik hiervoor het gratis Macrium Reflect. Met dit programma kun je een bootable CD maken. Deze is later nodig. Schrijf de image weg naar een externe HD.
2. Vervang de HD door de SSD. Ik heb de SSD van tevoren geformateerd en in 2 partities ingedeeld. Start de ASUS op met de bootable CD en installeer de image van de externe HD op de SSD. De partitie kan tevens aangepast worden zodat er geen lege ruimte ontstaat.
3. Verwijder de bootable CD en start het systeem op. Het systeem vraagt vervolgens om een reboot.

Succes ermee
Hee ten eerste super bedankt voor je review! Ik zit hier zelf met precies hetzelfde probleem te twijfelen tussen de I7 variant of om deze te nemen met weliswaar ook een SSD. Mijn vraag nu alleen is hoe doe je het met je nogal beperkte opslag geheugen van je SSD? Je zegt namelijk ook in de review dat je hier en daar wat aan video editen doet en ik denk dat dit toch komt met nogal grote bestanden. Hoe heb jij dit probleem opgelost? Of is de kleine opslag capaciteit toch niet zo snel een probleem?
Hoe zit het met de accuduur?
Nog niet uitgetest. Ik verwacht gemiddelde accuduur. Hangt natuurlijk af van wat je er mee doet. Verder heeft ASUS diverse energiebesparende opties ingebouwd. Nog even een toevoeging aan het review: de i7 variant schijnt geleverd te worden met een zeer grote en zware voeding. De i5 die ik heb gekocht wordt geleverd met een voeding van normale afmeting.
Is het geen 15.6" scherm?
Ja hoor, het is een 15.6 scherm.
Verder wordt mijn review klaarblijkelijk niet erg hoog gewaardeerd. Dat is spijtig want ik doe het niet voor mezelf. Jammer dat niet wordt aangegeven welke aanvullende informatie hij of zij zou willen hebben. Ik ben namelijk wel een zeer tevreden bezitter van een Asus N53SV-SZ507V!
Wanneer heb jij het meest gemerkt dat de HD tekort schoot? (M.a.w. bij welke taken, programma's, etc.)

[Reactie gewijzigd door Maj-Maj op 8 juli 2011 12:59]

Hoe is de helderheid en de inkijk hoek van het scherm ? Is het mogelijk een tweede hdd in de laptop te zetten en deze in raid 0 te zetten in de bios ?
@Maj-Maj
Je merkt het al gelijk bij het opstarten. Dit proces duurt erg lang (enkele minuten) en je kunt aan het knipperen van het HD lampje zien dat de HD zwaar wordt aangesproken. De vele programma's die ASUS heeft voorgeinstalleerd helpen natuurlijk ook niet mee. Gebruik van de SSD versnelt het proces aanzienlijk. Binnen 25 sec is het systeem volledig operationeel. Verder blijkt het bij het opstarten van veel programma's zoals Firefox waarin veel addons zijn geinstalleerd en Pinnacle Studio. Met een SSD starten de programma's veel sneller op en reageren verder veel soepeler. Je ziet het ook terug in de Windows prestatie index. De score ging van 5.7 naar 7.8. Maar het blijft een kwestie van smaak. Als het je niet stoort dat het allemaal wat meer tijd kost kun je prima vooruit met de ingebouwde HD. Ik erger mij enorm aan trage systemen. Een i5 is erg snel en moet niet belemmerd worden door een trage HD. Voor mij is dus de SSD een goede investering.

@Gotech86
Beeldkwaliteit is echt super. Helderheid vind ik prima en is naar smaak in te stellen. Kijkhoek vind ik iets ruimer dan bij andere andere laptops, maar de beste kwaliteit krijg je uiteraard als je er recht voorzit.
Het is in principe niet mogelijk een 2e HD in te bouwen. Alleen als je je DVD drive op wilt offeren zou het kunnen. Als je een 2e HD wilt gebruiken zou ik er voor kiezen een externe USB3.0 drive aan te schaffen. Als je kiest voor een 2.5 inch drive heb je geen externe voeding nodig.

[Reactie gewijzigd door marpla2010 op 9 juli 2011 23:40]

ik heb ook een laptop uti deze series, het beeld is inderdaad prachtig.
ik heb inderdaad zo'n lompe voeding. maar wat ik wou zeggen is dat ik meteen een herinstallatie gedaan heb en nu start de laptop zonder problemen binnen 20 seconden op.
ongeveer even snel als me pc met ssd, als je de aanknop tegelijk induwd.
pc moet nog eerst door paar tests heen in de bios dat duurt een seconde of 10. dus hij is hier heel snel eerlijk gezegd.